Betsa teak?
Betsa teak?
Hej!
Jag håller på med en översyn av mitt lagunbord i teak. Det får väl antas att det var oljat en gång i tiden men många års använding har givit rejäla fetfläckar på bordet. Det är fläckigt som en svensk ko. Bordet är nu slipat men fetfläckarna består. Jag vet inte riktigt om jag vågar slipa mer eftersom jag antar att bordet är fanérat och jag hellre har ett fläckigt bord än ett bord där fanéret slipas genom. Bordet är ordentligt tvättat med aceton utan påtaglig förbättring.
Nu vet jag inte rktigt vad jag ska göra. Helst vill jag ju ha bort fetfläckarna och kanske borde jag olja bordet men då kommer väl trät att ändå bli flammigt?
En tanke som jag fått är att kanske skulle man kunna betsa (mahognybets) för att minska kontrasten mellan mörka partier. Vad tror ni om det? Eller ska jag olja? Eller kanske låta det vara som det är?
Tanken är att jag ska påföra lack/fernissa efter att grundjobbet är klart.
Jag håller på med en översyn av mitt lagunbord i teak. Det får väl antas att det var oljat en gång i tiden men många års använding har givit rejäla fetfläckar på bordet. Det är fläckigt som en svensk ko. Bordet är nu slipat men fetfläckarna består. Jag vet inte riktigt om jag vågar slipa mer eftersom jag antar att bordet är fanérat och jag hellre har ett fläckigt bord än ett bord där fanéret slipas genom. Bordet är ordentligt tvättat med aceton utan påtaglig förbättring.
Nu vet jag inte rktigt vad jag ska göra. Helst vill jag ju ha bort fetfläckarna och kanske borde jag olja bordet men då kommer väl trät att ändå bli flammigt?
En tanke som jag fått är att kanske skulle man kunna betsa (mahognybets) för att minska kontrasten mellan mörka partier. Vad tror ni om det? Eller ska jag olja? Eller kanske låta det vara som det är?
Tanken är att jag ska påföra lack/fernissa efter att grundjobbet är klart.
Henric D
Re: Betsa teak?
Hej Henrik D
Det är ett mycket svårt problem du har. Ofta är bets vattenbaserade och då kommer de inte att lyckas eftersom de kommer att rinna av de geggiga ställena som vatten från en gås.
För många år sedan gjorde jag teakarbeten för ställningar för solpanelerna och samtidigt behandlade jag teaken för Lagunbordet med Owatrol 1 och sedan med 2. Teaken blev mycket mörk och till sist hade jag en yta som var glänsande som lackad. Jag vet inte säkert om det skulle gå bra att få Owatrol 1 att fästa på de feta ställena men eftersom det är olja så kan det hända att det skulle gå bra på de flottiga fläckarna också.
Har du möjligen några sådana ställen på undersidan av bordsskivan så du kunde prova där först.
Jag trodde att jag med Owatrolbehandling kunde göra teaken skyddad för evigt men det visade sig att de med Owatrol behandlade teakdelarna som ständigt var utomhus behövde behandling ca vartannat år. Man skall med våtslippapper och Owatrol 1 oljan ( i stället för vatten) slipa ytan och sedan torka av den väl med Owatrol 1 fuktad trasa för att sedan till sist påföra ett sista lager Owatrol 2. Ytan blir då fantastiskt blank och vacker. Bordet höll bra för det har man ju inte ute mer än då och då.
Kom bara ihåg att trasor med Owatrol kan självtända och förorsaka en eldsvåda så bränn därför helst själv upp dem efter arbetet.
Kan inte garantera att dethär går vägen men kanske någon annan har något bättre förslag.
Minne
Det är ett mycket svårt problem du har. Ofta är bets vattenbaserade och då kommer de inte att lyckas eftersom de kommer att rinna av de geggiga ställena som vatten från en gås.
För många år sedan gjorde jag teakarbeten för ställningar för solpanelerna och samtidigt behandlade jag teaken för Lagunbordet med Owatrol 1 och sedan med 2. Teaken blev mycket mörk och till sist hade jag en yta som var glänsande som lackad. Jag vet inte säkert om det skulle gå bra att få Owatrol 1 att fästa på de feta ställena men eftersom det är olja så kan det hända att det skulle gå bra på de flottiga fläckarna också.
Har du möjligen några sådana ställen på undersidan av bordsskivan så du kunde prova där först.
