Lätt (stark) utombordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Håkan » fre 13 apr 2012, 17:12

Jag funderar på att skaffa ett snabbfäste + utombordarfäste + utombordare.
Snabbfäste 5178-3 finns på Hjertmans
Utombordarfäste 5871-15 likaså

Sen kommer man till motor.
Jag har kikat på dels:
1) Tohatsu MFS 6 Sail PRO
2) Suzuki DF 6

Båda har lång rigg, generator, liknande vikt och prestanda.

Har någon erfarenhet av ovanstående motorer?
Eller tips var man köper dem billigt...

Eller skall man satsa på en riktigt billig Hidea 5 hk från Hjertmans för halva priset men utan laddning?

Eller finns det något annat intressant?

Äntligen är båten i sjön :mrgreen:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Nautihamstern » fre 13 apr 2012, 19:27

Tohatsun är väl samma som mariner som är samma som mercury. Vi hade en mercury 4-takt 4-hästare, samma block som 6-hästaren, tror jag. En mycket trevlig maskin, tystgående, snål och råstark.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Anders S » fre 13 apr 2012, 20:05

Jag ber att få komma med ett alternativt förslag: En lätt, begagnad tvåtaktare!

Anledning ett: Håkan kör bara litet med motorn. De miljömässiga nackdelarna spelar (nästan) ingen roll, allt sammantaget. (Det kan vara bättre att den Håkan befriar från en gammal tvåtaktare använder det som grundplåt till Hidean). Anledning två: En lätt tvåtaktare kan man plocka in i båten, och man slipper tänka på hur man lägger den, och risken för att oljan i vevhuset rinner fel och kräver åtgärder om man vill köra. Jag tror ju att motorn kommer att bo inne i båten för det mesta, har jag fel? Då är vikten på en 6 hk tvåtaktare (som av naturliga skäl är begagnad) av vikt, kan man säga.

Annars tror jag inte att man blir särskilt missbelåten med en Hidea för "hälften" av en "riktig" motor. Så mycket laddar inte de små generatorerna på små utombordare, fem (5) A på Tohatsun - 6A på Suzukin

Jag vet inte varför den tidigare tanken med ett 1 KW elverk kopplat till elmotorn för "långmarsch" är nerlagd? Är det fel, opraktiskt eller omöjligt? Eller är det 220V i båten via laddaren, som spökar? Berätta!
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Håkan » lör 14 apr 2012, 09:30

Anders S skrev: Anledning två: En lätt tvåtaktare kan man plocka in i båten, och man slipper tänka på hur man lägger den, och risken för att oljan i vevhuset rinner fel och kräver åtgärder om man vill köra. Jag tror ju att motorn kommer att bo inne i båten för det mesta, har jag fel?

Jag vet inte varför den tidigare tanken med ett 1 KW elverk kopplat till elmotorn för "långmarsch" är nerlagd? Är det fel, opraktiskt eller omöjligt? Eller är det 220V i båten via laddaren, som spökar? Berätta!
Hej Anders
Kan du utveckla skillnaden mellan 2-takt och 4-takt när det gäller att lägga en motor ned.
Kan man inte lägga en 4-takters ned?

Först historik:
Vi har en elmotor på båten som vi nu har haft två säsonger.
År 1 hade vi inget hjälpmedel och seglade runt i i Öresund men även Bohuslän på semestern.
Vi gick för motor in/ut ur hamn + kanske en kvart i bleke på väg till Bohuslän
År 2 köpte vi en generator.
På semestern seglade vi mest i Öresund + Danmark och gick för motor i 2-3 timmar i mellanfart innan vinden kom tillbaka.
1 gång använde vi elverket på hösten och då över sundet i bleke till Mumm Stelton Cup.

Detta år har vi planer på Tjörn Runt efter semestern och då har vi kanske lite mer bråttom hem.
På semestern har man inte bråttom utan kan byta hamn om vinden skulle avta.
Det kan tilläggas att vår båt är lättdriven så vi behöver inte så mycket vind :mrgreen:
Då kör vi ändå med mindre stor, hårdvindsfock & hårdvindsgennaker på semestern, de andra seglen är på tok för stora att ta med :twisted:

Alltså; Motorn skall stå i garaget vår/höst för att hängas på som nöddrift vid transportseglingar till/från tävlingar.
Om vi ändå skaffar en så följer den säkert med på semestern också när vi ändå har en...
MEN motorn måste kunna läggas på bryggan under ett race 1-2 dagar utan att gå sönder/kräva åtgärd.
Motorn kommer aldrig ligga inne i båten men väl inne i en bil till/från hamnen.

Så elverket funkar OK, det förlänger motorgången men bullrar lite och har liten tank.
Bra som nöddrift på semestern MEN skall vi transportera båten 150 Nm till Tjörn vill man kanske att det går undan lite :D
Jag tror vi går betydligt (2knop) fortare med en 6-hästars utombordare än på mellanfart för elmotorn och jag tror utombordaren är tystare och tanken (extern) räcker längre än elverket.

En annan bonus är om motorn har generatorn kan vi köpa en autopilot och mata den direkt från motorn :)
Det är ju så himla tråkigt att gå för motor så då kan man lika bra skaffa en autopilot också...

Om nu någon undrar om vi är missnöjda och ångrar vårt väl så är svaret nej.
Visst skulle man någon gång vilja ha en urstark diesel men kanske ca 1-2 dagar/år...
Ungefär som med bilar, 1-2 dagar/år vill man ha en 4-hjulsdriven bil med dubbdäck men det motiverar inte köpet utan man nöjer sig med 2-hjulsdrivet och dubbfria...
Tex så är servicen simpel dvs ladda batteriet och fetta in propellern sen är man klar...
Förra årets bränslekostnad var 10kr + ett par liter i elverket. Det är allt.
Men valet av elmotor var kanske inte att spara pengar utan spara arbetsinsats och miljö :lol:
Hur smart det var får vi väl se den dagen vi skall sälja båten :?:

Äntligen är båten i sjön, nu skall bara masten på :P
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Lasse L » lör 14 apr 2012, 10:35

Håkan skrev:
Anders S skrev: Anledning två: En lätt tvåtaktare kan man plocka in i båten, och man slipper tänka på hur man lägger den, och risken för att oljan i vevhuset rinner fel och kräver åtgärder om man vill köra. Jag tror ju att motorn kommer att bo inne i båten för det mesta, har jag fel?

Jag vet inte varför den tidigare tanken med ett 1 KW elverk kopplat till elmotorn för "långmarsch" är nerlagd? Är det fel, opraktiskt eller omöjligt? Eller är det 220V i båten via laddaren, som spökar? Berätta!
Hej Anders
Kan du utveckla skillnaden mellan 2-takt och 4-takt när det gäller att lägga en motor ned.
Kan man inte lägga en 4-takters ned?
För att smörjoljan skall "hålla sig på rätt plats", skall motorerna ligga "rätt".
Har 2 Honda, 8 hkr, kan bara ligga på "styrbordssidan".
Äldre 10 hkr kan ligga på "rygg" och styrbord.
Tohatsun kan bara ligga på en sida.
Troligtvis samma på övriga 4-taktare.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Nautihamstern » lör 14 apr 2012, 11:22

Lasse L skrev:
Håkan skrev:
Anders S skrev: Anledning två: En lätt tvåtaktare kan man plocka in i båten, och man slipper tänka på hur man lägger den, och risken för att oljan i vevhuset rinner fel och kräver åtgärder om man vill köra. Jag tror ju att motorn kommer att bo inne i båten för det mesta, har jag fel?

Jag vet inte varför den tidigare tanken med ett 1 KW elverk kopplat till elmotorn för "långmarsch" är nerlagd? Är det fel, opraktiskt eller omöjligt? Eller är det 220V i båten via laddaren, som spökar? Berätta!
Hej Anders
Kan du utveckla skillnaden mellan 2-takt och 4-takt när det gäller att lägga en motor ned.
Kan man inte lägga en 4-takters ned?
För att smörjoljan skall "hålla sig på rätt plats", skall motorerna ligga "rätt".
Har 2 Honda, 8 hkr, kan bara ligga på "styrbordssidan".
Äldre 10 hkr kan ligga på "rygg" och styrbord.
Tohatsun kan bara ligga på en sida.
Troligtvis samma på övriga 4-taktare.
Det problemet löser man dock ganska enkelt genom att endast lägga den på rätt sätt...

En grej som är mycket trevligare med en fyrtaktare är att det inte osar om den. Ingen rök, ingen illalukt som dras med båten och in i sittbrunnen.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Håkan » lör 14 apr 2012, 13:20

Nautihamstern skrev:
Det problemet löser man dock ganska enkelt genom att endast lägga den på rätt sätt...

En grej som är mycket trevligare med en fyrtaktare är att det inte osar om den. Ingen rök, ingen illalukt som dras med båten och in i sittbrunnen.
Bra ang att lägga en motor ned.

4-taktare är miljö/komfort-grej för oss, ingen risk att vi går för motor med vinden i ryggen.
Du seglar vi fortare :mrgreen:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Anders S » lör 14 apr 2012, 17:20

Tack för feedbacken. JAg har varit nyfiken på dina lösningar och hur det gått.

