Toalett lukt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Martin Fredin
Guldmedlem

Toalett lukt

Inlägg av Martin Fredin » sön 15 apr 2012, 19:57

När vi lämnar vår båt och återkommer så verkar vattnet surna i toan för det luktar apa riktigt illa , har provat med att pumpa ur vattnet och hälla färskvatten i toan men det luktar likt förbannat.

Vad är era bästa tips ?
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Toalett lukt

Inlägg av Anders S » sön 15 apr 2012, 21:07

//Givetvis kan man diskutera även detta, men en tråd räcker. // MOD

Mit tips är att kolla om vattnet i spolledningen (tilloppet) surnat. Det händer oss emellanåt, när vi spolat med åvatten (ligger i ån). Saltvatten luktar sällan illa. Men doften som då uppstår är inte att leka med - den försvinner först då vi spolat ordentligt med friskt vatten.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 16 apr 2012, 07:05

Kolla även att det inte läcker tillbaka från slang/tank.
/Anders G

Flayban
Guldmedlem

Inlägg av Flayban » mån 16 apr 2012, 12:15

Om du låter saltvatten stå i slagarna så luktar det ruttet efter några dagar.
En bra sak som jag har haft på alla mina båtar och funkar är att skala en koppar kabel EKK 2,5mm2
Ta sen koppar tråden ca 60cm och vik på mitten. Stoppa in den dit som vatten ställer sig i insugsslangen.
Sen sköter kopparen resten. Har inte någon lukt alls när ja kommer till båten.

Lycka till.
//Jonas.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 apr 2012, 14:14

Flayban skrev:Om du låter saltvatten stå i slagarna så luktar det ruttet efter några dagar.
En bra sak som jag har haft på alla mina båtar och funkar är att skala en koppar kabel EKK 2,5mm2
Ta sen koppar tråden ca 60cm och vik på mitten. Stoppa in den dit som vatten ställer sig i insugsslangen.

Lycka till.
//Jonas.
Jag har aldrigt märkt det med saltvatten utan har kopplat det ill vårt småläbbiga Höje-Å-färsk(?)vatten. Kanske är det helt enkelt stagnationen som ställer till det? Men det kan verkligen lukta mycket illa.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 16 apr 2012, 16:11

Flayban skrev:Om du låter saltvatten stå i slagarna så luktar det ruttet efter några dagar.

Lycka till.
//Jonas.
Intressant tips, skall prova i sommar.
Har oxå problem med att saltvattnet luktar, har en sötvatten slang från tvättstället till toan.
Efter avslutad tur fyller jag muggen och pumpar ur, fyller upp igen,
således kan det inte vara saltvattnet som står i pumpen/inloppsslangen som luktar.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 16 apr 2012, 19:31

Anders S skrev:Jag har aldrigt märkt det med saltvatten utan har kopplat det ill vårt småläbbiga Höje-Å-färsk(?)vatten. Kanske är det helt enkelt stagnationen som ställer till det? Men det kan verkligen lukta mycket illa.
Jag kan verifiera Flaybans påstående. Saltvatten som står instängt i slangen mellan genomföring och toalettpump bilder svavelväte efter ett par dagar.

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 apr 2012, 19:41

jason skrev:
Anders S skrev:Jag har aldrigt märkt det med saltvatten utan har kopplat det ill vårt småläbbiga Höje-Å-färsk(?)vatten. Kanske är det helt enkelt stagnationen som ställer till det? Men det kan verkligen lukta mycket illa.
Jag kan verifiera Flaybans påstående. Saltvatten som står instängt i slangen mellan genomföring och toalettpump bilder svavelväte efter ett par dagar.

/j
Där ser man. Måste det vara saltvatten?
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 16 apr 2012, 20:43

Anders S skrev:Där ser man. Måste det vara saltvatten?
Jag är ingen kemist, men jag kan tänka mej att vatttnets sammansättning gör att den slutligen anaeroba processens gasproduktion får olika innehåll.

/j

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 16 apr 2012, 20:49

Vi brukar hälla i sötvatten innan vi lämnar båten ,saltvattnet luktar illa efter bara ett par dagar, men i den sista båten vi köpte satt en grej med en tablett i som gör vattnet blåaktigt,samma som används av flyget tydligen ,den ser till att det alltd är fräsch lukt på toan, Glommens marin sålde dessa tabletter och prylen som doserar heter Tankette, www.glommensmarina.se

//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 apr 2012, 21:11

jason skrev:
Anders S skrev:Där ser man. Måste det vara saltvatten?
Jag är ingen kemist, men jag kan tänka mej att vatttnets sammansättning gör att den slutligen anaeroba processens gasproduktion får olika innehåll.

/j
Jag kan då tänka mig att det är en grad- men inte artskillnad på salthalten utanför respektive en liten bit upp i ån, beroende på väder och vind. Men för att alla skall förstå vad det handlar om: vi talar om det vatten som står stilla i inloppsledningen, inget annat. Att ha en milt bakteriedödande tillsats kan ju vara en lösning, en annan att spola en smula emellanåt. Det behövs bara såpass så man förnyar vattnet innan det börjar lukta ruttna ägg.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Toalettlukt

Inlägg av jason » tis 17 apr 2012, 05:59

Anders S skrev:Men för att alla skall förstå vad det handlar om: vi talar om det vatten som står stilla i inloppsledningen, inget annat. Att ha en milt bakteriedödande tillsats kan ju vara en lösning, en annan att spola en smula emellanåt. Det behövs bara såpass så man förnyar vattnet innan det börjar lukta ruttna ägg.
Pumpa ofta, eller se till att inloppsledningen är tom till exempel med en luftventil typ den man har på kylvattenintaget.

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Toalettlukt

Inlägg av Anders S » tis 17 apr 2012, 11:52

jason skrev:
Anders S skrev:Men för att alla skall förstå vad det handlar om: vi talar om det vatten som står stilla i inloppsledningen, inget annat. Att ha en milt bakteriedödande tillsats kan ju vara en lösning, en annan att spola en smula emellanåt. Det behövs bara såpass så man förnyar vattnet innan det börjar lukta ruttna ägg.
Pumpa ofta, eller se till att inloppsledningen är tom till exempel med en luftventil typ den man har på kylvattenintaget.

/j
Lutventilen kan ju vara bra även på det sättet att luft kommer till. Jag anar ju anaeroba bakterier i farten.
Anders S

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tis 17 apr 2012, 13:10

Vid installationen av et elektrisk toa (Jabsco) monterade jag en elektrisk vakuumbryter-ventil. Det betyder, att der inte är vatten i skölj-slangen, bara när toan aktiveras. Ingen lukt och chansen at båten sjunker är borta!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » ons 18 apr 2012, 04:13

Vi häller I en skvätt av medlet Viking när vi lämnar båten, det har fungerat bra.

Skriv svar