Jag trodde att jag med Owatrolbehandling kunde göra teaken skyddad för evigt men det visade sig att de med Owatrol behandlade teakdelarna som ständigt var utomhus behövde behandling ca vartannat år. Man skall med våtslippapper och Owatrol 1 oljan ( i stället för vatten) slipa ytan och sedan torka av den väl med Owatrol 1 fuktad trasa för att sedan till sist påföra ett sista lager Owatrol 2. Ytan blir då fantastiskt blank och vacker. Bordet höll bra för det har man ju inte ute mer än då och då.
Kom bara ihåg att trasor med Owatrol kan självtända och förorsaka en eldsvåda så bränn därför helst själv upp dem efter arbetet.
Kan inte garantera att dethär går vägen men kanske någon annan har något bättre förslag.
Minne
Senast redigerad av 1 Minne, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Betsa teak?
Bättre vet jag inte, men... jag hade först blekt bordet med teakrens/oxalsyra (kommersiell teakrengöring består vanligen av sådant, man behöver så litet att det knappt är lönt att blaska själv). SEDAN kan man olja det efter behag. Att betsa teak är vanskligt (träets inneboende fethet gör att vattenburen bets kan slå mycket ojämnt), och om det handlar om plywood kan man råka ut för genomblödning av lim som gör träet (faneret) oemottagligt för bets. Sedan, gå på Minnes linje för fett-tålighet, glans, torkbarhet och allmän flådighet. Handlar det bara om ett bord kan du ombehandla det i eviga tider med en burk av vardera 1 och 2 (eller till Owatrolen torkar i burken).
Det mesta i Owatrolen är nog linolja, med torkmedel i 2:an. Själv hade jag kanske vågat mig på att ta litet balsamterpentin och kokt linolja några vändor (hemkörd träolja), och sedan nöjt mig med det. Mitt eget fällbord är lackat, det håller "sådär", men det står ute hela tiden. Där sol och regn inte kommer åt är det dock finfint. Du kanske inte heller sätter upp Lagunbordet när det regnar?
Det mesta i Owatrolen är nog linolja, med torkmedel i 2:an. Själv hade jag kanske vågat mig på att ta litet balsamterpentin och kokt linolja några vändor (hemkörd träolja), och sedan nöjt mig med det. Mitt eget fällbord är lackat, det håller "sådär", men det står ute hela tiden. Där sol och regn inte kommer åt är det dock finfint. Du kanske inte heller sätter upp Lagunbordet när det regnar?
Anders S
Re: Betsa teak?
Balsamterpentin och kokt linolja borde funka.
Avsluta med ett tunt lager rå linolja efter.
Blir då en bättre förseglande yta.
Det tar vääldigt lång tid på sig att torka även i rumstemperatur.
Avsluta med ett tunt lager rå linolja efter.
Blir då en bättre förseglande yta.
Det tar vääldigt lång tid på sig att torka även i rumstemperatur.
Re: Betsa teak?
I modern, tunn faner har ofta limmet trängt in så mycket att det kan bli svårt att jämn färg med bets. Teak ska alltid betsas med sprit eller oljebets.
Man kan prova att tvätta fettfläckar med kemiskt ren bensin det brukar göra dem mindre synliga. Det skulle jag gjort, sen skulle jag lägga nog ta en betsolja, Biltema har en som fungerar bra. De har även en uretanbaserade lack som fungerar ihop med betsoljan. Några lager lack så blir det en bra yta som det inte blir nya fettfläckar på. En bordsyta bör vara lackad inte enbart oljad.
Man kan prova att tvätta fettfläckar med kemiskt ren bensin det brukar göra dem mindre synliga. Det skulle jag gjort, sen skulle jag lägga nog ta en betsolja, Biltema har en som fungerar bra. De har även en uretanbaserade lack som fungerar ihop med betsoljan. Några lager lack så blir det en bra yta som det inte blir nya fettfläckar på. En bordsyta bör vara lackad inte enbart oljad.
Re: Betsa teak?
Fast, tvärt om brukar man säga, dvs först rå sedan kokt linolja.callisto skrev:Balsamterpentin och kokt linolja borde funka.
Avsluta med ett tunt lager rå linolja efter.
Blir då en bättre förseglande yta.
Det tar vääldigt lång tid på sig att torka även i rumstemperatur.
Men, linolja brukar funka sådär på teak.
Kinesisk träolja är bättre.
Alla borde ha skägg
Re: Betsa teak?
Tack Bosse!
Jag provade med kemiskt ren bensin och det fungerade bättre än aceton. Fläckarna blev mindre. Jag har nu fernissat bordet två gånger. Ser OK ut men jag har problem med knottret. Jag slipar mellan varje lager men hur ska jag göra sista lagret? Acceptera knottret? Jag vill gärna ha den blanka ytan.
