Är du nöjd med din värmare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av robban999 » sön 08 apr 2012, 23:06

Jag har en gammal Eberspächer i min båt - D4L, den har alla möjliga mystiska fel och går när den vill och ibland vill den inte alls.

Tänkte byta ut den mot en ny men är skeptisk med tanke på priset för en ny i den storleken. Det vill ju till att man blir nöjd om man ska hosta upp 15-20 tusen för en värmare.

Vem är nöjd med sin och vilket fabrikat är det, vilken strular minst?

mvh

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av HR312 » mån 09 apr 2012, 05:49

Dieselvärmare, Wallas 30 D. 3000 W. Såldes till kampanjpris i höstas vill jag minnas.

Fungerar OK när man väl sett till att den får bränsle efter vintern. Trots backventil rinner bränslet tillbaka till tanken när den inte används på länge. För kraftig effekt för en 31-fots båt under normala förhållanden dock. Lagom till en 36-37 fotare skulle jag tro. Satsa på en med lägre effekt (och billigare) om du har en mindre båt.
Henric D

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av oceansailor » mån 09 apr 2012, 07:18

Har en Webasto som funkat fantastiskt i 10 år. Mycket använd. Säkert ca. 7-8000 timmar. Är jättenöjd. Först förra året började den krångla lite. Ca. vart tredje startförsök misslyckas. Resultatet blir rök, sedan stannar den. Men startar sedan snällt på andra försöket och går hur länge som helst. Inget stort problem således. Har bytt bränslefilter men ingen förändring. Värmaren har aldrig varit inne på service. Tar gärna emot tips om vad problemet kan vara? Kan det vara diesel kvalitén som spökar, eller är det avsaknaden av service?

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av callisto » mån 09 apr 2012, 09:31

Funderar mer och mer på fast bränsle. En kol/vedkamin. Har f.n. en gammal wallas samt en heatpal i reserv.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av Perra » mån 09 apr 2012, 09:51

Glembring funkar alltid, tyst.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av Lasse L » mån 09 apr 2012, 10:05

Har minsta Refleksen i 33 fotare.
Köpte den beg. på 70-talet.
När oljan var billig kördes kaminen hela året utom sommarmånaderna.
Överkapacitet på sommaren.
Nackdel skorstenen blir mycket varm (oisolerad).
http://www.refleks-olieovne.dk/default. ... umber=3461
reflex.jpg
reflex.jpg (11.83 KiB) Visad 7753 gånger

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av peterh » mån 09 apr 2012, 21:40

kastade wallasen i sjön och satte in en webastu ( 3900w modellen) Funkar kanon, startar snabbt, värmer med
3900w och när man närmar sig inställd temp så går värmaren ner till krypfart.
När den startar drar den temporärt 15A, vid drift c:a 2A och vid krypfart < 1A
Genom att den går ner i krypfart undviker man att starta/stoppa och spar sannolikt en
hel den ström.

Har kört den en del i vinter, och det går på c:a 30min att värma kabinen från 0 grader till 15 grader.

Om jag är nöjd ? Jo!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av toaen » tis 10 apr 2012, 11:57

Jag har valt den minsta av Webastos luftvärmare Air Top 2000 ST. Installerade den första vintern jag hade min motorseglare, för att snabbt få in lite värme i båten när jag skulle jobba. Att det blev just den var för att en firma i Göteborg, sålde ett paket med monterings och slangsats till en installation i en mindre båt, till samma pris som bara värmarens normala pris. :?:

Har kört värmaren större delen av de tre första vintrarna och det har fungerat utmärk. Denna vintern har jag bara kört den en kortare period för att jag inte har haft nån oljetank monterad i båten, utan fått använda lösa reservdukar. Dessutom har jag inte jobbat så mycket i båten som jag brukar.

Har funderat på att montera en sån Reflexvärmare som Lasse_L har, fast isolerad med vattenburen slinga. Det är ju inte lika enkelt med plats och att få upp en skorsten på ett vettigt sätt. Den minsta kaminen med en 70 mm skulle fungera i min båt.

Tror att det är bättre med en liten värmare som går på full effekt så mycket som möjlig än en stor som får på sparlåga hela tiden.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av hhmcsv » tis 10 apr 2012, 12:55

Jag er också mycket nöjd med min Webasto 3500, från 2006 tror jag. Extrem tyst, mycket snabb uppvarmning och är inte rört sedan installationen.
Jag skulle välja mellan Webasto och Eberspächer. Webaston var lite billigare, och i Danmark kan man inte köpa en Eber utan en idiotisk rostfri låda som jag inte har någon användning för.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av Ulf.Ason » tis 10 apr 2012, 14:07

Har just slängt ut en vattenburen ebersprakare. Den funkade ibland när det var varmt. Håller nu på att montera in en Glembring med vattenslinga. Hade en vattenburen Ge-Hå/Pod i förra båten. Den funkade riktigt bra. Gick att köra på det mesta, oftast använde jag tändvätska.

//u
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av Lasse L » tis 10 apr 2012, 15:04

Ulf.Ason skrev:Har just slängt ut en vattenburen ebersprakare. Den funkade ibland när det var varmt. Håller nu på att montera in en Glembring med vattenslinga. Hade en vattenburen Ge-Hå/Pod i förra båten. Den funkade riktigt bra. Gick att köra på det mesta, oftast använde jag tändvätska.

//u
Monterat en Glembringare i min brors fiske båt.
Drog skorstenen genom styrhytten för maximal värmeavgivning.
Den går (nästan) året runt.
Funkar lika bra som min Refleks.
Bilagor
silverbabord.jpg

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av sator » tis 10 apr 2012, 19:32

Nej, jag är inte nöjd med min värmare. :)

Den är gammal ,(1985) skramlar och luktar illa. Den går dessutom på fel bränsle.
Thermic.

Drömmer om en ny luftburen eber, 2kw och med termostat. Som dessutom går på samma bränsle som oljepressen. (MD2010)
Varför ha massor med olika bränslen att kladda med.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av Mackey » lör 14 apr 2012, 10:05

Jag är nöjd med den Wallas-värmare som satt i båten när vi köpte den. Funkar klockrent efter reparation av kretskortet.

Läste om en billig (2300 W för 6 900:- kr) "uppstickare" på Maringuiden, http://www.maringuiden.se/forum/;thread ... ht=värmare
Killen var i alla fall nöjd efter första provkörningen.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av HansH » tis 17 apr 2012, 10:17

callisto skrev:Funderar mer och mer på fast bränsle. En kol/vedkamin. Har f.n. en gammal wallas samt en heatpal i reserv.
Erfarenheter från Heatpal?
Vår båt används en hel del till kappsegling och därför har vi (jag) valt att inte installera en fast värmare. Det funkar OK med kupefläkt när man ligger i hamn men naturhamnsbesök på för- och eftersäsong tenderer att bli lite kalla/fuktiga...
En mobil värmare hade förhoppningsvis löst det problemet och även neutraliserat en del av minuspoängen som min jakt på onödig vikt renderat :oops:
Stelton fotogenlyktor finns ju men prisbilden är lite väl häftig.

jappelino
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 15:00

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av jappelino » ons 18 apr 2012, 04:17

Jag har en Mikunu dieselvärmare som fungerat bra I 12 säsonger, dock låter den en del och dear rätt mycket ström.
Men det blir varmt och torrt på ca en kvart

Skriv svar