Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
robban999
Guldmedlem

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av robban999 » ons 14 mar 2012, 20:38

Eftersom jag är en djärv och orädd elitkonsument vill jag inte undanhålla er denna denna länk: http://viewitem.eim.ebay.se/Lepai-Class ... 19118/item
Jag vågade. Nu får vi se hur lurad man kan bli. Maxförlust verkar kunna bli 185 spänn.
Blev du nöjd eller kom paketet bort?

mvh
/R

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » tor 15 mar 2012, 00:00

Hej tamino!

Jag har en panel på en stång bak, inga problem annat än när man ska lägga om ankalrinan från den ena sidan till den andra. Kan kanske bli jobbigt med två paneler att ta hänsyn till.

Köp minst 50 W som många sagt, det är löjligt billigt idag. 2x50 W för 1500:- kr.
kolla på http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_69
Eftersom panelerna är billiga skulle jag köpa dem med svensk garanti och konsumentköplagen i ryggen som ger tre år på fabrikationsfel.

ASU-kyl funkar inte bra med solpanel har jag läst, vet inte riktigt varför.
Bygg en egen superkylning genom att lägga ett relä parallellt med termostaten som sluter när generatorn laddar, på samma vis som man kopplar ett skiljerelä.

Se till att du her en generator som är lagom stor för din batteribank, för stor lönar sig inte, det är batterierna som styr hur stor laddström de tar emot.

Jag har valt att använda 3x80 Ah fritidsbatterier som både startbatterier och förbrukningsbatterier, funkar bra, men jag använder nästan aldrig dator och har ingen TV ombord. Däremot har jag en bilstereo som tydligen kan vara en strömslukare, vindinstrument och en plotter. Har endast laddat ett par gånger med laddare säsongen 2011, ,men då var det ju ovanligt fint väder också.
Ett alternativ är att skilja bort ett batteri på något vis.

En generator till en diesel kan man köpa på en biltillbehörsaffär ganska billigt med kabel för spänningsavkänning eller en enklare modell på Biltema (800:- kr).
Orsaken att man kan köpa billigare generratorer om man har en diessel är att dieseln inte innebär samma explossionsrisk som bensin.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Båtstereo- uppföljning

Inlägg av Anders S » lör 17 mar 2012, 20:15

robban999 skrev:
Eftersom jag är en djärv och orädd elitkonsument vill jag inte undanhålla er denna denna länk: http://viewitem.eim.ebay.se/Lepai-Class ... 19118/item
Jag vågade. Nu får vi se hur lurad man kan bli. Maxförlust verkar kunna bli 185 spänn.
Blev du nöjd eller kom paketet bort?

mvh
/R
Uppföljning:

Jodå, paketet kom fram. Förstärkaren är mycket enkel i sitt utförande och ser litet prål-prydlig ut (silverpanel, blanka rattar osv osv.) MEN, ljudkvaliteten är alldeles utmärkt. Jag har kört den på två tungdrivna 8-ohms slutna lådor, och det går att spela tämligen högt. Vid normala lyssningsnivåer är det inga problem alls. Som alternativ till en bilradio i ekonomiklass uppfattar jag den som bättre, men den spelar kanske inte riktigt lika högt. Mekaniskt är den inte så märkvärdig och jag anar att en del skruvar i panelerna kommer att rosta. Likadant är komponenterna litet väl enkla (ett vanligt ljud-trim är tydligen att byta ut ingångskondingarna, t ex), men för slanten i fråga kan man ju definitivt inte få allt. Den som vill kan ju antagligen skyddslacka kretskortet med elektroniklack, den blir inte speciellt varm (som sig bör, helt enligt funktionsprincipen).

Möjligen kan ett alternativ vara att leta efter en skenbart enklare variant, utan diskant/baskontroller, men med en låda som verkar stabilare. Sådana finns till ungefär samma pris på ebay.

Jag vågar ha den i båten.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 17 mar 2012, 21:35

Av nyfikenhet har jag idag beställt sådana här:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... TM:US:1123
Den har alltså även FM-mottagning och balanskontroll, samt har en 5VDC-USB-matning också.
Två stycken faktiskt, en för högtalarna inne i båten, och en för de i sittbrunnen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 18 mar 2012, 07:53

Delar din nyfikenhet, Seawolf.
Jag undrar också om den önskade låga förbrukningen i sammanhanget. Hittar inga uppgifter som visar på att den här apparaten drar mindre kräm än min Panasonic bilstereo som jag igår skruvade ur min krockskadade bil..?
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem

Skräp är skräp om än i aluminiumdosor

Inlägg av Jaramaz » sön 18 mar 2012, 09:53

Det förvånar mig att ni vill stoppa in skräp i era båtar (samma gäller i tråden om laddare)!

