Köpa båt - frågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sjöstrand
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 20:43
Ort: Kungälv

Köpa båt - frågor

Inlägg av sjöstrand » ons 18 apr 2012, 20:11

Hej på er

Jag har seglat sedan 1986 men aldrig ägt någon båt. Nu känns det som att det är dags och det är många frågor som dyker upp. Många rör såklart vilken båt man ska ha, vad den får kosta och så vidare. MEN, en sak som kommer till oavsett båttyp är ju arbetet med båten. Att det tar tid förstår jag ju och eftersom det är ett intresse så är det ju inte bara negativt utan också givande. Fast som med att göra kalkyler på kostnaden så känner jag att jag behöver få en känsla över hur mycket tid jag ska räkna med att lägga ner på vår och höst. Med ett krävande jobb, 2 barn och ett tredje på väg och med hus, trädgård och två bilar är det mycket annat som kräver tid av mig.

Så det här är en öppen fråga som jag hoppas få MÅNGA svar på, hur mycket tid lägger ni ner på att sköta om båten varje år??

Den båt jag tänkt skaffa kommer vara ca 31-35 fot och ha kanske 20-30 år på nacken.

Hälsar Patrik

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av peterh » ons 18 apr 2012, 20:27

4-5 effektiva dagar kanske.

Det mesta är "puts" dvs vaxning, rengöring , en del underhåll ( målning)
samt infrekventa saker ( i år byter vi fönster, förra året monterade jag en ny värmare)

Nu är det inga negativa vibbar med dessa dagar, snarare är det skönt att uppleva pysslet och samvaron med båtgrannarna, varje år träffar man nya och alltid trevliga människor.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av richardk » ons 18 apr 2012, 21:36

För min del så går det på hösten åt en kväll för avmastning, en dag för upptagning + avtvättning och konservering av motor, en dag till för att få upp täckställning och täckning + någon eller några kvällar för att tömma båt på segel, dynor och andra grejor som ska hem över vinter + övrigt småpyssel ( brukar bli förvånad varje höst hur mycket grejor man lyckats bära ner till båten under säsongen som gick..)

Våren går en helg till avtäckning och sjösättning, påmastning nån kväll ytterligare och bottenmålning kanske ytterligare nån kväll. Har skrovet i plast och överbyggnad + däck i trä så blir runt tre helger till för underhåll av detta + några kvällar. Brukar alltid finnas något som behöver fixas eller uppgraderas som ingår i den tiden. Dessutom går en del tid till inköp och letande av delar. Båten är 11,5m och byggd -75 så en del ålderskrämpor finns som löpande behöver åtgärdas. Summa summarum reserveras kanske 5-6 helger om året för div underhåll av båten + en del kvällar. Sen dyker det upp en eller annan större punktinsats genom åren som kan kräva lite extra arbete som t ex motorbyte eller renovering. Dessutom går det åt nån natt till att gå vakt i föreningen per år.
Hur mycket tid man lägger på båten hänger ju också ihop med vilken ambitionsnivå man har, nöjer man sig med fungerande bruksskick eller vill man ha det tipptopp eller åtminsstone lyfta båtens skick och funktion något år från år? Själv har jag rätt höga krav på finish och utseende, vill att båten ska se fräsch ut och vara väl fungerande i allt väsentligt och ser också till att den är det.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av AndersGustafsson » tor 19 apr 2012, 06:46

Med ett krävande jobb, 2 barn och ett tredje på väg och med hus, trädgård och två bilar är det mycket annat som kräver tid av mig.
Säker på att "nu" är rätt tid då? :)

Om du har budget för en "färdig" båt, dvs en som inte kräver större ombyggnader så kan du räkna med ett veckoslut vår och ett höst. Om du köper en båt som behöver "fixas" så är "the sky is the limit".

