Kabeldragning i mast.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kalle51
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 11:54

Kabeldragning i mast.

Inlägg av kalle51 » sön 01 apr 2012, 18:25

Har ägnat dagen åt att försöka dra ny kabel till topplanternan, kommer nästan ända fram förutom dom sista 50 cm. Med 3 fall, dirk och fyra knapar är det förmodlingen för trångt. Är det någon som vet hur knaparna är infästa i masten, med skruv och mutter eller med skruv gängad direk i masten? Funderar på att plocka bort kanaparna för att få bättre utrymme för dragfjädern.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av AndersGustafsson » mån 02 apr 2012, 07:47

Ett tips: Om du sätter LED-lanterna så klarar du dig med klenare kabel. Kanske det hjälper?
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av Anders S » mån 02 apr 2012, 08:02

kalle51 skrev:Har ägnat dagen åt att försöka dra ny kabel till topplanternan, kommer nästan ända fram förutom dom sista 50 cm. Med 3 fall, dirk och fyra knapar är det förmodlingen för trångt. Är det någon som vet hur knaparna är infästa i masten, med skruv och mutter eller med skruv gängad direk i masten? Funderar på att plocka bort kanaparna för att få bättre utrymme för dragfjädern.
Jag tänker på ett annat sätt: Om kabeln skall samsas med fallen och allt är trångt, så blir den kanske inte så långlivad? Varför behöver du byta kabel... ? I den bästa av världar ligger kablar till lanternor och instrument i egna kabelkanaler. På äldre master är det ofta ett rör, på nyare master finns ibland en kabelkanal integrerad i profilen. Det är inte så att du kan (om nu röret saknas) trycka upp ett elrör från botten av masten, upp till toppen. Jag anar ju att du försöker från toppen och neråt, och störter på patrull där det finns ett gäng beslag.

En möjlighet (med reservation för att det kan sluta med skav och klämd kabel) är att använda ett befintligt fall för att dra "ner" en lina, som sedan används för att dra "upp" kabeln. Men kan du ta loss bottenbeslaget på masten, så mycket bättre möjligheter.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av AndersGustafsson » mån 02 apr 2012, 08:46

Jo, håller med om att ta ur botten (eller topp) beslaget är det bästa. Då ser man även ifall det finns kabelkanaler, vilket är det bästa, såväl för fall som för kabel.
/Anders G

kalle51
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 11:54

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av kalle51 » mån 02 apr 2012, 10:34

Tyvärr så saknas den ursprungliga kabeln. Mastfoten är fastslagen och går inte att lossa. Jag försöker dra en kabel från mitten av masten till mastfoten.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av AndersGustafsson » mån 02 apr 2012, 10:57

Toppbeslaget då? Samma där?
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av bosseh » mån 02 apr 2012, 15:12

Knepigt men inte hopplöst. För trångt kan det väl inte vara.
Först behöver hålet vid lanternan vara lite stort, typ 15 mm.
Se till att masten ligger "face down" på ett par bockar.
Spänn upp fallen.
I det fall som ligger närmast fronten (nederst) fäster du en persiennlina, enklast genom några genomstick med en segelnål.
Dra upp fallet så att persiennlinan passerat kabelhålet.
Sen är det bara att ligga under masten med en krok av ståltråd och fiska rätt på persiennlinan.

Alternativt kan man fästa en liten fiskekrok i en persiennlina och helt enkelt kroka fast i ett fall genom kabelhålet.
Är mastfoten öppen i botten kan man ibland trycka in en ståltråd och sen fiska rätt på den.
Sen går det ju alltid att släppa ned en tunn lina med sänke när masten hänger i mastkranen.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av T » mån 02 apr 2012, 15:48

bosseh skrev:Knepigt men inte hopplöst. För trångt kan det väl inte vara.
Först behöver hålet vid lanternan vara lite stort, typ 15 mm.
Se till att masten ligger "face down" på ett par bockar.
Spänn upp fallen.
I det fall som ligger närmast fronten (nederst) fäster du en persiennlina, enklast genom några genomstick med en segelnål.
Dra upp fallet så att persiennlinan passerat kabelhålet.
Sen är det bara att ligga under masten med en krok av ståltråd och fiska rätt på persiennlinan.