En litet tillägg till frågan om olja och "lägga rätt": Det handlar dels om att oljan kan rinna ut, men också att oljan kan rinna in i cylindern, via en öppen ventil. Då får man samma problem som med vatten i cylindern, det går inte att dra runt motorn (eller köra med den). Vet man detta och har en dedikerad plats för motorn kan man hantera det här - det går säkert att använda motorfästet för att tvinga fast den på ett stöd (bokstavligen.) Men en tvåtaktare med samma effekt väger hälften, kostar hälften och ryker dubbelt. Jag hade också köpt fyrtaktare, rent principiellt, men det är en fråga om hur mycket den används.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av bosseh » lör 14 apr 2012, 18:34

Jag är ingen förespråkare för tvåtaktare men jag kan konstatera att med alkylatbensin går det att stå ut.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Lasse L » lör 14 apr 2012, 18:48

Bytte ut min fräscha 5a Tohatsu 2-takt till en 8a Honda 4-takt m elstart förr veckan.
Lite tyngre men tystare och enklare start. Inget oljeblandat bränsle.
Valde mellan en ny "Kines" för samma pengar som en beg Honda.
Sorry tråden handlar ju om Lätt (stark).

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Håkan » sön 15 apr 2012, 16:20

Det blev Suzuki :D
Av en slump hade de 10% rabatt i hemmahamnen på just Suzuki och det avgjorde...

Nu skall jag bara köpa snabbfäste, utombordarfäste, nya gennakerskot, nya block och lite annat skoj.
Men först måste jag hitta inlämnngskvittot för masten... :oops:

Snart är säsongen här på riktigt :mrgreen:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Håkan » tis 17 apr 2012, 14:33

Suzukin avbokad, Tohatsu beställd...
Handlaren ringde och sa att de missat priset för laddare och då avbokade jag och beställde en Tohatsu istället.
Inte bara för priset utan den har längre rigg och speciell segelbåtspropeller vad jag förstår.
Sämre acc men högre toppfart kan jag tänka mig, nån som vet?

Imorgon åker masten på :D
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Nautihamstern » tis 17 apr 2012, 15:04

Håkan skrev:Suzukin avbokad, Tohatsu beställd...
Handlaren ringde och sa att de missat priset för laddare och då avbokade jag och beställde en Tohatsu istället.
Inte bara för priset utan den har längre rigg och speciell segelbåtspropeller vad jag förstår.
Sämre acc men högre toppfart kan jag tänka mig, nån som vet?

Imorgon åker masten på :D
Högre topphastighet vet jag inte, men jag jag hade en 4-hästars mercury med segelbåtspropeller på en 28-fots långkölad 2,5 ton tung segelbåt för några år sedan. I svag motvind bogserade jag en gång en 35-fotare på 6,5 ton i 3,5 knops fart...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Håkan » tis 17 apr 2012, 15:41

Nautihamstern skrev: Högre topphastighet vet jag inte, men jag jag hade en 4-hästars mercury med segelbåtspropeller på en 28-fots långkölad 2,5 ton tung segelbåt för några år sedan. I svag motvind bogserade jag en gång en 35-fotare på 6,5 ton i 3,5 knops fart...
Låter bra :D
Med 50% mer effekt och 56% lättare borde vi göra: 3,5*1,5/(1-0,56)= 11,93 knop... :mrgreen:
Skulle inte tro det men kan vi kravla oss över 5 knop i bleke är jag nöjd...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lätt (stark) utombordare

Inlägg av Anders S » tis 17 apr 2012, 18:44

Håkan skrev:
Nautihamstern skrev: Högre topphastighet vet jag inte, men jag jag hade en 4-hästars mercury med segelbåtspropeller på en 28-fots långkölad 2,5 ton tung segelbåt för några år sedan. I svag motvind bogserade jag en gång en 35-fotare på 6,5 ton i 3,5 knops fart...
Låter bra :D
Med 50% mer effekt och 56% lättare borde vi göra: 3,5*1,5/(1-0,56)= 11,93 knop... :mrgreen:
Skulle inte tro det men kan vi kravla oss över 5 knop i bleke är jag nöjd...
Det kan du säkert. "Segelbåtspropeller" brukar innebära mindre stigning och större diameter, dvs "lågväxel". Stark men inte snapp. Här måste du tänka på att en "normal" 6-hästare skall kunna knuffa en liten jolle i 12+ knop. Du vill ha en motor som orkar med din båt, kan bromsa och i största allmänhet hjälpa till. Jag vill inte alls måla någon potentat på väggen, men allt kan ju hända och gör det - det räcker ju att du får ett tillfälligt problem med segel eller rigg, så kan motvindsegenskaperna komma till pass. Bra val, tycker jag, nya fina motorn och kommer att hålla länge.
Anders S

Skriv svar