Att fixa på båten kan vara allt ifrån kul, till ett rent helvete om du är stressad. Då vi köpte vår första segelbåt, för 20 år sedan så hyrde jag garage och hade den inomhus från nyår till första maj. Det var inte helt fel om jag säger så...
/Anders G

sjöstrand
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 20:43
Ort: Kungälv

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av sjöstrand » tor 19 apr 2012, 10:24

AndersGustafsson skrev:
Säker på att "nu" är rätt tid då? :)
Helt rätt, problemet är väl att jag gått och väntat i 10 år på att rätt tid ska infinna sig och det verkar aldrig göra det så nu tänkte jag att det var dags ändå. Har till råga på allt fått tag på en båtplats så det kändes som nu eller aldrig, värt att testa iallafall. Inser dock att detta året troligen blir mest av bryggseglande men det kan ju vara nog så trevligt att sitta i solen i sittbrunnen med en korvmacka och en kopp kaffe :-)

Tack för tipsen "so far" det verkar som att det varierar en hel del i hur mycket man lägger ner i tid, har väl en tanke på att min pensionerade far ska tycka att det är intressant att hjälpa till lite också....

Är det någon som har testat att leja ut delar eller hela jobbet? Hur har det funkat? Vad har prislappen blivit?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av HansH » tor 19 apr 2012, 12:01

Det handlar om prioriteringar...
Har också två barn, en egen sommarstuga + ett ytterligare ett par fastigheter att sköta/underhålla (svärföräldrars + föräldrars), två äldre bilar osv precis som trådskaparen.
Men vi har trots detta idkat ett aktivt båtliv med både 5 veckors semestersegling och kappseglande hela tiden under barnens uppväxt (de är nu 12 resp 14).
Personligen lägger jag mycket tid på båten. Minst en veckas jobb på våren respektive på hösten. Men så vill jag också minimera risken för att nåt krånglar under semestern. Många gör det omvända - vaxar o båttenmålar på en dag för att sedan fixa resten när båten ligger i sjön. Fast de där fixningarna i sjön blir aldrig av...
När det gäller att leja ut delar av jobbet. Inget jag själv skulle göra, däremot gör jag faktiskt det omvända. Dvs fixar med båtar för andra. Inte så mycket nu för tiden, nu är det i princip bara en extra båt som jag gör mindre reparationer och installationer på. Kostnaden för detta är självklart beroende på om "grabben med hästsvans" är inblandad eller inte..
Räkna med ett par hundra kr per timme.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av toaen » tor 19 apr 2012, 12:11

Hur mycket längtar din fru - jag misstänker att du har en sån eller nåt liknande - efter en segelbåt?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av stangen » tor 19 apr 2012, 12:35

Mitt bud: För en gammal båt som är "ok", dvs normalt underhåll och inga reparationer: ca 2-3 helger på våren för att få den shipshape (likvärdig ok båt som vid köpetillfället). Ca 1-2 helger på land och en på vattnet.
Och 1-2 helger på hösten för att klart för vinterförvaring.
Allt du gör därutöver faller under rubriken förbättring.

Är båten inte "ok" utan behöver fixas till föreslår jag att du gör upp en långsiktig plan med bästa möjliga estimat för kostnad och tid punkt för punkt.

Jag känner igen mig i din situation. Jag hade också "väntat" i massa år innan jag bestämde mig för att ha väntat nog - det blir inte bättre av att vänta :)
Jag gjorde en plan från start - det blev en 5-årsplan med olika små/stora punkter för el, motor, komfort etc som ständigt uppdaterades allt eftersom. I början prioriterades renovering/fix av båthantering och segelhantering och segel. Sedermera när familj kom in i bilden prioriterades komfortprojekten.
Ett förslag är att du nu redan från start ser till att den båt du väljer är helt klar inombords med fungerande komfort (kyla, kök, toa, elsystem) och säkerhet (motor). Då är chansen stor att hela familjen får en positiv upplevelse från start av den första tiden i båten.
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

sjöstrand
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 20:43
Ort: Kungälv

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av sjöstrand » tor 19 apr 2012, 14:35

toaen skrev:Hur mycket längtar din fru - jag misstänker att du har en sån eller nåt liknande - efter en segelbåt?
Jadu, inte lika mycket som jag, den saken är säker. Däremot är hon sugen på det, hon gillar havet och solen (& självklart skiner solen oftare på kusten), vi letar objekt ihop och hon har synpunkter och åsikter. Min fråga grundar sig faktiskt lite i en fråga från henne om vad det innebär att äga en båt och om det inte är bättre att hyra... Relevant fråga och eftersom jag vill att detta ska bli en positiv upplevelse för hela familjen så vill ha så mycket kunskap som möjligt innan vi signerar ett köpeavtal.

Min 10-åring har dock sagt att hon vill hjälpa till :-) Vet inte om det kommer vara så mycket hjälp dom första åren men oerhört roligt att hon vill !!!

Jag kan ju passa på att addera en fråga, hur mycket pengar lägger ni på sedvanligt underhåll varje år? Då räknar jag inte med större saker som nya GPS'er, segel mm för sånt kan man ju lägga på hur många olika nivåer som helst beroende på vad man vill uppnå med båtlivet. Tänker mer på sånt som rör löpande underhåll, om det nu går att ge EN siffra på det...??

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av stangen » tor 19 apr 2012, 14:48

sjöstrand skrev:
toaen skrev:Hur mycket längtar din fru - jag misstänker att du har en sån eller nåt liknande - efter en segelbåt?
Jadu, inte lika mycket som jag, den saken är säker. Däremot är hon sugen på det, hon gillar havet och solen (& självklart skiner solen oftare på kusten), vi letar objekt ihop och hon har synpunkter och åsikter. Min fråga grundar sig faktiskt lite i en fråga från henne om vad det innebär att äga en båt och om det inte är bättre att hyra... Relevant fråga och eftersom jag vill att detta ska bli en positiv upplevelse för hela familjen så vill ha så mycket kunskap som möjligt innan vi signerar ett köpeavtal.

Min 10-åring har dock sagt att hon vill hjälpa till :-) Vet inte om det kommer vara så mycket hjälp dom första åren men oerhört roligt att hon vill !!!

Jag kan ju passa på att addera en fråga, hur mycket pengar lägger ni på sedvanligt underhåll varje år? Då räknar jag inte med större saker som nya GPS'er, segel mm för sånt kan man ju lägga på hur många olika nivåer som helst beroende på vad man vill uppnå med båtlivet. Tänker mer på sånt som rör löpande underhåll, om det nu går att ge EN siffra på det...??

Pengar så...
Jag drar runt min båt på ca 5-7000 kr per år (en ca 30 fot, ca 30 år gammal båt): båtplats, hamnplats, upptagning, sjösättning, försäkring, båtvårdsprodukter och bottenfärg.
Sedan stannar det aldrig på de siffrorna utan till detta "underhåll" kommer "reparationer", "ombyggnad" och "nyinvesteringar". Som AndersG sade - the sky is the limit.

Att hyra båt kan vara ett alternativ - åtminstone år 1. För att testa och se om detta med båtliv är något för er. Fördelen är att man utnyttjar tiden mer effektivt, man tar bara de goda stunderna och undviker vårrustning i snöglopp :)
Samtidigt - det vill till att det blir bra väder den vecka/veckor ni hyr. Och att båten ni hyr inte har massa fel. Med egen båt kan ni välja själva.
Minns en gång för många år sedan där en kompis bjöd med flickvännen på seglats i hyrd båt. Det blev en regnig vecka och den båten läckte som ett såll. Han är nu lyckligt gift - med en annan kvinna =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av toaen » tor 19 apr 2012, 17:02

sjöstrand skrev:
toaen skrev:Hur mycket längtar din fru - jag misstänker att du har en sån eller nåt liknande - efter en segelbåt?
Jadu, inte lika mycket som jag, den saken är säker.
Jag har en viss erfarenhet i ämnet. Skulle kunna berätta långa historier om hur det fungerar i verkligheten om ens fru inte är intreserad.

