SWE54 skrev:Bara som lite kuriosa om just lanternor..
Hur många nätter är ni ute och åker rent allmänt?
Ett par, tre nattseglingar per år blir det nog, bl.a en eller två 24-timmars. Om man dessutom helst vill segla 3-4 veckor i Augusti (varav några dagar/vecka in i September) så kan det bli en hel del kvällar man inte kommer iland förän det har blivit mörkt.
På min Storfidra satt SB och BB lanternor väldigt dumt monterade. Man kom ofta mot dem vid tilläggningar mm. Tappade ett glas i sjögångennånstans norr om Örnsköldsvik. Fick tag på en exakt likadan och kunde bara byta glaset. Det kostade över 700 kr.
När jag monterade peket köpte jag lysdiodlanternor på Hjertmans julrea. Av snålhet köpte jag den lilla Hella Lanterna LED 12, för båtar upp till 12m. Den kostade då något över 500 kr/st (dagens katalogpris 890 kr) Ur lanternan stack det fram 2 st RK-tampar på 5 cm. Det var en vansinnig konstruktion.
Bytte till en Lanterna LED 20 - Hella. För båtar upp till 20m. Den hade en anslutningskabel på ett par meter. Kunde på ett bra sätt dra den in i förpiken och ha kopplingen där. priset låg lite över 1100 kr (dagens katalogpris 1290 kr)
Jag skall väl så småningom sätta lysdiodslanternor på min "nya" motorseglare. Dels för att de skall dra mindre ström, men även för att de skall synas när jag seglar. Kommer även att sätta en trefärgad plus ankarlanterna i masttoppen.
Visst är båtutrustning dyrt, men jag vill inte hålla på att labborera bara för att spara några hundralappar på sämre och tvivelaktiga konstruktioner.
tommy