Bygga om och flytta skotpunkten till storen?
Bygga om och flytta skotpunkten till storen?
Hej,
Vi har en MacGregor 25 och vi är inte nöjda med hur storskotet sitter. Se den här bilden (som inte är från vår båt) för hur det ser ut idag. Vi har tänkt att eventuellt flytta skotpunkten så det sitter från bommen och rakt ner mot durken istället. På det viset kan man luta sig mot akterpulpiten när man seglar och skotet känns mindre i vägen, helt enkelt. Jag behöver lite hjälp med vad jag bör tänka på för att lösa detta.
1. Fästet på bommen måste flyttas in en bit för att skotet inte ska komma i vägen för rorkulten. Bommen är i aluminium, har jag för mig. Vad är bästa sättet att flytta detta fäste på? Vad är det enklaste? Popnita, svetsa, genomgående bult osv... Kommer inflyttningen medföra några problem på något sätt?
2. Fästet i durken. Jag har tänkt mig antingen en ledad fästögla i durken eller en skotskena mellan bänkarna.
a) Ledad fästögla. Jag måste antagligen förstärka durken innifrån. Dock, med denna lösning så funderar jag på om skotet kommer att ligga an mot mantåget när man släpper ut bommen? Blir detta ett problem? Jag har även tänkt att höja upp "råttan" (kallas den så?) genom att ha en ca 50 cm lång tamp mellan råttan och fästöglan i durken. Tanken är att kunna haka loss skotet och fästa åt sidan för att få fritt i sittbrunnen.
b) Skotskena som jag fäster mellan bänkarna. Likaså här måste jag antagligen förstärka innifrån. Denna kommer dock att ta plats i sittbrunnen, men jag har sett att det finns löstagbara skotskenor. Vad bör jag tänka på här? Skotskena kommer antagligen bli dyrare än fästögla.
Ge mig gärna tips och idéer på vad jag bör tänka på och hur jag bör gå till väga. Jag kan fixa bilder och ge mer information om det behövs.
Tack på förhand!
Vi har en MacGregor 25 och vi är inte nöjda med hur storskotet sitter. Se den här bilden (som inte är från vår båt) för hur det ser ut idag. Vi har tänkt att eventuellt flytta skotpunkten så det sitter från bommen och rakt ner mot durken istället. På det viset kan man luta sig mot akterpulpiten när man seglar och skotet känns mindre i vägen, helt enkelt. Jag behöver lite hjälp med vad jag bör tänka på för att lösa detta.
1. Fästet på bommen måste flyttas in en bit för att skotet inte ska komma i vägen för rorkulten. Bommen är i aluminium, har jag för mig. Vad är bästa sättet att flytta detta fäste på? Vad är det enklaste? Popnita, svetsa, genomgående bult osv... Kommer inflyttningen medföra några problem på något sätt?
2. Fästet i durken. Jag har tänkt mig antingen en ledad fästögla i durken eller en skotskena mellan bänkarna.
a) Ledad fästögla. Jag måste antagligen förstärka durken innifrån. Dock, med denna lösning så funderar jag på om skotet kommer att ligga an mot mantåget när man släpper ut bommen? Blir detta ett problem? Jag har även tänkt att höja upp "råttan" (kallas den så?) genom att ha en ca 50 cm lång tamp mellan råttan och fästöglan i durken. Tanken är att kunna haka loss skotet och fästa åt sidan för att få fritt i sittbrunnen.
b) Skotskena som jag fäster mellan bänkarna. Likaså här måste jag antagligen förstärka innifrån. Denna kommer dock att ta plats i sittbrunnen, men jag har sett att det finns löstagbara skotskenor. Vad bör jag tänka på här? Skotskena kommer antagligen bli dyrare än fästögla.
Ge mig gärna tips och idéer på vad jag bör tänka på och hur jag bör gå till väga. Jag kan fixa bilder och ge mer information om det behövs.
Tack på förhand!
Re: Bygga om och flytta skotpunkten till storen?
skotskena ! ( dvs gör bägge )
men du kan göra den löstagbar och säkrad i mitten till en skotpunkt du sätter genom durken
med lämpliga förstärkingat.
på så sätt kan du skota "enkelt" med full rörlighet i sittbrunnen när du
skall kortare sträckor / eller vill ha plats i sittbrunnen, men du har
en skotskena för "riktig segling"
men du kan göra den löstagbar och säkrad i mitten till en skotpunkt du sätter genom durken
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Välkommen till forumet, dessutom!peterh skrev:skotskena ! ( dvs gör bägge )
För att spinna vidare på peterh:s förslag, så kan du kanske med litet fiffighet sätta den nuvarande storskotstaljans båda block på samma fäste på skotskenan, så har du kvar hanfoten när du flyttar det. Sedan behöver du ha ett fäste i bommen. Det kan ju inte vara alltför klent, tänk på det. Likadant, provamed en lös tamp innan du bygger om, så att inte skotet i sin nya dragning helt föröderresten av sittbrunnen och fastnar i sprayhood, relingsbågar och annat. Jag flyttade skotet på en Shipman jag hade för länge sedan, och då blev det till att fälla sprayhooden vid läns, annars skavde det.