Letade efter större båt i stället för den havsfidra jag seglat i 10 år - för det mesta själv. Hittade en L32 med renoveringsbehov för en billig peng. Frågade min fru om jag kunde köpa båten; "Du gör som du vill" Tolkade det som ett ja men borde ha hört att det egentligen var ett nej. Har bytat båt två gånger efter det. Till en som hon acceperade och sen en gång till en som passade mig bättre. Trotts allt är det i stort sett bara jag som lever ombord några längre tider.

Är inte frun intresserad och inte ens är intresserad av att lära sig hantera båten hjälpligt och dessutom rädd för att båtar är livsfarliga eller rättare sagt vet med en bestämdhet att det alltid blåser full storm och går tre meter höga vågor, då är det en svår balansgång.

Tror att det är viktigt att din fru lär sig att hantera båten och segla. Kanske är den som har hand om rodret när ni skall lägga till och även när ni seglar. "Hoppa" iland och passa barn är nog egentligen betydligt svårare än att styra.

Satte citationstecken runt hoppa - på mina båtar är det förbjudet att "hoppa iland". Däremot är jag aldrig rädd om gelcoaten. Bättre en reva i gelcoaten än bruten lårbenshals
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av Håkan » tor 19 apr 2012, 23:07

sjöstrand skrev:
toaen skrev:Hur mycket längtar din fru - jag misstänker att du har en sån eller nåt liknande - efter en segelbåt?
Jadu, inte lika mycket som jag, den saken är säker. Däremot är hon sugen på det, hon gillar havet och solen (& självklart skiner solen oftare på kusten), vi letar objekt ihop och hon har synpunkter och åsikter. Min fråga grundar sig faktiskt lite i en fråga från henne om vad det innebär att äga en båt och om det inte är bättre att hyra... Relevant fråga och eftersom jag vill att detta ska bli en positiv upplevelse för hela familjen så vill ha så mycket kunskap som möjligt innan vi signerar ett köpeavtal.

Min 10-åring har dock sagt att hon vill hjälpa till :-) Vet inte om det kommer vara så mycket hjälp dom första åren men oerhört roligt att hon vill !!!

Jag kan ju passa på att addera en fråga, hur mycket pengar lägger ni på sedvanligt underhåll varje år? Då räknar jag inte med större saker som nya GPS'er, segel mm för sånt kan man ju lägga på hur många olika nivåer som helst beroende på vad man vill uppnå med båtlivet. Tänker mer på sånt som rör löpande underhåll, om det nu går att ge EN siffra på det...??
Hej, jag är lite i samma sits...
Några frågor som man bör ställa sig
1) Har vi råd med en båt?
Vi lägger ned ca 24000:-/år på vår båt och då har vi en ny båt (34ft)
I detta ingår ej räntor eller kappseglingsomkostnader...
2) Har vi tid?
Vi lägger ned ca 50 timmer på våren
Mitt "avtal" med min fru är att hus/barn får helgerna så jobbar jag på båten varje onsdag med hjälp av mina gastar.
Det har blivit många sena, kalla onsdagar kan jag säga...
3) Klarar vårt förhållande en segelbåt?
4) Hur mycket kommer vi använda båten?
Är det bättre att hyra en båt 2v/år?
Man får rätt mycket båt för vad man lägger ned på en egen båt

Våra svar blir
1) Ja
2) Njaa, man försakar mycket annat
3) OK men lite gnäll blir det
Min fru vill gärna segla på sommaren i fint väder men resten kan hon vara utan tyvärr
4) Vi seglar 2-3v på sommaren
Träning/Kappsegling 1 gång/v april-okt + ca 4 regattor på 1-3 dagar
+ några helger med familjen men det blir mest dagsturer

Vi är inne på vår tredje båt och har haft pause då jag gastat på andra båtar men också mellan båtar och då har vi hyrt båtar.

Är man inte säkert är nog mitt tips att hyra.
Det är rätt kul att leta båtar och framförallt kan man testa olika båtar. Nya/gamla eller stora/små för att se vad man gillar.

Lycka till och godnatt
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av Anders S » fre 20 apr 2012, 08:13

Jag skall vara tråkig: Hyra båt för att bestämma om det är något för hela familjen är ingen dum ide. Gör det! Toaeans och Håkans synpunkter om hur det kan bli om inte alla tycker det är lika roligt (eller åtminstone roligt) är viktiga.

