Bränsle till spritkök

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Bränsle till spritkök

Inlägg av Lasse L » tor 26 jan 2012, 19:03

toaen skrev:Sen kan man en burkugn och baka både bröd, äpplepaj och Jansons frestelse.

Seglar nästan alltid själv och har haft Origokök i mina fyra senaste båtar. Scones och äpplepaj har jag bakat samtidigt. Funderade ett tag på att låta svetsa in ett par mellanväggar i en av mina ugnar. då hadejag kunnat gjort jansons frestelse tilsammans med sconsen och äpplepajen. Utan täta mellanväggar kan det nog kanske bli lite taskig smak på två av rätterna. :mrgreen:
:wink: Men rätterna skall ju blandas innan de skall ut bakvägen.
Så vad spelar blandsmaken för roll. :mrgreen:
Du får sätta i ugn i båten, perfekt för foliestekt plattfisk.
rockan.jpg

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tor 26 jan 2012, 21:18

Peter_K skrev:
Perra skrev:Vill man ha sotfritt så är det 10% som gäller.
100% vatten i spritköket ger ännu mindre sot! :wink:
QED. Och därmed var väl den diskussionen avslutad. 8)

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 jan 2012, 07:34

jason skrev:
Peter_K skrev:
Perra skrev:Vill man ha sotfritt så är det 10% som gäller.
100% vatten i spritköket ger ännu mindre sot! :wink:
QED. Och därmed var väl den diskussionen avslutad. 8)

/j
Litet urvattnad blev den nog, så är det....
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 27 jan 2012, 22:39

Nä, där går min gräns..Spä ut sprit med vatten.
Inte ens på en whisky provning lyckades "finsmakaren"
övertala mig att slå en skvätt vatten i den dyra..
Visst. Det sänker volympriset.

Eller som sades i en viss film..Nä nu dj..har dom skitit i det blå skåpet!!
:wink: :lol:

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 28 jan 2012, 05:29

Vi har ju god tillgång på whisky här ute på Sotenäset. Man kanske skulle kunna köra Origoköket på dyligt. :?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 28 jan 2012, 07:58

Kolingen lär ha förklarat varför han blundar när han tar en sup med att om han såg på supen så vattandes det så i munnen på honom och då blev supen så utspädd.

/j

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » mån 30 jan 2012, 15:27

Har haft Origokök i många år. Bränslet är ju absurt dyrt, bäst hittills är att köpa metanol på 25-litersdunkar. Tror att priset låg på cirka 15 kr/litern sist jag kollade.

Men har numera konverterat till gasol och är så glad att slippa spritpaltandet och sotandet. Får bara plats med små 2 kg-tuber i stuvutrymmet, så dessa blir även de groteskt dyra. Jag är ju litet känslig med vikten seglar trimaran), hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag gått på en sådana där med inbyggda engångsflaskor (t ex Biltema 17-595 el motsv). Konstigt att gasolen blir billig att köpa på det viset. Det är väl dock butan i de behållarna, men det spelar ju ingen större roll om man inte vinterseglar.

Men låg vikt, inga slangar, billigt och möjligt att flytta stekpannan upp på land när man ska steka strömmingen...

Säkerheten då? Dessvärre tror jag att spritköken är överlägset farligast.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 30 jan 2012, 15:34

AndersJ skrev: Säkerheten då? Dessvärre tror jag att spritköken är överlägset farligast.
Voffö då då? Brännskaderisken eller brandrisken?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » mån 30 jan 2012, 15:42

Nej, om man bara använder det själv och vet vad man gör så är det säkert. Men det gäller ju i princip allt.

Jag vet att t ex den där idiotiska "lågspridaren" som numera sitter i köken främst sitter där för att hindra okunniga att hälla ned bränsle direkt i hålet!

Så ja, att fylla en behållare som inte kallnat är farligt och den osynliga lågan kan leda till missförstånd. Avgaserna vid användning av metanolhaltigt bränsle är tydligen inte heller nyttiga, men det gäller väl å andra sidan all användning av öppen låga...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 jan 2012, 18:03

Alternativet till 2kg gasolflaska (2012) är 5 kg PK5 (eller PC5). 8,8 kg jämfört med 2012:s 5,9 kg.
Den händige kan enkelt själv fylla en 2012 flaska från en stor flaska. Det viktiga är bara att fylla rätt mängd, en våg är nödvändigt.
Jag har samlat ihop några 2012 flaskor som jag fyller själv. Vill man vara på den säkra sidan tar man bara med en full flaska, att den ombord inte är tom spelar ju ingen roll när man fyller själv.
Gasolpriserna är ju sjuka. En 2012 kan man fylla från 90kr till 250 kr. En PK5 kostar mellan 140kr och 350kr.
Med ett pris på 140kr/5kg så blir priset per kWh mindre än hälften jämfört med T-röd!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 jan 2012, 19:01

Jaja, om man använder Biltemas UTOMHUS-campingkök inne i båten (var förvaras det, och extraflaskorna, i ankarstuven eller?) eller fyller flaskor (utan egen avstängningsventil - det har inte P2) själv, så tror jag att gasolens säkerhet knappast skall överdrivas. Gasol är bara (idiot)säkert om man följer anvisningarna till deras yttersta bokstav. Därmed inte sagt att man inte kan göra så, ej heller att det nödvändigtvis måste sluta i tårar eller värre, utan bara att gasolens säkerhetsövertag kan lätt försvinna om det inte handlar om fast installation enligt konstens alla regler.