Anders S
Ett par snabba kommentarer...
1) Fäste bom är enklast att ta två band runt bommen (om du har lösfotad stor) så slipper du fundera på infästning.
Sen fäster du blocken i banden. Ev behöver du säkra banden så att de inte glider längs bommen men jag tror det inte är nödvändigt.
2) Skotskena är att föredra då det ger en mer trimbar stor.
En lina mellan infästning och block till storskot tycker jag fungerar dåligt då man gärna vill ha en fast punkt att dra ifrån.
Det flexar för mycket helt enkelt...
Det finns dock de som kopplar loss hela storskotet och fäster i relingen i hamn för att få mer plats men tänkt på att det är rätt stor belastning så gköp grejer som håller.
Lycka till /
1) Fäste bom är enklast att ta två band runt bommen (om du har lösfotad stor) så slipper du fundera på infästning.
Sen fäster du blocken i banden. Ev behöver du säkra banden så att de inte glider längs bommen men jag tror det inte är nödvändigt.
2) Skotskena är att föredra då det ger en mer trimbar stor.
En lina mellan infästning och block till storskot tycker jag fungerar dåligt då man gärna vill ha en fast punkt att dra ifrån.
Det flexar för mycket helt enkelt...
Det finns dock de som kopplar loss hela storskotet och fäster i relingen i hamn för att få mer plats men tänkt på att det är rätt stor belastning så gköp grejer som håller.
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Tack för alla svar!
I dagsläget har jag inte lösfotad stor, så två band runt bommen fungerar tyvärr inte. Och visst är det att föredra att ha en fast punkt istället för en lina, men antingen hamnar skotpunkten för långt ner, eller så får jag ha en skotskena. Eftersom jag idag har klarat mig utan skotskena så tänker jag mig att jag gör det framöver också, men jag får kanske tänka om där.
Jag ska antagligen ut till båten på torsdag för att börja fixa med lite andra saker. Får kolla lite då hur olika lösningar fungerar med hjälp av en lös tamp.
I dagsläget har jag inte lösfotad stor, så två band runt bommen fungerar tyvärr inte. Och visst är det att föredra att ha en fast punkt istället för en lina, men antingen hamnar skotpunkten för långt ner, eller så får jag ha en skotskena. Eftersom jag idag har klarat mig utan skotskena så tänker jag mig att jag gör det framöver också, men jag får kanske tänka om där.
Jag ska antagligen ut till båten på torsdag för att börja fixa med lite andra saker. Får kolla lite då hur olika lösningar fungerar med hjälp av en lös tamp.
Kan man sätta en skotbalk framför sittbrunnsluckan?
Kommer den enda fram till nedgången är den inte så mycket i vägen.
Att tänka på om du sätter en råtta 50cm upp är att den kan slå sönder båt/besättning vid tex en gipp.
På kryss är den hyfsat kontrollerbar men en gipp men utsläppt skot kan den kanske nå sittbrunnsbänkar, fötter eller ben...
Går det inte att få till en skotbalk på ett bra sätt kanske man kan få till en skotpidestal?
Då är råttan i alla fall fast...
En kombinerad skotpidestal/bordsben

Kommer den enda fram till nedgången är den inte så mycket i vägen.
Att tänka på om du sätter en råtta 50cm upp är att den kan slå sönder båt/besättning vid tex en gipp.
På kryss är den hyfsat kontrollerbar men en gipp men utsläppt skot kan den kanske nå sittbrunnsbänkar, fötter eller ben...
Går det inte att få till en skotbalk på ett bra sätt kanske man kan få till en skotpidestal?
Då är råttan i alla fall fast...
En kombinerad skotpidestal/bordsben
Håkan

På min båt finns en demonterbar storskotskena.
Plockas bort i hamnen, taljan fästs då i relingslisten och bom, skot och skena är ur vägen.
Skotskenan sitter på en skotbalk i teak som monteras på sittbrunnens sidor mha två beslag som jag tror säljs på bl a Hjertmans?
Plockas bort i hamnen, taljan fästs då i relingslisten och bom, skot och skena är ur vägen.
Skotskenan sitter på en skotbalk i teak som monteras på sittbrunnens sidor mha två beslag som jag tror säljs på bl a Hjertmans?
Alla borde ha skägg
En skotbalk framför sittbrunnsluckan blir nog för långt fram, så jag tror att en löstagbar skotskena är det bästa alternativet just nu.
Tack Håkan för varningen om att sätta råttan löst på det sättet. Jag hade faktiskt inte tänkt på det! En skotpiedestal har jag också tänkt på, men problemet då blir att få en tillräckligt hållbar infästning, då jag kan tänka mig att det blir ett kraftigt moment kring infästningen.
Peter, det är precis en sådan skotskena jag har tänkt mig i så fall. En fråga, är beslagen i vägen på något sätt när skotskenan är bortplockad? Jag tänker mig att dom kanske kan skava mot vader och liknande när man sitter till bords?
Tack Håkan för varningen om att sätta råttan löst på det sättet. Jag hade faktiskt inte tänkt på det! En skotpiedestal har jag också tänkt på, men problemet då blir att få en tillräckligt hållbar infästning, då jag kan tänka mig att det blir ett kraftigt moment kring infästningen.
Peter, det är precis en sådan skotskena jag har tänkt mig i så fall. En fråga, är beslagen i vägen på något sätt när skotskenan är bortplockad? Jag tänker mig att dom kanske kan skava mot vader och liknande när man sitter till bords?
Kan du kanske helt enkelt flytta nuvarande hanfotsfästen till att sitta vid de inre pushpitfästena så de kommer mer ur vägen för att sitta mellan dem och akterhörnorna? Men så att fortfarande rorkulten får svängrum.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Ja, det är möjligt. Dock vill jag gärna få bort hanfoten om möjligt, så jag inte har tampar över hela sittbrunnen. Ska kika på det alternativet också!
Här är en lösning där skotpunkten sitter i ett block som löper i en lina ovan rorkulten. Samma princip som på en Laser. Kanske fortfarande för mycket i vägen. En lösning som är lätt att prova i alla fall.
http://www.google.se/imgres?q=macgregor ... 9,r:4,s:26
Vilka monsterlänkar det blir.
Skotskena framme vid ruffluckan. En vanlig lösning som jag antar konstruktören ville komma ifrån då eventuella passagerare alltid sitter ivägen då man vill justera skotet. Eller att den som sitter och slappar eller läser under seglats får skotet på sig i slag och andra manövrar.
http://www.google.se/imgres?q=macgregor ... 9,r:18,s:0
http://www.google.se/imgres?q=macgregor ... 9,r:4,s:26
Vilka monsterlänkar det blir.
Skotskena framme vid ruffluckan. En vanlig lösning som jag antar konstruktören ville komma ifrån då eventuella passagerare alltid sitter ivägen då man vill justera skotet. Eller att den som sitter och slappar eller läser under seglats får skotet på sig i slag och andra manövrar.
http://www.google.se/imgres?q=macgregor ... 9,r:18,s:0
TOR_A, första länken är ungefär så vi har löst det idag. Problemet är att man hela tiden lutar sig mot tamparna och att man lätt får skotet framför sig och då blir instängd.
Mina fästpunkter sitter ganska högt upp, överkanten är kanske en fem centimeter under sittytan?nauska skrev:
Det är nödvändigt eftersom man för upp skotbalken underifrån.
Jag upplever inte att man slår i dessa.
Tillägg, artikeln i fråga, http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 2&artname=
Senast redigerad av 1 Peter_K, redigerad totalt 0 gånger.
Alla borde ha skägg
Tack för svar, Peter! Det lutar åt att sätta in en löstagbar skotskena. Lite dyrare, men tillräckligt många fördelar!
Nu ska jag bara hitta bästa sättet att ändra fästet i bommen. Ska prata med en kompis med TIG-svets, vilket borde bli tillräckligt hållbart.
Nu ska jag bara hitta bästa sättet att ändra fästet i bommen. Ska prata med en kompis med TIG-svets, vilket borde bli tillräckligt hållbart.
jag har erfarenhet av en skotskena monterad på sittbänkarna, fasthållen avnauska skrev:En skotbalk framför sittbrunnsluckan blir nog för långt fram, så jag tror att en löstagbar skotskena är det bästa alternativet just nu.
lexanprofiler skuivade i sittbrunnsargen ( man sköt skotskenan bakåt så den låstes av
beslagen ) dessutom fanns det ett befintligt skot monterat centralt i sittbrunnens golv, detta
kom rakt under skotskenans mitt, där säkrade man med ett beslag och en vantskruv som
en extra förstärkning av skotskenan.
Skotskenan i sig var en träbalk med en skotskena monterad ovanpå.
När skotskenan var borta kunde man fästa slotet i den "ordinarie skotfästet" på sittbrunnsgolvet.
(Lexan)Beslagen i väggen byggde bara någon centimeter så de var inte i vägen när man satt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.