Många bruka så här års överväga att införskaffa en ny gummibåt och det finns en uppsjö av olika fabrikat, motorer och tillbehör. Frågan är vad behöver man egentligen? Syftet med tråden är att delge forumet mina och andras erfarenheter när det gäller gummibåtsköpet.
Förrförra säsongen stod vi inför ett köp av gummibåt och redan från början fanns nägra förutsättning. Mindre segelbåt (HR312) kan inte dra vad som helst. Gummibåten får helst inte vara längre än bredden på båten (3,08) - för att få plats mellan akterstolparna på båtplatsen. Den skulle rymma fyra vuxna och vara lätthanterlig, dvs det ska inte ta hur lång tid som helst att blåsa upp den (minnet av klämda fingrar från barndomens Zodiac när botten moterades gjorde sig här gällande). Sedan skulle båten helst vara så lätt som möjlig och samtidigt kunna bära en så tung motor som möjligt. Jag insåg här att jag hellre satsade på att köpa en rejäl motor från början som barnen kunde leka med/nyttja under hela den tid de vill följa med på båten. Tanken var den att få pojkar tycker det är roligt att putttra omkring med en tvåhästars när den når 13-15 års åldern. Det kan med andra ord inte gå fort nog för de flesta.
Sammantaget var alltså detta en omöjlig ekvation att få ihop. En toppendinge är såklart en RIB på 3,5 med en 20-hästar motor. Den får en attraktiv topphastighet och går bekvämt också i höga farter. Nackdelarna är såklart att den i realiteten är alldeles för tung att släpa bakom en 312:a samt att ett sådant ekipage är mycket dyrt, åtminstone om man köper det nytt. Därför fick detta alternativ gå bort.
Av nämnda skäl gick också var inte heller en mindre enkel jolle med en 2-5-hästare intressant.
Valet var då en "mellanjolle" med luft durkt och en 9,9 hästars Yamaha fyrtaktare. Jollen blev en motormärkesjolle Yam 275 Sti och ekipaget kan säkert med barnen i nå dryga 20 knop, en hastighet man mycket sällan kör i.
Vi börjar med nackdelarna. Motorn väger 39 kg och den måste sitta kvar på gummibåten då detta är för tungt för att hålla på att hissa upp och ned. Det innebär att motorn av stöldskyddskäl måste bultas fast i akterspegeln (varför kan man fråga sig). Båten väger dryga 30 kg och total vikt är ca 70 kg. Redan denna vikt är inte helt lätt att handskas med. Ensam lyfter man med svårighet upp båten på en sandstrand (man vill sällan dra upp den pga vassa stenar mm). Därför är ett par sjösättningshjul nästa en förutsättning för att det ska funka. Jag köpte därför de enkast tänkbara sjösättningshjulen (1200 kr) och de var en mycket bra investering. Den tunga motorn gör att aktern på gummiflotten trycks ner och motståndet när farten ökar är enorm. Redan vid 3-4 knop är det i princip omöjligt att dra in båten. Märkligt nog kan man säga att motståndet varierar. I låg fart 2-3 knop bedömer jag att flotten bromsar 0,2-0,3 knop. I mellanregistret 4-5 knop och den bromar med än 0,5 knop. När vi närmar oss maxfarten på en HR312:a, dvs drygt 7 knop upplever man faktiskt att den inte bromar något (märkligt -men beror förmodligen på att det allmänna motståndet är så stort att jollen gör varken till eller från nära maxfarten). Eftersom jollen ligger i hela säsongen måste den rengöras undertill ungefär var tredje vecka (något mer sällan under våren). Inget kul jobb men det är gjort på en 15-20 minuter. Jollen var rätt dyr, ca 42 000 kr med alla tillbehör.
Det positiva. Jollen är mycket lätt att blåsa upp och är lätt att stuva. Något att tänka på är att pontonerna ska i princip ha så stor diameter som möjligt. Det är oväderligt eftersom både flytförmågan förbättras och "skrovet" skyddar bättre mot vågor. Lufttrycksdurkens djupa V-botten gör båten lätt att styra och glider inte lika mycket i sidled som en traditionell Zodiac-jolle med trädurk som är mycket svår att styra i låg fart även vid ringa vindstyrkor. Motorn går mycket jämt och tyst och när man kör i hamnar går det i princip inte att höra att motorn är i gång. En mycket viktig egenskap då man annrs riskerar störa båtgrannarna. Ingen avgaslukt när man kör. Fösta året var motorn tillckligt star för att få hela familjen med packning upp i planande fart. Nu har dock gossarna (och faderns mage) vuxit så mycket att den inte riktigt orkade upp i plan i slutet på förra sommaren. Tre personer går fint och båten går bra i vattnet i ca 12-15 knops fart även vid viss vågbildning. Vi företar numera ofta långre resor med jollen 3-5 sjömil till en ensam sandstrand/ö dit vi inte kan gå med segelbåten Inga problem att åka och proviantera i en affär en 3-5 sjömil bort. Mycket uppskattat när jordgubbarna och grädden saknas
Totalt är det en bra jolle och kvaliteten är helt OK.Ångrar inte att vi inte köpte en dubbelt så dyr märkesjolle (Zodiac). Motorn är en riktig pärla på många sätt, förutom att den kunde väga sådär 20 kg mindre. Drar mycket lite bensin. Men när pojkarna inte vill vara med längre undrar jag om jag kommer att hänga på motorn. Då nöjer jag mig nog med att ro den och blåsa upp båten vid behov.
Det var några av mina erfarenheter. Har du några?