Utvärdering gummibåtsköp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem

Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av HR312 » sön 29 jan 2012, 19:48

Hej alla!

Många bruka så här års överväga att införskaffa en ny gummibåt och det finns en uppsjö av olika fabrikat, motorer och tillbehör. Frågan är vad behöver man egentligen? Syftet med tråden är att delge forumet mina och andras erfarenheter när det gäller gummibåtsköpet.

Förrförra säsongen stod vi inför ett köp av gummibåt och redan från början fanns nägra förutsättning. Mindre segelbåt (HR312) kan inte dra vad som helst. Gummibåten får helst inte vara längre än bredden på båten (3,08) - för att få plats mellan akterstolparna på båtplatsen. Den skulle rymma fyra vuxna och vara lätthanterlig, dvs det ska inte ta hur lång tid som helst att blåsa upp den (minnet av klämda fingrar från barndomens Zodiac när botten moterades gjorde sig här gällande). Sedan skulle båten helst vara så lätt som möjlig och samtidigt kunna bära en så tung motor som möjligt. Jag insåg här att jag hellre satsade på att köpa en rejäl motor från början som barnen kunde leka med/nyttja under hela den tid de vill följa med på båten. Tanken var den att få pojkar tycker det är roligt att putttra omkring med en tvåhästars när den når 13-15 års åldern. Det kan med andra ord inte gå fort nog för de flesta.

Sammantaget var alltså detta en omöjlig ekvation att få ihop. En toppendinge är såklart en RIB på 3,5 med en 20-hästar motor. Den får en attraktiv topphastighet och går bekvämt också i höga farter. Nackdelarna är såklart att den i realiteten är alldeles för tung att släpa bakom en 312:a samt att ett sådant ekipage är mycket dyrt, åtminstone om man köper det nytt. Därför fick detta alternativ gå bort.

Av nämnda skäl gick också var inte heller en mindre enkel jolle med en 2-5-hästare intressant.

Valet var då en "mellanjolle" med luft durkt och en 9,9 hästars Yamaha fyrtaktare. Jollen blev en motormärkesjolle Yam 275 Sti och ekipaget kan säkert med barnen i nå dryga 20 knop, en hastighet man mycket sällan kör i.

Vi börjar med nackdelarna. Motorn väger 39 kg och den måste sitta kvar på gummibåten då detta är för tungt för att hålla på att hissa upp och ned. Det innebär att motorn av stöldskyddskäl måste bultas fast i akterspegeln (varför kan man fråga sig). Båten väger dryga 30 kg och total vikt är ca 70 kg. Redan denna vikt är inte helt lätt att handskas med. Ensam lyfter man med svårighet upp båten på en sandstrand (man vill sällan dra upp den pga vassa stenar mm). Därför är ett par sjösättningshjul nästa en förutsättning för att det ska funka. Jag köpte därför de enkast tänkbara sjösättningshjulen (1200 kr) och de var en mycket bra investering. Den tunga motorn gör att aktern på gummiflotten trycks ner och motståndet när farten ökar är enorm. Redan vid 3-4 knop är det i princip omöjligt att dra in båten. Märkligt nog kan man säga att motståndet varierar. I låg fart 2-3 knop bedömer jag att flotten bromsar 0,2-0,3 knop. I mellanregistret 4-5 knop och den bromar med än 0,5 knop. När vi närmar oss maxfarten på en HR312:a, dvs drygt 7 knop upplever man faktiskt att den inte bromar något (märkligt -men beror förmodligen på att det allmänna motståndet är så stort att jollen gör varken till eller från nära maxfarten). Eftersom jollen ligger i hela säsongen måste den rengöras undertill ungefär var tredje vecka (något mer sällan under våren). Inget kul jobb men det är gjort på en 15-20 minuter. Jollen var rätt dyr, ca 42 000 kr med alla tillbehör.

