Sure Electronics är ett bra företag med goda produkter. Vi har köpt ganska mycket elektronik av dem under flera år och är nöjda.Anders S skrev: Om man inte bryter ihop av skratt (eller mycket misstrogen) när man läser specen kan man ju kolla den här: http://www.ebay.co.uk/itm/2-15W-TA2024- ... 519cee6747 Men sök runt för all del - det fanns flera sådana här liknande och ämnnu mer "bygg själv"...
Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor
Re: Solcell, isntallation och inköpsfrågor
Re: Solcell, installation och inköpsfrågor
Om man spekulerar på en klass D-förstärkare i båten så måste man betänka att den skall klara upp till c:a 16 VDC, för så mycket kan många landströmsladdre hamna exempelvis vintertid. Ett av de vanligare chipsen som TA2024 klarar bara 14 V, och den rekommenderas inte av tillverkaren för fordonsbruk.
Här är ett exempel på en som klarar 16V, och som dessutom har även bas och diskant, och som även finns att köpa i Sverige för de som tvekar att köpa utomlands.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=659896
Här är ett exempel på en som klarar 16V, och som dessutom har även bas och diskant, och som även finns att köpa i Sverige för de som tvekar att köpa utomlands.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
De steg som beskrivs här är ganska måttliga, runt 10W. Går man tex på sådana som baseras på TC2000/TP2050 får man mer pulver och de tål högre spänningar.
Nu är ju huvudtråden inriktad på att få fram skapligt välljud till lägsta strömförbrukning, och då är direktmatad12VDC KlassD lämpligast. "Pulvergrabbarna" som kör ut mer än 2x10 Watt till inbyggda högtalare i en båt kommer antingen att befinna sig ensam i en öde naturhamn, eller också kommer vänliga människor runtomkring att hjälpa till med den saken.bosseh skrev:De steg som beskrivs här är ganska måttliga, runt 10W. Går man tex på sådana som baseras på TC2000/TP2050 får man mer pulver och de tål högre spänningar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Nu är vi ju ändå ganska offtopic.Seawolf skrev:
Nu är ju huvudtråden inriktad på att få fram skapligt välljud till lägsta strömförbrukning, och då är direktmatad12VDC KlassD lämpligast. "Pulvergrabbarna" som kör ut mer än 2x10 Watt till inbyggda högtalare i en båt kommer antingen att befinna sig ensam i en öde naturhamn, eller också kommer vänliga människor runtomkring att hjälpa till med den saken.
Välljud handlar till stor del om effektreserver. 10W är inte mycket utom möjligen för en ren klass A förstärkare (men då går det åt ström!)
Spelar man lika högt så kommer den starkare stärkaren att låta bättre utan att dra mera ström.
TC2000/TP2050 baserade slutsteg fungerar utmärkt i ett 12V system och tål de spänningar som kan förekomma i ett 12V system även om man spelar vintertid med intelligent laddare.
Vill man spela skiten ur sina båtgrannar så ska man ha mycket mer effekt kombinerat med effektivare högtalarsystem, gärna ett par 4550 horn på däck. Då är nog också ett elverk lämpligt - det lär ju ändå inte höras!
Ang. portabelt ljud, så är de här väldigt välljudande trots sitt lilla format. Löjligt dyra, (1.790 kr) men bra. Oömma. Finns i flera färger. Kopplas ihop med iPad/iPhone via vanlig 3,5 mm stereoplugg, eller ännu fräckare, Bluetooth. Fast då går ju batteriet i iPhonen fortare åt förstås. Själva högtalarnas batteri håller länge på en laddning. En finess är att inkommande samtal dämpar bort musiken samtidigt som högtalarna talar om vem som ringer...
http://store.apple.com/se/product/H7525 ... MTY1NDA5Mg
http://store.apple.com/se/product/H7525 ... MTY1NDA5Mg
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Eftersom jag är en djärv och orädd elitkonsument vill jag inte undanhålla er denna denna länk: http://viewitem.eim.ebay.se/Lepai-Class ... 19118/itemSeawolf skrev:Om man spekulerar på en klass D-förstärkare i båten så måste man betänka att den skall klara upp till c:a 16 VDC, för så mycket kan många landströmsladdre hamna exempelvis vintertid. Ett av de vanligare chipsen som TA2024 klarar bara 14 V, och den rekommenderas inte av tillverkaren för fordonsbruk.
Jag vågade. Nu får vi se hur lurad man kan bli. Maxförlust verkar kunna bli 185 spänn.
Anders S
Plus ev. moms och tull.Anders S skrev:[Maxförlust verkar kunna bli 185 spänn.
Jodå det finns faktiskt ganska många av denna typ, en del t.o.m. med 5V-USB-laddarutgång. Lustigt, bara för något år sen hittade man inte sådana djur så lätt, och nu vimlar det av dem.
http://www.youtube.com/watch?v=wZTZQBrmG8M
Vitsen med att inte ha en överstark förstärkare är att sådana slutsteg kräver högre intern spänningsmatning än 12VDC. Så även för klassD-förstärkare.bosseh skrev: Spelar man lika högt så kommer den starkare stärkaren att låta bättre utan att dra mera ström.
Om man matar ett svagare och ett starkare slutsteg (komponeters strömtålighet mm) med samma interna matningsspänning så får de samma maxeffekt ungefär.
Modernare bilradio har därför (oavsett KlassD eller klass AB eller nåt) en inbyggd spänningshöjare för att fixa detta. Denna spänningshöjare har en effektförlust och det är bl.a. denna som gör att bilradion förbrukar (0,5-3 ampere) även då volymen är noll.
Skaffar man alltså en klass D-förstärkare som ger högre uteffekt än vad 12V kan medföra, så måste den innehålla en spänningshöjare med tomgångsförbrukning, och då är halva den vits som tråden avser försvunnen....
Jag kan inte bli lurad på tull och moms om den inte kommer fram...Seawolf skrev:Plus ev. moms och tull.Anders S skrev:[Maxförlust verkar kunna bli 185 spänn.
Annars är min erfarenhet att när kineserna använder post (de verkar ha löjliga portokostnader) så håller posten sig borta från billiga paket och som har det magiska ordet "Gift" på paketet. Kanske blir det avgifter nu, men jag tror det inte. Gåvor under 500 kr är skatt och tullfria, men det är ju å andra sidan naturligtvis ingen gåva, rent faktiskt.
Anders S
[quote="Anders S"
Jag kan inte bli lurad på tull och moms om den inte kommer fram...
[/quote]
Och om den funkar helkass?
[/quote]
Och om den funkar helkass?
Då är ju frågan hur lurad man är. Det handlar om en kostnad motsvarande två pizzor och en Cola...Seawolf skrev:Och om den funkar helkass?Anders S skrev:
Vad kan man vänta sig? Nu får vi ha en smula förtröstan.
Anders S
Man kan misstänka att Anders "bargain" bygger på TDA2020. Det är ingen klass D förstärkare, utan en högst vanlig och mycket billig analog -förstärkare som går i klass A/B och brukar användas bryggkopplad. Det är en gammal mycket beprövad IC.
Den har syskon i form av TDA2040, TDA 2050 etc. Alla väldigt vanliga i bilradiosammanhang.
Kan vara värt att titta på Kjells klass-D stärkare, BRIK Integrated Amplifier, http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... ier-p98771 som fått "goda" recensioner. Den skall drivas med +20V DC och hur den fungerar med båtens spänning 12-16V har jag ingen aning om. Men som sagt, den lär låta bra.
Det är ju kinkigare att få välljud ur en klass D-konstruktion än ett vanligt analogt steg. Men allt beror ju på hur känslig man är.
Jag har en känsla av att de allra flesta knappast äger ett par guldöron.
mvh Sven-Barry
Den har syskon i form av TDA2040, TDA 2050 etc. Alla väldigt vanliga i bilradiosammanhang.
Kan vara värt att titta på Kjells klass-D stärkare, BRIK Integrated Amplifier, http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... ier-p98771 som fått "goda" recensioner. Den skall drivas med +20V DC och hur den fungerar med båtens spänning 12-16V har jag ingen aning om. Men som sagt, den lär låta bra.
Det är ju kinkigare att få välljud ur en klass D-konstruktion än ett vanligt analogt steg. Men allt beror ju på hur känslig man är.
Jag har en känsla av att de allra flesta knappast äger ett par guldöron.
mvh Sven-Barry
Seawolf:
Ett class D steg vid 12V kan ge drygt 20W utan DC-DC omvandlare. Kretsar som TA2020 och TK2050 har en tomgångsström på max 100 mA. Men tomgångsströmmen är ganska ointressant, anläggningen är väl bara igång när man spelar musik? Me rintressant är förstärkarens totalverkningsgrad och där är class D klart bäst.
Fö, DC-DC omvandlare har nuförtiden både låg tomgångsström och hög verkningsgrad. Tex så har jag omvandlare 12->54V, 120W ($10). Tomgångsström: 46 mA.
Anders:
Från någon gång förra året kräver HKpost att alla försändelser är tulldeklarerade. No more gifts! Svenska tullen lägger (oftast) på moms på försändelser på mer än $40. Säljarna på eBay är mycket måna om sitt rykte, det är livsviktigt för dem. Får man något som inte fungerar som det ska så försöker man lösa det på bästa sätt. Detta är mina erfarenheter från många köp.
Sven-Barry:
Nej, Lepai mfl är baserade på Tripath TA2020 = class D.
Betr ljudkvaliteten hos ett class D steg så är jag fortfarande skeptisk. Den var ganska usel från början. Men jag tvingas något motvilligt erkänna att den idag är ganska bra i synnerhet om man spelar MP3!
Ett class D steg vid 12V kan ge drygt 20W utan DC-DC omvandlare. Kretsar som TA2020 och TK2050 har en tomgångsström på max 100 mA. Men tomgångsströmmen är ganska ointressant, anläggningen är väl bara igång när man spelar musik? Me rintressant är förstärkarens totalverkningsgrad och där är class D klart bäst.
Fö, DC-DC omvandlare har nuförtiden både låg tomgångsström och hög verkningsgrad. Tex så har jag omvandlare 12->54V, 120W ($10). Tomgångsström: 46 mA.
Anders:
Från någon gång förra året kräver HKpost att alla försändelser är tulldeklarerade. No more gifts! Svenska tullen lägger (oftast) på moms på försändelser på mer än $40. Säljarna på eBay är mycket måna om sitt rykte, det är livsviktigt för dem. Får man något som inte fungerar som det ska så försöker man lösa det på bästa sätt. Detta är mina erfarenheter från många köp.
Sven-Barry:
Nej, Lepai mfl är baserade på Tripath TA2020 = class D.
Betr ljudkvaliteten hos ett class D steg så är jag fortfarande skeptisk. Den var ganska usel från början. Men jag tvingas något motvilligt erkänna att den idag är ganska bra i synnerhet om man spelar MP3!