TNC kontakt till RG174 kabel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LasseT
Guldmedlem

TNC kontakt till RG174 kabel

Inlägg av LasseT » ons 18 apr 2012, 09:43

Hej,
Hoppas det är någon som kan tipsa mig om var man kan köpa en TNC hankontakt till RG174 kabel.

Jag hittar det till Rg58 kabel men rg174 är mycket tunnare så jag tror inte det blir bra. Hittar vad jag tror är rätt kontakt på företag i usa etc o åker då på frakt på minst 20 usd för en grej som kostar 5 usd.

Bakgrunden är att jag skaffat en ais transponder från True Heading. Klippte av kontakterna till vhf o gps antenn kablarna eftersom de var svåra att dra. Till vhf är det en BNC RG59. Det verkar inte svårt att hitta en krimpkontakt till det men till gps är det som sakt TNC RG174.... Kontaktade True heading som svarade att man inte ska klippa av kontakterna... De kan sätta på ny för 900 sek men det löser inte problemet.

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: TNC kontakt till RG174 kabel

Inlägg av Anders S » ons 18 apr 2012, 09:48

Anders S

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » ons 18 apr 2012, 09:58

Tyvärr inte, jag skulle precis trycka på "avsluts inköp" på den innan idag när jag såg att det stod "RP" Reversed Polarity.

Detta är (nog) vad jag behöver, http://www.digikey.se/scripts/DKSearch/ ... 2057100844

Men då med fraktkostnad på 170 sek.

L

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 18 apr 2012, 10:21

Denna: http://www.ebay.com/itm/TNC-male-plug-c ... 1564wt_901

Jag har köpt både kontakter och pigtails från "Connekt", bra kvalitet. Nackdelen är att det tar 2-3 veckor

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 18 apr 2012, 10:46

Jag såg också RP, men vad handlar det om på "originalsladden"? Om jag förstått saken rätt så är det på det sättet man säkerställer att bara "rätt" antenn kan kopplas till enheten.
Annars hade jag också köpt från Ebay. Jag har (potentiellt) ett liknande problem.
Anders S

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » ons 18 apr 2012, 16:25

Jag ersatte min med en TNC för RG 58. Det fungerar bra på min modell som är en CTRX Carbon +.

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » ons 18 apr 2012, 17:10

Hej,

Bosse,
det ser ut att vara rätt kontakt. Jag testar att köpa där.

Anders,
av bilden att döma så är det INTE RP jag ska ha. Om du också vill ha en sådan som Bosse länkade till så hojta till. Jag har redan beställt krimptång på http://www.tradlost.se

Janne,
intressant körde du med krimp eller löddade du?

Alla,
Kontakt fråga 2) Jag trodde att det inte skulle vara några problem att hitta / montera en BNC till VHF kabeln som är en RG58. Köpte en kontakt för RG58 på Kjell o Company MEN mitt ledaren är för tjock :cry: får inte in den i stiftet... Någon som vet vad det kan bero på?

Ytterliggare kontakt frågor. Jag har även inhandlat VHF, tänkte montera i masttoppen.

Kontaktfråga 3) Är det OK att kabeln skarva med BNC krimp inne i båten (har genomgående mast)?

Kontaktfråga 4) Vad heter kontakten som ansluts till VHF:n?
Tänker att det är lika bra att försöka beställa det samtidigt.

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 18 apr 2012, 18:50

LasseT skrev:Hej,

Bosse,
det ser ut att vara rätt kontakt. Jag testar att köpa där.

Anders,
av bilden att döma så är det INTE RP jag ska ha. Om du också vill ha en sådan som Bosse länkade till så hojta till. Jag har redan beställt krimptång på http://www.tradlost.se

Janne,

Alla,
Kontakt fråga 2) Jag trodde att det inte skulle vara några problem att hitta / montera en BNC till VHF kabeln som är en RG58. Köpte en kontakt för RG58 på Kjell o Company MEN mitt ledaren är för tjock :cry: får inte in den i stiftet... Någon som vet vad det kan bero på?

Ytterliggare kontakt frågor. Jag har även inhandlat VHF, tänkte montera i masttoppen.

Kontaktfråga 3) Är det OK att kabeln skarva med BNC krimp inne i båten (har genomgående mast)?

Kontaktfråga 4) Vad heter kontakten som ansluts till VHF:n?
Tänker att det är lika bra att försöka beställa det samtidigt.

Lasse
Antagligen har du en marinkabel, RG58A/U/ (med förtent strumpa och mångtrådig centrumkabel (det är bra, tål rörelser och sånt). Då kan centrumkabeln lätt bli för tjock om man snurrar den. Det finns också två varianter (minst) på solid mittledare - man kan fila ner den om den är för tjock, men solid mittledare är inte optimalt i båten.

Det bör gå utmärkt att skarva med BNC inne i båten (du tänker kanske ha en skarv vid masten, under däck?).

