LED-lanternor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: LED-lanternor

Inlägg av bosseh » tor 02 jul 2009, 18:41

SWE54 skrev: Hur många nätter är ni ute och åker rent allmänt?
Jag gillar att bara segla omkring och då blir det många kvällar och även en del hela nätter. Fram emot hösten är mörkersegling mera regel än undantag.
Generellt har det skett en kraftig ökning av antalet båtar som är ute i mörkret, därför diskuteras nu tex att återinföra mörkernavigeringen i förarbeviset.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 03 jul 2009, 15:57

SWE54 skrev:Bara som lite kuriosa om just lanternor..
Hur många nätter är ni ute och åker rent allmänt?
Ett par, tre nattseglingar per år blir det nog, bl.a en eller två 24-timmars. Om man dessutom helst vill segla 3-4 veckor i Augusti (varav några dagar/vecka in i September) så kan det bli en hel del kvällar man inte kommer iland förän det har blivit mörkt.

På min Storfidra satt SB och BB lanternor väldigt dumt monterade. Man kom ofta mot dem vid tilläggningar mm. Tappade ett glas i sjögångennånstans norr om Örnsköldsvik. Fick tag på en exakt likadan och kunde bara byta glaset. Det kostade över 700 kr.

När jag monterade peket köpte jag lysdiodlanternor på Hjertmans julrea. Av snålhet köpte jag den lilla Hella Lanterna LED 12, för båtar upp till 12m. Den kostade då något över 500 kr/st (dagens katalogpris 890 kr) Ur lanternan stack det fram 2 st RK-tampar på 5 cm. Det var en vansinnig konstruktion.

Bytte till en Lanterna LED 20 - Hella. För båtar upp till 20m. Den hade en anslutningskabel på ett par meter. Kunde på ett bra sätt dra den in i förpiken och ha kopplingen där. priset låg lite över 1100 kr (dagens katalogpris 1290 kr)

Jag skall väl så småningom sätta lysdiodslanternor på min "nya" motorseglare. Dels för att de skall dra mindre ström, men även för att de skall synas när jag seglar. Kommer även att sätta en trefärgad plus ankarlanterna i masttoppen.

Visst är båtutrustning dyrt, men jag vill inte hålla på att labborera bara för att spara några hundralappar på sämre och tvivelaktiga konstruktioner.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 23 jan 2012, 15:25

Hittade den här gamla tråden. Nu skall jag äntligen montera LED-lanternor har jag tänkt. Nu när vi har en "ny" båt och allting. Det får bli Biltemas, eftersom de trots allt är godkända och inte är hysteriskt dyra. Bara dyra... 500 spänn styck.

(Men, nu är det så att jag har en kombilanterna (BB/SB) för montering i fören. Haft den liggande ett tag tillsammans med en akterlanterna av samma typ. Kombilampan hade passat galant på min förra båt, men jag var för lat att montera den. Blir inte bra på den nya, så jag köper separata lanternor där. Bara att skruva dit. Enkelt och behändigt. Är det nån som önskar en kombilanterna, så messa mig. Den är alltså oanvänd.)
Edit 12-01-27: Lanternan har fått ett nytt hem nu...
Senast redigerad av 1 Segelbo, redigerad totalt 0 gånger.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Neptun
Silvermedlem

Inlägg av Neptun » mån 23 jan 2012, 15:34

På ett annat forum diskuteras om biltemas led lanternor kan störa vhf radion. Någon som har erfarenhet av detta?
Hälsningar Magnus.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 23 jan 2012, 15:41

Neptun skrev:På ett annat forum diskuteras om biltemas led lanternor kan störa vhf radion. Någon som har erfarenhet av detta?
Hälsningar Magnus.
Det står i alla fall i bruksanvisningen att de "uppfyller de krav som ställs enligt EN 60945", vad gäller EMC (elektromagnetisk kompabilitet)

Det är nog bra. Eller vad tror ni som kan sånt?
---
Bosse
Monsun 31, #116

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 23 jan 2012, 16:32

De första LED-lanternorna från Biltema gav radiostörningar. Men problemet åtgärdades, även för de som redan köpt och existerar inte längre.
--
Den överblivna kombilanternan:
Sätt den på masten och använd den ihop med topplanternan vid motorgång. Det är inte fel att synas lite extra vid motorgång.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 23 jan 2012, 16:35

bosseh skrev:De första LED-lanternorna från Biltema gav radiostörningar. Men problemet åtgärdades, även för de som redan köpt och existerar inte längre.
--
Den överblivna kombilanternan:
Sätt den på masten och använd den ihop med topplanternan vid motorgång. Det är inte fel att synas lite extra vid motorgång.
Herregud. Julgran. Har en trefärgs i masttoppen dessutom. Kanske skall linda porrslang runt akterstaget också... :D
---
Bosse
Monsun 31, #116

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 23 jan 2012, 17:06

Segelbo skrev: Kanske skall linda porrslang runt akterstaget också... :D
Behöver du adresser? :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jan 2012, 17:38

Bossarna (I och II ) har koll, märker jag. Porrslangen finns på Ebay, billigt.

När det gäller Ledlanternor tänker jag så här (tänker teoretiskt, alltså, det får gå sönder först innan jag tänker praktiskt, dvs byter): När jag seglar och ligger för ankar vill jag snåla med ström. Då kan man använda en diodlampa som runtlysande i masttoppen. Sedan vill jag synas vid segling, alltså seglingslanternor (tre nere eller en i toppen) som LED. Sedan i tredje hand motorlanternan (topplanternan) som "vanlig" - för då finns det ström.

