Bränsle till spritkök

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Bränsle till spritkök

Inlägg av bosseh » mån 30 jan 2012, 22:17

Anders S skrev:När det gäller sprit, fotogen, etanol, metanol, campingkök från Biltema och hemfyllda gasflaskor, så tror jag att A&O är att förstå vad man sysslar med och inse riskerna.
Problemet är att än är inte den sista idioten född!
Bilagor
blond.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 jan 2012, 08:12

Maxi33 skrev:Då jag gillar att trådar grenar ut sig (träd...?) och sedan snart sex år har gasol och jag därför funnit annan användning för spriten, och jag observerade vad peterh skrev om brustna kopparledningar - frågar jag nu varför det tycks vara förbjudet att ha slang i gasolsystemen förutom en maximerad längd?

Min kopparledning är åtskilliga meter lång och nästan helt dold bakom inredning, och där jag ser den är den rätt grön av ärg vid ett par slangklammor. Gör rent var vår men till hösten är det grönt igen. Borde vara tvärtom...?

MVH
Håkan
Då kan jag pigga upp Håkan med beskedet att "slang hela vägen" på senare tid omprövats. Som vanligt finns en EU-standard; EN ISO 10239:2000. I denna, som refererats till i bl a På Kryss, sägs det att slang med maskinpressade ändstycken är tillåten hela vägen från flaska till förbrukare. Min åsikt: Skall man ha det så, så måste man ändå förlägga slangen så den kan inspekteras enkelt, och då kan man lika väl ha en kopparledning (om den kan inspekteras enkelt). Problemet ligger inte i att den är sämre eller åldras snabbare än slang, utan problemet är hållfasthetsmekaniskt (kallhärdning) och korrosion. Är den då delvis osynlig känns det ju inte bra. Många gummiisolerade fästen blir det, och tillsyn krävs hur som helst.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 31 jan 2012, 16:21

Känner mig upppiggad (stavas så) Anders S, och invändande också.

Om kopparrör i sig självt är väsentligt bättre än slang är det motiverat att göra en installation med slang - rör - slang, trots det ökade antalet skarvar och därmed potentiella läckställen. Om slang är någorlunda lika åldringsbeständig som rör, eller till och med bättre eftersom slangen inte kallhärdar eller korroderar, är det bättre med slang hela vägen. Bara två skarvar, ju.
Dessutom säkerligen lättare att få på plats, speciellt då man lättare än med rör kan lägga den relativt fritt i inredningen och den också därmed blir lättare att kolla ibland.

Mitt rör är omöjligt att kolla utan speglar och lampa, och bitvis bara omöjligt. Fabriksinstallerat så mellan ankarboxen i fören och pentryt långt akteröver.
Kommer nog att byta till slang i år.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 jan 2012, 16:44

Kopparrör enligt konstens alla regler bör fortfarande duga mycket bra. Det är ju slangen som blivit "lika säker" , inte röret som blivit sämre (möjligen med tiden, kan man ju tänka då).

Jag tror att avvägningen då bör bli mellan skarvar, korrosionsrisk (till slangens fördel) och mekanisk påverkan och skavning (till rörets fördel) (chafe, på utrikiska). Båtar rullar och guppar, hela tiden, så det måste man ha koll på. Slangen åldras, så även kopparröret, skarvarna är osäkra, slangklämmor (dubbla, eller hur...) och framförallt - kan man bekvämt stänga av och på gasen mellan gångerna man använder gas. Genomgångar genom skott är en svag punkt, rimligen.Jag skulle heller inte bekymra mig om att använda ny, fin gasolslang, bara den kan säkras mot rörelser. Lägger man den så man kan se hela borde det vara lika bra, och (numera) tillåtet.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 31 jan 2012, 17:24

Jag har inte *hunnit* få dit kopparröret utan kör med slang. Men, gasolslangen går i en 32 mm polyetenslang som är snortätt ansluten till gas resp spislåda. Dessutom hör jag till dem som byter gasolslang (a 30kr/m) med högst fem års mellanrum. Jag känner mig inte direkt orolig.
Vill man känna sig riktigt trygg så sätter man dit en magnetventil vid gasolflaskan.

Tittar man på statistiken och tar bort husvagnar och arbetsplatsolyckor så är gasolen många gånger säkrare än fotogen. Spritköken är statistiskt sett säkrare men bara beroende på att brännskador redovisas i en annan kategori. Räknar man i även dessa olyckor så vinner gasolen.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 31 jan 2012, 17:45

bosseh skrev:Jag har inte *hunnit* få dit kopparröret utan kör med slang. Men, gasolslangen går i en 32 mm polyetenslang som är snortätt ansluten till gas resp spislåda. Dessutom hör jag till dem som byter gasolslang (a 30kr/m) med högst fem års mellanrum. Jag känner mig inte direkt orolig.
Vill man känna sig riktigt trygg så sätter man dit en magnetventil vid gasolflaskan.

Tittar man på statistiken och tar bort husvagnar och arbetsplatsolyckor så är gasolen många gånger säkrare än fotogen. Spritköken är statistiskt sett säkrare men bara beroende på att brännskador redovisas i en annan kategori. Räknar man i även dessa olyckor så vinner gasolen.
Vilken statistik avses ? ( källor tack)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 31 jan 2012, 23:08

peterh skrev: Vilken statistik avses ? ( källor tack)
Jag (och några till) gjorde en utredning för några år sedan. Eftersom det var ett betalt uppdrag kan jag inte publicera den eller källorna. Jag tror Jonas Ekblad också utrett saken.
Idag är det troligen enklare att söka fakta hos tex Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (där gamla Sprängämnesinspektionen ingår) sen finns ju försäkringbolag mm.

Skriv svar