Kopparstölder i björlanda (flyttad)

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Kopparstölder i björlanda (flyttad)

Inlägg av peterh » tor 29 mar 2012, 18:15

// Eftersom tråden knappast har ett båtrelaterat innehåll flyttas den till Klotterdelen. Försök hålla de personliga påhoppen till ett minimum. // Mod

Någon eller några har klippt av och samlat ihop alla elkablar som gått till båtarna i björlanda. Hela hamnen verkar drabbad. Däremot har jag inte hört att någon gått in i båtarna för att stjäla koppar.

Tänk om GREFAB stängde de elektroniska grindarna och vaktade på nätterna istället för att sända ut lapplisor som jagar hederliga båtägare

Vi andra får ta med hagelbössan och gå nattliga promenader :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av J@nne » tor 29 mar 2012, 18:49

Vad hjälper det med grindar när det saknas staket 3 meter bredvid? Jag blev oxå av med kabel, men så länge de inte har varit uppe i båten klagar jag inte högljutt.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Kopparstölder i Björlanda Kile

Inlägg av Brendan » tor 29 mar 2012, 19:08

Är du säker på att det är fråga om stöld? Kan det inte vara så att GREFAB har tröttnat på alla otillåtet anslutna elkablar och samlat ihop dem?

Reglerna är tydliga: "Av säkerhetsskäl får inga eluttag vara anslutna utan tillsyn. Obevakade kablar kopplas ur...".

De som har haft sina kablar anslutna när de åkt hem, har brutit mot GREFABS regler. Och om de inte är anslutna, varför låta dem ligga kvar med den stöldrisk det innebär? Då får man faktiskt skylla sig själv.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av peterh » tor 29 mar 2012, 19:47

Jag tror inte grefab klipper av kablarna intill båten.

Och inga paragrafryttare i världen kan ursäkta stöld.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Kopparstölder i Björlanda kile

Inlägg av Brendan » tor 29 mar 2012, 19:58

Paragrafryttare? Du anser alltså att du kan sätta dig över GREFAB-s regler? Regler är till för att följas och det finns mycket goda skäl till reglerna om elanslutning utan tillsyn.

Det är faktiskt stöld även att ha elen inkopplad utan tillsyn. Såväl sommar som vinter finns det båtägare som har strömmen ansluten för jämnan (av någon anledning oftast motorbåtar). Det är vi skötsamma "paragrafryttare" som får betala för att dessa båtägare ska kunna komma till en uppvärmd båt med fulladdade batterier och en kall kyl.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av peterh » tor 29 mar 2012, 20:02

Nu var ju ämnet för denna tråden att tjuvar stulit kablar i björlanda.
Om du brendan vill diskutera hur människor nyttjar eluttagen så kan du starta en egen tråd i ämnet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Kopparstölder i Björlanda kile

Inlägg av Brendan » tor 29 mar 2012, 20:30

Nu råkar dessa frågor höra intimt samman, så jag behöver inte starta någon ny tråd.

Om alla hade varit "paragrafryttare" och samlat ihop sina prylar, så hade inga stölder skett. Tillfället gör tjuven heter det. Såklart individer med dåligt utvecklad förmåga att skilja på mitt och ditt tar chansen till lätta kap, när de ligger serverade på hamnplanen.

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av sator » tor 29 mar 2012, 20:41

Kan det vara så, att alla som lämnat kablar anslutna osv. Har räddat
alla båtägare från inbrott??

Ponera att det inte funnits något "enkelt" att stjäla. Kanske
hade bovarna brutit sig in och friserat båtarna på insidan på
all koppar?
+ kanske lite annat elektroniskt godis?

Hur som helst.
Ingen, ingen har rätt att beslagta annans egendom. Hur och
var den än befinner sig. Utom polisen förstås. (däremot tror jag de skiter i hur elkablar är kopplade till båtar)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av T » tor 29 mar 2012, 21:38

peterh skrev:Nu var ju ämnet för denna tråden att tjuvar stulit kablar i björlanda.
Om du brendan vill diskutera hur människor nyttjar eluttagen så kan du starta en egen tråd i ämnet.
I tråden om Septitankskonstruktion var du alls inte lika angelägen om att man skulle hålla sig till ämnet. Tvärtom - fri debatt och högt i tak skulle det vara. Så vilken är skillnaden nu?

:o
/T

Flayban
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 18:38

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av Flayban » tor 29 mar 2012, 22:19

Vänta bara tills om kommer på att det är koppar i bottefärgen, då åker snorkel på :D
//Jonas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av Anders S » tor 29 mar 2012, 22:52

Flayban skrev:Vänta bara tills om kommer på att det är koppar i bottefärgen, då åker snorkel på :D
//Jonas
Tyst, pojk, tyst. Det här skulle vi ju inte berätta förrän till hösten när färgen skall bort. Förstör nu inte denna fina plan i förtid...
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av peterh » tor 29 mar 2012, 22:54

T skrev:
peterh skrev:Nu var ju ämnet för denna tråden att tjuvar stulit kablar i björlanda.
Om du brendan vill diskutera hur människor nyttjar eluttagen så kan du starta en egen tråd i ämnet.
I tråden om Septitankskonstruktion var du alls inte lika angelägen om att man skulle hålla sig till ämnet. Tvärtom - fri debatt och högt i tak skulle det vara. Så vilken är skillnaden nu?

:o
/T
Skillnaden är väl att jag erkänner mitt övertramp ( i tråden om Septitankskonstruktion ).
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av Anders S » tor 29 mar 2012, 23:19

peterh skrev:
T skrev:
peterh skrev:Nu var ju ämnet för denna tråden att tjuvar stulit kablar i björlanda.
Om du brendan vill diskutera hur människor nyttjar eluttagen så kan du starta en egen tråd i ämnet.
I tråden om Septitankskonstruktion var du alls inte lika angelägen om att man skulle hålla sig till ämnet. Tvärtom - fri debatt och högt i tak skulle det vara. Så vilken är skillnaden nu?

:o
/T
Skillnaden är väl att jag erkänner mitt övertramp ( i tråden om Septitankskonstruktion ).
Då kan du ju erkänna det här också, och så kanske vi kan lämna de här diskussionerna? :)
I den mån inlägg eller hela trådar upprör så till den milda grad att dessas blotta existens måste påtalas, så finns det en anmälningsfunktion. Använd den! // MOD
Anders S

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av J@nne » fre 30 mar 2012, 08:42

Brendan talar som vanligt utan att tänka först. Han ponerar att alla som har blivit av med kabel har haft den inkopplad?
Vad talar för det? Jag hade min kabel upplindad runt badstegen och således ej inkopplad, tror du fortfarande att det kan vara Grefab:s lakejer som har stulit den?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kopparstölder i björlanda

Inlägg av Anders S » fre 30 mar 2012, 09:51

Jag fick ju för mig att Brendan pekade ut en uppenbar möjlighet, att försvunna eller förment stulna kablar kunde vara omhändertagna av GREFAB. Vi gör så med glömstegar, bockar, och i värsta fall kablar som ligger illa till för trafik.

Men nu verkade det vara hederliga tjyvar, och inte de onda GREFAB-piraterna som varit i farten. Mina sympatier till de drabbade/bestulna.
Anders S

Låst