Marieholm Seacat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Peter_K » sön 26 feb 2012, 17:59

Ohlsson 22 är en bra mycket bättre båt än en Stortriss.
Den är rymligare, seglar betydligt mycket bättre och är väl ihopbyggd. Där någonstans ligger gränsen för när du får en "riktig" båt. Om du nu är uppe på 25 kkr och nosar, missa inte RJ 85:an jag skrev om tidigare.
Alla borde ha skägg

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av peterh » sön 26 feb 2012, 18:27

Det kan vara intressant att kika på en maxi77,
-seglar förvånansvärt bra
-stor och bra sittbrunn
-gott om delar till rimliga priser
-stort urval och låga priser
- du kan välja att köpa en med inombordare eller utbordare
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Seglaren » sön 26 feb 2012, 22:30

Maxi 77 för de pengarna blir nog svårt, väl? Kanske snarare Maxi 68.
Slår annars gärna ett slag för Fabola Scanper 22 och Birdie 24. Det är köparens marknad och för 25' finns en hel del båt på Blocket om några månader.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Seglaren » sön 26 feb 2012, 23:06

sdkfz251 skrev:Böja master hit och dit, upp och ner med storsegel för bästa prestanda ser jag som "maskinoptimering" (Lean produktion term) så det får vänta, kanske rent av till en helt annan båt. Jag ser segelbåten som en rolig grej, lite som en rörlig sommarstuga med lite fart och fläkt.
Om du skulle vilja "maskinoptimera" lite: http://www.youtube.com/watch?v=kT4Ix5b7 ... r_embedded#!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » mån 27 feb 2012, 14:28

en större båt blir inte roligare att sgela. det blir dyrare med segel och det mesta blir jobbigare. båten blir tyngre så du kommer inte att känna lika enkelt vad du gör rätt och fel. ju lättare båt desto enklare är det att veta att man gör rätt. ska du ändå ha en större båt så köp en som inte behöver massa olika segel. maxi 77 med skotstor genua blir skitjobbig att kryssa med själv. du kan inte manövrera båten med enbart det ynkligt lilla storseglet uppe, som enda segel. så som jag ser det är det korkat att köpa en större båt att börja med. du kommer bara att köra med snurra och segla mindre och inte lära dej segla lika bra.
en furioso är väldigt enkel att hantera trots att den är lite större, 7.60. men den är för bred för din båtplats.
kolla efter en båt med stort storsegel och litet försegel. det är enklast att hantera.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Mats Brage » mån 27 feb 2012, 19:55

Hej,

Du nämnde Viggen, och det tycker jag är att bra alternativ, lite låg i ruffen men bra sittbrunn co seglar helt OK tycker jag. Viggen var den första ruffbåt jag seglade lite längre sträckro med, och det fungerade bra överlag. Lite blöt och lite tveksam höjdtagning, men bra byggd och i övrigt en bra båt att ha för kortare turer. Jag skulle ju i alla fall välja en Viggen eller en Ohlsson 22 framför en SeaCat om vi bara bedömer båt, dvs oaktat priset.

Mats
Scanner 391 nr 142

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » mån 27 feb 2012, 22:54

fast ska du sitta och kryssa mellan öar själv, så är helt klart en sea cat att föredra. liten smidig genua som man drar in för hand även i rätt hård vind. har du focken bara så är det kanppt nåt att dra in och det är bara 5,5 kvm segelyta. lätt som en plätt : ) lite skillnad mot en genua på 20???kvm på en maxi eller nåt sånt.
men du har ju inte så mycket öar nere hos dej å kryssa mellan så då kanske det inte gör nåt om du måste veva in genuan med winschhandtaget efter varje slag?

sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av sdkfz251 » tis 28 feb 2012, 00:57

Får se vad det blir, men om jag tolkar er alla rätt så är för stor båt inte så jäkla bra om man är amatör och ensamseglare. Jag hittade en Elvström 65 i Kristianstad, vilket "bara" är 15 mil bort. Den är tydligen ritad av Kierrulf och då är det ju andra bullar av allt ihop, jag tillhör ju Kierrulf släkten så bara det borgar ju för att allt är ok med båten :) Gillar även den benprotes liknande färgen på skrovet.

Skämt o sido, det finns en ok Sea Cat i Karlskrona som nog blir ett bra alternativ till mig.... I Keep U posted Gent´s!

Har även fått ett bra förslag i dag på en Midget som skulle vara "tävlingsutrustad", vad nu det innebär... Spinnaker + bom och något annat joller.

PS Tusan vad jag håsat upp denna tråden... Undrar vad reaktionen blir från er när jag berättar vad jag köpt... "-Neeeeeej!!!! köpte du deeeeeeeeeen!" Den är ju heeeeelt kass! :) DS

//Sdkfz

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Anders S » tis 28 feb 2012, 07:19

sdkfz251 skrev:
PS Tusan vad jag håsat upp denna tråden... Undrar vad reaktionen blir från er när jag berättar vad jag köpt... "-Neeeeeej!!!! köpte du deeeeeeeeeen!" Den är ju heeeeelt kass! :) DS

//Sdkfz
Alternativt: Jaaaa! Han köpte!!!! Han e fast. Yesssss
Lycka till.

(Gammalt båtordspråk: "I varje båtägares förhållande till sin båt finns två höjdpunkter: Då den är nyköpt, och då den är nysåld". Det skall man inte ta för allvarligt... :mrgreen: )
Anders S

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av J@nne » tis 28 feb 2012, 10:39

En pimpad Triss Magnum med utskjutbart peke och gennaker på rulle är inte helt fel, var det iallafall inte för mig lång tid tillbaka.
Bild

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » tis 28 feb 2012, 12:43

elvström 65 är en väldigt trevlig båt att segla. det tråkigaste är att det kommer massa nollor å glor på båten och dom tror att det är en maxi 68. då får man lust att slå ner dom.
den seglar väldigt bra. den är väldigt bra balanserad. jag hade självklart nya segel på min. den är lite pendlingsbenägen med spinnaker i riktigt hård vid, så man får lära sej att styra rätt då för att upphäva pendlandet. i vissa lägen kan man släppa rodret å båten seglar vidare själv. den har STORT roder och styr fint som 17. riggen finns med både raka och bakåtsvepta spridare. den med raka kan bli ganska orolig å fladdrig (framåt och bakåt) i hård motsjö och på hård undanvind. men det höll för mej, och jag seglade inte speciellt försiktigt med båten. kölinfäsningen är lite "fladdrig" inga speciella förstärkningen men det höll på min båt. kolla att trälisten runt ruffluckan är ok. mahogny på dom tidiga och teak på dom senare. det blir gärna läckage nere i hörnen när man kliver på den nedre listen när man ska in i båten. den rör sej lite då och sen läcker det.
men det är en skitnajs båt att segla. jag saknar fortfarande min och har varit nära att köpa en ny, men jag har inte hittat nåt bra ex.
spola vatten på ruffluckan så ser du om det är tätt i hörnen. spola även vatten på fönsterna. dom är stora och det finns risk för läckage. kolla åxå att roderbeslagen sitter fast ordentligt i rodret. lite glappa kan du räkna med att dom är. det är lite irriterande med ett så stort roder som glappar när man seglar i vågor. kranarna till självlänsarna sitter nog fast. men dom sitter lättåtkomliga. mitt roder va lite skevt. kika på det bakifrån, jävligt noga. är det det minsta skevt, bara nere vid spetsen, så drar båten åt ena hållet. eftersom den är så lättsvängd är den väldigt känslig.

det är faan otroligt!! har jag haft nästan alla båtar som finns??? av dom mindre båtarna alltså?? ja man kan nästan tro det : )

sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av sdkfz251 » tor 01 mar 2012, 00:54

Jag har inte hört från killen med Elfströmen, kanske är såld?!? Jag är dock tillbax på ruta ett igen så att säga. Ska kolla på en Seacat i Karlskrona fredag v11. Något som gnager mig är att den har varit såld i flera omgångar nyligen... någon som känner till denna? http://www.blocket.se/blekinge/Segelbat ... ?ca=20&w=3

Fick läsa matsa´s inlägg i början på tråden igen, bra tips matsa... ska kolla allt det där med buktande golv och kölbultar. Tackar och bockar.

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » tor 01 mar 2012, 17:15

klokt! det brukar bli så att man går varvet runt å sen kommer tillbax till det man började att fundera på. kikade på bilden. den är gammal, en av dom tidigaste. inget luckgarage så det kommer in vatten under skjutluckan när det stänker upp. du kan titta på den men jag tycker att du ska köpa en nyare. dom nyare är nästan 200kg tyngre, så dom är lite stadigare byggda. om du går på däcket på en sån gammal kan du känna att det är tunnare. färgsättningen på båten är likadan som en som fanns i motala för ganska många år sen. den va inte så fräsch då. det skiljer på utförandet av självlänsarna på dom gamla och dom lite nyare. på dom riktigt gamla så sitter inte utloppen i golvet på sittbrunnen, utan i bakre väggen. så där får man alltid lite vatten kvar i brunnen. det känns som lite för mycket pengar när man ser bilden på båten, tycker jag. mins inte om jag skrev det förut. men röstjärnsinfäsningen skiljer en aning på tidiga och senare båtar. dom tidigare har öglor sitter uppepå kanten på däck. kanten brukar spricka lite runt hålet å bli ful. dom senare har en bredare kant just där öglorna sitter. typ utbyggt inåt på däcket. så där blir det inte likadana sprickor som på dom tidiga.
annars fanns det en monark i örebro för 13. den är säkert i mycket bättre skick. den såg bra ut på bilderna. inga nya segel, men båtens skick verkar klart bättre. det va med vagga så den kan du ta hem på en stor flakvagn. båten ska väga 800 enl broschyruppgifter men dom väger 970 kg.minst.
den får du tillbax pengarna lättare på än en seacat som är halvdan för 17.
så kolla gärna på seacaten men köp inte just den. .....tycker jag.
det kommer att dyka upp massor med seacat bara du väntar lite.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Peter_K » fre 02 mar 2012, 12:57

Jag gjorde en sökning på området kring Laholmsbukten, http://www.blocket.se/helsingborg?q=&cg ... &l=0&md=th

Dessa två båtar skulle jag kika på:
http://www.blocket.se/malmo/Ohlson_22_s ... a=23_3&w=2
och
http://www.blocket.se/blekinge/Caribean ... a=23_3&w=2

Har aldrig seglat en Ohlson 22, men sett hur de uppför sig och det är rätt trevliga små båtar.
Den här verkar rätt fräsch, men matsa vet säkert en massa saker om typen som jag inte har en aning om?

Caribean är lite mer sportig, men jag vet ingenting om den.
En mer uddabåt som är svårare att sälja om man tröttnar eller vill ha större.

Lite tips om själva köpet:
Kika på båtar som annonseras, var öppen och ärlig.
Ta lite bilder om du får.
Om du är intresserad, säg det.
Fråga sedan på ett trevligt sätt vad bästa priset de kan erbjuda är, då brukar folk bli så ställda att de berättar sin absoluta skamgräns.
Säg att du måste fundera en stund, även om det är ett jättebra pris, och be att få återkomma om några timmar.
Fundera i lugn och ro.
Ring sedan tillbaka och berätta om du vill köpa eller inte, och gör upp en eventuell affär.

Lycka till!
Alla borde ha skägg

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » fre 02 mar 2012, 14:55

kort svar. eller ganska kort i alla fall : )

O-22: har varken haft eller seglat nån, tyvärr.
men båten i fråga hade ju väldigt klent med segel. fast dom 2 som fanns va ju alla fall rätt nya. vet att dom gamla med räinrednng är lite klenare och betydligt lättare än dom med plastinredning som väger klart mer.

C 22. har seglat rätt mycket. skittrevlig i lättvind. jävligt trist sittbrunn med den lilla nersänkta delen fram och bak sitter man på däck. båtan jag seglade hade rätt risiga segel och både lutade mycket och blev grymt tung på rodret när det blev lite mer vind.
trevligast att ha en sån båt bara för lite kvällskappseglingar. annars vete fan??? extremt dåligt med stuvutrymme. man måste ta in ankare å bensin å grejor i ruffen. inte så kul.

Skriv svar