Nya mantåg
Nya mantåg
Mina mantåg ser inte allt för vackra ut. Dags att byta helt enkelt.
Om jag inte minns fel, så är Dyneema godkänt att ha som mantåg.
Åsikter för eller emot? Dyneema vs rostfri wire??
Om jag inte minns fel, så är Dyneema godkänt att ha som mantåg.
Åsikter för eller emot? Dyneema vs rostfri wire??
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17
Re: Nya mantåg
Dyneema låter kul, tycker jag. Fördelen med rostfri wire är att den inte påverkas av UV-strålning, vilket dyneeman garanterat gör. Nackdelen med min rostfria wire (köpt billigt från Bauhaus eftersom den har fler kardelar=flexibel och lätthanterlig) är att den funkar som en riktigt obehaglig epilator på alla håriga kroppsdelar som kommer i beröring med den...
Re: Nya mantåg
Jag kör med dyneema, 4mm ska det vara för att vara OK enligt havskappseglarna. Trevlig tråd, men den töjer sig mer än man tror -> behöver förspänning. Tänk på att den inte tål nötning lika bra.
Re: Nya mantåg
Är inga kardeler avbrutna så är det billigaste att bara byta ut höljet och värma på nytt. Dessutom känns ju wire lite säkrare än lina hur "hightech" den än är.
Re: Nya mantåg
Om du menar godkänt i Säkerhetsbestämmelserna för havskappsegling, så stämmer det att dyneema är tillåtet. Men enligt samma bestämmelser måste den splitsas, knopar i ändarna duger således inte. Med tanke på vad 'gvs' skrev om töjning och förspänning kan det ju bli lite pyssligt innan det blir som det ska.sator skrev:Mina mantåg ser inte allt för vackra ut. Dags att byta helt enkelt.
Om jag inte minns fel, så är Dyneema godkänt att ha som mantåg.
Åsikter för eller emot? Dyneema vs rostfri wire??
Har man vajer får den inte vara inplastad, enligt samma bestämmelser.
Själv skulle jag satsat på vajer, kanske klädd med avtagbara mjuka skydd där man har mycket kontakt med den, runt sittbrunnen t.ex.
Fast, det är klart... om man vill följa bestämmelserna eller inte, bestämmer man ju själv. Så länge man inte havskappseglar.
Men jag tror inte att bestämmelserna kommit till utan anledning. Där finns mycket annat smått och gott som tål att tänkas på.
/T
Re: Nya mantåg
Sydda knopar går väl bra? Nackdelen med dyneman (jag har använt den skalade varianten) är att den är mycket känsligt för slitage vid infästningar tex. Ramlade nästan överbord! Nu har jag wire.
Re: Nya mantåg
Jag har dyneema typ SK75 i akterstaget, och denna typ av dyneema påstås tåla uv-strålning. Dyneema är skavningskänslig, och därför undrar jag hur man kan skydda linan vid mantågsgenomgångarna.
ALm
ALm
Re: Nya mantåg
Så här står det i boken:Anders B skrev:Sydda knopar går väl bra? Nackdelen med dyneman (jag har använt den skalade varianten) är att den är mycket känsligt för slitage vid infästningar tex. Ramlade nästan överbord! Nu har jag wire.
When HMPE (Dyneema®/Spectra®) is used, it shall be spliced in accordance with the manufacturer’s
recommended procedures.
Knopar fösvagar linan drastiskt. Jag minns inte siffran exakt just nu men jag är säker på att någon annan kan bidra här.
/T
Re: Nya mantåg
Har samma problem.
Mina håriga armar blir skalperade av oskyddad wire.
Däremot så får väl inte wire ha yttre skddskal längre?
Och, ja. Jag tänker havskappsegla så mycket jag kan, får och har råd!
Har funderat lite på det där med skavning.
När man spänner upp Dyneeman, kanske man kan krympa
en stump krypslang vid mantågs stöttornas genomföringar?
Håller däremot med. Att RF wire "känns" mer tåligt.
Splits får man väl lära sig. Tänkte sätta sk 75 på akterstaget ändå
Mina håriga armar blir skalperade av oskyddad wire.
Däremot så får väl inte wire ha yttre skddskal längre?
Och, ja. Jag tänker havskappsegla så mycket jag kan, får och har råd!
Har funderat lite på det där med skavning.
När man spänner upp Dyneeman, kanske man kan krympa
en stump krypslang vid mantågs stöttornas genomföringar?
Håller däremot med. Att RF wire "känns" mer tåligt.
