Wallas-konvertera till diesel ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av Kallseglaren » tis 20 mar 2012, 07:56

Jag har försökt letat igenom forumet i detta ämne och tror att det kan vara av värde att samla alla kunskaper i en tråd.
Frågor:
Kör någon sin wallas fotogenvärmare på modern miljödiesel?
Vilken modell isåfall?
Har några brännarmodifieringar skett? Veke, mått, höjd, glödspiral osv
Startegenskaper?
Har själv en gammal 1800B som efter kärleksfull omvårdnad går utmärkt på lysfotogen men det vore häftigt att ha bara ett bränsle i båten.
Kallseglaren
Maxi 87
338

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av Anders S » tis 20 mar 2012, 08:55

Jag har provat att köra med diesel, och det har gått bra, men jag använder knappt värmaren, så frågor om hur det påverkar sotning av värmeväxlaren kan jag inte svara för. Men det brukar behövas även om man kör med fotogen.

Skillnaden i flampunkt mellan diesel och värmarfotogen (Preem: http://ichemistry.intersolia.com/docume ... 150822.pdf ) är inte så stor. Shell Citydiesel anges ha en flampunkt nära 70 grader. ( http://abchandel.se/pdf/shell_citydiesel_b0.pdf ).

Men det är större skillnad på diesel och diesel än man kanske kan tro. Det som är kritiskt för starten är flampunkten, och diesel anges ligga på ca 60-70 grader, men det är ett minimivärde som snabbt stiger med inblandning av RME. Man skall hur som helst ha så litet RME-inblandning i bränslet som möjligt om man skall bränna det i en vekbrännare som startas med glödspiral,, för biodiesel (RME-inblandning) har betydligt högre flampunkt än ren diesel. Någon brännarmodifiering skall inte behöva göras, bortsett från startsvårigheter med "fel diesel" (flampunkten) är diesel och fotogen mycket lika.

Det kan ju uppfattas som krångligt, men en lösning skulle kunna vara att växla mellan startfotogen och drift-diesel vid körning. En annan lösning skulle kunna vara att se till att Wallasen har god strömtillförsel så att glödtråden alltid ger max.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av Mats Brage » mån 16 apr 2012, 20:46

Intressant tråd - ska bunkra upp för sommaren, och även jag ser gärna att jag kan reducera antalet bränslen ombord - en fråga från en som inte är så bevandrad i detta - kan man räkna med att CityDiseln från Shell är konstant av den kvalitet, eller ändras formuleringen vartefter, vilket innebär att inför varje inköp måste man gå igenom marknadens dieselsortiment?

Anders - förstår jag dig rätt att man skulle kunna kompensera en lägre flampunkt med att ha bra med kräm till värmaren (uppvärmningen tar längre tid) och allt annat lika jämfört med fotogen?

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av Anders S » tis 17 apr 2012, 11:50

Mats Brage skrev:Intressant tråd - ska bunkra upp för sommaren, och även jag ser gärna att jag kan reducera antalet bränslen ombord - en fråga från en som inte är så bevandrad i detta - kan man räkna med att CityDiseln från Shell är konstant av den kvalitet, eller ändras formuleringen vartefter, vilket innebär att inför varje inköp måste man gå igenom marknadens dieselsortiment?

Anders - förstår jag dig rätt att man skulle kunna kompensera en lägre flampunkt med att ha bra med kräm till värmaren (uppvärmningen tar längre tid) och allt annat lika jämfört med fotogen?

Hälsningar
Nej, en högre flampunkt är i så fall problemet. Problemet då är att få futt på brännaren, och ju högre flampunkt, ju mer värme behöver glödspiralen ge. Vid lågt batteri glöder spiralen sämre, helt enkelt.
Anders S

Käärme
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 31 maj 2008, 16:26

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av Käärme » ons 18 apr 2012, 11:53

Har kört på diesel i 2 år nu, skall nog testa idag ifall den fungerar i år igen. Har en 2400 som har några år på nacken och jag har inte gjort nått bara kopplat in den direkt på tanken och sedan kört. Lukta på modern diesel, luktar som fotogen ungefär. Det enda jag märkt att den inte är lika varm som förut men tillräckligt för oss i alla fall.

Juha

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av sator » ons 18 apr 2012, 21:52

Fråga.
Kör min värmare på camping parafin som jag tycker är lite dyrt. (statoils)

Vad är skillnaden mellan att köra fotogen och camping parafin?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av peterh » tor 19 apr 2012, 07:08

camping-paraffin ( statoils ersättare för esso blå) ÄR fotogen.

Du skall däremot undvika alla varianter av lampolja.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av bosseh » tor 19 apr 2012, 10:38

Jag har hört någon som körde med en fotogen/dieselblandning och som påstod det gick bra.
Rent tekniskt skulle det vara enkelt med dubbla bränslepumpar och ett relä kopplat till efterkylningstermostaten för att få värmaren att starta på fotogen och sen gå på diesel.

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av barkbåt » tor 19 apr 2012, 12:16

Hej!
Är det någon som har försökt med EcoPar? Syntetisk diesel som är luktlös, avgaserna är mycket rena och luktar inte heller. Innehåller inte RME eller andra tillsatser. Flampunkt som vanlig diesel. Finns att köpa på vissa båtmackar i Göteborgsområdet och vid mack i Uppsala.
MVH

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av Anders S » tor 19 apr 2012, 13:02

Det jag har provat (men jag kör alltså värmare tämligen sällan) är citydiesel före RME-tiden (Wallas 1800). EcoPar (Fischer-Tropf-framställd sk "syntetisk diesel) bör kunna fungera, men RME-fri diesel som man kan köpa i många sjömackar skall fungera så bra som någon annat. Den som kan få tag på sk flygfotogen (Jet A1) kan köra på det också.

Problemet som kan uppstå är om förbränningen inte blir fullständig. Om insug och avgaser är "tröga" kan det här hända oavsett bränsle, och då börjar värmekammaren (värmeväxlaren) sota igen. Min uppfattning är att diesel då ställer en smula högre krav på fri luft in och fria avgaser ut, så hur lång luft/avgasledning man har, hur pigg fläkten är, hur välpackad veken är (veken="bomullstussen i koppen", hur packad den är styr delvis returflödet av bränsle och hur mycket bränsle som används till lågan) och hur mycket motstånd det är i värmeslangarna (förbränningsfläkt och ventilationsfläkt sitter på samma axel och om den ena går tungt, så går båda tungt) kommer att avgöra hur bra förbränningen blir.

Wallas, värmaren som verkar enkel tills någon berättar hur den fungerar... :P
Anders S

Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av Kallseglaren » lör 21 apr 2012, 08:11

Intressant tänk av Bosseh med dubbla termostatstyrda matarpumpar för startfasen. Hur löser man returbränslet under startfasen? Låter man den fotogenskvätten rinna ner i båtens dieseltank? På min båt (maxi 87) har jag värmaren längst bak i bb stuvfack och dieseltanken monterad under huvudänden på bb stickkoj. Det blir ca 2,5 meter med fallhöjd drygt 1m. Kommer det att funka? Jag har noterat att min wallas 1800B är mycket kräsen på att returslangen är helt fri från luftfickor och alltså har returslangen dragen i ett helt jämt fall från värmare till tank. Har någon en uppfattning om hur vilken volym returflödet är. På de gamla Wallasvärmarna (som min) är bränsleflödet styrt via en strypning avpassad att räcka för drygt maxlast. Vid minlast rinner överskottet tillbaks till tank. På lite modernare värmare är ju pumpen styrd av fläktvarvtalet via en pulsgivare på fläktaxeln och lite elektronik som räknar och skickar lämpligt antal pumppulser.
Att montera värmaren på bb-sidan (som min) innebär att varmluften går bakåt och slangarna måste vinklas 180°, Wallas har en ganska fjantig fläkt som helst skall ha raka slangar. Wallas rekommenderar att öka slangdimension vid för många böjar eller transportsträckor, minns ej hur men kan leta fram om någon är intresserad.

Snart är det isfritt och baddags.............
Kallseglaren
Maxi 87
338

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av bosseh » lör 21 apr 2012, 08:47

Kallseglaren skrev: Hur löser man returbränslet under startfasen?
Ett sätt kan ju vara att sätta in magnetventiler.
Personligen tror jag det är enklare och billigare att köra Wallasen på ren fotogen ...

Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av Kallseglaren » lör 21 apr 2012, 09:15

Håller nog med vad gäller det ekonomiska men sedan var det ju det här med flera bränslen och i mitt eget fall wallasdunkens placering akter om motorn som innebär en ganska gymnastisk övning när det skall fyllas på. Å andra sidan räcker en fyllning hela säsongen så jag kanske gnäller i onödan. Jag är nog lagd åt det hållet att allt går att förbättra".......
Kallseglaren
Maxi 87
338

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av peterh » lör 21 apr 2012, 09:57

Att köra både wallasen och spisen ( samt någon fotogenlampa) är väl tämligen optimalt ?
Dessutom duger fotogenen som reservdunk till dieselmotorn.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Wallas-konvertera till diesel ?

Inlägg av bosseh » lör 21 apr 2012, 10:42

Jag hade fundering på en fast fotogentank med däckspåfyllning, spilld fotogen luktar illa i synnerhet nere i båten. Men, tsv står Wallastanken under en brits och eftersom jag brukar köpa fotogen i enliters flaskor är det väldigt enkelt att fylla på.
Fotogen har man ju ändå ombord för lampor och rengöring. Dessutom kan man hälla det på Single Malt-flaskor och bjuda på, ingen lär ju känna skillnad ändå.

Skriv svar