Biltemas "nya" bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Biltemas "nya" bottenfärg

Inlägg av Jaramaz » ons 04 maj 2011, 17:05

po.orust skrev:Provade Biltemas zinkfärg förra sommaren för en mindre del av botten (kopparfärg fanns inte då). Inga problem med påväxt. Målar hela botten i år med deras kopparfärg. Färgkostnad 250 kr i st f 750!

Per
Zinkfärgen (var det ostkust-tillåten?) på Orust? Och inga problem förra året?

Hm, är det dags att tänka om.

/J

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » mån 26 mar 2012, 19:12

Vill bara meddela att biltemas bottenfärg fungerar utmärkt, åtminstone i stockholmstrakten och med 3-veckors segling längs östkusten. Inte en snäcka eller något annat än lite slem var det att spola av på hösten. Har precis målat med samma färg igen. Märkte ingen skillnad mot Mille-light.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » mån 26 mar 2012, 21:33

Använde med viss skepsis Biltemas vita zinkfärg i fjol. Ett par kvadratmeter av bottnen strök jag för jämförelsens skull med Internationals mycket dyrare självpolerande färg.

Vid torrsättningen i höst upptäckte jag ingen som helst skillnad mellan ytorna. I år blir det Biltema hela vägen!

kalle51
Trogen medlem

Inlägg av kalle51 » mån 26 mar 2012, 22:30

Hej,

Inga zinkbaserade färger har blivit förbjudna. Dock har inte zinkbaserade färger behövt godkännande för än 31/1-2012. I princip alla, har kallat tillbaka sina zinkbaserade färger innan detta datumet vilket gör att KEMI inte behöver förbjuda någon färg. Hade man dock fortsatt att sälja utan att fört dialog med KEMI så hade färgen förbjudits. Då har man dock chans att överklaga förbudet och får då sälja tills det att ärendet avgjorts i rätten.
Vi har fört diskussion med KEMI där vi ifrågasatt att de testat zinkfärg(ej vår färg) och efter det dragit alla zinkfärger över en kant. Vi skall därför komma in med egna tester av vår färg till hösten. Kemi kan inte garantera att vår färg fungerar på samma sätt som de som de har testat. Detta är anledningen till att vi fått uppskov.

Med vänlig hälsning/ Best regards,

Annalena
Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com
Biltema Kundservice
Kajpromenaden 21
S-252 67 Helsingborg, Sweden
http://www.biltema.com
Ovanstående svar fick jag av Biltema angående min fråga om deras zinkbaserade bottenfärg. Som ni ser så är Biltemas bottenfärg OK att använda i år. 2011 bytte jag från Internationals polerande bottenfärg till biltemas bottenfärg med gott resultat. :D

Skriv svar