Det positiva. Jollen är mycket lätt att blåsa upp och är lätt att stuva. Något att tänka på är att pontonerna ska i princip ha så stor diameter som möjligt. Det är oväderligt eftersom både flytförmågan förbättras och "skrovet" skyddar bättre mot vågor. Lufttrycksdurkens djupa V-botten gör båten lätt att styra och glider inte lika mycket i sidled som en traditionell Zodiac-jolle med trädurk som är mycket svår att styra i låg fart även vid ringa vindstyrkor. Motorn går mycket jämt och tyst och när man kör i hamnar går det i princip inte att höra att motorn är i gång. En mycket viktig egenskap då man annrs riskerar störa båtgrannarna. Ingen avgaslukt när man kör. Fösta året var motorn tillckligt star för att få hela familjen med packning upp i planande fart. Nu har dock gossarna (och faderns mage) vuxit så mycket att den inte riktigt orkade upp i plan i slutet på förra sommaren. Tre personer går fint och båten går bra i vattnet i ca 12-15 knops fart även vid viss vågbildning. Vi företar numera ofta långre resor med jollen 3-5 sjömil till en ensam sandstrand/ö dit vi inte kan gå med segelbåten Inga problem att åka och proviantera i en affär en 3-5 sjömil bort. Mycket uppskattat när jordgubbarna och grädden saknas :D

Totalt är det en bra jolle och kvaliteten är helt OK.Ångrar inte att vi inte köpte en dubbelt så dyr märkesjolle (Zodiac). Motorn är en riktig pärla på många sätt, förutom att den kunde väga sådär 20 kg mindre. Drar mycket lite bensin. Men när pojkarna inte vill vara med längre undrar jag om jag kommer att hänga på motorn. Då nöjer jag mig nog med att ro den och blåsa upp båten vid behov.

Det var några av mina erfarenheter. Har du några?
Henric D

jappelino
Silvermedlem

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av jappelino » sön 29 jan 2012, 21:17

Vi smyger fram med en bombard Ax2, uppblåsbar durk och en elektrisk motor.
har fungerat mycket bra i 12 säsonger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 29 jan 2012, 21:24

Jag har en (hm) tvåhästare just för att den går att hantera. Vid segling ligger jollen upp och ner på fördäck, släpas bara undantagsvis. Min är en Honwave, en Yam men från Honda, kan man säga (det lär finnas tre-fyra fabriker som gör nästan alla gummijollar under olika namn). En tvåhästare kan man ta i handen och löpa upp med på akterdäck, för en tyngre motor (som jag har i garaget sedan många år) tror jag en motordävert är lämplig. En sådan lurar jag alltså på. Bör kunna ordnas enkelt, med en bit lämpligt krökt RF 38 mm rör. Personligen skulle jag aldrig släpa en motorfösedd gummijolle utanför skären, för risken att den (trots barlasten) slår runt är rätt stor och då blir det dyrt och jobbigt med motor på, bara jobbigt med motor av.

Att man skulle behöva bulta fast (med motorlåsbult, utan tvivel) en motor på en båt som dels kan skäras i bitar med en vass kniv, dels i sig väger mindre än motorn och dessutom bara kan låsas fast i en pålimmad ögla låter som ett mycket principiellt krav från försäkringsbolaget. Att kräva en rejäl kedja mellan moderskepp och jollemotorn hade åtminstone gjort en smula nytta. Själv låser jag fast jollemotorn i pulpiten, men gör mig förstås inga illusioner att det är annat än för syns skull. Om pirater skulle rapporteras kan jag dock stuva både tömd jolle och motor inombords, då jag har bra med plats.

MEN - hur stökigt det än kan låta, så vill jag inte vara utan jolle. Eftersom den har V-botten går den att ro, men min gamla Pioner 8 var trots denna förbättring betydligt bättre. En av framgångsfaktorerna för rodd är att kunna sitta på rätt ställe, dvs båten får rätt styrlastighet (långskeppstrim). Två uppsättningar årtullar och två fästen för toften hade varit en "bra grej" därvid.
Anders S

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » lör 04 feb 2012, 11:33

Inga problem att släpa gummijollen utanför skären. I somras seglade vi på utsidan Grönskären i somras när det blåste upp till ca 12 m/s halvind. Det gick hur fint som helst. Sen ska man väl inte utmana ödet och möta brytande sjumetersvågor (då blåser det vanligt vis i området 17 m/s+) men då bör man ju faktiskt hålla sig undan det aktuella området oavsett om man har jolle eller inte, om man kan.

Jag tror att den tunga motorn bak och draget fram gör jollen osedvanligt stabil.

Nä trots mecket med jollen och att den bromsar en del är det nu svårt att tänka sig att vara utan jolle. Ganska skönt att lätt kunna åka ut till en badvik som man bara har för sig själv mitt i Bohuslän.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 04 feb 2012, 16:44

Jag är litet sugen på att få veta hur du (rent praktiskt) har löst försäkringsbolagets önskemål? Om man nu skulle slå till på en litet justare fyrtaktad ny-motor.

Min strategi har varit att aldrig äga en motor som är mer värd än självrisken, men då blir turer till affären från "lugna ankarviken" kanske mer rofylld än fartfylld...
Anders S

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » lör 04 feb 2012, 21:05

Som framgår ovan ligger kjollen i hela säsongen. Enligt försäkringsbolagets rekommendationer ska man INTE låsa fast jollen i moderbåten utan den ska helst vara låst i bryggan. Detta är fysist omöjligt på min plats (motorn riskerar att slå i grannbåten alternativt bryggan). En lösning är då att skaffa en klass III-ögla (?) som man sätter dit i akterspegeln. Jag har en syrafast-kätting runt en akterpollare (den stöldskyddsklassade kättingen blev ordentligt rostig efter en säsong) och ett rejält hänglås. Enligt försäkringsbolaget kan denna lösning accepteras men är inte helt optimal. Teoretiskt kan man ju "lyfta av" hela gummibåten genom att höja den över över den fyra meter höga pollaren.I praktiken är detta ett jätteföretag och jag tror att det är rimligare (ur tjuvens synvinkel) att helt sonika ta med en motorsåg och såga av pollaren eller att använda en tigersåg och såga ur öglan ur akterspegeln. Såga kan man ju göra även i bryggan om man vill. Till motorn har vi dessutom ett ABUS motorlås med en bult som sitter fast i akterspegeln.

Jag har kunnat konstatera att arrangemanget uppenbarligen avskräckt tjuvar. Vi har haft problem med organiserade stölder (främst av utombordare) i hamnen och vid dessa tillfällen har andra jollar blivit stulna i stället för vår trots att jollen är ganska ny. Dessutom är ju utombordaren en ny Yamaha; ett motormärke som verkar attrahera tjuvarna som en biljett till Nirvana.

Anders S, du hade visst en en större utombordare i förrådet. Prova lämpligen med den innan det blir dags med en uppgradering. Ganska säkert kommer du att upptäcka att jollen kommer att användas mycket mer och inte bara är något som man glider omkring med i viken eller hamnen man ligger för tillfället.

Dessvärre tycker jag att prisbilden på äldre utombordare är absurd. Vid mässor och under vintern kan man köpa nya utombordare till hyfsat attraktiva priser.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 04 feb 2012, 21:42

HR312 skrev: Dessvärre tycker jag att prisbilden på äldre utombordare är absurd. Vid mässor och under vintern kan man köpa nya utombordare till hyfsat attraktiva priser.
Inget kan bli så billigt som en fådd snurra... (Frtt efter Kurt Olsson). Men visst har jag provat redan. Det är en gammal 5-hästars Yamaha, och då går jollen hyfsat bra, men den planar inte med två ombord (OK, redigt fullvuxna) Med två nätta personer ombord går den bra. Som jag ser det är det en 8-10 hk som behövs, eller så räcker en 2.5:a. Med en motordävert löser man det här med att lyfta ombord motorn, vilket jag gärna vill kunna. En annan fördel med en kraftigare snurra till jollen är att man då kan hjälpa sig vid ett eventuellt maskinhaveri på stora båten- antingen med ett motorfäste på badplattformen (om den är stabil) eller med jänke-bogsering (surra jollen långskepps och driva båten på så sätt. Det där är inget tungt skäl för oss med segel, men ändå.

Jag hade förstås fått göra som du om jag haft båten i skärgården och jollen i alltid Jag anar ju att jag måste ordna ett motorlås på pulpiten om jag har motorn stuvad där då jag lämnar båten. Kanske en godkänd ögla i däck och en låskätting räcker.
Anders S

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » sön 05 feb 2012, 07:58

Ja jag funderar på en motordävert jag också. Jag har sett en hysat smidig sådan som NOA har.

Om du ska satsa på en ny snurra, satsa på 10-hästar i stället för en på 8 hk. 8-hästaren är nästan alltid lika tung som 10-hästaren och de där två extra kusarna är många gånger det som skiljer från att båten ska gå upp i plan.

Yamahan är som sagt en liten pärla men är nästan för "fin" för en jolle. Jag skulle faktiskt idag hellre satsa på Suzukis nya 10-hästare, väger ungefär lika mycket, men säljs till ett mycket attraktivare pris.
Henric D

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » sön 05 feb 2012, 15:47

Har ni läst senaste Praktiskt Båtägande 2012 nr 02

Där B-tema vart utsedd till "Bäst i Test" mest köpvärda gummijollen under 5000:-
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » sön 05 feb 2012, 19:07

Biltema är säkert en bra båt för 4-5000 men den har några allvarliga svagheter, dålig bärighet, smala pontoner är några. I billighetssegmentet verkar Hjertmans 70OC, eller vad den nu heter, intressantare tycker jag nog. Men den kanske åkte på pisk i senaste numret av PB?
Henric D

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » mån 06 feb 2012, 05:06

Hjertman hade inte skickat in någon båt för test..... dom var iaf. inte med i testet.

Biltema hade den för 5000 och den ännu mindre för 3000
sea sea AQ kinglight 230 4450:- fick betyget bra köp

Jula Navigotor V300 4995:-

Bryggan hade 2 st Aquasmart 2,4 L och 2,4 K 3995 0ch 4995:-

Hurvida någon av dom är något att ha är väl upp till var och en.... man får vad man betalar för.......
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 06 feb 2012, 09:13

speed295 skrev:Hjertman hade inte skickat in någon båt för test..... dom var iaf. inte med i testet.

Biltema hade den för 5000 och den ännu mindre för 3000
sea sea AQ kinglight 230 4450:- fick betyget bra köp

Jula Navigotor V300 4995:-

Bryggan hade 2 st Aquasmart 2,4 L och 2,4 K 3995 0ch 4995:-

Hurvida någon av dom är något att ha är väl upp till var och en.... man får vad man betalar för.......
Om man studerar lågpriserbjudanden när det gäller gummibåtar finner man till att börja med att de verkligen är är lika som grisar! Sedan finns det förmodligen skillnader i produktkontroll och detaljutförande - bara det senare kan man möjligen värdera.

Det man vanligen INTE hittar i lågprissegmentet är jollar som har den mer påkostade lösningen i form av uppblåsbar V-botten. Där är (uschäkta...) tydligen den stora vattendelaren. Sedan är det ett prissteg till jollarna runt 2.70-2.80, där det också (bara för att de är större) är skillnad i kapacitet och prestanda. Jag tror att prisskillnaden upp till ca 10.000 kronor kan (beroende på preferenser och hur man värderar nam och varumärken) köpa en rätt mycket bättre båt. Men är den dubbelt så för att den är dubbelt så dyr - knappast. Det som möjligen talar mot de här lågprisjollarna är väl i så fall bristen på långa garantier och små möjligheter att reparera dem, dvs om beslag och material finns att tillgå. Men en professionell reparation av en skada utöver den mest triviala, en närkontakt med en spik på bryggans undersida, kostar såpass att det knappast är en fråga i de här prisklasserna, möjligen en funktionsfråga om man inte kan anskaffa en ny dinge utan måste reparera. För fritidsbruk i Skandinavien är det förmodligen en ickefråga?
Anders S

TOR_A
Guldmedlem

Inlägg av TOR_A » mån 06 feb 2012, 10:30

Köpte en billig jolle med uppblåsbar v-botten för några år sedan. Redan då jag packade upp den så infann sig en känsla av badbåt gällande alla detaljer; ventiler, pump och durk. Provkörde med motor (6 hk Suzuki) och upplever ett instabilt uppförande vid planing. Fören rör sig oroligt fram och tillbaks som om skrovet vore asymmetriskt eller helt enkelt felkonstruerat. Då båten ligger på släp (helt tom och utan motor) så tycker jag den suger fast och släpar tyngre än förra jollen. Spiken i kistan var när jollen slogrunt bakåt då sonen var ute och körde i en lugn vik utan vågor. Vill inte hänga ut butiken här då de var schysta och tog tillbaks jollen utan krångel. Efter detta är jag verkligen övertygad om att man får vad man betalar för, vi kör vidare med vår gamla Achilles. Den är sliten och ful men som båt betraktat är skillnaden som natt och dag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 06 feb 2012, 13:03

TOR_A skrev:Köpte en billig jolle med uppblåsbar v-botten för några år sedan. Redan då jag packade upp den så infann sig en känsla av badbåt gällande alla detaljer; ventiler, pump och durk. Provkörde med motor (6 hk Suzuki) och upplever ett instabilt uppförande vid planing. Fören rör sig oroligt fram och tillbaks som om skrovet vore asymmetriskt eller helt enkelt felkonstruerat. Då båten ligger på släp (helt tom och utan motor) så tycker jag den suger fast och släpar tyngre än förra jollen. Spiken i kistan var när jollen slogrunt bakåt då sonen var ute och körde i en lugn vik utan vågor. Vill inte hänga ut butiken här då de var schysta och tog tillbaks jollen utan krångel. Efter detta är jag verkligen övertygad om att man får vad man betalar för, vi kör vidare med vår gamla Achilles. Den är sliten och ful men som båt betraktat är skillnaden som natt och dag.
Men låt mig gissa (men inte på märket):

Det handlar om en kort (2.30, typ), bred jolle med relativt liten diameter på pontonerna. Botten är inte en uppblåsbar V-botten, utan en uppblåsbar, platt botten med en V-bildande korv under. Denna korv bygger en tydlig för, men "v-formar inte över hövan från midskepps och akteröver. Till jollen hör en billig fotpump, där man inte har en aning om när trycket är tillräckligt högt, och i övrigt med låg verkningsgrad och som inte inbjuder till att man pumpar alltsammans ordentligt. Till sist anar jag att pontonerna avslutas i klassiska "raketspetsar" i aktern, och akterspegeln är fäst långt bak, för att ge utrymme. Till detta en (över)stor motor, på gränsen till det tillåtna enligt den skylt som sitter i båten.

Till sist; skyll inte enbart på båten om din son var liten och lätt, motorn stark och leklusten stor. Nu skall inte en flipp från stillastående vara sådär lätt ändå, men receptet är annars ungefär som jag beskrev. Du har säkert tänkt tanken redan nu, men det är inte alldeles klokt att ge 8-10-åringar fri tillgång till en jolle som kan göra 18-20 knop och som har 8-10 hästar på ett ekipage som tillsammans väger under 100 kg, inklusive befälhavare. Ändå ser man det hela tiden. Att det inte händer mer är kanske ett bevis på att gummibåtarna är stabilare än man kan tro. Det som känns litet kusligt är heller inte att junior hamnar i sjön - det händer även i Optimister, utan att det finns en vass propeller i full snurr alldeles nära den urkastade.
Anders S

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » mån 06 feb 2012, 20:50

]Till sist; skyll inte enbart på båten om din son var liten och lätt, motorn stark och leklusten stor. Nu skall inte en flipp från stillastående vara sådär lätt ändå, men receptet är annars ungefär som jag beskrev. Du har säkert tänkt tanken redan nu, men det är inte alldeles klokt att ge 8-10-åringar fri tillgång till en jolle som kan göra 18-20 knop och som har 8-10 hästar på ett ekipage som tillsammans väger under 100 kg, inklusive befälhavare. Ändå ser man det hela tiden. Att det inte händer mer är kanske ett bevis på att gummibåtarna är stabilare än man kan tro. Det som känns litet kusligt är heller inte att junior hamnar i sjön - det händer även i Optimister, utan att det finns en vass propeller i full snurr alldeles nära den urkastade.
Nu är du väl lite hård och generalisrerande, Anders S. Jag vill påstå att det finns 10-12 åringar som är klart lämpade att handskas med jollar som går 18-20 knop. Det är en fråga om vilken mognad barnet ifråga har. Och båtvana i stort. Och nästan alla moderna utombordare är utrustade med dödmansgrepp.

Tillbaka till tråden. Helt klart varierar kvaliteten stort bland gummijollar. Zodiac framstår som gedigna med svetsade skrov. Om det sedan är värt dubbla priset mot en motormärkesjolle är svårt att säga. Bland motormärkesjollarna tycker jag nog Honwave och Suzumar är att föredra framför tex Yam som vi har. Kan inte rikigt peka på någon enskildhet men de "känns" rejälare på något sätt. Vissa av Yams modeller kan dock bära tyngre motorer av någon anledning än motsvarande av de övriga märkena.
Henric D

Skriv svar