Toalettavfall, sugtömning

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av Anders S » lör 17 mar 2012, 20:02

Peter_K skrev:
De har några alternativ, precis samma som du har: [...]
Du nämner inte det uppenbara alternativet:

4. Hålla med om att det är bra med hålltank och uppsamlingsstationer, och när det inte fungerar så bra och praktiskt som man kan önska, tömma som vanligt.

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag någonsin skulle ertappas med att tömma min bajstank där någon kan störas av saken. Vad förbudet sedan har för effekter, ekonomiskt, naturskyddsmässigt och psykologiskt kan man ha vilka tankar man vill om. Att kommendera upp någon ombord för att (fullt lagligt, nota bene) sprida sitt träck från akterpulpit därför att någon landbunden tokig byråkrat tycker att det är bättre alternativ är att skita nere i båtens relativa trygghet är ju något som varje sjöman och befälhavare får avgöra hur vettigt det är.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » sön 18 mar 2012, 08:45

Jag säger inte att det är enkelt, men genom att ha en snålspolande toa (de flesta båttoaletter har begränsad livslängd och måste änd å bytas) och genom att fundera på användningen, dvs att man inte spolar ned papper (dvs lika som man gör på land i sydeuropa) så borde man klara sig ett tag med 60l. Går man dessutom och gör det stora programmet i land före man far iväg på morgonen så räcker tanken jättelänge.

Av den orsaken så är det viktigt inte bara med ett väl utbyggt nät av sugtömningsstationer, men även landtoaletter och att dessa är rätt konstruerade, helst torrdass med urinseparering. Dessa hålls fräscha länge med ett minimum av underhåll.
/Anders G

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » ons 28 mar 2012, 10:45

Vi löste annars detta problem på lunchen i dag!

Det är ju bara att ersätta tanken med en rötkammare så har du löst problemet och så kör du dieselmotorn på metan! :)
/Anders G

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av peterh » ons 28 mar 2012, 13:28

rätt sånär som att du kör inte en diesel på metan. En ottomotor möjligen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » ons 28 mar 2012, 17:23

Sant jo. Bensinare är ovanliga i segelbåtar.Alternativt rötkammare, metan och bränslecell?

http://www.gizmag.com/platinum-free-met ... lls/17064/

Sedan elmotor!
/Anders G

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av Excel 319 » fre 30 mar 2012, 06:04

peterh skrev:rätt sånär som att du kör inte en diesel på metan. En ottomotor möjligen.
Möjligheten finns, om man vill krångla till det http://transitionsweden.ning.com/profil ... t-foer-att
Och är det bara frågan om att bli av med gasen så kommer tekniken http://magazine.volvotrucks.com/volvopa ... elmotorer/

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av asdsj » mån 16 apr 2012, 21:10

Förstår att det kan fungera bra i Finland med sugtömning. Där är det inte så tätt mellan båtarna.
Men kom och titta hur det ser ut på Bohuskusten en sommar. Där är det ett helt annat tryck. Massor av båtar i både natur och gästhamnar. Skall bli intressant att se hur 300 gästbåtar + åtminstone lika många båtar från naturhamnarna skall kunna hinna tömma sina tankar en dag i de populärare gästhamnarna. Även om de skulle installera 10 tömningstationer skulle man ändå inte hinna att tömma alla. Och tänk vilka köer. Var skulle alla dessa båtar som köar få plats?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av Anders S » mån 16 apr 2012, 21:12

AndersGustafsson skrev:Sant jo. Bensinare är ovanliga i segelbåtar.Alternativt rötkammare, metan och bränslecell?

http://www.gizmag.com/platinum-free-met ... lls/17064/

Sedan elmotor!
Utan tvivel. Lägger man kabel skall man ju kunna köra på elmotor, det förstår man ju.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » tis 17 apr 2012, 14:23

Där är det inte så tätt mellan båtarna.
Öh... Nu vet jag inte vad du jämför med, men Mariehamns Österhamn, Kasnäs, Korpoström kan vara nog så fulla under juli.

Österhamn är en av Nordens största med sina ca 300 platser. Antalet övernattningar ligger årligen på ca 9000 nätter. Korpoström (70pl), Kasnäs (100pl)

Alla dessa båtar tarnkar ju och det hinner de med? Med en vettig hålltank så går det snabbare att sugtömma än att tanka och är man två i båten kan man göra det samtidigt. Jag tror nog att det största problemet är mentalt. Aktiv förträngning. Det torde ha varit klart för alla och en var att detta påbud skulle komma under ganska många år.
/Anders G

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av asdsj » tis 17 apr 2012, 20:41

i Bohuslän sker hälften av alla gästhamnsnätter i hela Sverige. Lägg därtill ca 2 miljoner övernattningar i naturhamnar och alla dem som enbart gör dagsturer.
Skillnaden mot gästhamnar i Finland och även populära hamnar på Sveriges ostkust, typ Borgholm Visby etc. är att det i Bohuslän är en ständig ström ut och in i hamnen. Många av dessa är båtar som ligger i naturhamnarna på nätterna och bara är inne för att proviantera, (och då snart även för att tömma sin toatank).
Ja det är riktigt att det tar längre tid att bunkra Bensin eller Diesel men detta gör man ju enbart en eller kanske några ggr per säsong. Att tömma toatanken behöver man göra mycket oftare.
Jag antar att det blir så långa köer att de flesta tömmer sin tank till sjöss precis som idag, med skillnaden att man då får dåligt samvete.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » ons 18 apr 2012, 07:25

Många av dessa är båtar som ligger i naturhamnarna på nätterna och bara är inne för att proviantera, (och då snart även för att tömma sin toatank).
Ja det är riktigt att det tar längre tid att bunkra Bensin eller Diesel men detta gör man ju enbart en eller kanske några ggr per säsong. Att tömma toatanken behöver man göra mycket oftare.
Min uppfattning är att majoriteten, även seglare, bunkrar betydligt oftare än så och jag ser ingen större skillnad mellan svensk och finskflaggade "mastbåtar" som vi kallar dessa "motorseglare". Dessutom behöver man bunkra färskvatten, mat etc.

Tror nog att det blir bra bara man får tömningsnätet utbyggt. Det skall vara tätt mellan stationerna och tekniken skall fungera, men nu är den ju utprovad i länder som kommit längre i miljötänket än Sverige ;)
/Anders G

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av Nautihamstern » ons 18 apr 2012, 11:40

AndersGustafsson skrev:
Många av dessa är båtar som ligger i naturhamnarna på nätterna och bara är inne för att proviantera, (och då snart även för att tömma sin toatank).
Ja det är riktigt att det tar längre tid att bunkra Bensin eller Diesel men detta gör man ju enbart en eller kanske några ggr per säsong. Att tömma toatanken behöver man göra mycket oftare.
Min uppfattning är att majoriteten, även seglare, bunkrar betydligt oftare än så och jag ser ingen större skillnad mellan svensk och finskflaggade "mastbåtar" som vi kallar dessa "motorseglare". Dessutom behöver man bunkra färskvatten, mat etc.

Tror nog att det blir bra bara man får tömningsnätet utbyggt. Det skall vara tätt mellan stationerna och tekniken skall fungera, men nu är den ju utprovad i länder som kommit längre i miljötänket än Sverige ;)
Vad "snackar" du riktigt om? Menar du att en "riktig" seglare provianterar bara ett par gånger per säsong, eller...?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » ons 18 apr 2012, 12:57

Vad "snackar" du riktigt om? Menar du att en "riktig" seglare provianterar bara ett par gånger per säsong, eller...?
Nej, tvärtom. Även om man som jag tankar bara ett par gånger/år så bunkrar vi förskvatten, matvaror etc oftare. Samtidigt kan man tömma septiktanken.
/Anders G

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av asdsj » tis 24 apr 2012, 20:45

Jo men det var ju just det som är problemet när det är flera hundra seglare som skall tömma toatanken varje dag. Färskvatten brukar finnas väldigt tätt vid bryggplatsen, tror knappast att toatömningsstationerna kommer lika tätt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av Anders S » tis 24 apr 2012, 21:08

asdsj skrev:Jo men det var ju just det som är problemet när det är flera hundra seglare som skall tömma toatanken varje dag. Färskvatten brukar finnas väldigt tätt vid bryggplatsen, tror knappast att toatömningsstationerna kommer lika tätt.
Jag tror att alla inblandade, även myndigheterna, är medvetna om att ifall det blir ont om sugtömningsstationer, så blir det tömningar i havet i stället. Huruvida detta är verkligt problem är det ju ingen som egentligen tror, heller.
Anders S

Skriv svar