Varvtalsräknaren död. MD2B - felsökning.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PeterW
Guldmedlem

Varvtalsräknaren död. MD2B - felsökning.

Inlägg av PeterW » mån 26 mar 2012, 19:24

Hej! Varvtaksräknaren är helt död, nästan. Den hoppar till lite när jag startar motorn men sen är den nere på 0 när motorn väl är igång.

Jag har en sådan "mutter" (diameter = ca 3-4 cm) på motorn, som jag tror är varvtalsmätaren. På denna "mutter" finns två röda kablar fastsatta. Jag har mätt upp spänningen mellan de två kontakterna och spänningen är NOLL, även vid motordrift. Jag får inte loss muttern men jag har å andra sidan inte tagit i så hårt. Är det något jag bör tänka på innan jag lossar på den?

Jag har även en generator som jag misstänker har en sådan "W" kontakt. Men det står inget på baksidan så hur skall jag veta vilken som är "W"?
Skulle jag i sådana fall kunna flytta kabeln från "muttern" till generatorns W-uttag istället?

Jag har mätt upp spänningen mellan minus på generatorn och en oanvänd kontakt på generatorn och jag får då spänningen 6.5 volt ca. Denna ökar något vid gaspådrag, till ca 7.5 eller mer. Skulle denna okända kontakt kunna vara "W"?

Vad kostar en ny "mutter" och var får man tag på dom? Vad skall spänningen vara?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Varvtalsräknaren död. MD2B - felsökning.

Inlägg av Anders S » mån 26 mar 2012, 19:51

Det är muttern som är givearen, kostar runt 15-18-hundra, enligt uppgift.

Sven-Barry skrev i en annan tråd:
Hej Styrman

Ledsen att du fått vänta ett slag, men jag kom helt enkelt inte ihåg några siffror. Men, idag mätte jag på en fungerande givare, nämligen min egen.

Jag antar att du har en digital multimeter tillgänglig. På dessa kan du mäta antingen AC eller DC. Det brukar finnas en omkopplare eller något ditåt. Det brukar också gå att mäta resistans. (ohm)

Mina värden för givaren:

Resistans: 1.06 kohm. (1060 ohm) utan att vara inkopplad till varvräknaren.
DC med tändningen i läge 1: 0.26 V
Tomgång (800 rpm): 0.22 V DC och 0.97 V AC.
2000 rpm: 0.22V DC och 1.66 V AC

Hoppas att detta kan ge dig lite vägledning. Stirra dig inte blind på absolutvärdena, dock skall du se en tydlig skillnad mellan tomgång och säg 2000 rpm när du mäter AC. Men, ett fel i själva varvräknaren och dess kretsar kan troligen också påverka hur signalen ser ut vid givaren. Kolla ordentligt att alla kablar och kontakter är OK. Bäst är naturligtvis om du kan låna en givare för test. Jag vet att MD11 och MD17 har samma givarte.

Lyka (sic!) till / Sven-Barry
Din varvräknare mäter pulserna som kommer från givaren, den kommer INTE att tycka om någonting som kommer från generatorn.
Anders S

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » mån 26 mar 2012, 20:35

Anders S skrev:Det är muttern som är givearen, kostar runt 15-18-hundra, enligt uppgift.

Din varvräknare mäter pulserna som kommer från givaren, den kommer INTE att tycka om någonting som kommer från generatorn.
Biltema säljer en varvtalsräknare för 399:-. Den har exakta mått - och är nästan identisk till utseendet - den varvtalsräknare som nu sitter monterad i sittbrunnen. Den enda skillnaden är att biltemas varvräknare skall ha signal från generatorns "W"-uttag medans min gamla skall ha från motorns varvtalsgivare. Om jag köper en sådan varvtalsräknare och drar kabeln till "W" så slipper jag köpa något för närmare 2000:- , eller har jag fel?

Hur mäter jag vart "W" är på min generator ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 mar 2012, 20:59

PeterW skrev:
Anders S skrev:Det är muttern som är givearen, kostar runt 15-18-hundra, enligt uppgift.

Biltema säljer en varvtalsräknare för 399:-. Den har exakta mått - och är nästan identisk till utseendet - den varvtalsräknare som nu sitter monterad i sittbrunnen. Den enda skillnaden är att biltemas varvräknare skall ha signal från generatorns "W"-uttag medans min gamla skall ha från motorns varvtalsgivare. Om jag köper en sådan varvtalsräknare och drar kabeln till "W" så slipper jag köpa något för närmare 2000:- , eller har jag fel?

Hur mäter jag vart "W" är på min generator ?
Du är på rätt spår (men räkna inte med att Biltemas grejor tål vatten eller är helt täta, utan vidare. Är det båtmodellen går det nog ?

Alla generator (växelströmmare) har inte W, men alla kan få det - det är en av faserna. På Bosch heter stiftet W, på Delco heter det (tror jag) R. Annars får man öppna och löda.
Anders S

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tis 27 mar 2012, 10:34

Det spelar ingen roll om den är vattentät vid inköp, det löser sig med sikaflex på rätt ställen. Själva plexiglaset är vattentätt iaf.

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... er-258005/

Om man mäter spänningen mellan nolla och W, vad skall det då vara för spänning ca?

EDIT:

Jag vill besvara min egen fråga, då jag fick hjälp av google :)

Det skall vara ca halva laddspänningen på W, om man mäter DC. Så det ställe jag mätte upp på tidigare är alltså med stor sannolikhet W. Jag återkommer med information om hur det gick! Skall prova lite senare.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 27 mar 2012, 16:12

Om det sitter en originalmonterad SEV/Marchal, 30 eller 35A, på din MD2 så finns inget W-uttag.

Här kan du se hur en sådan generator som inte har den röda diodfördelaren för två batteribanker ser ut.
http://ockelbo.plars.org/album/generator/

mvh Sven-Barry

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tis 27 mar 2012, 19:47

Nej generatorn är några år gammal på sin höjd. tror det är 65 eller 70 A också...
S-B A-son skrev:Om det sitter en originalmonterad SEV/Marchal, 30 eller 35A, på din MD2 så finns inget W-uttag.

Här kan du se hur en sådan generator som inte har den röda diodfördelaren för två batteribanker ser ut.
http://ockelbo.plars.org/album/generator/

mvh Sven-Barry

Skriv svar