Visst är det alldeles fantastiskt att det går att köpa en förstärkare för $10, med liten fin låda och knappar och kontakter. Bara lådan borde kosta mer ....

Men bortsett från det?
Ta Seawolfs exempel: 2 x 20 W, FM, och lite knappar.
I den mån data har uppmätts så har det nog varit vid 15 V så vid 12 V blir uteffekten märkbart lägre, minst (12/15)**2, dvs 0.64 * 20 = 12.8 W, distorsion skall vi nog inte ens tänka på, oavsett vad de anger.

Medan vi är inne på det så kan vi ju ägna en tanke åt det som Anders kallade "spela högt". Det är huvudsakligen en frågan om förstärkning (gain), inte så mycket om uteffekt. Brist på uteffekt kommer att visa sig i signalens toppar, då klipper effektsteget (vilket leder till ordentlig distorsion).
Motsvarande sker lätt på ingångssteget, om nivån skruvats upp (vid konstruktion) så att signalen förstärks mycket antyder det att ingångssteget lätt blir överstyrt med klippta toppar som följd => distorsion. Men det låter mycket. (används ofta av de som vill spela pop och rock, där distorsion inte märks så mycket, de illvilliga menar att signalen från början är gravt distorderad.

Peter tog upp frågan om effektivitet eller energiförbrukning. Det brukar vara ett tråkigt kapitel, då de flesta apparaterav detta slag är gjorda för att vara billiga att producera (tillverkningskostnad). För många är angivna data helt otillförlitliga. Det som suger mest effekt är just effektslutsteget, dvs omvandlingen av DC till audiosignal. I allmänhet ger de mest effektiva lösningarna kraftigt distorderad signal ut (klass AB, klass C). På senare tid har det kommit slutsteg som arbetar i klass D, E och F (och varianter av dessa), som lustigt nog kan vara både mycket effektiva och ha låg distrotion. Används i nästan alla "sorround"-hemmabioanläggningar, de där med 7 x 100 W. Utan högeffektiva slutsteg hade dessa grunkor blivit otympliga schabrak. Finns i en del "bilstereo", men hur många tillverkare publicerar om några vettiga data numera?

Nå, det går ju att vara nöjd bara det låter och är billigt.

Min gissning är att det som kommer att gå sönder först i dessa grunkor (jag har bara tittat på Seawolfs exempel) är delarna kring strömmatningen. Grunkan uppges dra 5 A, har kontakter dimensionerade för kanske 1 A, och sannolikt ledningar inne i grunkan för detsamma. Anslutningspunkter och kontaktytor det nog de som ger sig först.

Men handen på hjärtat: varför lägga tid på att ta in skräp, in i hemmet eller båten?
En vettig radio / stereo till båten går på max 1000:-, håller i minst 10 år, om man nu vill ha kvar dem så länge.
Har ni inte råd det det, då är det kanske dax att tänka på hur den fortsatta seglingen skall se ut.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Skräp är skräp om än i aluminiumdosor

Inlägg av Anders S » sön 18 mar 2012, 11:46

Jaramaz skrev:Det förvånar mig att ni vill stoppa in skräp i era båtar (samma gäller i tråden om laddare)!

Visst är det alldeles fantastiskt att det går att köpa en förstärkare för $10, med liten fin låda och knappar och kontakter. Bara lådan borde kosta mer ....

Men bortsett från det?
Ta Seawolfs exempel: 2 x 20 W, FM, och lite knappar.
I den mån data har uppmätts så har det nog varit vid 15 V så vid 12 V blir uteffekten märkbart lägre, minst (12/15)**2, dvs 0.64 * 20 = 12.8 W, distorsion skall vi nog inte ens tänka på, oavsett vad de anger.

Medan vi är inne på det så kan vi ju ägna en tanke åt det som Anders kallade "spela högt". Det är huvudsakligen en frågan om förstärkning (gain), inte så mycket om uteffekt. Brist på uteffekt kommer att visa sig i signalens toppar, då klipper effektsteget (vilket leder till ordentlig distorsion).
Motsvarande sker lätt på ingångssteget, om nivån skruvats upp (vid konstruktion) så att signalen förstärks mycket antyder det att ingångssteget lätt blir överstyrt med klippta toppar som följd => distorsion. Men det låter mycket. (används ofta av de som vill spela pop och rock, där distorsion inte märks så mycket, de illvilliga menar att signalen från början är gravt distorderad.

