Marieholm Seacat
Re: Marieholm Seacat
Tackar för tips matsa och Peter. Jag har kommit i en angenäm men lite kaotisk sits. Jag tror jag har runt 35-40 båtar via mail som folk vill sälja till mig via min köpes annons på blocket, utöver detta ca 10 via SMS och några direkt via telefon. Vissa kan säkert vara samma "desperata" säljare. Jag har fullt upp med att gå igenom alla och känner att jag ska ta en halv-halt i några dagar för att sortera bort och fokusera, dels på vilket ändamål båten ska fylla, vilken arbetsinsats jag kan lägga nu i vår samt vilken budget som är knutet till arbete och brukande.
*Kan jag som ny, hantera en Ohlson 22 själv?
*Hur är tillgång på segel?
*Vilka fällor har "udda båtar", vågar man köpa dessa... som exempel finns en Seclo segelbåt i Gbg... udda men relativt stor och billig.
*Transportering från köpare, fixa själv eller hyra in?
Jag svajar fram och tillbaka mellan större båt, i stil med Sea Cat, Ohlson 22 (den i Malmö typ) & Midget... eller Stortriss, POP16 mfl som är billiga och lätthanterliga samt billiga segel... men boendet är en potta skit + att den är inte snabbast på gatan.
Av bekvämlighets skäl har jag börjat sortera bort alla som är längre bort än 15 mil och som ligger i vatten samt de som ligger på vagga. Nu är utbudet mer hanterbart... Finns på vagn, komplett med segel och inte legat på landbacken sedan Gustav Wasa.
Jag tar din rekommendation matsa och släpper Sea Cat i Karlskrona... Det gnagde mig ändå lite att det var samma bilder i annonsen som när jag gjorde en googling på Sea Cat... då dök samma bilder upp i gamla säljes annonser i båtbörsen.
*Kan jag som ny, hantera en Ohlson 22 själv?
*Hur är tillgång på segel?
*Vilka fällor har "udda båtar", vågar man köpa dessa... som exempel finns en Seclo segelbåt i Gbg... udda men relativt stor och billig.
*Transportering från köpare, fixa själv eller hyra in?
Jag svajar fram och tillbaka mellan större båt, i stil med Sea Cat, Ohlson 22 (den i Malmö typ) & Midget... eller Stortriss, POP16 mfl som är billiga och lätthanterliga samt billiga segel... men boendet är en potta skit + att den är inte snabbast på gatan.
Av bekvämlighets skäl har jag börjat sortera bort alla som är längre bort än 15 mil och som ligger i vatten samt de som ligger på vagga. Nu är utbudet mer hanterbart... Finns på vagn, komplett med segel och inte legat på landbacken sedan Gustav Wasa.
Jag tar din rekommendation matsa och släpper Sea Cat i Karlskrona... Det gnagde mig ändå lite att det var samma bilder i annonsen som när jag gjorde en googling på Sea Cat... då dök samma bilder upp i gamla säljes annonser i båtbörsen.
Blandar mej i diskussionen här.
O22:an i Malmö låter som ett riktigt kap. Vi hade en sån som förstabåt (trodde först att det var den som är till salu igen!)
Kan bara rekommendera, särskilt för det priset. Mycket bra båt att lära sig i. Inga problem att segla ensam. Snabb i lättvind.
Vi hade samma modell som den i annonsen och kan inte peka på några särskilda problem. Vill minnas att jag bytte roderbussningar (lätt gjort) annars inget förutom allt jobb jag gjorde för att det var kul!
Rymmer fantastiskt mycket packning, vi seglade 2 vuxna och 2 halvstora barn 3-4 veckor i sträck under fyra säsonger.
Åk och titta i alla fall!
O22:an i Malmö låter som ett riktigt kap. Vi hade en sån som förstabåt (trodde först att det var den som är till salu igen!)
Kan bara rekommendera, särskilt för det priset. Mycket bra båt att lära sig i. Inga problem att segla ensam. Snabb i lättvind.
Vi hade samma modell som den i annonsen och kan inte peka på några särskilda problem. Vill minnas att jag bytte roderbussningar (lätt gjort) annars inget förutom allt jobb jag gjorde för att det var kul!
Rymmer fantastiskt mycket packning, vi seglade 2 vuxna och 2 halvstora barn 3-4 veckor i sträck under fyra säsonger.
Åk och titta i alla fall!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Jag vidhåller att en maxi77 är jämförbar eller bättre än de som hittils diskuterats.
Vad gäller ekonomin så tror jag inte heller att det blir dyrare att köpa en båt
som är mera mainstream.
Vad talar vi om för pengar som du är beredd att lägga ner ?
Vad gäller ekonomin så tror jag inte heller att det blir dyrare att köpa en båt
som är mera mainstream.
Vad talar vi om för pengar som du är beredd att lägga ner ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Det blir ingen vidare Maxi 77:a för de 21 kkr som t ex Ohlson 22:an kostar.
Alla borde ha skägg
Inlägget borttaget eftersom det mest var en saluannons. // Mod.
Allt säljs inte via blocket. Jag känner till en 77-a som går för 20-25 om intresse finns
MODERATOR SÄGER: Om det nu skulle bli så att en tips- och diskussion om lämpliga "billiga båtmodeller" förvandlas till ett oblygt utbjudande av diverse båtar, så får vi stänga tråden, eftersom saluförande av aldrig så fina erbjudanden inte riktigt är forumets syfte. Det vore väl synd? Varför inte prova http://www.sailguide.com/batmarknad/index.php // Eftersom det är andra gången Lasse L saluför sin båt, så tar vi bort det inlägget. Mod.
Anders S
Jag vill bara inflika att jag aldrig tvivlade att det gick att hitta en 77:a till det priset. 77:orna är dessutom bra båtar. Men, en 77:a för det priset är gissningsvis i allt annat än toppskick. Förmodligen originalsegel, originaldynor och har legat på land en längre tid och i behov av en hel del kärlek och investeringar.peterh skrev:Allt säljs inte via blocket. Jag känner till en 77-a som går för 20-25 om intresse finns
Eller har jag fel?
Alla borde ha skägg
Ja. ( fast en gammal båt är en gammal båt om än med fräscha segel och spinnaker)
Så, varför kostar en välskött båt med fina segel, frächa dynor av en populär modell som en 77:a under halva maknadspriset?peterh skrev:Ja. ( fast en gammal båt är en gammal båt om än med fräscha segel och spinnaker)
Alla borde ha skägg
Marknadspriset är en uppgörelse mellan säljare och köpare, inte ett absolut tal.
Det som står i annonser är vad köparen vill ha . Vad han får kan vara något annat.
Det som står i annonser är vad köparen vill ha . Vad han får kan vara något annat.
Det här är det sista jag skriver om Maxi 77:an och priset på en sådan, eftersom jag anser att detta tjafs inte hör hemma i tråden.
När jag utgår från vad en 77:a kostar kollar jag inte i annonserna, utan här, http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=908
Det är statistik över faktiska affärer.
Men, får man tag på en 77:a i bra skick för de pengar du talar om - slå till!!!
När jag utgår från vad en 77:a kostar kollar jag inte i annonserna, utan här, http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=908
Det är statistik över faktiska affärer.
Men, får man tag på en 77:a i bra skick för de pengar du talar om - slå till!!!
Alla borde ha skägg
Måhända är Maxi en bra båt men nu gäller min tråd rekommendationer på båtar i prisklass under 20.000:- och som är bra nybörjarbåtar för inbitna infanterister som mig. Tackar dock för alla heta tips och känner ni till en mindre båt typ Stotriss, Vivacity, Midget så är det bara att PM:a