Att segla med personligassistent ombord

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
scampimicke
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 11:57

Att segla med personligassistent ombord

Inlägg av scampimicke » tis 17 jan 2012, 08:47

Hej

Vi har en son som kräver 24timmars bevakning (andningen) dvs någon måste titta på honom hela tiden dygnet runt.

Är det någon som har erfarenhet att segla med personligassistent.

mvh
Micke

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Att segla med personligassistent ombord

Inlägg av Anders S » tis 17 jan 2012, 13:28

Tror du inte det blir en fråga om vem den personlige assistenten är, hur det kan fungera ombord med just den personen och på vilket sätt man kan arrangera en lösning av själva den problematiska situationen, dvs en effektiv tillsyn? Sedan är ju andra frågor om det finns några regler som gäller själva arbetssituationen och om du har något ansvar där och ifall den personlige assistenten är vad man skulle kunna kalla "frivilligt och entusiastiskt sjögående".

Bara en reflektion på det uppenbara. Någon sådan erfarenhet har jag inte. Du har all min sympati.
Anders S

scampimicke
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 11:57

Re: Att segla med personligassistent ombord

Inlägg av scampimicke » tis 17 jan 2012, 14:10

Hej

Jag tror man kan klara sig med assistent om man delar upp natten på 3vuxna.
Att kunna segla ut själva kan funka på ibland.

Sedan gäller det att hitta en persoligassistent som vill segla och vara borta några dagar som gillar att segla.

Nästa sak att lösa är elen vi måste ha belysning på natten samt att övervakning och sugpump går på el.

Belysningen går att ha lead belysning och öka antal batterier samt byta till gellbatterier. 2st solceller har vi. Men vi måste öka batteri laddningen idag sitter det en TWC och 3st vanliga batterier.vet inte riktigt hur jag ska göra där.

Ser lite som en utmaning att få detta att funka.

mvh
Micke

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Att segla med personligassistent ombord

Inlägg av stangen » tis 17 jan 2012, 22:19

All heder att ni tänker i dessa banor.

Jag har ingen erfarenhet av det du skriver, men har själv tänkt över min situation innan jag började segla solo med liten dotter.

Som exempel:
- Din och besättningens båtvana, er erfarenhet i annat fall utan sonen. Om jag vore mindre båtvan skulle jag tänka mig för och kanske se till att jag hade med mig en mer båtvan person - åtminstone till en början.
- Båten och hur allt fungerar ombord. Gå igenom varje moment. Där tänker ju du redan i banorna kring elen. Bra! För min del handlade det om att fixa bra sov- och sittplats under gång (slingerskott, bärstol) när hon var som minst. Sedan även kyl, el och att vattentanken funkade innan det blev längre turer med dottern. Motorn trasslade emellanåt så den fick sig en överhalning och är numer klanderfri. Dessutom fixade jag allt kring segelhantering och även autopilot så det skulle kunna gå snabbt och lätt att rycka in om behov uppstår.
Autopiloten är alltid tillslagen men inte på rorkulten när hon är med. Det tar något ögonblick att lägga på den.

Hoppas ni får tag i en personlig assistent som vill - och i bästa fall kan - segla. Det vore ju toppen. Frågan är vad man kan få tag på det? Annons på nätet, en blänkare här på Sailguide, Arbetsförmedlingen... Var?
När det gäller elen kan du hitta högvis med info här (använd sökningsfunktionen). Bra laddning via motorns generator, bra laddare till då du har chans till landström, solceller samt väl tilltagen batteribank är väl receptet för bra tillförsel av el. Klokt av dig att tänka på förbrukningssidan också där LED är en stor vinst i att minska förbrukningen. Kanske effektivare kyl, inte ha TV...
Men mer i detalj kring ditt specifika behov finns det flera här som kan assistera bättre.