Peter tog upp frågan om effektivitet eller energiförbrukning. Det brukar vara ett tråkigt kapitel, då de flesta apparaterav detta slag är gjorda för att vara billiga att producera (tillverkningskostnad). För många är angivna data helt otillförlitliga. Det som suger mest effekt är just effektslutsteget, dvs omvandlingen av DC till audiosignal. I allmänhet ger de mest effektiva lösningarna kraftigt distorderad signal ut (klass AB, klass C). På senare tid har det kommit slutsteg som arbetar i klass D, E och F (och varianter av dessa), som lustigt nog kan vara både mycket effektiva och ha låg distrotion. Används i nästan alla "sorround"-hemmabioanläggningar, de där med 7 x 100 W. Utan högeffektiva slutsteg hade dessa grunkor blivit otympliga schabrak. Finns i en del "bilstereo", men hur många tillverkare publicerar om några vettiga data numera?

Nå, det går ju att vara nöjd bara det låter och är billigt.

Min gissning är att det som kommer att gå sönder först i dessa grunkor (jag har bara tittat på Seawolfs exempel) är delarna kring strömmatningen. Grunkan uppges dra 5 A, har kontakter dimensionerade för kanske 1 A, och sannolikt ledningar inne i grunkan för detsamma. Anslutningspunkter och kontaktytor det nog de som ger sig först.

Men handen på hjärtat: varför lägga tid på att ta in skräp, in i hemmet eller båten?
En vettig radio / stereo till båten går på max 1000:-, håller i minst 10 år, om man nu vill ha kvar dem så länge.
Har ni inte råd det det, då är det kanske dax att tänka på hur den fortsatta seglingen skall se ut.

/J
Idag var vi ju alldeles fantastiskt spetsiga? Hur vi som är "sanna seglare" disponerar våra surt förvärvade, mellan stereo och segel, mellan ankare och audioprodukter, kan ju vara en öppen fråga?

Det här handlar om ett litet klass-D-slutsteg som blivit smått kultföklarat även av audiofiler. Det låter bra, vilket ju torde vara det viktiga. (jag tror mig ha ett visst öra för sådant). Jag TROR att poängen också gällde strömförbrukningen, vilket är de här små "klenodernas" starka sida.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Skräp är skräp om än i aluminiumdosor

Inlägg av Seawolf » sön 18 mar 2012, 13:47

Jaramaz skrev:Det förvånar mig att ni vill stoppa in skräp i era båtar (samma gäller i tråden om laddare)!

Men bortsett från det?

/J
I princip tillverkas allt som har med hemelektronik att göra i Kina etc. oavsett hur mycket pengar någon accepterar att betala för att bli överöst av varumärkesreklam, vars bekostnade som sen läggs på priset på grejen. Läs gärna boken "No Logo", där belyses hela denna konsumenternas problematik rätt väl.
http://en.wikipedia.org/wiki/No_Logo

Dessa typer av Klass D (eller T) - förstärkare köper inte jag för att få maxad volym eller välljud, utan för att lyssna på lite tal och musik på lagom låg volym utan att apparaturen skall dra en eller flera ampere.

Men för att undvika de värsta misstagen har jag studerat den mångfald av tester som HiFi-freaks har lagt in på Youtube, och som inte verkar avskräcka dem alls. Prova att göra det du med!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 18 mar 2012, 14:51

Kul att Anders S och Seawolf vågar äventyra sin förmögenheter på inköp från konstiga länder!
Mest spännande är apparaterna Seawolf beställt, funkar dessa bra så är det ju lysande, i synnerhet om radiodelen fungerar hyfsat i Europa. Ljudkvaliteten är säkert tillräcklig och troligen minst i samma klass som en billig bilstereo. Dessutom är de enkla att montera. Är nu inte radion bra kan man ju alltid hitta någon gammal bilradio utan lullull men med utmärkta radiodelar, gamla Blaupunkt brukar ha betydligt bättre radiodelar än moderna apparater.