Jag provade med kemiskt ren bensin och det fungerade bättre än aceton. Fläckarna blev mindre. Jag har nu fernissat bordet två gånger. Ser OK ut men jag har problem med knottret. Jag slipar mellan varje lager men hur ska jag göra sista lagret? Acceptera knottret? Jag vill gärna ha den blanka ytan.
Henric D
Re: Betsa teak?
Mina riktigt vansinniga kamrater brukar lacka i badrummet efter noga spolat bort allt damm och befriat sig från dammande kläder. Helt sjukt men resultatet blir utmärkt. Kineserna åkte ut på havet för sina lackarbeten.
Personligen tycker sickling ger bättre resultat än slipning.
Personligen tycker sickling ger bättre resultat än slipning.
Re: Betsa teak?
HR312 skrev:Tack Bosse!
Jag provade med kemiskt ren bensin och det fungerade bättre än aceton. Fläckarna blev mindre. Jag har nu fernissat bordet två gånger. Ser OK ut men jag har problem med knottret. Jag slipar mellan varje lager men hur ska jag göra sista lagret? Acceptera knottret? Jag vill gärna ha den blanka ytan.
En seglare som hjälpte mig med vårarbetena en gång för länge sedan använde en s.k. antistatisk mirakel duk som han köpte i målarbutiken eller från järnaffären. När han sedan lackade efter det blev resultatet mycket bra. Det var bordet i salongen som då lackades. Undrade över hur han gjort för att få ett så bra resultat och fick då rådet av honom.
Jag håller med om att sickling mellan lackeringarna ger den bästa tänkbara ytan. Men jag hade i Sverige för två år sedan på sommaren jättestora problem att kunna hitta s.k. sickeljärn hos både målfärgshandlare och järnaffärer. Expediterna i Sverige kände inte alls till sickIingen som den bästa metoden för att få en slät yta vid lackeringsarbeten. I Finland finns sickeljärn att få i alla målfärgsaffärer och järnaffärer. Till sist blev jag tvungen att köpa breda reservblad för glasskrapa. Det går bra att använda "Handy"-skrapan som sickel eller med enbart bettet som då hålls i ca 90 °vinkel mot underlaget. Prova dig fram tills du hittar rätt vinkel (Akta fingrarna!)
(Sickeljärn användes för 40...50 år sedan speciellt inom möbellackering med t.ex cellulosalack som sedan efter sicklingen ännu polerades efteråt.)
Minne
Re: Betsa teak?
Tack för den, nu kände man sig så där ung igen!Minne skrev:Sickeljärn användes för 40...50 år sedan
Skämt åsido, det finns mycken gammal fin teknik som är väl värd att ta vara på.
Sickling är inte så svårt om man tar det lugnt. Blir man van är det lätt att bli kaxig och så får man förr eller senare ett ordentligt felskär.
Här finns tips om hur man slipar sickeln: http://hyveldoktorn.se/?p=92
Grisslans lackskola: http://grisslan.blogspot.com/p/grisslan ... kolan.html
Peter_K sitter också på en massa kunskap eller hur?
Re: Betsa teak?
Jodå, en del har jag snappat upp.
Knottrorna slipar man bort när man mellanslipar, så det gör inte så mycket i de första fyra-fem lagren.
De sista tre är det noga med att man står i en dammfri miljö, har dammfria kläder och att man har en ren pensel.
Efter (våt)slipning kör man över ytan med en klibbduk. Lägger ut några tidningar på arbetsbordet, spruta vatten på dem med en blomspruta så får du samma effekt som i badrummet.
Sedan är det bara att lacka.
Brukar bli hur bra som helst!
Är man avancerad kan man köra med en skumgummi-pensel (lackstrykare? minns inte namnet), ger ytterligare bättre yta.
Några knottror är ok, jag brukar kolla på träbåtarna på mässan, de är inte heller fria från knottror.
Knottrorna slipar man bort när man mellanslipar, så det gör inte så mycket i de första fyra-fem lagren.
De sista tre är det noga med att man står i en dammfri miljö, har dammfria kläder och att man har en ren pensel.
Efter (våt)slipning kör man över ytan med en klibbduk. Lägger ut några tidningar på arbetsbordet, spruta vatten på dem med en blomspruta så får du samma effekt som i badrummet.
Sedan är det bara att lacka.
Brukar bli hur bra som helst!
Är man avancerad kan man köra med en skumgummi-pensel (lackstrykare? minns inte namnet), ger ytterligare bättre yta.
Några knottror är ok, jag brukar kolla på träbåtarna på mässan, de är inte heller fria från knottror.
Alla borde ha skägg