Splits får man väl lära sig. Tänkte sätta sk 75 på akterstaget ändå
Re: Nya mantåg
Jag bytte all min löpande rigg till SK75 för några år sedan med gott resultat. Att splitsa linan är busenkelt, man behöver nålar men jobbet är inte svårare än att splitsa en 3-slagen lina. Splitsen kallas väl för Lock-stitch om jag inte missminner mig och det finns instruktioner på nätet. (har inte länken för tillfället men kan återkomme med den om jag hittar)
Kolla om du inte kan sy på ett vanligt flätat hölje vid stöttorna, jag skulle nog undvika att köra med krympslang för den måste ju värmas och det gillar nog inte dyneeman.
Kolla om du inte kan sy på ett vanligt flätat hölje vid stöttorna, jag skulle nog undvika att köra med krympslang för den måste ju värmas och det gillar nog inte dyneeman.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Nya mantåg
Ah!
Toppen å tack!
Toppen å tack!
Re: Nya mantåg
Denna använde jag för att lära mig splitsa http://poly.se/poly/instruktionsfilm-sp ... ex-75.aspx
Re: Nya mantåg
Splits på Dynema (eg, 12flätad lina) kallas ofta Brummel-splits. Den ÄR busenkel, om man har tillgång till båda ändarna av tampen, litet mer knepig om man skall göra ett öga på den "blinda delen" av linan (kallas ibland "Möbius-Brummel" eller liknande). "Lock-stitch" brukar man kalla den sydda najning eller de genomgående stygn som man gör för att låsa mer traditionella splitsar. På den samtidigt feta och slinkiga dyneemalinan blir sydda ögon helt värdelösa - antingen släpper de eller så måste man dra åt så mycket att linan inte längre fungerar mekaniskt. Dyneema (egentligen alla rep) får minskad hållfasthet om inte alla kardelerna i flätan eller slagningen samverkar och hjälper varann. Vid dragprov och tester visar sig det här - bland annat är en avsmalning av "stumpen" när man splitsar Dyneema viktig, annars får man en markerad övergång och kant vid änden av stumpen - där brister i så fall linan när den brister. (Marginalerna för Dyynema är oftast ordentliga i våra tillämpningar).
Personligen tycker jag att mantåg skall vara av wire. Dock är det undre mantåget fortfarande av sk polyfill-lina, en äldre variant av stum syntetlina med skruvade ändbeslag snarlika de för wire. Den blir av wire då den visar minsta tendenser.
Väljer man "rejs-material" gör man bäst i att också serva sin båt som kappseglare brukar göra, dvs gå igenom alla detaljer, ofta. Gör man det, så ser man skav och andra problem i tid. För egen del (Heffaklumpsbetonad båt) verkar det inte så vettigt att spara några gram i mantåget och behålla två cyklar i stuven, om man säger så.
Personligen tycker jag att mantåg skall vara av wire. Dock är det undre mantåget fortfarande av sk polyfill-lina, en äldre variant av stum syntetlina med skruvade ändbeslag snarlika de för wire. Den blir av wire då den visar minsta tendenser.
Väljer man "rejs-material" gör man bäst i att också serva sin båt som kappseglare brukar göra, dvs gå igenom alla detaljer, ofta. Gör man det, så ser man skav och andra problem i tid. För egen del (Heffaklumpsbetonad båt) verkar det inte så vettigt att spara några gram i mantåget och behålla två cyklar i stuven, om man säger så.
Anders S
Re: Nya mantåg
Jag är ett stort fan av UHMWPE-linor och Brummel-splitsen är lätt att få till, den behöver inte ens sys. Med en Brummel är det också hyffsat lätt att få till rätt längd.
Men när det gäller mantåg så måste jag ändå hålla med Anders S: det är vajer som gäller. Även om Dyneema tål mekanisk nötning bättre än många tror (testa att kapa en SK75 med sax - det är inte helt lätt) så vinner ändå vajer på sina "slitvargs"-egenskaper.
Sator, jag skulle köra vajer utan hölje. Och varför inte komplettera med några sköna, justerbara mantågsband vid sittbrunnen?
Men när det gäller mantåg så måste jag ändå hålla med Anders S: det är vajer som gäller. Även om Dyneema tål mekanisk nötning bättre än många tror (testa att kapa en SK75 med sax - det är inte helt lätt) så vinner ändå vajer på sina "slitvargs"-egenskaper.
Sator, jag skulle köra vajer utan hölje. Och varför inte komplettera med några sköna, justerbara mantågsband vid sittbrunnen?
Re: Nya mantåg
På en båt hade vanten en viss epilerande effekt på mitt huvudhår. Tunnhåriga kamrater hade mindre problem. I ren ilska tog jag en dag en klick transparent silikon och drog på vajern i huvudhöjd. Under de åren jag hade kvar båten så satt det kvar, hur det fungerar på längre sikt vet jag inte. Annars är bensinslang min förtjusning som skavskydd. Jag hade fundering på en kombination av silikon och bensinslang på mantågen men eftersom något tidigare ljushuvud taluritpressat öglor på mantågsvajen så får den övningen vänta till jag pressar om mantågen.