Själv har jag beställt en ozongenerator som ska avlägsna dålig, gammalbåtslukt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 18 mar 2012, 16:03

bosseh skrev:Kul att Anders S och Seawolf vågar äventyra sin förmögenheter på inköp från konstiga länder!
Mest spännande är apparaterna Seawolf beställt, funkar dessa bra så är det ju lysande, i synnerhet om radiodelen fungerar hyfsat i Europa. Ljudkvaliteten är säkert tillräcklig och troligen minst i samma klass som en billig bilstereo. Dessutom är de enkla att montera. Är nu inte radion bra kan man ju alltid hitta någon gammal bilradio utan lullull men med utmärkta radiodelar, gamla Blaupunkt brukar ha betydligt bättre radiodelar än moderna apparater.

Själv har jag beställt en ozongenerator som ska avlägsna dålig, gammalbåtslukt.
Den kanske jag får låna om min förstärkare skulle börja lukta alltför bränt ? :mrgreen:
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 18 mar 2012, 16:42

Vad besvärliga ni är!

Anders: Ja, visst får var och en spilla sina pengar hur den vill. Skulle det hindra en diskussion om kvaliteter på den utrustning som används (här: i segelbåtar)?
Är det inte samma typ av diskussion som finns om ankare, om ... ja, i stort sett allt som används på eller i samband med båt?

Nu har jag åbäkat mig att slå upp din länk också, mycket riktigt anges att det är ett klass D.

Seawolf: Jag kan inte hitta att det står någonstans att den grunka du länkade till skulle vara klass D (eller T, T efter Tripath som är det företag som patenterade och sålde den ursprungliga kretsen av class D för audio. Det finns många som vill sätta egna namn på denna typ av kretsar, jag har hört bland annat class S, X, T, J -alla för slutsteg som körs fullt ut. Men de är alla varianter av D,E och F). Lådan på någon bild i Anders länk anger just Tripath, så icke Seawolfs.

Det kan tycks småaktigt att ta upp vad som anges och inte, men köper man från Fjärran Östern så måste man vara extremt noga med detaljerna, och samtidigt vara beredd på att deklarationen inte stämmer helt med innehållet. (Det är känt att det finns en omfattande verksamhet med att sälja fusk-kretsar, dvs kretsar som inte alls lever upp till utlovade prestanda, sådana som antingen blivit utsorterade vid tillverkningen eller som helt enkelt bara blivit ommärkta)

Tripath-kretsen har mycket riktigt varit ordentligt omdiskuterad, tveklöst är den bra i ljuset av effektförbrukningen.

En stor fördel med klass D (E,F) är att TK minskar kraftigt. So far so good.
Men det spelar mindre roll här, då kostnadspressen övriga komponenter blir stor: hur är det möjligt att klämma in (som i länken Seawolf gav) 4 pottar, 2 on/off-knappar, låda, kort, och diverse kontakter och sedan sälja hela smeten för $10? Jo, genom att ta billiga komponenter.
Det gör väl inte så mycket, om man som Anders skrev bara leker lite grand med grunkorna och är fullt beredd att bli blåst. ($10-20 är helt hanterbart).

Men det var faktiskt inte detta jag syftade på! Utan: hur kan ni ger er till att ha besväret att montera in dessa grunkor med en sannolikt mycket kort livslängd? Det är besväret jag syftar på, det skall skruvas och kopplas, kanske dras lite ledningar. Och så en dag så funkar det inte längre. Inte mycket pengar förvisso, men allt besvär att hålla på!
Också det rent estetiska, att i en fin båt (det har vi väl allesamman) stoppa in fula grunkor?

Samma sak med laddningsgrunkorna i granntråden. Vad är det att diskutera om? Köp en CTEK (eller liknande) av lämplig storlek och glöm hela problemet för de kommande 10 åren.

/J

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 18 mar 2012, 17:48

Jaramaz skrev:Vad besvärliga ni är!

Det gör väl inte så mycket, om man som Anders skrev bara leker lite grand med grunkorna och är fullt beredd att bli blåst. ($10-20 är helt hanterbart).
Men det var faktiskt inte detta jag syftade på! Utan: hur kan ni ger er till att ha besväret att montera in dessa grunkor med en sannolikt mycket kort livslängd? Det är besväret jag syftar på, det skall skruvas och kopplas, kanske dras lite ledningar. Och så en dag så funkar det inte längre. Inte mycket pengar förvisso, men allt besvär att hålla på!
Också det rent estetiska, att i en fin båt (det har vi väl allesamman) stoppa in fula grunkor?
/J
I mitt fall finns en ytterligare anledning att kasta ut den Blaupunkt bilradio jag har, nämligen att dess volymkontroll som består av en slags billig pulsgivare (som sitter i den losstagbara fronten) har börjat ge så dålig kontakt att det är tämligen hasardartat att köra den. Kvalitet?