Annars kan jag bara önska lycka till. I början valde jag fina dagar med lätt bris och korta turer i välkända vatten, lite mjukstart. Känner igen mig i det du säger att du ser det som en utmaning :)
Allt går att lösa!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: Att segla med personligassistent ombord

Inlägg av xyz123 » tis 07 feb 2012, 20:51

Den personlige assistenten sitter i båten med lön! Dvs på sätt och vis kommersiellt. Undras vilka lagregler som måste följas i ett sådant fall? För säkerhets skull bör man nog ta reda på om det finns några juridiska fällor som måste undvikas. Krav på båten, krav på utbildning, &c.
xyz123

Tage
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 10:28

Re: Att segla med personligassistent ombord

Inlägg av Tage » tis 07 feb 2012, 21:29

Den personliga assistenten utför lönearbete som anställd, därmed gäller arbetsmiljölagen vilken ställer en mängd krav på arbetsplatsens utformning inom vården.
Det kan bli komplicerat..... Se bla AFS 1998:1 Belastningsergonomi
Najad 360
Nr. 129

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Att segla med personligassistent ombord

Inlägg av bosseh » tis 07 feb 2012, 23:45

Tage skrev:Den personliga assistenten utför lönearbete som anställd, därmed gäller arbetsmiljölagen vilken ställer en mängd krav på arbetsplatsens utformning inom vården.
Det kan bli komplicerat.....
För arbetsgivaren, ja.
Men båtägaren är väl inte arbetsgivaren, eller?

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Att segla med personligassistent ombord

Inlägg av callisto » tor 09 feb 2012, 21:09

hoppas att ni hittar en lösning.
Kanske eldsjälen Olle Hansen inom handikappidrotts-seglingen vet något om detta? :
http://www8.idrottonline.se/IFForAllaHa ... tenHansen/
Alla är värda att komma ut i naturen om det bara går.

xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: Att segla med personligassistent ombord

Inlägg av xyz123 » sön 12 feb 2012, 16:12

Du måste definitivt ta reda på vad som gäller! Troligen kommer assistenten räknas som avlönad besättningsman.
Gissningsvis måste båten vara utrustad som om den användes i kommersiell trafik. Dvs. hög reling, all navigationsutrustning (radar, AIS-transponder, VHF med DSC, livflotte, &c &c ) och du bör ha examen som klass 8. (Skilj på examen klass 8 och behörighet klass 8.)
xyz123

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Att segla med personligassistent ombord

Inlägg av bosseh » sön 12 feb 2012, 19:37

xyz123 skrev:Du måste definitivt ta reda på vad som gäller! Troligen kommer assistenten räknas som avlönad besättningsman.
Gissningsvis måste båten vara utrustad som om den användes i kommersiell trafik. Dvs. hög reling, all navigationsutrustning (radar, AIS-transponder, VHF med DSC, livflotte, &c &c ) och du bör ha examen som klass 8. (Skilj på examen klass 8 och behörighet klass 8.)
Ta reda på vad som gäller är självklart.
Assistenten är inte en besättningsman eftersom denne inte är anställd för att arbeta med båtens framförande. Jämför tex om man tar med en mekaniker för att kolla motorn.
Att man har med en assistent innebär inte att det blir ett handelsfartyg. Åker man däremot runt och tömmer soppor mot ersättning då är det kommersiellt. Reglerna är dessutom numera ändrade så att tex snickaren som använder sin båt för att komma ut till öarna för att jobba, inte anses kommersiell. För kommersiell användning krävs Fartygsbefäl klass 8. Vilken utrustning som krävs för ett kommersiellt fartyg varierar beroende på fartområde, i allmänhet dock inte så omfattande som beskrivs ovan. Relingshöjd tex har med passagerare att göra.
Assistenten är väl anställd av kommunen eller liknande och då är det fråga om vad som sägs i det anställningsavtalet. Personliga assistenter brukar vara anställda för att delta i familjens normal liv. Sen om segling är en del av det normala är ju en annan fråga.
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... fartyg.pdf

Skriv svar