Alternativt kan man fästa en liten fiskekrok i en persiennlina och helt enkelt kroka fast i ett fall genom kabelhålet.
Är mastfoten öppen i botten kan man ibland trycka in en ståltråd och sen fiska rätt på den.
Sen går det ju alltid att släppa ned en tunn lina med sänke när masten hänger i mastkranen.
I dina persiennlineförslag är risken stor, alldeles för stor, att fallet vrider sig och att persiennlinan alltså snurrar sig runt fallet. Sak samma när man försöker skicka ner en lina med sänke, den kan lägga sig ett varv eller två runt ett fall eller två på vägen ner. Som en akut nödlösning kan det kanske duga men detta verkar ju inte vara nån direkt akut nöd?
Utan och veta hur det exakt ser ut är det svårt att komma med några bra förslag.

:o
/T

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av bosseh » mån 02 apr 2012, 16:10

T skrev: I dina persiennlineförslag är risken stor, alldeles för stor, att fallet vrider sig och att persiennlinan alltså snurrar sig runt fallet. Sak samma när man försöker skicka ner en lina med sänke, den kan lägga sig ett varv eller två runt ett fall eller två på vägen ner.
Jag kanske borde förtydliga lite.
När man drar fallet upp och ned så ska det vara en person i var ände, då kan fallet inte vrida sig. Innan det har man naturligtvis dragit ut fallet i hela sin längd. Metoden fungerar i praktiken. Skulle nu mot förmodan fallet vrida sig så är det ju knappast flera varv och det bör gå att trassla ut.
Släppa ber lina med sänke är inte den bästa metoden men med fallen uppspända och med masten i lite lutning så att sänket glider mot framsidan så går det om det inte finns en massa besalgsnitar och skit att fastna i.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av consensus » mån 02 apr 2012, 20:36


sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av sator » mån 02 apr 2012, 21:50

Tjo!
Lite trådkapning, men måste passa på å fråga.

Ska försöka trilska in en vhf kabel i masten. Ev någon extra tåt till toppbelysning av vindex.
Det som oroar mig mest. Är att jag får en kabel som ligger å slammrar i masten.
Tycker det är riktigt, riktigt irriterande.
Så tips välkomnas varmt!! :D

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av sator » mån 02 apr 2012, 21:59

Har nu läst länken ovan. Frågan är besvarad.. :o
Man ska läsa noga innan man ställer frågor på forum ibland! :roll: :lol:

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av bosseh » mån 02 apr 2012, 22:34

Ska man dra ett kabelrör så är en slang oftast bäst. Slangen kan spännas upp så risken för oväsen i masten är minimal. Att popnita fast ett rör måste innebära en risk för att kablar skavs sönder mot nitarna.
Ett bra val är polyetenslang, den är hal och kommer knappast ge något slitage på vare sig fall eller kablar. Det finns tunnväggiga typ 25 mm med 1 mm godstjocklek. Men tyvärr hopplösa att limma!

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av Kjelle » tis 03 apr 2012, 06:49

Tips för att dra kabel i masten; Spänn upp fallen. Lägg masten på bockar så att en sida fri från utgångar för fall kommer nedåt. Skjut igen ett rensband (för avloppsrensning). Fäst kabeln i bandet (tejp) och dra tillbaka.

Jag har genomgående mast och det finns en "plugg" maströret i höjd med rufftaket. Jag tog ett VP-rör som jag skar lite tänder på som jag sedan "sågade" mig igenom pluggen genom vrida på röret. Röret får sedan sticka upp genom pluggen. Rensbandet tryckte ut pluggen i röret.

Lycka till

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av Gaidin » tis 03 apr 2012, 07:13

När jag drog antennkabel till min VHF för ett par år sedan satte jag buntband, utan att klippa av dom helt så det stack ut ca 5 cm, i tre riktningar med ca en halvmeters mellanrum. På så vis bär den av mot masten och har aldrig väsnats för mig.

Skriv svar