Benarolja på teak - bra..??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av richardk » tor 08 mar 2012, 21:16

Kan ju rapportera hur det gick med mina Benaroljade durkar i sittbrunnen. Efter en säsong så ser de fortfarande ut som de gjorde när jag oljade in de - så här långt verkar det funka bättre än tidigare försök med Kinaolja. Kommer slipa av lätt nu i vår och lägga på ett tunt lager Benarolja igen - tror det kommer hålla bra. Ytan blir halvblank och kan vara lite hal om det blir blött - bra skor underlättar då.
Övriga yttre teakytor på båten är fernissade (Epifanes teakfernissa - toppenfernissa!) - ser bra ut men överliggaren på relingslisten tar mycket stryk av tampar och annat som skaver och sliter ner fernissan punktvis och där teaken grånar och ger trista fläckar som kräver en del pyssel att få snyggt igen fast känns hanterbart.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av jason » tor 08 mar 2012, 22:07

Anders S skrev:Men en rejäl, uttorkande allmänrengöring och en acetontvätt strax innan man målar är bra, oavsett vad man använder.
Vad använder du för den uttorkande allmänrengöringen.Och menar du acetontvätt av teaken?

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2012, 22:27

jason skrev:
Anders S skrev:Men en rejäl, uttorkande allmänrengöring och en acetontvätt strax innan man målar är bra, oavsett vad man använder.
Vad använder du för den uttorkande allmänrengöringen.Och menar du acetontvätt av teaken?

/j
Jo, teaken tvättar jag med (skratta inte) tvättmaskinspulver (lagom dos, fungerar också för "motorhänder"), sedan kan man bleka med oxalsyra, och till slut skölja rikligt. Blekningen är för att få en ljus grndnyans på teaken, spå den svarar snyggt på oljan. Acetontvätt av teaken är ett "bustrick" som jag lärt vid epoxylimning och inlaminering av teakplywood, jag tror att det är bra för vidhäftningen på teak. Poängen är att teaken är naturligt fet, och skall man få in litet främmande lack/härdande olja i porerna, så måste det vara fettfritt och teaken liksom "längta" efter nytt. Det gör den inte så länge.

Jag skall minsann testa benarolja detta året på mitt stackars bord.

(Jag kollade din båtbotten för litet sedan. Den såg för j-lig ut (månkratrar var bara förnamnet), så den får du slipa till. Jag såg att du börjat på ena sidan. "Been there, done that, and have a (dirty) T-shirt to prove it"... Mina sympatier.)
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av jason » fre 09 mar 2012, 07:32

Jag har bara teak i sittbrunnen (durk och "sittyta" (tofter?)) och på badbryggan, alla ställen där man inte vill bli kladdig eller halka. Men samtidigt vill jag ju att teaken ska må bra. Är benarolja svaret. Har hittills bara använt brun såpa. Och jag har inget emot grå teak.

/j

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av jason » fre 09 mar 2012, 07:34

Anders S skrev:(Jag kollade din båtbotten för litet sedan. Den såg för j-lig ut (månkratrar var bara förnamnet), så den får du slipa till. Jag såg att du börjat på ena sidan. "Been there, done that, and have a (dirty) T-shirt to prove it"... Mina sympatier.)
Har lejt ut jobbet ;-)

/j

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Peter_K » fre 09 mar 2012, 14:15

jason skrev:Jag har bara teak i sittbrunnen (durk och "sittyta" (tofter?)) och på badbryggan, alla ställen där man inte vill bli kladdig eller halka. Men samtidigt vill jag ju att teaken ska må bra. Är benarolja svaret. Har hittills bara använt brun såpa. Och jag har inget emot grå teak.

/j
Nej, Benarolja är INTE svaret.
Ytan blir blank.
Det du vill ha är en oljad yta, och då gör du som jag beskrivit - efter du slipat bort gråträet.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av jason » fre 09 mar 2012, 15:51


Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Anders S » fre 09 mar 2012, 17:04

Owatrol goes Snappy Teak ?

Processen påminner mycket om den (ö)kända Snappy-metoden. Den fråga man bör ställa sig är "vad händer när man går (sitter, sliter, skaver...) på ytan. Allt hänger på sealern, och när den är borta blir det "sådär" snyggt. Owatrolvarianten har jag inte provat, men Snappy håller inte i längden. Annars är min (hemkörda) tvätta-bleka-boracola-metod ungefär samma som de första stegen, men det är sealerns hållbarhet som gör det hållbart (eller inte). Fint blev det hur som helst, tycker jag. Utgångsläget var ju inte så förfärligt heller.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av jason » lör 10 mar 2012, 13:29

jason skrev:Har lejt ut jobbet ;-)
http://www.pakryss.se/olivia-jobbar-pa-fingal/ å så på min båt då oxå.

/j

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Mackey » sön 11 mar 2012, 12:02

Danish oil lovordas av många.
Finns en del på gång just nu på Maringuiden, bl.a. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=421586

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av jason » sön 11 mar 2012, 14:28

Mackey skrev:Danish oil lovordas av många.
Finns en del på gång just nu på Maringuiden, bl.a. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=421586

Mackey
Men så var det det där med halka. Jag vill ju bara skydda teaken mot total uttorkning, jag tycker grå teak är snyggt ...

/j

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av bosseh » sön 11 mar 2012, 14:47

jason skrev:[
Men så var det det där med halka. Jag vill ju bara skydda teaken mot total uttorkning, jag tycker grå teak är snyggt ...
Mina sittbrunnsbänkar, oljade med kinaolja, är inte alls lika hala som när de var lackade. Fast de är bruna ...
Grå teak brukar må bra av lite olja på hösten som får tränga in, sedan såptvätt på våren för att få den rätta gråa färgen.
Teakens inbyggda fett varar inte i evigthet.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av naffatS » sön 11 mar 2012, 17:14

Danish Oil är säkert bra, men dyr, över 400 kr/ L. Och många lager blir det. http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... il-1218331

Staffan

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av paliswe » sön 11 mar 2012, 18:01

naffatS skrev:Danish Oil är säkert bra, men dyr, över 400 kr/ L. Och många lager blir det. http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... il-1218331

Staffan
Det är fel pris, i literförpackning kostar den 214:- /litern. Finns i 5-liters-förpackning också, kostar då 146:- /litern = 730:- fp

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Jaramaz » sön 11 mar 2012, 20:05

jason skrev:
jason skrev:Har lejt ut jobbet ;-)
http://www.pakryss.se/olivia-jobbar-pa-fingal/ å så på min båt då oxå.

/j

Sådär får man bara inte göra. Det är fusk.
En segelbåtsägare skall stå i snögloppet i mars och slipa på sin botten. Helst för hand, det blir bäst så.

/J

Skriv svar