Nya mantåg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Nya mantåg

Inlägg av sator » sön 08 jan 2012, 21:47

Mina mantåg ser inte allt för vackra ut. Dags att byta helt enkelt.

Om jag inte minns fel, så är Dyneema godkänt att ha som mantåg.
Åsikter för eller emot? Dyneema vs rostfri wire??

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Nya mantåg

Inlägg av Nautihamstern » mån 09 jan 2012, 10:11

Dyneema låter kul, tycker jag. Fördelen med rostfri wire är att den inte påverkas av UV-strålning, vilket dyneeman garanterat gör. Nackdelen med min rostfria wire (köpt billigt från Bauhaus eftersom den har fler kardelar=flexibel och lätthanterlig) är att den funkar som en riktigt obehaglig epilator på alla håriga kroppsdelar som kommer i beröring med den...

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Nya mantåg

Inlägg av gvs » mån 09 jan 2012, 12:26

Jag kör med dyneema, 4mm ska det vara för att vara OK enligt havskappseglarna. Trevlig tråd, men den töjer sig mer än man tror -> behöver förspänning. Tänk på att den inte tål nötning lika bra.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Nya mantåg

Inlägg av J@nne » mån 09 jan 2012, 12:34

Är inga kardeler avbrutna så är det billigaste att bara byta ut höljet och värma på nytt. Dessutom känns ju wire lite säkrare än lina hur "hightech" den än är.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Nya mantåg

Inlägg av T » mån 09 jan 2012, 13:41

sator skrev:Mina mantåg ser inte allt för vackra ut. Dags att byta helt enkelt.

Om jag inte minns fel, så är Dyneema godkänt att ha som mantåg.
Åsikter för eller emot? Dyneema vs rostfri wire??
Om du menar godkänt i Säkerhetsbestämmelserna för havskappsegling, så stämmer det att dyneema är tillåtet. Men enligt samma bestämmelser måste den splitsas, knopar i ändarna duger således inte. Med tanke på vad 'gvs' skrev om töjning och förspänning kan det ju bli lite pyssligt innan det blir som det ska.
Har man vajer får den inte vara inplastad, enligt samma bestämmelser.
Själv skulle jag satsat på vajer, kanske klädd med avtagbara mjuka skydd där man har mycket kontakt med den, runt sittbrunnen t.ex.

Fast, det är klart... om man vill följa bestämmelserna eller inte, bestämmer man ju själv. Så länge man inte havskappseglar.
Men jag tror inte att bestämmelserna kommit till utan anledning. Där finns mycket annat smått och gott som tål att tänkas på.

:o
/T

Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Re: Nya mantåg

Inlägg av Anders B » mån 09 jan 2012, 16:37

Sydda knopar går väl bra? Nackdelen med dyneman (jag har använt den skalade varianten) är att den är mycket känsligt för slitage vid infästningar tex. Ramlade nästan överbord! Nu har jag wire.

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Nya mantåg

Inlägg av ALm » mån 09 jan 2012, 17:16

Jag har dyneema typ SK75 i akterstaget, och denna typ av dyneema påstås tåla uv-strålning. Dyneema är skavningskänslig, och därför undrar jag hur man kan skydda linan vid mantågsgenomgångarna.
ALm

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Nya mantåg

Inlägg av T » mån 09 jan 2012, 17:23

Anders B skrev:Sydda knopar går väl bra? Nackdelen med dyneman (jag har använt den skalade varianten) är att den är mycket känsligt för slitage vid infästningar tex. Ramlade nästan överbord! Nu har jag wire.
Så här står det i boken:
When HMPE (Dyneema®/Spectra®) is used, it shall be spliced in accordance with the manufacturer’s
recommended procedures.


Knopar fösvagar linan drastiskt. Jag minns inte siffran exakt just nu men jag är säker på att någon annan kan bidra här.

:o
/T

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Nya mantåg

Inlägg av sator » mån 09 jan 2012, 22:39

Har samma problem.
Mina håriga armar blir skalperade av oskyddad wire. :lol:
Däremot så får väl inte wire ha yttre skddskal längre?

Och, ja. Jag tänker havskappsegla så mycket jag kan, får och har råd! :D
Har funderat lite på det där med skavning.
När man spänner upp Dyneeman, kanske man kan krympa
en stump krypslang vid mantågs stöttornas genomföringar?