Sedan kan man gärna tänka på att vara båtägare innebär två saker: Det ena är att använda båten (kappsegla, semestra etc); det andra är att ta hand om en båt. Många båtägare finner stort nöje i båda, men som båtägare måste man finna glädje i att ta hand om sin båt - annars blir båtägandet en pina. Allt man gör är inte roligt (vem gillar att rensa botten på 12 lager bottenfärg, och sedan måla 7 ggr med epoxyfärg? Retorisk fråga.) Man måste dock känna att jobbet är värt ansträngningen.

En kalkyl över båtägandets kostnader innehåller dels sådant man kan reda ut med litet fotarbete (landplatsen, sjöplatsen, klubben som sannolikt är nyckeln till vettigt pris på de föregående, försäkringen, amorteringar, räntor etc, men också en skattning på driftkostnader. Segel kan hålla i högst 20 år (skall med i kalkylen, flera tusen per år om man betalar 50.000 för helt nya segel...), bottenfärg behövs varje år, lyfta båten och sjösätta båten kostar något etc etc. Du har fått två siffror på två rätt så lika stora båtar 24.000 och 5 till 7000. Det roliga är att båda är tänkbara - det beror på var du bor, vilken kooperativ resurs din klubb är och hur du periodicerar avskrivningar och värdeminskning.
Anders S

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av frejo » fre 20 apr 2012, 09:51

Hur man kan få ihop driften av båten för en summa som ligger mellan 5-7000 kan jag inte förstå. Själv är jag inte i närheten. Bara sommar- och vinterplats går på i runda slängar 20', så 24' om året funkar ju självklart inte heller. Jag har roat mig (nåväl) lite grann och fört lite bokföring över vad de senaste åren kostat och hamnat runt 50' per år. Då ingår inte värdeminskning (som ju man numer defintivt måste räkna med), räntor eller undanläggande av pengar inför de "stora" framtida utgifterna som segel, motor och teakdäck. Både segel och motor är i mitt fall relativt nya dock. Däremot ingår saker som går sönder, eller bara behöver bytas ut på grund av allmänt slitage. Förstag, autopilotfixande, segelservice, epoxy, bottenfärg, tampar, löpande rigg, bränsle och allt vad det kan vara. Till nästa år behöver den stående riggen börjas bytas ut - dyrt...

Vi spenderar cirka 60 dygn per säsong i båten som är dryga 20 år och 35 fot. Båten ligger i Göteborg på vintern och Fjällbacka på sommaren. Jag lejer inte bort någonting i princip utan fixar det mesta själv. Och, precis som andra skrivit innan mig, så måste man gilla att greja med båten, man måste gilla att tänka på båten under vintern (saker man ordna, grejer som behöver handlas) annars kan man lika gärna hyra. Men någonting måste man ju ha som hobby. Dessutom är båten precis lika viktig för min fru som för mig, fast på olika sätt.

När det gäller tid skulle jag gissa att hösten tar cirka två helger i anspråk och våren tar all tid man kan hitta och ändå sjösätter jag alltid med känslan att jag gärna hade gjort några saker till...

/frejo

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av stangen » fre 20 apr 2012, 10:17

frejo skrev:Hur man kan få ihop driften av båten för en summa som ligger mellan 5-7000 kan jag inte förstå.
Inte drift. Utgifter för underhåll (försäkring, medlemskap båtklubb, båtplats, sjö/torrsättning, rengöring, vax, bottenfärg, motorolja och dylikt). Frågan som ställdes var
hur mycket pengar lägger ni på sedvanligt underhåll varje år?
Den reella kostnaden är helt annan och skiljer från båtägare till båtägare beroende på båttyp, ambitionsnivå och finansieringsmetod (tex lån vs ägd).
Utgifter är inte att jämföra med ”kostnader" där man även bör räkna in alternativkostnad och värdeminskning. Framförallt inte nyinvesteringar och reparationer.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar