Rategyro

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Rategyro

Inlägg av Jonta » tis 20 mar 2012, 13:18

Är det någon som vet vilket rategyro man ska koppla in till sin Raymarine autopilot om man inte tycker sig ha råd med orginalet? Har kollat runt lite och gick helt vilse bland alla möjligheter.
Tacksam för tips.

batingenjorn
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 21:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rategyro

Inlägg av batingenjorn » tis 20 mar 2012, 16:38

Är det en S1, S2, eller S3 kursdator du vill uppgradera till motsvarande med gyro?
Eller är det fluxgatekompassen du menar? Det är många som kallar fluxgatekompassen för gyro.

Det billigaste brukar vara att uppgrader din befintliga pilot med ett inbyggt "gyro" och samtidigt göra en programuppdatering. Raymarines externa fluxgate med gyro som kopplades till seatalk eller nmea0183 har gått ur produktion. Nu finns en ny variant som kopplas till nmea2000 och inte passar till de äldre autopiloterna.
Båtingenjörn - www.bati.se

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Rategyro

Inlägg av gungner » tis 20 mar 2012, 16:50

vad har du för pilot? Jag provade en extern från GadtePool.de, men jag tror inte de har kvar den (och jag skulle inte rekommendera den). Jag har sätt flera olika varianter på blocket/ebay. Jag har som sagt provat en pirat och det slutade med att jag köpte original, fast en som går att bygga in (jag tror min styrenhet hette S2). Det fanns i alla fall plats att plugga in ett original gyro direkt på moderkortet. Kollade just på ebay http://www.ebay.de/sch/i.html?rt=nc&LH_ ... 86.c0.m283. Det är en standardkrets så det är inget konstigt, dock skiljer det sig är hur bra spänningsreglering de har lagt till. Jag hade problem med min pirat att utspänningen drev för mycket över tid med följden att båten börja gira, ibland så mycket att det blev farligt och jag fick ta bort gyrot. Mitt råd är att köp original för inbyggnad och polla ebay tills det kommer upp ett bra pris (mins jag rätt kosta min 1600sek från england).

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rategyro

Inlägg av Lasse L » tis 20 mar 2012, 18:42

batingenjorn skrev:
Eller är det fluxgatekompassen du menar? Det är många som kallar fluxgatekompassen för gyro.
.
Till min Northstar pilot Explorer AP380 har jag både Fluxgate och Rategyro.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Rategyro

Inlägg av peterh » tis 20 mar 2012, 20:16

Jonta skrev:Är det någon som vet vilket rategyro man ska koppla in till sin Raymarine autopilot om man inte tycker sig ha råd med orginalet? Har kollat runt lite och gick helt vilse bland alla möjligheter.
Tacksam för tips.
Jag har ett erbjudande från "lars jerström" som säljer via blocket då och då.
Han tog 1/2 priset och det skulle passa min S1-a
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Rategyro

Inlägg av Jonta » tis 20 mar 2012, 21:28

Jag har en S1 ca 5 år gammal och den har fluxgatekompass, Tycker inte att den styr så bra på undanvind och funderade därför på ett gyro för stabilitetens och elförbrukningens skull. Har någon erfarenhet av gyrot som Lars Jernström säljer( Murata) :?:

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Rategyro

Inlägg av gungner » ons 21 mar 2012, 10:54

jag vill bara tillägga, skaffa ett gyro. Piloten blir som ny, som natt och dag vad gällande kursstabilitet. Köra mot t.ex. vindvinkel i lite sjö är en fröjd :)

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Re: Rategyro

Inlägg av Neptun » ons 21 mar 2012, 14:59

Har köpt från Jerström, köpte den billigaste varianten som sitter utanför kursdatorn, fungerar ok. Fanns även en modell som byggdes in i kursdatorn.Raymarine ST6002.
Hälsningar Magnus.

Skriv svar