Toalettavfall, sugtömning

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Peter_K
Diamantmedlem

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av Peter_K » tor 15 mar 2012, 16:12

Tänk så här:
Om du hade en 10-liters färskvattentank, hur ofta måste du fylla dricksvatten?
Hur hade du löst det problemet?

40 liter är en väldigt liten tank.
Bättre att byta till en större eller installera en till som i volym räcker till så ofta du tänkte tömma.
Själv har jag beställt en på c:a 70 liter, då är vi bara jag och två barn ombord, inte fem vuxna.
Alla borde ha skägg

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 15 mar 2012, 16:58

Och svaret på min fråga, Peter K...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 15 mar 2012, 18:16

Svaret är helt enkelt att din båt har underdimensionerad utrustning för dagens krav.

Jag hade en 40l tank i min gamla 24-fotare och den räckte bra för två vuxna och ett barn. I min "nya" hade ngn satt in en 24l plasttank, ett skämt således. I vår byts den ut mot en duktigt större tank. Detta kostar naturligtvis en del, speciellt som jag låter tillverka en som utnyttjar utrymmet maximalt, men den kostnaden tar jag så gärna.
/Anders G

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 15 mar 2012, 18:43

Och svaret på min fråga, AndersGustafsson...?
Håhåjaja, vad tröga folk kan vara.

Och dessutom en liten extrauppgift medan du, och kanske Peter K, funderar över hur ni ska svara:
Förklara för dryga tusen ägare till Ballader, för att ta den båten som exempel, att de inte längre kan ha lagligt båtliv med sina fabriksinstallerade tankar på cirka 30 liter.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 15 mar 2012, 20:24

Vilken fråga? Dessutom så ar det faktum att du nedlåter dig till otidigheter och inte kan argumentera sakligt litet udden av dina argument...

Svaret till de båtägare som har sådan utrustning i sina båtar att det inte längre motsvarar dagens krav, må det sedan vara toa, motor, pentry etc, är att då är det dags att uppgradera båten. Har inte stenkoll på alla regler som gäller i Sverige, men i Finland har lagen som reglerar fritidsbåtars obligatoriska utrustning skärpts ett antal gånger och inte har jag hört någon som vägrat installera brandvarnare eller släckare, fast det inte var krav på det då båten byggdes.
/Anders G

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 15 mar 2012, 21:04

Så kom den, anklagelser om otidigheter och osakligt argumenterande, bara för att man ställer en fråga, som hittills två man har reagerat på med inlägg men ignorerat frågan.
Och frågan var enkel och du mindes den för bara några timmar sedan, hur länge en 40 liter tank räcker för fem vuxna, varav några tonåringar. Detta frågat som ett exempel, för att illustrera situationen för båtägare i allmänhet.

Så AndersGustafsson, jag är envis som du säkert vet nu och jag envisas. Ballader har en tank på 30 liter som standard, min nuvarande båt har en tank på cirka 40 liter.
Om besättningen är fem man/kvinnor ska de naturligtvis som alla andra lyda lagen. Hur ofta måste de uppsöka tömningsstation? Bara på ett ungefär och du vet mycket väl att det inte är antalet timmar jag är ute efter, men att illustrera ett sakligt argument.

Alternativt att bygga om båten med hålltank dimensionerad för tillfällen med max folk ombord för att inte bli lagbrytare framöver, vad säger alla tusentals båtägare om det och var ska de placera tanken?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 15 mar 2012, 21:35

Läser du tillbaka i texten så ser du nog var det brister i hyfs i dina skriverier...

Man brukar räkna med att det produceras ca 1,5l svartvatten/person/dygn. Med fem personer har du således fyllt upp tanken efter fyra dagar. Detta är således scenariot om du antar att du inte kan göra dina behov i land, tex för att du seglar 4 dagar i sträck utan chans att ta iland. I vår gamla båt, med tre personer var det aldrig något problem med en 40l tank.

