Vi hittade henne till sist

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Vi hittade henne till sist

Inlägg av Segelbo » mån 16 jan 2012, 19:52

Vår nya båt. Nästan ny i alla fall. Från 1975.
På den tiden byggde dom riktiga båtar.
Precis när jag skriver det här, känner jag mig sorgsen - jag bollade litet idéer kring tänkbara nya båtar med Eilean - Gunnar Silins. Vi diskuterade Allegro, Vagabond och andra fina båtar. Jag tänkte alltid att när vi äntligen hittar båten för oss, ska det bli kul att höra Gunnars tankar. Och nu är han borta och jag får aldrig veta vad han hade tyckt om en gammal Monsun...
Fan, vad livet är orättvist.
I sommar kommer jag att i all fall ha med ett fint kristallglas ombord. Bara ett enda. Och i det kommer jag att hälla upp den första maltwhiskyn i den nya båten och så skall jag skåla till Gunnars minne.
Så sentimental är jag, på gamla dar...

Förresten kommer våren att infalla den 23 mars här på västkusten. Bara så att ni vet.
Det har jag bestämt, för då sjösätter vi vår nya båt och då skall jag segla hem henne.
1.JPG
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av Lasse L » mån 16 jan 2012, 19:56

Grattis och lycka till.
Hon ser fin ut.

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av sator » mån 16 jan 2012, 20:24

Grattis och lycka till!
Monsun är riktigt bra och fina båtar.
Vår framlidne vän tittar nog ner och nickar nöjt över valet.
Njut av whiskyn och båten!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av toaen » mån 16 jan 2012, 20:40

Grattis till den nya båten.

Du var förståndig som valde ett "hemmabygge", dvs båten är byggd här hemma. Sen skruva dom på en del lull på Ellös, men det kan vi nästan inte räkna.

Båten är ju inte så gammal. Jag ser lokalen där båten byggdes från mitt fönster. Fast där har varit lite olika verksamheter sen man byggde båtar där, om det inte var i den första lokalen där man började plasta upp skrov. Den lokalen är riven och ersattes med ett nytt hus med en konsumaffär som ersattes av ytterligare nybbyggd affär strax intill. Det händer en del på 36 år. :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av callisto » tis 17 jan 2012, 08:15

Grattis !
Monsun är ett tryggt köp. Gammaldags kvalitetstänkande.
Din båt ser fin ut på bilden.
Är motorn original eller hittade du ett exemplar som har bytt ?

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Tog bort den fula badplattformen

Inlägg av matz » tis 17 jan 2012, 09:31

1b.jpg

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av Segelbo » tis 17 jan 2012, 13:07

callisto skrev:Grattis !
Monsun är ett tryggt köp. Gammaldags kvalitetstänkande.
Din båt ser fin ut på bilden.
Är motorn original eller hittade du ett exemplar som har bytt ?
Motorn är original, men urlyft 2005, varvid den borrades om, nya överdimensionerade kolvar sattes i, toppen renoverades med nya ventiler, fjädrar mm. Även oljepump och vattenpump renoverades. Ny generator. Båten har gått mestadels i Östersjön och haft färskvattenkylning nästan hela sitt liv.
Jag får hoppas den går många år till. Gör den bara det, så trivs jag med de här gamla motorerna. Gillar deras gångkultur. De nya fina Lombardini mm. är säker kanonbra, men jag kan inte riktigt förlika mig med deras hårdare, knattrande ljud. Varit ute i några båtar med sådana nya motorer och jag stör mig på motorljudet. Sedan är de ju bra på många andra sätt förstås. Renare avgaser med mindre lukt i sittbrunnen, renare akterspegel, bättre för miljön mm. Men ändå...
Ja, ja. Vi får se. Det jag framför allt letade efter var en båt som kändes fräsch och som verkade ha varit omtyckt, ompysslad och där alla installationer präglades av ordning och reda. Detta var ett sådant exemplar.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av Anders S » tis 17 jan 2012, 13:20

En båtmodell jag skulle kunna välja själv, om så vore.
Det blir nog mycket bra, Bosse. Varmt grattis, och fina turer!

PS: Den hade väl ingen badplattform... inte ens före Matz tilltag - som jag letade på din första bild?
Men till slut såg jag badplattformen! Haha!
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av Segelbo » tis 17 jan 2012, 13:42

Tack. Vad badplattform beträffar, tänker jag bita i det sura äpplet och montera en. Vet att det förfular den sköna akterspegeln, men vi gillar att svajankra och med två hundar och positiv akterspegel, blir livet så mycket lättare med en liten plattform.
Förlåt.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av Anders S » tis 17 jan 2012, 14:52

Segelbo skrev:Tack. Vad badplattform beträffar, tänker jag bita i det sura äpplet och montera en. Vet att det förfular den sköna akterspegeln, men vi gillar att svajankra och med två hundar och positiv akterspegel, blir livet så mycket lättare med en liten plattform.
Förlåt.
Du gör väl för att slippa skäll?
Anders S

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av HR312 » lör 21 jan 2012, 09:30

Gratulerar segelbo till en fin båt och en båttyp som bevislingen är mycket kompetent (tänker på KB:s enastående världsomsegling).

Monsunen är jämfört med 312:an smalare och verkar ta grov motsjö bättre än 312:an. Komfort och volymmässigt är det visserligen rätt stor skillnad men detta får man betala för genom sämre brytförmåga genom tunga sjöar. Monsunen är troligen en av de mest kompetenta båtarna i detta avseende. Lycka till och mycket nöje.
Henric D

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av styrman » lör 18 feb 2012, 13:44

Segelbo skrev:Tack. Vad badplattform beträffar, tänker jag bita i det sura äpplet och montera en. Vet att det förfular den sköna akterspegeln, men vi gillar att svajankra och med två hundar och positiv akterspegel, blir livet så mycket lättare med en liten plattform.
Förlåt.
Jag instämmer. Vi har också relativt rak akterspegel och 2 hundar. Perfekt jollebrygga och hund plattform.
Dessutom har vi dusch där bak vilket är perfekt efter bad av både människor och djur :)

Och Grattis förresten till din "Klassiker" :)
Peter
S/Y Calypso

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av bosseh » lör 18 feb 2012, 14:53

Som alternativ till en förfulande badplattform kan man ha fasta, nedfällbara stegar på sidorna där stegen i uppfällt läge utgör en del av mantåget. En sådan lösning fanns ritad på OverSeas 35. Möjligheten till hundusch försvinner visserligen men en lejdare midskepps har stora fördelar när man ska i jollen och framförallt, när man ska upp ur vattnet och det går lite sjö.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Vi hittade henne till sist

Inlägg av Segelbo » sön 19 feb 2012, 12:35

styrman skrev:
Segelbo skrev:Tack. Vad badplattform beträffar, tänker jag bita i det sura äpplet och montera en. Vet att det förfular den sköna akterspegeln, men vi gillar att svajankra och med två hundar och positiv akterspegel, blir livet så mycket lättare med en liten plattform.
Förlåt.
Jag instämmer. Vi har också relativt rak akterspegel och 2 hundar. Perfekt jollebrygga och hund plattform.
Dessutom har vi dusch där bak vilket är perfekt efter bad av både människor och djur :)

Och Grattis förresten till din "Klassiker" :)
Tack!
Jo, en duschanordning skall jag fixa till. Skönt att kunna ta morgonduschen på badplattformen eller i sittbrunnen och slippa blöta ned inne i båten...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar