Färgborttagning av gammal bottenfärg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av AndersGustafsson » fre 23 mar 2012, 18:00

Våren närmar sig och det är dags för den årliga "färgborttagningstråden" :)

Har någn synpunkter på LeFants borttagare som säljs i 2,5l förpackningar? Skall räcka till 4-5 kvadrat? Hur många kvadrat är botten på en 30 fots segelbåt?
/Anders G

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av T » fre 23 mar 2012, 18:28

AndersGustafsson skrev:Våren närmar sig och det är dags för den årliga "färgborttagningstråden" :)

Har någn synpunkter på LeFants borttagare som säljs i 2,5l förpackningar? Skall räcka till 4-5 kvadrat? Hur många kvadrat är botten på en 30 fots segelbåt?
Om LeFants bottenfärgsborttagare har jag ingen åsikt, själv tänkte jag köra Hempels dito.
Botten på en 30-fots segelbåt upptar en yta av 17,775 kvm. Exakt. Vad är det för båt förresten?

:o
/T

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av AndersGustafsson » fre 23 mar 2012, 19:16

Det är en NF, Nordisk Familjebåt. I hurudana förpackningar finns hempels borttagare?
/Anders G

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av toaen » fre 23 mar 2012, 19:47

T skrev: Om LeFants bottenfärgsborttagare har jag ingen åsikt, själv tänkte jag köra Hempels dito.
Botten på en 30-fots segelbåt upptar en yta av 17,775 kvm. Exakt. Vad är det för båt förresten?

:o
/T
Min färgbortagare är av fabrikatet Bosch :wink:

Hur många kvadratmer är botten på en 25 fots långkölad segelbåt, då?
Bilagor
zzIMG_3041.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av stangen » lör 24 mar 2012, 11:16

För att beräkna din båts yta under vatten:
Segelbåt fenköl 0,5*LVL*(Bredd+Djup)=kvm

LVL, Längd Vattenlinje för NF: 7270 mm
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av Mackey » lör 24 mar 2012, 11:57

Två arbetsbesparande tips för er med plastbåt!

Skrapa inte bort färgen, våtslipa bara bort det nödvändiga och måla sedan.
Det tar 2 - 3 timmar att våtslipa en NF för hand med slippappershållare på förlängningsskaft. Till botten kan ett gansak grovt våtslippapper användas så det går verkligen fort.
Inget damm!

Om all färg måste bort för att den ex.vis har börjat släppa, låt någon blästra båten i höst istället. Det kostar 5 000:- kr.
Betta kan visa sig bli arbetskrävande om det är mycket gelcoat som är lös. Då har man i alla fall fått ett ordentligt underarbete gjort och kan klara sig i många år utan större arbetsinsats (snabb våtslipning).
Massor av damm, kolla var du kan få ställa båten för att låta blästra den. Det brukar gå att ordna om man tar upp båten vid de första upptagningarna, men ställer upp den på en plats där man sesnare ska ställa andra båter.

Mackey

Edit: Kompletterat med dammsynpunkter.
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av AndersGustafsson » lör 24 mar 2012, 21:48

Litet bakgrund: Vill helst inte blästra. Båten är epoxibehandlad (GelShield) för mindre än 10 år sedan. Den är målad med polerande färg som flagat ganska mycket och jag tänkte byta till hård dito. Eftersom jag testat olika typer av slipning på gamla båten och kan inte säga att jag gilla de någon variant så tänkte jag färgborttagning i stället. Förslagsvis en som inte skadar epoxin. Blästring tycker jag låter overkill.
/Anders G

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av barkbåt » sön 25 mar 2012, 10:52

Hej!
Det har nämnts olika färgborttagare i tråden. Jag har använt kaustiksoda, mycket effektivt, men farligt, speciellt för ögonen. Därför visir och långa handskar, diskhandskar går bra. Har du ett gammaldags regnställ är det bra arbetsklädsel.
Blanda ca 3 dl kaustiksoda i 1 l vatten, tillsätt gammaldags tapetklister och låt svälla. Se till att du har en gröt. Denna lägger du på med en moddlare. Låt sitta 30-60 min, skrubba med en piasavakvast och låt gröten verka ytterligare 30-60 min. Nu kan du ta en spackelspade och skrapa bort gröt och bottenfärg. Spola sedan botten med vatten och bestäm sedan om du är nöjd eller om du skall upprepa proceduren.
På detta sätt har du sparat din epoxibeläggning och kan lägga på hård färg.
Det är en fördel om det är molnigt och inte så varmt, då torkar inte gröten.
Lycka till, MEN VAR FÖRSIKTIG!
Ha det!

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av jason » sön 25 mar 2012, 13:47

@barkbåt: Funkar receptet även på hård bottenfärg (Exvis Trilux)?

/j

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av barkbåt » sön 25 mar 2012, 14:25

Hej!
Har inte provat på hård färg, jag vet att det fungerade på mille light. Kaustiksoda är billigt, så köp en förpackning (pulver) och och lite tapetklister och prova på en mindre yta. Om det funkar har du hittat ett sätt som är väldigt mycket mindre arbetsamt än att skrapa och slipa.
Ha det!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av HansH » mån 26 mar 2012, 09:15

Kaustiksoda funkar i vart fall inte på VC17.
Men precis som Barkbåt skriver så funkar det mycket bra på alla mjuka/självpolerande färger.
Har rensat ett par båtar med kaustiksoda-metoden. Som jämförelse har jag även tvingats skrapa rent ett par båtar mha hårdmetallskrapa kompletterat med färgborttagningsmedel (Interstrip).
Tidsåtgång för kaustiksodametoden (båtar i storleken 24 fot) - en eftermiddag. Med finputs, en dag.
Motsvarande färgborttagning mha hårdmetallskrapa (något större båtar, 30-32 fot) var ungefär en arbetsvecka. Dvs 5-7 hela arbetsdagar...
Skraparbetet gav även en bonus i form av en trasig axel.

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av bran » mån 26 mar 2012, 11:27

AndersGustafsson skrev:Våren närmar sig och det är dags för den årliga "färgborttagningstråden" :)

Har någn synpunkter på LeFants borttagare som säljs i 2,5l förpackningar? Skall räcka till 4-5 kvadrat? Hur många kvadrat är botten på en 30 fots segelbåt?
Yes, jag har använt den med mycket goda resultat! Jag använde ca 3.5l på min Maxi 77a, men då hade jag även slipat en del med maskin.

Min botten såg riktigt risig ut när jag tog upp båten i höstas, många färglager, buckligt, släppt på vissa ställen. Var ett helvete att slipa även med excenterslip. Penslade på LeFant och väntade 2h. Skrapade med en spackel och färgen försvinner i stora sjok. Mkt smidigt, även om man såklart får kämpa en del ändå på vissa ställen med spackeln. Var vissa ställen där skrovet var lagat, där satt färgen som fan och jag fick hjälpa till med slipen.

Överlag är jag väldigt nöjd med LeFant:en.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av Mackey » mån 26 mar 2012, 21:36

För att undvika att kaustiksodasmeten torkar kan man täcks den med tunn plast, ex vis sådan man kan köpa för att täcka vid målning.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av Peter_K » tis 27 mar 2012, 07:55

Hur samlar man upp kaustikssodasmet innehållandes bottenfärg nedtvättad med högtryckstvätt, för att sedan kunna lämna in det på miljöstationen?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Färgborttagning av gammal bottenfärg

Inlägg av Anders S » tis 27 mar 2012, 08:09

Peter_K skrev:Hur samlar man upp kaustikssodasmet innehållandes bottenfärg nedtvättad med högtryckstvätt, för att sedan kunna lämna in det på miljöstationen?
Med industridammsugaren? :) I högtidliga sammanhang (dvs, där någon bryr sig, vilket inte alltid är fallet på båtuppställningsplatser) rekommenderas att man täcker marken under båten med en lågprispresenning. Denna kan man sedan rensa och så kastar man spillet där man bör. Stövlar anbefalles.

(Vi har vår uppställningsplats på en gammal soptipp. Vi är a) tillhållna att inte ha helt tätt i taken på presenningarna för metangasens(!) skull och b) att bevaka så att underlaget inte sätter sig och båtarna rasar i den mjuka (norra) delen av planen. De med galghumor antyder att genom att låta bottenfärgen rinna ner i marken minskar problemen, inte ökar.)
Anders S

Skriv svar