Hej tamino!
Jag har en panel på en stång bak, inga problem annat än när man ska lägga om ankalrinan från den ena sidan till den andra. Kan kanske bli jobbigt med två paneler att ta hänsyn till.
Köp minst 50 W som många sagt, det är löjligt billigt idag. 2x50 W för 1500:- kr.
kolla på
http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_69
Eftersom panelerna är billiga skulle jag köpa dem med svensk garanti och konsumentköplagen i ryggen som ger tre år på fabrikationsfel.
ASU-kyl funkar inte bra med solpanel har jag läst, vet inte riktigt varför.
Bygg en egen superkylning genom att lägga ett relä parallellt med termostaten som sluter när generatorn laddar, på samma vis som man kopplar ett skiljerelä.
Se till att du her en generator som är lagom stor för din batteribank, för stor lönar sig inte, det är batterierna som styr hur stor laddström de tar emot.
Jag har valt att använda 3x80 Ah fritidsbatterier som både startbatterier och förbrukningsbatterier, funkar bra, men jag använder nästan aldrig dator och har ingen TV ombord. Däremot har jag en bilstereo som tydligen kan vara en strömslukare, vindinstrument och en plotter. Har endast laddat ett par gånger med laddare säsongen 2011, ,men då var det ju ovanligt fint väder också.
Ett alternativ är att skilja bort ett batteri på något vis.
En generator till en diesel kan man köpa på en biltillbehörsaffär ganska billigt med kabel för spänningsavkänning eller en enklare modell på Biltema (800:- kr).
Orsaken att man kan köpa billigare generratorer om man har en diessel är att dieseln inte innebär samma explossionsrisk som bensin.
Mackey