De godkända trefärgslanternorna kostar multum, medan de godkända diodlanternorna i en/tvåfärgs-hus kostar runt 499/599 hos Biltema. Då finner man följande: En Biltema tvåfärg, monterad rygg mot rygg med en akterlanterna blir (rimligtvis) en godkänd trefärg, för ca 1100 spänn. Jag tror att det just nu blir den billigaste godkända trefärgslanternan för masttopp.

Likadant kan en topplanterna rygg mot rygg med en akterlanterna bli en godkänd 360-vit för 1000 kronor, även om jag inte tvekar att använda en enklare fuldiodlösning (piratlampa) för just den uppgiften.

Sedan får var och en förstås avgöra hur man vill ha sina seglingslanternor. Att ha dem lågt är bra i många inomskärslägen, i masttoppen en fördel på havet (vågorna behöver inte vara så stora för att skymma pulpitmonterade lanternor). Jag har båda, men är snål, så jag byter inte förrän lanternorna går sönder. Man får en hel del batteri för pengarna LED-lanternor kostar.
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 23 jan 2012, 18:09

Anders S skrev: När det gäller Ledlanternor tänker jag så här (tänker teoretiskt, alltså, det får gå sönder först innan jag tänker praktiskt, dvs byter): När jag seglar och ligger för ankar vill jag snåla med ström. Då kan man använda en diodlampa som runtlysande i masttoppen. Sedan vill jag synas vid segling, alltså seglingslanternor (tre nere eller en i toppen) som LED. Sedan i tredje hand motorlanternan (topplanternan) som "vanlig" - för då finns det ström.
Precis så tänker jag också.
Sedan skulle jag vilja ha en enkel 360° LED som ankarlanterna, fast lägre placerad än i masttoppen, där den kan smälta samman med natthimlen och lätt kan missas av folk som smyger in i naturhamnen frampå nattkröken och ivrigt spanar framåt. Tänker mig nån variant som man kan hänga i akterstaget eller i bomnocken. Kan gärna hänga där och dingla, då syns den kanske ännu bättre. Nån som har testat någon sådan. Den kan ju gärna vara batteridriven, dvs eget batteri, inte kopplad till båtens alltså...
Anders S skrev:De godkända trefärgslanternorna kostar multum, medan de godkända diodlanternorna i en/tvåfärgs-hus kostar runt 499/599 hos Biltema. Då finner man följande: En Biltema tvåfärg, monterad rygg mot rygg med en akterlanterna blir (rimligtvis) en godkänd trefärg, för ca 1100 spänn. Jag tror att det just nu blir den billigaste godkända trefärgslanternan för masttopp.

Likadant kan en topplanterna rygg mot rygg med en akterlanterna bli en godkänd 360-vit för 1000 kronor, även om jag inte tvekar att använda en enklare fuldiodlösning (piratlampa) för just den uppgiften.
Kreativt, Anders. Mycket kreativt!!
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jan 2012, 21:08

Segelbo skrev:
Anders S skrev: Sedan skulle jag vilja ha en enkel 360° LED som ankarlanterna, fast lägre placerad än i masttoppen, där den kan smälta samman med natthimlen och lätt kan missas av folk som smyger in i naturhamnen frampå nattkröken och ivrigt spanar framåt. Tänker mig nån variant som man kan hänga i akterstaget eller i bomnocken. Kan gärna hänga där och dingla, då syns den kanske ännu bättre. Nån som har testat någon sådan. Den kan ju gärna vara batteridriven, dvs eget batteri, inte kopplad till båtens alltså...
Det där skapar en del tjafs, litet i onödan numera. Med en 360 i masttoppen uppfyller man lagens (icke)krav(*) och med en eller två lampor på däcksnivå syns man. Det är inget som hindrar båda, inte ens strömförbrukningen med dioder. För att ge "närskydd" kan man antagligen använda de här städse förekommande trädgårdslyktorna eller klassikern, en Feuerhand eller Tilley fotogenare i bommen.

(*) på svenskt inre vatten krävs inte ankarlanterna på väletablerade ankarplatser. Men med det ökade trycket på ankarvikarna ökar rörelserna in och ut, så det kan man verkligen fundera på hur smart det är. Tack ock lov är det ljust på sommarnätterna här uppe i norr.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 23 jan 2012, 22:02

Haver tagit inkråmet från en trädgårdslykta och flyttat över till en ankarlanterna.
Syns bra på >2 Nm.
För säkerhets skull har jag en "riktig" under.
Måspinnen, rostfri cykeleker.
solskenslanterna3.jpg
solskenslanterna.jpg
solskenslanterna.jpg (4.34 KiB) Visad 5921 gånger

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 23 jan 2012, 22:55

Det är inte lätt det där med lanternor. Min båt har plats för två sidoljus i pullpit. En utsatt position som lätt krossar lanternorna. Någon naturlig plats för en kombinerad tvåfärgslanterna finns inte. Mina funderingar är att fixa en tvåfärgslanterna på någon slags vikbar stång så att den kan fällas undan när den inte används. Detta innebär ju ett visst besvär när den ska användas, därför blir det en tvåfärgslanterna även på masten.
En trefärgslanterna i masttoppen syns bra när man seglar men jag tycker inte om att möta båtar som har det för funktion blir väldigt dålig på nära håll. Ännu värre är de som för motor har trefärgslanterna och en vit topplanterna en bit ner.
Min variant är att ha lågt placerade segellanternor och på öppet vatten, kombinera med en röd-över-grön i masttoppen. Då syns man och en del folk får lite att göra med att leta upp vad röd-över-grön betyder.

Ankarlanterna har jag för att undvika oväntat besök under natten. Mest nytta gör en hembyggd LED-däckstrålkastare på 1,5W. Man syns. Annars är en enkel runtlysande lampa under ena spridaren effektiv.

Skriv svar