Bottenfärg!!!!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jörgen63
Silvermedlem

Re: Bottenfärg!!!!!!

Inlägg av Jörgen63 » tis 13 mar 2012, 21:09

Ok. Jag kan förklara det såhär.
Om du målar botten av båten med en färg som innehåller metaller och den färgen inte finns kvar längre när du återigen lyfter upp båten ut vattnet.
Det borde innebära att metallen i färgen har tagit vägen nånstans.
Jag struntar i vad myndigheten tillåter. Jag tänker själv. Prova det! Du kanske gillar det! :)

/Jörgen

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 13 mar 2012, 21:34

Jag struntar i vad myndigheten tillåter. Jag tänker själv. Prova det! Du kanske gillar det!
Gillar självständigt tänkande. Därför målar jag med riktig färg med mkt. koppar. Dock blir det inte oftare än sådär vart 4-5 år. :oops:

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 13 mar 2012, 21:36

Metallen vi talar om koppar förekommer naturligt i havet. Den är tom viktig för allt
levande ( i små mängder). Det är alltså inga "onaturliga gifter" som ackumuleras
utan att kunna brytas ner ( som kadmium eller tributyltenn ).

Det är samma medel som det aktiva i falu rödfärg. Skall vi förbjuda den ??
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Jörgen63
Silvermedlem

Inlägg av Jörgen63 » tis 13 mar 2012, 22:50

Till dig som målar med extra mycket koppar-färg. Det är ditt samvete!

Till dig som tycker att koppar är nyttigt för havet. Med samma logik är järn nyttigt för människor. Ät en stekpanna!
Gulligt att du på allvar tror att du HJÄLPER havet med din koppar-färg. Suck!

/J

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 13 mar 2012, 23:02

Hmm. Att överhuvudtaget äga en så onödig sak som en segelbåt som kostat så mkt. energi och miljöpåverkan att tillverka borde ju avhålla seglare med samvete från att segla med Din stekpannelogik. Nä nu retas jag bara :lol:

Menar bara att det förmodligen är bättre ur miljösynpunkt att måla med "bättre" färg vart 4-5 år än en halvoduglig färg varje år.
Det handlar ju inte bara om koppar i havet, utan lösningsmedel, transporter m.m.

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » tis 13 mar 2012, 23:12

Jörgen63 skrev:Härligt att läsa att naturälskande seglare struntar i miljön när den är under vattenytan. Jag tycker det är en förkastlig dubbelmoral att låtsas älska naturen samtidigt som man förgiftar den med farliga bottenfärger. Men men den man älskar agar man.

/Jörgen

Kom igen nu Jörgen, vakna. Om något år har även du en stenhård kopparfärg under båten. Det gamla miljösvammlet funkar inte längre. Och skulle det inte kännas bättre att måla båten med en färg som sitter kvar på skrovet längre än tre, fyra månader? Färgen kostar ju ändå en slant. Kanske bara måla var annat år? Skulle inte det smaka mumma?

Har själv precis lagt en beställning hos tyska svb.de på en stor burk riktigt giftig VC17 Extra.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 14 mar 2012, 12:46

Jörgen63 skrev:Ok. Jag kan förklara det såhär.
Om du målar botten av båten med en färg som innehåller metaller och den färgen inte finns kvar längre när du återigen lyfter upp båten ut vattnet.
Det borde innebära att metallen i färgen har tagit vägen nånstans.
Jag struntar i vad myndigheten tillåter. Jag tänker själv. Prova det! Du kanske gillar det! :)

/Jörgen

Är det inte att göra det lite väl enkelt för sig? Färg som innehåller metall, och färgen borta ... hur tänker du nu? (för det gör du väl?)
Se på VC17, innehåller metall, men ... färgen är kvar när du tar upp på hösten. Enligt din logik så är den helt OK!
De som argumenterat emot, har menat att de mängder koppar som färgen läcker är farligt. Så har det istället kommit andra färger, som varit än värre.

Det vore ju trevligt om du kunde prestera ett hållbart alternativ. På köpet blir du miljonär, minst.

Kom fram med det nu, ett riktigt alternativ, som funkar, och som inte är farligt. Du vet, tänk själv.

/J

väntar fortfarande

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 14 mar 2012, 19:09

VC17M extra är faktiskt riktigt giftig.
Jag frågade på mässan...
Enligt International själva står Extra för att den har en tillsats av irgarol, och det är inga roliga saker. I övrigt är det samma färg som den VC17M som är tillåten på västkusten i Sverige.
Alla borde ha skägg

sprayblond
Erfaren medlem

Inlägg av sprayblond » fre 16 mar 2012, 07:52

beräkna påverkan av koppar själv... Östersjön innehåller 0,65 mikrogram koppar per liter och volymen är 20.000 km3. http://www.helcom.fi/BSAP_assessment/if ... _in_water/

Shape, Area and Volume : The current surface area of the Baltic Sea is approx. 422 000 km2, its volume is 21 000 km3

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 16 mar 2012, 08:40

sprayblond skrev:beräkna påverkan av koppar själv... Östersjön innehåller 0,65 mikrogram koppar per liter och volymen är 20.000 km3. http://www.helcom.fi/BSAP_assessment/if ... _in_water/

Shape, Area and Volume : The current surface area of the Baltic Sea is approx. 422 000 km2, its volume is 21 000 km3
Det stora problemet är att den kopparn (...och andra ämnen...) som läcker från bottenfärgen ansamlar sig i botten vid hamnar och naturhamnar och inte fördelar sig jämt över hela Östersjöns vatten.
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 16 mar 2012, 09:40

Peter_K skrev: Det stora problemet är att den kopparn (...och andra ämnen...) som läcker från bottenfärgen ansamlar sig i botten vid hamnar och naturhamnar och inte fördelar sig jämt över hela Östersjöns vatten.
Gör den verkligen det? Just kopparn?
Vad har du för bevis för detta?

Det är ytterst små mängder koppar som läcker från bottenfärgerna, koppar är inte alls så reaktionsbenägen om en del andra metaller (därför det används på till exempel kyrktak), det finns inget som talar för att de kopparföreningar som faktiskt läcker ut från bottenfärgen ramlar rakt ner på havsbotten. Så vore fallet om det vore små kopparspån, de är avsevärt tyngre än vatten därmed sjunker de direkt. Men icke så kopparföreningarna (det går ju att titta på ett glas mjölk, och vänta tills det skiktat sig. Då får man vänta länge ... andrea reaktioner sker före en eventuell skiktning).

Ett bra evidens för att bottenfärgen ansamlade sig på hamn- och havsbottnar vore ju enkelt att få med lite enkla mätningar. Många hamnar muddras, då brukar man passa på. I alla fall jag hört om så har man inte hittat kopparrester. Däremot har man hittat tennrester, de färgerna var inte kul.

Just om tennfärgerna och resterna som återfinnes i bottensedimentet så brukar det vara en massa misstänkliggöranden: båtägarna fortsätter 20 år efter det förbudet (eller hur långt det nu var) att använda tennfärger. Inte så genomtänkt förklaring, det är få båtägare som vill använda tennfärger. Den enkla förklaringen är snarare att tennfärgerna läcker ner via avspolningen på hamnplanerna, en process som mycket väl kan ta decennier. Se där vad idiotiska och felaktiga myndighetsbeslut kan leda till!

Kopparfärger, speciellt VC17, behöver man inte spola bort, mesta delen stannar på båten.

/J

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 16 mar 2012, 11:35

http://www.kemi.se/Documents/Publikatio ... rt2_06.pdf
Kom ihåg att jag inte sagt att det är dåligt att kopparfärgerna kommer tillbaka, men det är ju så att man ska inte luta sig och tro att de inte påverkar naturen.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 16 mar 2012, 14:10

Tidigare målade jag bottnen med Mille Light, varje vår. För ett antal år sedan tröttnade jag. Vattenblästrade bort all gammal mjuk färg, slipade ned till gelcoaten. Sedan lade jag på två lager GelShield och därefter Blakes vanliga "fulbottenfärg" för 20€/l. Sedan målade jag inte bottnen mer....

Personligen tror jag att det är värre för naturen att lägga på ett par liter Mlle varje vår, kontra att måla en gång, kanske vart femte år.
/Anders G

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 16 mar 2012, 15:45

Peter_K skrev:http://www.kemi.se/Documents/Publikatio ... rt2_06.pdf
Kom ihåg att jag inte sagt att det är dåligt att kopparfärgerna kommer tillbaka, men det är ju så att man ska inte luta sig och tro att de inte påverkar naturen.
Och vad säger denna fina rapport, Peter?

Jo, att förhöjda nivåer har kunnat uppmätas i vattnet både här och där (full rimligt), utan att det är direkt extrema nivåer.
Om sediment sägs:
De uppmätta metallhalterna i sediment är svårtolkade, antagligen p.g.a. skiftande
sedimentationsförhållanden
Inte heller denna rapport verkar visa att bottnen är förstörd.

För övrigt är det intressant att läsa vad som skrivs om naturhamnen Säck
Halterna i naturhamnen vid Säck visar ett mindre maximum i slutet av april som, i likhet med
resonemanget ovan, möjligen kan ha att göra med avrinning från land i samband med
snösmältningen
(detta avser halter i vattnet; den andra toppen infaller i augusti, sannolikt som en följd av stor båttillströmning och en instängd hamnbassäng - det är en av de populäraste naturhamnarna i Stockholms skärgård).

Det är precis så här det är: de rapporter som finns visar inget alarmerande, och är inte konklusiva när det gäller koppar i bottensediment. Hade det funnits rapporter som visade antingen att det fanns omfattande kopparförekomst eller att det som finns är farligt, då hade ingen seriös försvarat kopparfärgerna. Bland de som försvarat återfinnes SXK.

Angående din sista kommentar så noterar jag att du hävdar att du skall använda kopparfärg som inte är tillåten i det område du har din båt. Då är det nära till hands att det är du som skall tänka efter ett varv till. (Vi andra kan självberlåtet klappa oss på magen).
Sedan tror jag att det mest är ett misstag eller något ditåt som gjort att just VC17 M inte är tillåten.

/J

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 16 mar 2012, 19:31

Enligt International kan man inte få ner läckaget tillräckligt för att den ska bli godkänd. Har sedan jag skrev inlägget upptäckt den godkända Lefant Nautica, som jag kommer att testa i år.
Jag är övertygad om att en hård färg som innehåller koppar som enda biocid är det bästa alternativet för miljön. Ja, näst efter att inte måla alls och istället tvätta...
F ö visas klart högre nivåer koppar vid Bullandö Marina än i övriga skärgården.
Det finns säkert andra rapporter som visar på farligheten av koppar mm i bottensediment, men då gräver du fram en som visar motsatsen, och jag orkar inte ge mig in i en sådan diskussion.
Alla borde ha skägg

Skriv svar