Kontakten till VHF(radion) heter oftast PL259.

Crimptång till rg58 har jag, men om det skall vara en särskild till den tunnare kabeln vet jag inte om den passar. Ingen man (eller kvinna) kan ha för många verktyg, dock.
Jag har redan beställt tre kontakter... men tack ändå. :oops:
Anders S

Flayban
Guldmedlem

Inlägg av Flayban » ons 18 apr 2012, 21:58

Skarva men PL259 och skarvhylsa. Eller en hane och en hona. BNC kan ge hög SWR på 155MHz.

Här kan du se hur BNC funka för mig.

Kolla med svebry.se dom har mycke kontakter.

http://bavaria40.dinstudio.se/diary_51_32.html

http://bavaria40.dinstudio.se/diary_51_34.html

//Jonas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 19 apr 2012, 09:10

Flayban skrev:Skarva men PL259 och skarvhylsa. Eller en hane och en hona. BNC kan ge hög SWR på 155MHz.

//Jonas
Jag tror inte du kan veta om du ersatt en dålig kontaktering med en bra kontaktering, eller om du upptäckt ett problem med BNC-kontakteringen (rent fysiskt). Du kan också ha haft kontakter avsedda för 75 ohm på ett antennsystem avsett för 50 ohm, sådant kan knäcka den bästa installation. BNC-kontakterna är robusta och "bättre" än PL259 rent allmänt, så att du upptäckt något typfel tror jag inte. Men bra kontaktering är A & O !
Anders S

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » tor 19 apr 2012, 09:53

Hej,

Jag är inte så bevandrad på det här området (SW' betyder Soft Ware någonting för mig :lol: ), antar att SWR betyder något annat. Men det verkar mycket viktigt att kontakterna sitter bra. Hur gör man för att testa detta?

Uppenbarligen behövs någon typ av testapparat, vad?
Måste kabeln kopplas ur vid antennen? Etc etc..

Lasse

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 19 apr 2012, 10:29

Jag har bytt en del PL259 mot BNC men aldrig fått en sämre SWR. Oftast betydligt bättre men det beror oftast på PL259:orna varit skadade eller dåligt lödda. Rent generellt brukar man inte rekommendera PL259 över 30 MHz även om de teoretiskt funkar upp till 300 MHz. Vill man ha en bättre kontakt så sätt dit N-kontakter. Men BNC brukar duga och den är dessutom liten och smidig.
--
SWR: se denna tråd http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=8966

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 19 apr 2012, 10:34

BNC-kontakter kan normalt användas upp till ett par GHz, dvs de är alldeles utmärkta att använda för AIS och VHF, om man så vill. Lägg märke till att de finns för både 50 Ohms och 75 ohms kabelimpedans. För VHF och AIS handlar det "alltid" om 50 Ohm. Det är viktigt att det blir rätt.

SWR betyder Standing Wave Ratio och är "populärt uttryckt" ett mått på hur mycket av radiosändarens utsända effekt som verkligen hamnar i antennen. Om man inte har 50 ohms impedans hela vägen, exempelvis genom fel sorts antennkabel eller en dåligt lödd eller krympt kontakt så eldar man för kråkorna och en del av effekten försvinner på vägen.

Ett ståendevågförhållande på 1:1 är ett idealiskt värde då all utsänd effekt hamnar i antennen. I praktiken går det inte att över ett helt frekvensband få ett perfekt SWR och det behövs inte heller. Man kan tolerera viss "mismatch", men inte för mycket eftersom den effekt som inte hamnar i antennen i stället reflekteras tillbaka till sändaren och i värsta fall kan bränna upp sändarens slutsteg.

mvh Sven-Barry

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » tor 19 apr 2012, 13:45

LasseT skrev:Hej,

Janne,

Alla,

Lasse
Jag krympte innerledaren och skruvade skärmen. Det var en kontakt avsedd för lödning.
Det finns olika tjocklekar på innerledarna, så sannolikt är det skälet till att du inte får in din innerledare.

Flayban
Guldmedlem

Inlägg av Flayban » tor 19 apr 2012, 20:00

Anders S skrev:
Flayban skrev:Skarva men PL259 och skarvhylsa. Eller en hane och en hona. BNC kan ge hög SWR på 155MHz.

//Jonas
Jag tror inte du kan veta om du ersatt en dålig kontaktering med en bra kontaktering, eller om du upptäckt ett problem med BNC-kontakteringen (rent fysiskt). Du kan också ha haft kontakter avsedda för 75 ohm på ett antennsystem avsett för 50 ohm, sådant kan knäcka den bästa installation. BNC-kontakterna är robusta och "bättre" än PL259 rent allmänt, så att du upptäckt något typfel tror jag inte. Men bra kontaktering är A & O !

Jag är sändaramatör och har varit det i 20 år, tor ja vet vad ja gör.

Löda kontakter är inget för mig, dom ska alltid crimpas.

//Jonas

Skriv svar