Vart hitta rorkults fäste?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
banjo69
Erfaren medlem

Vart hitta rorkults fäste?

Inlägg av banjo69 » mån 26 mar 2012, 20:50

Hej

Äntligen tog jag mig tid att skruva loss denna mojeng. Men vart får man tag på en ny eller vad skall jag göra?

Som ni ser så är det fästet mellan hjärtstocken och rorkulten. Hålet där den genomgående bulten sitter har med tiden blivit ovalt av alla små rörelser som medför glapp i rodret. Kan jag sätta in en kopparhylsa för att fodra upp eller vet någon vart jag kan köpa eller få tillverkat en ny någonstans?

Gärna i stockholmsområdet

Bild

Bild

mvh

Christian

banjo69
Erfaren medlem

Re: Vart hitta rorkults fäste?

Inlägg av banjo69 » mån 26 mar 2012, 21:07

Hittade den ju själv på Hjertmans men oj vad dyrt

Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Vart hitta rorkults fäste?

Inlägg av Anders S » mån 26 mar 2012, 21:30

Bulten tvärs igenom rorkulten är en säkring så att allt hänger samman även om det glappar. Samtidigt är den lagring för rorkultens hylsa (U-profilen i RF). Det som gör att klumpen inte glappar runt roderaxeln är klämkraften, dvs den skruv som sitter i näbbet. Sedan har vi rorkultens hylsa att tänka på. Du kan förmodligen be någon verkstad att borra upp till nästa dimension, alternativt fodra hålet.En annan möjlighet är att hårdlöda in gods i det ovala hålet, och sedan borra eller brotscha upp det till rätt dimension. Att fodra med mässingsrör borde gå bra, eller rostfritt. En ny bult kräver att du borrar upp även roderaxelns hål, kan vara vanskligt. Att borra upp rorkultens hylsa bör gå bra - vi talar om M8 till M10 eller M10 till M12, inte mer. Men två rörstumpar som foder i hålet är enklast. En rostfri rörbit med "passform" kan du säkra med locktite eller epoxylim, en mässingrörstump löder du in. Det kan vara vettigt att sätta i ett rör genom hela klumpen och sedan såga bort mittdelen - man kan såga inifrån om man delar bågfilen, sedan får man fila. Att göra så ger bättre linjering av röret och därmed bulten.

Passa på att borra ut den avbrutna skruven för höjdjustering också, och sätt i en ny.
Anders S

Skriv svar