Färgborttagning av gammal bottenfärg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av Peter_K » tis 27 mar 2012, 08:13

Jo, jag tänker så här:
Anders metod med pressenning och våtdammsugare lär fungera utmärkt,om man skrapar ner färgen. Men, kör man ner den med högtryckstvätt blir det en rätt stor sörjevolym att hantera.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av Anders S » tis 27 mar 2012, 09:01

Peter_K skrev:Jo, jag tänker så här:
Anders metod med pressenning och våtdammsugare lär fungera utmärkt,om man skrapar ner färgen. Men, kör man ner den med högtryckstvätt blir det en rätt stor sörjevolym att hantera.
Det blir det förstås. Men det blir mindre vattenmängder med högtryck än om man spolar vanligt. Det här är ju också anledningen till att man bygger spolplattor och samlar upp vattnet för filtrering. Kanske kan man göra någt liknande med litet smart uppspänning av pressenningen och en rejäl bytta. (Tänk "hur skulle man vilja göra om man gör jobbet på sin egen garageuppfart"). Sedan handlar det inte om kaustiksodan, utan om färgresterna i första hand. Själva kaustiksodan anses inte vara miljöbelastande, men den är ju farlig just i stunden (koncentrerad). Kanske räcker det med en silduk vid avrinningen?
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av AndersGustafsson » ons 01 okt 2014, 19:13

OK. Testade. Det tapetklister jag köpte gillade inte sodan, blev aldrig tjockt, så jag gjorde på det beprövade sättet:

Vispa ned 2-3dl vetemjöl i 1l vatten
Koka upp under ständig omröring tills det tjocknar
Låt svalna litet
Blanda i 3dl kaustiksoda och rör om noga

Smeten får en intressant rödgul färg, men går bra att smeta på. Fördelen är att det blir stora sjok färg då man skrapar med spackelspade, plast under, lätt att samla upp. Det sista tvättar man. Skulle uppskatta att jag samlar upp 90-95% av allt så kanske 5-10% hamnar i naturen när jag sedan tvättar. Med tanke på att miljöbelastningen med hård bottenfärg, som bara bättringsmålas under kanske 5-6 år så blir miljöeffekterna positiva, likaså de ekonomiska. Sparar flera hundra € varje vår.

en påse soda kostar ca 3€ likaså en stor påse mjöl.
/Anders G

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av tomeriksen » tis 16 apr 2019, 23:44

Min erfarenhet av kaustiksoda är att den inte äter sig in i mer än de två översta skikten. Jag har en båt som målats i typ fyra olika nyanser och kaustiken äter bort det självpolareda och lite grand in i lagret under. Sedan tvärstop. Vad säger ni, ska jag testa enfant?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av HansH » ons 17 apr 2019, 11:17

tomeriksen skrev:
tis 16 apr 2019, 23:44
Min erfarenhet av kaustiksoda är att den inte äter sig in i mer än de två översta skikten. Jag har en båt som målats i typ fyra olika nyanser och kaustiken äter bort det självpolareda och lite grand in i lagret under. Sedan tvärstop. Vad säger ni, ska jag testa enfant?
Kaustiksodan tar bara bort enkomponents mjuk bottenfärg. Två-komp produkter dvs tex epoxi påverkas inte.
Det kan ju vara så att det underliggande skikten är epoxiprimer...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av Anders S » tor 18 apr 2019, 08:27

HansH skrev:
ons 17 apr 2019, 11:17
tomeriksen skrev:
tis 16 apr 2019, 23:44
Min erfarenhet av kaustiksoda är att den inte äter sig in i mer än de två översta skikten. Jag har en båt som målats i typ fyra olika nyanser och kaustiken äter bort det självpolareda och lite grand in i lagret under. Sedan tvärstop. Vad säger ni, ska jag testa enfant?
Kaustiksodan tar bara bort enkomponents mjuk bottenfärg. Två-komp produkter dvs tex epoxi påverkas inte.
Det kan ju vara så att det underliggande skikten är epoxiprimer...
Det Tom far efter är välbekant: Har man många lager bottenfärg, så har kaustiksoda-klet begränsad verkan, även på färg man VILL ta bort. Min uppfattning är dock att även de kommersiella färgborttagarna ger samma effekt, många färglager=flera påläggningar=dyrt & tråkigt.

Då vi gjorde jobbet (det är ett tag sedan nu) slipade vi hela botten till ren plast. Tyvärr betyder det att man sedan bör lägga på ett komplett färgprogram med epoxyfärg, så det är värt att vara försiktig - om man har ett befintligt epoxyskydd.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 18 apr 2019, 09:31

Anders S skrev:
tor 18 apr 2019, 08:27
HansH skrev:
ons 17 apr 2019, 11:17
tomeriksen skrev:
tis 16 apr 2019, 23:44
Min erfarenhet av kaustiksoda är att den inte äter sig in i mer än de två översta skikten. Jag har en båt som målats i typ fyra olika nyanser och kaustiken äter bort det självpolareda och lite grand in i lagret under. Sedan tvärstop. Vad säger ni, ska jag testa enfant?
Kaustiksodan tar bara bort enkomponents mjuk bottenfärg. Två-komp produkter dvs tex epoxi påverkas inte.
Det kan ju vara så att det underliggande skikten är epoxiprimer...
Det Tom far efter är välbekant: Har man många lager bottenfärg, så har kaustiksoda-klet begränsad verkan, även på färg man VILL ta bort. Min uppfattning är dock att även de kommersiella färgborttagarna ger samma effekt, många färglager=flera påläggningar=dyrt & tråkigt.

Då vi gjorde jobbet (det är ett tag sedan nu) slipade vi hela botten till ren plast. Tyvärr betyder det att man sedan bör lägga på ett komplett färgprogram med epoxyfärg, så det är värt att vara försiktig - om man har ett befintligt epoxyskydd.

Vill bara tillägga och hålla med Anders S - efter att ha läst tråden från början - att när jag ställdes inför problemet att ta bort 16 års extremt gropig dansk bottenfärg så sa varvet bestämt nä till blästring - då riskerar man ev underliggande epoxibehandling; rekommendationen var skrapa för hand - vilket jag gjorde och det var förfärligt. Färgborttagare biter ojämnt och är slabbigt. Möjligen här o var med slipmaskin. Nu rekommenderas ju att all bottenfärg skall bort vilket jag tycker, om jag skall vara ärlig, är tramsigt. Har man hård bottenfärg - låt den sitta och förbättra inte utan använd hamnens
tvättmaskin (en sån har införskaffats i hemma hamnen).
Hur som så alltid expoxibehandling när/om bottenfärgen är borta. Tycker det har gått troll i detta med färger. Känns som diskussionen om Öresundsbron. Hela sundet skulle fördärvas - för att inte tala om Östersjön.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av tomeriksen » tor 18 apr 2019, 10:54

HansH skrev:
ons 17 apr 2019, 11:17
tomeriksen skrev:
tis 16 apr 2019, 23:44
Min erfarenhet av kaustiksoda är att den inte äter sig in i mer än de två översta skikten. Jag har en båt som målats i typ fyra olika nyanser och kaustiken äter bort det självpolareda och lite grand in i lagret under. Sedan tvärstop. Vad säger ni, ska jag testa enfant?
Kaustiksodan tar bara bort enkomponents mjuk bottenfärg. Två-komp produkter dvs tex epoxi påverkas inte.
Det kan ju vara så att det underliggande skikten är epoxiprimer...
Det är enkomponent, inget epoxi.
Överst Miller Lite.
Sedan tjockt lager med Hempel Hard Racing.
Under det en krackelerad vit mjukare färg (som fått färg att släppa i sjok runt båten).
Under det röd kracklerad färg (som också sitter hårt – men hyfsat lätt att slipa bort)
Underst hittar jag ett tunt kopparfärgat lager (lättslipat).

Jag har skrapat och slabbat med kaustiksoda i tre dagar. (Tips till alla desperata: spola bort med högtryckstvätt!) 25% av Hard racing-färgen är fortfarande kvar (sitter som berget). Ska slabba på ett lager till idag. Sen blir det att slipa. Vi får se om jag tar mig ner till gelcoaten i år.

Lutar nog åt att jag jämnar till med slipen, lägger på ett lager miller lite och fortsätter nästa år. Med den har farten kommer jag ju inte hinna epoxybehandla innan sjösättning. Då är det väl ganska bortkastat att slipa ner till gelcoaten i år?

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av tomeriksen » tor 18 apr 2019, 11:10

Anders S skrev:
tor 18 apr 2019, 08:27

Det Tom far efter är välbekant: Har man många lager bottenfärg, så har kaustiksoda-klet begränsad verkan, även på färg man VILL ta bort. Min uppfattning är dock att även de kommersiella färgborttagarna ger samma effekt, många färglager=flera påläggningar=dyrt & tråkigt.

Då vi gjorde jobbet (det är ett tag sedan nu) slipade vi hela botten till ren plast. Tyvärr betyder det att man sedan bör lägga på ett komplett färgprogram med epoxyfärg, så det är värt att vara försiktig - om man har ett befintligt epoxyskydd.

Bra svar!
När du säger "Min uppfattning", bygger det på egen erfarenhet eller mer på research?
Jag har framför allt ett lager med Hempel Hard Racing som kaustiksodan bara luckrar up ytan på. Vore intressant om någon har ett tips på hur jag "dödar" det lagret. 700 spänn för in hink som funkar skulle jag lätt betala (DESPERAT)!

FYI: Jag har inget befintligt epoxyskydd. Och jag börjar väl inse att ska jag ta mig ner till plasten så bör jag ju passa på att skaffa ett, eller hur?

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av Göran A » tor 18 apr 2019, 12:25

Har gjort jobbet och provat det mesta när det gäller färgborttagare.
Det som fungerade sämst (knappt märkbart) var kaustiksoda med blandning av tapetklister. Även Internationals och Hempels färgborttagare var inte värt namnet. Orsaken kan möjligen bero på att mina gamla bottenfärger var för hårda.
Det som fungerade bäst (eller minst dåligt) var LeFants paintremover. Knappast så att färgen ramlade av, men efter några omgångar blev det ganska bra.
Men den bästa färgborttagaren inhandlade jag i färgbutiken. Förde på ett lager och därefter kunde jag ta bort medparten med en spackelspade. Tyvärr så läste jag bruksanvisningen efter några kvm och medlet skulle inte användas på plastytor.
Vad som eventuellt skulle kunna hända vet jag inte, men kändes lite osäkert.


Göran A

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av Mackey » mån 22 apr 2019, 11:18

LeFant Paint Remover är vattenbaserat och därför trevligt att atbeta med.

Rolla på och täck med tunn matplast och låt verka i 24 timmar. Sedan fick i alla fall vi bort massor av lager när vi avlägsnade färgen på rodret. Minns inte längre, men 5 - 6 lager mjuknade så att vi lätt kom ända ner till plasten med en bra Bachoskrapa.
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar