Vilken bombroms?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hajen5
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 03 jan 2007, 01:00
Ort: Göteborg

Vilken bombroms?

Inlägg av hajen5 » sön 05 feb 2012, 17:47

Åsikter från panelen? Någon som har erfarenhet av nedanstående eller liknande? Är ASB två-tre gånger bättre än de andra? Nackdelar med att ha en bombroms överhuvudtaget? Det uppenbara är ju snubbeltrådarna mellan bommen och relings-listen som väl alla har gemensamt.

Gyb Easy för 3750:-
Walder för 3275:-
Hemmagjord för ?
Helmtech/ASB för 9000:-
Fortsätta som vanligt dvs utan bombroms för 0:-

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av janne » sön 05 feb 2012, 21:26

Har en Walder som fungerar om man har rätt spänd tamp. Den bör ligga på en winch för att man ska kunna reglera spänningen korrekt.

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av speed295 » mån 06 feb 2012, 05:15

Jag tänkte svetsa ihop något i stil med Gyb easy i rostfritt... i 10mm solid rund, lite överdrivet starkt kanske.

Eller varför inte gå till en metallverkstad o köpa en bit solid 15mm tjock aluminiumbit för ca 200 och borra eller fräsa ur lite....
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

makke_the_muss
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 17:26

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av makke_the_muss » mån 06 feb 2012, 07:00

Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur gib Easy såg ut men vad jag tycker mig komma ihåg så ser den ut och fungerar likadant som bergsklättrarnas "åtta". Kan ju vara värt att kolla på iallafall de brukar bara gå på någon hundring.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av gungner » mån 06 feb 2012, 07:39

jag provade en bergsklättar-8a och satta fast ett skot på röstjärnet och drog sedan andra ändan via ett block på det andra röstjärnet och tillbaka till sittbrunnen. Själva 8an satte jag framför rod-kicken. Resultatet, helt värdelöst, jag gav upp projektet. Jag bedömde det så dåligt att jag inte ens provade under segling, man fick spänna det verkligen hårt, vinkeln mellan fästpunkten på bommen och däck blev helt fel. Med en bättre fastsättning, tom för om vanten och ut mot relingen, och sedan använda winschen för att låsa med skulle det nog funka. Sedan finns det ju en speciellt "skot" med högre friktion vilket säkert hade hjälp till.

Jag är övertygad om att det skulle gå, det finns berättelser på nätet som förtäljer om lyckat resultat, men jag ville inte gå loss och borra hål för nya fästpunkter, en preventer från bom via förens knapar och tillbaka till sittbrunnen är vad vi använder (dock för sällan)

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av HansH » lör 11 feb 2012, 17:44

Jag har testat ASB'n (ingick i deras "test-lag" under en period (Bohusracet) förra sommaren).
Funkade kanon, även om jag gärna hade haft ytterligare lite mer bromsverkan. Åtminstone vid slänggippar i kulingvindar räckte det inte riktigt till. Snackade med dem på Mässan och man har tagit till sig inputen och de nya bombromsarna har en kraftigare "bromsverkan".
Min enda invändning är priset - annars en kalasprodukt som är till stor hjälp. Speciellt vid shorthanded segling då händerna inte riktigt räcker till vid manövrar i högre vindstyrkor.

Maxiracer
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:16

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av Maxiracer » ons 26 dec 2012, 22:25

ASB-Bombroms, den enda bombromsen på svenska marknaden.
Nu godkänd som säkerhetsproudukt av Försäkringsbolag.

Försäkringsbolaget Alandia har testat ASB-Bombroms.

Efter det tester man har utfört, tycker försäkringsbolaget att ASB-bombroms fungerar så bra,
att man beslutat sig att skriva in i sitt försäkringsavtal
att erbjuda sina kunder reducerad självrisk med upp till 10.000 SEK
om ASB-Bombromsen varit inkopplat i samband med rigghaveri.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av jaba » lör 29 dec 2012, 12:06

Bombroms = den lates preventer?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av HansH » ons 09 jan 2013, 08:51

jaba skrev:Bombroms = den lates preventer?
Nej!
En preventer förhindrar gippar (eller gör dem mer kaotiska när de istället resulterar i en "kinesgipp" när bommen är fastlåst på ena sidan båten)
En bombroms däremot förenklar gippar.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av jaba » mån 14 jan 2013, 20:04

HansH skrev:
jaba skrev:Bombroms = den lates preventer?
Nej!
En preventer förhindrar gippar (eller gör dem mer kaotiska när de istället resulterar i en "kinesgipp" när bommen är fastlåst på ena sidan båten)
En bombroms däremot förenklar gippar.
Det visste jag, men det är inte lika roligt :mrgreen:
Dessutom är det många som inte orkar sätta en preventer...enklare med en bomb- roms..

Slöseglaren
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 14 jul 2014, 08:24

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av Slöseglaren » mån 14 jul 2014, 10:34

hajen5 skrev:Åsikter från panelen? Någon som har erfarenhet av nedanstående eller liknande? Är ASB två-tre gånger bättre än de andra? Nackdelar med att ha en bombroms överhuvudtaget? Det uppenbara är ju snubbeltrådarna mellan bommen och relings-listen som väl alla har gemensamt.

Gyb Easy för 3750:-
Walder för 3275:-
Hemmagjord för ?
Helmtech/ASB för 9000:-
Fortsätta som vanligt dvs utan bombroms för 0:-
Jag har nyligen köpt och installerat en bombroms av fabrikat "Dutchman".
Har en lång bom samt hanfot bakom ryggen som storskot (Maxi 34) vilket gör läns till en onödigt spännande upplevelse.
Några incidenter med tappade glasögon och repbrända händer fick mig att överväga att skaffa någon typ av bombroms.
Kraven var att den skulle vara permanent monterad, lätt att hantera samt inte begränsa framkomligheten på däck.
Efter mycket letande föll valet på Dutchman pga dess mått, handhavande och pris. Den säljs inte i Sverige utan skickades efter från USA och kostade 198 USD.
Till det priset kom ett par block och en lina.

Jag monterade den i fredags och har bara kunnat prova den under en helg men är hittills mycket nöjd, den verkar fungera som förväntat och en gipp i 7 m/s var helt odramatisk.
Den monterades i samma fäste som rodkicken med linan fäst i röstjärnen samt neddragen till en winch i sittbrunnen och är därmed inte i vägen samt lätt att sköta.
Själva bombromsen är kompakt och känns gedigen.
Ser nu fram emot en semester där även läns blir en njutning. :D
Segla ska vara ett nöje.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av matz » mån 14 jul 2014, 13:34

..Är det inte mindre krångligt att skota hem och släppa ut

Slöseglaren
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 14 jul 2014, 08:24

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av Slöseglaren » tis 15 jul 2014, 09:32

matz skrev:..Är det inte mindre krångligt att skota hem och släppa ut
Jag förstår inte hur det skulle vara mindre krångligt att skota in och släppa ut jämfört med att inte göra någonting alls.
Det förutsätter också att man gör en kontrollerad gipp och inte drabbas av en ofrivillig gipp.
Det viktigaste skälet att använda en bombroms för mig är att reducera risken att någon skadas vid en ofrivillig gipp.
Segla ska vara ett nöje.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken bombroms?

Inlägg av Anders S » tis 15 jul 2014, 10:09

Slöseglaren skrev:
matz skrev:..Är det inte mindre krångligt att skota hem och släppa ut
Jag förstår inte hur det skulle vara mindre krångligt att skota in och släppa ut jämfört med att inte göra någonting alls.
Det förutsätter också att man gör en kontrollerad gipp och inte drabbas av en ofrivillig gipp.
Det viktigaste skälet att använda en bombroms för mig är att reducera risken att någon skadas vid en ofrivillig gipp.
Det finns två skäl: Det ena är när man får en ofrivillig gipp. Det andra är om man seglar med få händer och automatbromsen hjälper till med en arbetsuppgift. Båda är fullt rimliga anledningar att ha en bombroms, men den måste ju fungera bra om man skall lita till den. Jag avser att testa en firnings-åtta som är utformad litet annorlunda än vanligt. Men risken är stor att enkla lösningar helt enkelt inte kommer att fungera, och en opålitlig bombroms är inte mycket värd.
Anders S

Skriv svar