Lite mattare yta än Owatrol D2

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av Moogmannen » mån 19 mar 2012, 08:22

Hej, jag har börjat renovera inredningen på min båt. Tog hem lite luckor och lådor som jag renslipade och sedan behandlade med Owatrol D1 och D2. Ser fint ut men jag tycker nog att det är lite för blankt. Skulle vilja ha en något mattare yta. Inredningen är en salig blandning av både solitt trä och plywood. Eftersom plywooden inte tål så mycket slipning så vill jag ha en ytbehandling som håller och som jag efter tid kan bättra på utan att behöva slipa ner till träet igen. Men som sagt, jag skulle vilja ha en lite mattare yta än D2:an. Så jag tänkte att jag slänger ut en fråga om detta innan jag gjort för mycket och inte kan backa. Annars får jag väl vänja mig vid att det blänker en del :-)
Förslag någon?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av Anders S » mån 19 mar 2012, 08:36

Moogmannen skrev:Hej, jag har börjat renovera inredningen på min båt. Tog hem lite luckor och lådor som jag renslipade och sedan behandlade med Owatrol D1 och D2. Ser fint ut men jag tycker nog att det är lite för blankt. Skulle vilja ha en något mattare yta. Inredningen är en salig blandning av både solitt trä och plywood. Eftersom plywooden inte tål så mycket slipning så vill jag ha en ytbehandling som håller och som jag efter tid kan bättra på utan att behöva slipa ner till träet igen. Men som sagt, jag skulle vilja ha en lite mattare yta än D2:an. Så jag tänkte att jag slänger ut en fråga om detta innan jag gjort för mycket och inte kan backa. Annars får jag väl vänja mig vid att det blänker en del :-)
Förslag någon?
Slöjdläraren i 6:e klass lärde ut att använda stålull för att matta ner blank lack till sidenmatt yta. Problemet med det tipset påå sjön (på land fungerar det utmärkt) är i så fall kanske att hitta rostfri stålull, eller brons-ull.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av Peter_K » mån 19 mar 2012, 10:53

Det går väl att lägga fernissa på Owatrol?
Lägg i så fall på ett lager sidanmatt dito.
Alla borde ha skägg

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av Moogmannen » mån 19 mar 2012, 10:58

Vilken slags fernissa är lämplig då, märke, typ?
Peter_K skrev:Det går väl att lägga fernissa på Owatrol?
Lägg i så fall på ett lager sidanmatt dito.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av naffatS » mån 19 mar 2012, 12:28

Om man lägger en lack/fernissa ovanpå en Owatrol 2-yta misstänker jag att man sabbar möjligheten till den uppfräschning av ytan
som består i att våtslipa med O1 och sedan stryka på O2. Man kan kanske matta ner O2-ytan genom att endast våtslipa den med O1 och 500-papper eller finare.

Staffan

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av Peter_K » mån 19 mar 2012, 12:35

Jag är lite skeptisk till en slipad yta.
En slipad yta är ju full av repor och mer mottaglig för smuts. Dessutom är risken stor att man får ett flammigt resultat om man inte har en enorm känsla för feeling vid slipningen.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av Segelbo » mån 19 mar 2012, 15:34

Jag tror väl inte att det skall vara något problem att lägga på ett tunt lager sidenmatt fernissa på en färdig-Owatrolad yta. D2-oljan är ju olja med lack/fernissa iblandad. Det blir nog en snygg yta. Matt, men med litet djup och lyster. Du skall använda en vanlig enkomponent-fernissa av god kvailtet, tex. Epifanes eller motsvarande.

Däremot skulle jag nog inte återbehandla med våtslipning med D1-olja efter en sådan procedur. Bara göra som med vilken fernissad yta som helst, dvs lätt nedmattning av ytan med fint slippapper och ett nytt lager fernissa. Om det behövs, vilket det knappast torde göra så ofta om det är inomhusytor som inte utsätts för så mycket UV-bestrålning. Det är ju UV-ljuset som bryter ned fernissa och får den att krackelera. Det är därför det är så viktigt att få på ett fräscht lager fernissa varje år på fribord och överbyggnad på en träbåt.
---
Bosse
Monsun 31, #116

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av bosseh » mån 19 mar 2012, 16:24

Blir inte Owatrolen lite matt med tiden?
Hade nog varit bättre med en vanlig olja från början ....
En slipad yta blir lättare skitig och svårt att få jämnt, i synnerhet om man bättrar.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av Lasse L » mån 19 mar 2012, 17:46

Använder linolja o lacknafta hälften av varje.
På teakplywoden inombords.
Mättar ytan som sedan "poleras" med en trasa.
Ytan blir sidenmatt.
Nackdel inget antimögelmedel.

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av Moogmannen » mån 19 mar 2012, 19:23

Jag har redan oljat en del luckor med D1+D2, det bästa vore om det gick att lägga ett "sista lager" med en mattare fernissa på D2:an. Kan fortfarande kanske backa men helst inte. Men det är intressant att veta alternativen. Annars så tycker jag att D1/D2 verkar bra. Jag använde det för rätt länge sen på lite smådetaljer på utsidan av förra båten men jag mindes inte att det blev så pass blankt.
Lasse L skrev:Använder linolja o lacknafta hälften av varje.
På teakplywoden inombords.
Mättar ytan som sedan "poleras" med en trasa.
Ytan blir sidenmatt.
Nackdel inget antimögelmedel.

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Lite mattare yta än Owatrol D2

Inlägg av Moogmannen » mån 19 mar 2012, 19:24

[quote="bosseh"]Blir inte Owatrolen lite matt med tiden?

Det vore ju bra isf :)

Skriv svar