Sen är det ju trots allt så att det är kul att prova lite billiga nya prylar. Är man dessutom gammal och rik så har man råd att köpa sånt för styckpris runt 150 kr (en lunch med en god öl till ungefär) och tid att leka med dem också.

Själv tycker jag kineserna är mycket skojiga, de passar ofta på att försöka kombinera olika saker, i detta fall tar de ut en USB-matning som kan användas till att ladda mobiltelefoner mm.

Vill man köpa ännu billigare än eBay, kan man kika på AliBaba m.fl.ställen. Där säljs i allmänhet prylarna i lite större antal men till lägre pris.
http://www.alibaba.com/product-gs/43896 ... tereo.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 18 mar 2012, 18:27

Jaramaz skrev:Vad besvärliga ni är!

Anders: Ja, visst får var och en spilla sina pengar hur den vill. Skulle det hindra en diskussion om kvaliteter på den utrustning som används (här: i segelbåtar)?
Är det inte samma typ av diskussion som finns om ankare, om ... ja, i stort sett allt som används på eller i samband med båt?
/J
Det är en bra diskussion, och viktig. Kan båten sjunka om jag köper fel genomföring, kan den driva upp på land med fel ankare, duger seglen att segla i storm med, eller, kan jag grilla barn, blomma eller gäster med en felkopplad 220v-batteriladdare ? Viktiga frågor, helt klart. Min regel är enkel: Kan båten, jag eller någon annan råka illa ut om jag köper fel grej, så är vaksamhet och klokskap av godo. Handlar det om en "onödig" grej som bara är till lyst kan man vara friare.

Poängerna med den här stereon (eller "stereon") skulle vara hyfsat ljud och låg strömförbrukning, och såvitt jag kan bedöma uppfyller den dessa krav, vad gäller ljudet, helt OK. Den är inte vattentät och förmodligen inte särskilt korrosionsskyddad, men det vet jag just inte vilka bilradio som är?
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Solcell, installation och inköpsfrågor

Inlägg av Seawolf » mån 19 mar 2012, 14:13

Anders S skrev: Angående förtenta kablar: Min båt är så gammal att den behöver nya brytare och annat i elsystemet (ett gammalt SUFA). Då visade det sig att de förtenta kablarna är i finfint skick, och kan kontakteras om med minimal kabelförlust (bokstavligen, knipa bort så litet som möjligt).
Så var det dax att slutligen avrätta alla spår av det gamla SUFA-systemet som båten har lidit av sen födseln. Med utgångspunkt att använda tvåpoliga brytare och att utnyttja den håltagning som den gamla SUFA-panelen hade, fast aningen vidgad, och att använda Båttekniks volt- och amperemetrar så blev det en egenritad aluminiumpanel från http://www.schaeffer-ag.de/de/neuigkeit ... a65a2a8352
IMAGE_372s.jpg
Sen vidtog jobbet, dvs, att märka alla gamla ledare och brytare samt att flytta över alltihop till den nya panelen. Som synes föds ordning ur kaos!
IMAGE_384s.jpg
IMAGE_389s.jpg
Det kostar på att frigöra sig från talesättet att skomakarens ungar har sämst skor......

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Solcell, installation och inköpsfrågor

Inlägg av Anders S » mån 19 mar 2012, 17:09

Seawolf skrev:
Anders S skrev: Angående förtenta kablar: Min båt är så gammal att den behöver nya brytare och annat i elsystemet (ett gammalt SUFA). Då visade det sig att de förtenta kablarna är i finfint skick, och kan kontakteras om med minimal kabelförlust (bokstavligen, knipa bort så litet som möjligt).
Så var det dax att slutligen avrätta alla spår av det gamla SUFA-systemet som båten har lidit av sen födseln
Min motsvarande attack går ut på att ersätta strömbrytarpanelerna med nya. 4 mm plywood, lackad i mattsvart ser ut precis som en SUFA blindplatta. Men allt är inte elände - automatsäkringarna till belysningen får vara kvar, men strömbrytare och säkringar ersätts. Jag kan relatera till den fina bilden "Ur ordning föds kaos". Eller vad det tvärtom?
Anders S

Skriv svar