Håller däremot med. Att RF wire "känns" mer tåligt.
Splits får man väl lära sig. Tänkte sätta sk 75 på akterstaget ändå :D

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Nya mantåg

Inlägg av SWE54 » mån 09 jan 2012, 23:47

Jag bytte all min löpande rigg till SK75 för några år sedan med gott resultat. Att splitsa linan är busenkelt, man behöver nålar men jobbet är inte svårare än att splitsa en 3-slagen lina. Splitsen kallas väl för Lock-stitch om jag inte missminner mig och det finns instruktioner på nätet. (har inte länken för tillfället men kan återkomme med den om jag hittar)
Kolla om du inte kan sy på ett vanligt flätat hölje vid stöttorna, jag skulle nog undvika att köra med krympslang för den måste ju värmas och det gillar nog inte dyneeman.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Nya mantåg

Inlägg av sator » tis 10 jan 2012, 00:11

Ah!

Toppen å tack! :D

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Nya mantåg

Inlägg av spackel » tis 10 jan 2012, 01:02

Denna använde jag för att lära mig splitsa http://poly.se/poly/instruktionsfilm-sp ... ex-75.aspx

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nya mantåg

Inlägg av Anders S » tis 10 jan 2012, 07:15

Splits på Dynema (eg, 12flätad lina) kallas ofta Brummel-splits. Den ÄR busenkel, om man har tillgång till båda ändarna av tampen, litet mer knepig om man skall göra ett öga på den "blinda delen" av linan (kallas ibland "Möbius-Brummel" eller liknande). "Lock-stitch" brukar man kalla den sydda najning eller de genomgående stygn som man gör för att låsa mer traditionella splitsar. På den samtidigt feta och slinkiga dyneemalinan blir sydda ögon helt värdelösa - antingen släpper de eller så måste man dra åt så mycket att linan inte längre fungerar mekaniskt. Dyneema (egentligen alla rep) får minskad hållfasthet om inte alla kardelerna i flätan eller slagningen samverkar och hjälper varann. Vid dragprov och tester visar sig det här - bland annat är en avsmalning av "stumpen" när man splitsar Dyneema viktig, annars får man en markerad övergång och kant vid änden av stumpen - där brister i så fall linan när den brister. (Marginalerna för Dyynema är oftast ordentliga i våra tillämpningar).

Personligen tycker jag att mantåg skall vara av wire. Dock är det undre mantåget fortfarande av sk polyfill-lina, en äldre variant av stum syntetlina med skruvade ändbeslag snarlika de för wire. Den blir av wire då den visar minsta tendenser.

Väljer man "rejs-material" gör man bäst i att också serva sin båt som kappseglare brukar göra, dvs gå igenom alla detaljer, ofta. Gör man det, så ser man skav och andra problem i tid. För egen del (Heffaklumpsbetonad båt) verkar det inte så vettigt att spara några gram i mantåget och behålla två cyklar i stuven, om man säger så.
Anders S

Stream
Guldmedlem
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 14:25

Re: Nya mantåg

Inlägg av Stream » tis 10 jan 2012, 10:17

Jag är ett stort fan av UHMWPE-linor och Brummel-splitsen är lätt att få till, den behöver inte ens sys. Med en Brummel är det också hyffsat lätt att få till rätt längd.

Men när det gäller mantåg så måste jag ändå hålla med Anders S: det är vajer som gäller. Även om Dyneema tål mekanisk nötning bättre än många tror (testa att kapa en SK75 med sax - det är inte helt lätt) så vinner ändå vajer på sina "slitvargs"-egenskaper.

Sator, jag skulle köra vajer utan hölje. Och varför inte komplettera med några sköna, justerbara mantågsband vid sittbrunnen?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Nya mantåg

Inlägg av bosseh » tis 10 jan 2012, 11:18

På en båt hade vanten en viss epilerande effekt på mitt huvudhår. Tunnhåriga kamrater hade mindre problem. I ren ilska tog jag en dag en klick transparent silikon och drog på vajern i huvudhöjd. Under de åren jag hade kvar båten så satt det kvar, hur det fungerar på längre sikt vet jag inte. Annars är bensinslang min förtjusning som skavskydd. Jag hade fundering på en kombination av silikon och bensinslang på mantågen men eftersom något tidigare ljushuvud taluritpressat öglor på mantågsvajen så får den övningen vänta till jag pressar om mantågen.

Skriv svar