Jag antar att det är det svar du är ute efter, men varför skriver du inte det? Den matten kan du väl göra själv?

Om det nu är havskappsegling du sysslar med så får du väl se till att dimensionera båt och utrustning för detta? Jag är ledsen, men jag förstår inte argumentationen. Varför skulle det vara omöjligt att bygga in en större tank i en Ballad? Speciellt om man har tre år på sig? Ställer du även upp i Gotland Runt och kräver att få göra det enligt de regler som gällde 1970?

Dessutom har väl alla vetat att detta förbud var på kommande? Det har varit på tapeten i mera än 10 år och hade inte båtbranschen, med SXK i spetsen varit så förtvivlat halsstarriga, kanske det aldrig behövt bli något förbud.
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 16 mar 2012, 08:48

Maxi33 skrev:Och svaret på min fråga, AndersGustafsson...?
Håhåjaja, vad tröga folk kan vara.

Och dessutom en liten extrauppgift medan du, och kanske Peter K, funderar över hur ni ska svara:
Förklara för dryga tusen ägare till Ballader, för att ta den båten som exempel, att de inte längre kan ha lagligt båtliv med sina fabriksinstallerade tankar på cirka 30 liter.

MVH
Håkan
De har några alternativ, precis samma som du har:
1. Du använder toan i mindre utsträckning och fyller inte tanken lika snabbt. Förslagsvis använder man sig av metoden "-spade-hål-pricka rätt" i land där skiten inte gör någon skada. I förra båten saknade vi tank helt, varför det var den metoden som gällde, vilket gjorde att vi oftast valde att besöka naturhamnar med dass eller väldigt ensliga naturhamnar.
2. Du tömmer tanken ofta.
3. Du skaffar en större tank.

Balladens originalbajstank installerades för 40 år sedan.
Det är en svunnen tid.
Man måste ibland ändra sitt beteende och sin utrustning för att anpassa sig till nutiden.
inte konstigare än att sommarstugeägare med 40 år gamla avlopp som leder ut direkt i havet måste bygga om dessa idag.
Alla borde ha skägg

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 16 mar 2012, 12:06

Efter att i de senaste inläggen bland flera andra påståenden få förslaget att lösa problemet med för liten tank genom att tömma tanken oftare, och det sakliga påståendet att en vuxen som under ett dygn gjort alla sina behov via båtens spoltoalett därigenom har ökat hålltankens innehåll med endast en och en halv liter, väljer jag att ge upp ytterligare diskussion om detta.

Få se om någon annan vill fortsätta, till exempel Balladägare. Det är inte omöjligt att få in en större tank, vem som nu påstått det, jag gjorde det på min och det handlade bara om mycket slitsamt jobb och sådär tiotusen i material och utrustning.
Ha ett bra båtliv alla.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 16 mar 2012, 12:35

AndersGustafsson skrev: ...
Man brukar räkna med att det produceras ca 1,5l svartvatten/person/dygn.
Jag tror att den siffra du anger är felaktig. Vilken är din källa?
Normalt brukar man räkna med att en vuxen frisk person "producerar" mellan en och två liter urin per dygn. Mängden fekalier, bajs, brukar uppskattas till mellan 75 och 250 ml. Sen varierar mängden toalettpapper med brukare, alla är inte tonårsdöttrar om man säger så, men en grov skattning kan kanske göras till att mängden toappapper och bajs tillsammans upptar en volym på ca 0,4 l. Där är vi grovt skattat upp i en volym på strax under två liter per dygn, förutsatt en urinmängd på 1,5 l per dygn. Detta innan vi har spolat.

Mängden spolvatten är naturligtvis avhängigt mängden toalettbesök. Alla som har septitank vet att om man spolar för snålt ökar risken för stopp dramatiskt. Själv använder jag toaletten ca 3 a´4 ggr per dygn varav en gång handlar om stora rejäla saker, jag gillar ju att äta gott. Vid ett sådant tillfälle är det inte orimligt att tro att det går åt ett par l havsvatten. Vid de tillfällen då nr 1 görs, är åtgången mindre, men jag spolar så att det bara står vatten i slangar och rör. Rimligt att tro att detta spolande ger ett likadant tillskott, alltså ca 2l.

Då har vi en sammanlagd volym havsvatten, fekalier, toappapper och urin på nära 6 l per dygn och vuxen person. En avsevärd skillnad och rätt bör vara rätt. Man bör också inse att denna volym består till den allra största delen av vatten. I detta fallet ca 5.4 l.

mvh Sven-Barry

Mina källor är Wikipedia och Nationalencyklopedien samt egna skattningar på mängden spolvatten och antal toalettbesök.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 16 mar 2012, 13:28

Källan är transportstyrelsen. Finns i deras utredningsmaterial. Toapapper spolar vi inte ned överhuvudtaget, utan sätter i därtill avsett kärl. Det minskar även risken för stopp avsevärt. Således, att i de flesta fall klara sig på 1,5l är inte alls omöjligt.

Fick nyss detta från Katarina Blomberg som är organisationssekreterare på Håll Skärgården Ren rf:
Tyvärr har vi inte i nuläget tillgång till information om exakt hur många kubikmeter som tömts ur våra sugtömningsstationer. Förutom septiktankarna töms nämligen också våra torrtoaletter till viss del i samma tankar. Det ingår i planerna att försöka få uppgifter om de exakta mängderna, inte enbart gällande våra egna septiktankar utan också nationellt.
Vi får återkomma senare när vi förhoppningsvis vet mera.
Så jag återkommer då jag har mera material

Edit:
Jag har nu kikat på ritningar på Albin Ballad och kan överhuvudtaget inte begripa varför man inte kan bygga större tank? Borde finnas tillräckligt utrymme för en större tank under kojerna för eller akter om toan..? I själva verket är layouten ganska lik min NF, där tanken finns under SB koj i förpiken.
/Anders G

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 16 mar 2012, 15:42

Tack för uppföljningen av den finska frågan, AndersGustafsson, och tills vidare är verkligheten alltså som jag sagt, att ingen vet hur förbudet efterlevs.
Få se vad som kan komma fram efterhand.

Beträffande Ballad kan man naturligtvis hitta plats för en större tank, ingen har väl påstått något annat?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 17 mar 2012, 16:26

Beträffande Ballad kan man naturligtvis hitta plats för en större tank, ingen har väl påstått något annat?
Efter att ha läst dina inlägg igen måste jag medge att jag missförstod. Jag trodde du sade att det var omöjligt. Beklagar. Att det kostar pengar och innebär arbete är givet, men det gäller varje ombyggnad.

Som seglare är risken att åka ut för blåskontroll minimal, men inte är jag full när jag seglar för det :)
/Anders G

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 17 mar 2012, 18:04

Inga problem med en liten miss i läsningen, AndersGustafsson, det händer oss alla och jag gissade också det. Men jag var ändå lite nyfiken på om du fått det någon annanstans ifrån.
Det jag gjorde på förra båten, Balladen, var att tillverka en tank på cirka 60 liter, med form så den passade i sittbrunnsförrådet under bänken akteröver. Tog bort endast lite effektivt stuvutrymme.
Det du tror om möjligheterna under kojerna faller på att det är trångt i vertikalled, och under förpiken är större delen vattentank och akter om den de två batterierna.
Visserligen flyttade jag mina batterier och fick in dem under babord salongskoj, och det frigjorda utrymmet under förpiken hade funkat för en tank, men jag ville hellre ha det som ett mycket stort stuvutrymme i stället.

Med 60 liter tank för mig och två dåförtiden nästan tonåringar kunde vi ibland klara oss lite mer än två dygn, men aldrig tre, och då fuskade vi ändå när vi tog oss ett dopp...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 17 mar 2012, 19:13

Va, finns det inget dass på Rörö?

/J

Skriv svar