Metanol i spritkök är inte att rekommendera, mest för hanteringsproblemen därför att den är mycket giftigare än etanol (denaturerad etanol = T-doja).
Anders S

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » mån 30 jan 2012, 19:06

Mitt problem med kompositflaskorna är att det dränerade utrymme under sittbrunnsbänkarna ohjälpligt är för lågt. Ankarboxen i fören vore ett alternativ, men om jag ska kunna dra in bogsprötet så skiter det sig där också, det vore eljest det perfekta alternativet eftersom även det utrymmet är tätat från båten och dränerat. Att ta bort vikt från aktern och flytta till förpiken vore mycket bra annars, Farrierbåtar går mycket, mycket bättre med mindre vikt i aktern. Jag har till och med planer på att flytta bränsletanken till ankarboxen. Men jag är litet allergisk mot alltför mycket "ingenjörsjulgranar", det blir lätt så väldigt mycket krångel.

Edit: Nu såg jag inlägget av Anders S, det fanns en tråd här för ett tag sedan där någon frågade om man inte kunde elda spritköket med E85! Det vore ju kul, man kanske kunde köra utombordare och kök på samma bränsle? Det skulle nog flytta en nedåt på ofarlighetsskalan ett par snäpp till!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 jan 2012, 20:35

AndersJ skrev:Mitt problem med kompositflaskorna är att det dränerade utrymme under sittbrunnsbänkarna ohjälpligt är för lågt. Ankarboxen i fören vore ett alternativ, men om jag ska kunna dra in bogsprötet så skiter det sig där också, det vore eljest det perfekta alternativet eftersom även det utrymmet är tätat från båten och dränerat. Att ta bort vikt från aktern och flytta till förpiken vore mycket bra annars, Farrierbåtar går mycket, mycket bättre med mindre vikt i aktern. Jag har till och med planer på att flytta bränsletanken till ankarboxen. Men jag är litet allergisk mot alltför mycket "ingenjörsjulgranar", det blir lätt så väldigt mycket krångel.

Edit: Nu såg jag inlägget av Anders S, det fanns en tråd här för ett tag sedan där någon frågade om man inte kunde elda spritköket med E85! Det vore ju kul, man kanske kunde köra utombordare och kök på samma bränsle? Det skulle nog flytta en nedåt på ofarlighetsskalan ett par snäpp till!
Det tål att tänkas på, men jag tror att "bensintrimningen" gör Etanol-85 (som ju är Bensin-15 också) litet vansklig. Man vill ju inte bli hem-brännare, ju.

När det gäller sprit, fotogen, etanol, metanol, campingkök från Biltema och hemfyllda gasflaskor, så tror jag att A&O är att förstå vad man sysslar med och inse riskerna. Problemet är mest att sådana lösningar blir lömska om främmat folk kommer ombord, folk som inte vet hur man själv ordnat med saker och ting. Det senare är en av standardiseringens dolda säkerhetsvinster. Därför följer jag gasolreglementet till fullo - nästa okunniga dåre kan vara jag själv, en dålig dag.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 30 jan 2012, 20:49

bosseh skrev:Alternativet till 2kg gasolflaska (2012) är 5 kg PK5 (eller PC5). 8,8 kg jämfört med 2012:s 5,9 kg.
Den händige kan enkelt själv fylla en 2012 flaska från en stor flaska. Det viktiga är bara att fylla rätt mängd, en våg är nödvändigt.
Jag har samlat ihop några 2012 flaskor som jag fyller själv. Vill man vara på den säkra sidan tar man bara med en full flaska, att den ombord inte är tom spelar ju ingen roll när man fyller själv.
Gasolpriserna är ju sjuka. En 2012 kan man fylla från 90kr till 250 kr. En PK5 kostar mellan 140kr och 350kr.
Med ett pris på 140kr/5kg så blir priset per kWh mindre än hälften jämfört med T-röd!
Med ett fotogenpris på 25 kr litern låter ett fotogenkök som rena sparbössan. Enkelt att fylla, en tratt
är allt som behövs.
Dessutom är det luktfritt , fritt från giftiga aldehyder i avgaserna och garanterat metanolfritt.
Inte heller behöver man bekymra sig över åldrande kopparör eller gasolslangar ( när jag rev ur gasolinstallationen
i min nuvarande båt brast kopparöret vid nästan varje klammning. )

Gasol - nej tack!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 30 jan 2012, 21:48

Då jag gillar att trådar grenar ut sig (träd...?) och sedan snart sex år har gasol och jag därför funnit annan användning för spriten, och jag observerade vad peterh skrev om brustna kopparledningar - frågar jag nu varför det tycks vara förbjudet att ha slang i gasolsystemen förutom en maximerad längd?

Min kopparledning är åtskilliga meter lång och nästan helt dold bakom inredning, och där jag ser den är den rätt grön av ärg vid ett par slangklammor. Gör rent var vår men till hösten är det grönt igen. Borde vara tvärtom...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar