Tre mobiltäckning i Bohusläns skärgård?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hajen5
Silvermedlem

Tre mobiltäckning i Bohusläns skärgård?

Inlägg av hajen5 » mån 26 dec 2011, 17:38

Någon som har erfarenhet av tre:s mobiltäckning - samtal och surf - i Bohusläns skärgård?

seniorseglare
Platinamedlem

Re: Tre mobiltäckning i Bohusläns skärgård?

Inlägg av seniorseglare » ons 28 dec 2011, 08:35

Har haft 3 som mobiloperatör i ca 6 år, såväl telefon som mobilt bredband, och jag tycker det har fungerat utmärkt - i varje fall inte sämre än Telia som jag har haft möjlighet att jämföra med.
En annan fördel med 3 är att det är samma taxa i Danmark som i Sverige.

hajen5
Silvermedlem

Inlägg av hajen5 » ons 28 dec 2011, 09:15

Tack, är ju en viss skillnad mot Telia där det ingår surf upp till 0,5 GB jämfört med 5 GB på Tre. Upp till 5 GB på Telia är ju astronomiskt dyrt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: ... mobiltäckning i Bohusläns skärgård?

Inlägg av Anders S » ons 28 dec 2011, 11:05

Nu har två företag nämnts, jag frågar om det Tre-dje:

Telenor har "fri surf" (upp till 15GB/månad, sedan bromsar man) för den facila summan av 79 kr/månad. Den har jag valt, mer eller mindre i blindo, rent täckningsmässigt. Har någon besked om Telenor täcker bra på västkusten?
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 28 dec 2011, 13:24

Ska man jämföra priser så ska man nog läsa på ordentligt vad som gäller. I slutänden brukar det inte skilja så mycket.
Jag "tvingades" över till Telia för några år sedan. Nu har jag "Prata på" + "Mobilsurf" + ett tvillingkort till iPaden för 128 kr/mån. Max data trafik är 1 Gb/mån sen sänks hastigheten till 120 Kbit/s. Går jag upp till 5Gb datatrafik tillkommer 100 kr men då har jag tillgång till Telia Homerun också.

Telia har en fördel med sitt EDGE nät som oftast ger täckning utanför 3G-zonerna. Hastigheten är lägre men ändå ganska acceptabel och betydligt bättre än GPRS.
I mina trakter får man nästan anstränga sig för att hitta surffria zoner!

hajen5
Silvermedlem

Inlägg av hajen5 » ons 28 dec 2011, 14:07

100 kr skillnad från 199 (Tre upp till 5 GB /Mån) till 299 (Telia upp till 5 GB/mån) är ju faktiskt 50 % dyrare vilket jag tycker är ganska mycket. Mina exempel avser Samsung G SII med 24 mån abonnemang. Därför är jag intresserad av att få veta hur bra Tre i praktiken fungerar i (den Bohusländska) skärgården. Alla tips om andra operatörer mottages givetvis också tacksamt.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 28 dec 2011, 20:05

Anders S skrev:Nu har två företag nämnts, jag frågar om det Tre-dje:

Telenor har "fri surf" (upp till 15GB/månad, sedan bromsar man) för den facila summan av 79 kr/månad. Den har jag valt, mer eller mindre i blindo, rent täckningsmässigt. Har någon besked om Telenor täcker bra på västkusten?
Jag har haft Telenor ett par år och kan inte komma på någon gång det inte har fungerat. Nu har jag ju inte suttit uppkopplad under segling och skärgården är ju inte så djup men jag har inget negativt alls om Telenors täckning längs västkusten.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: ... mobiltäckning i Bohusläns skärgård?

Inlägg av toaen » ons 28 dec 2011, 22:11

Anders S skrev:Nu har två företag nämnts, jag frågar om det Tre-dje:

Hade tidigare Telenor. Fungerade ganska bra.

Seglade gärna förr till Norge - då fanns inte problemet med Internet :wink: . Har dock inte varit där sen min hemskomst från några år i "Stockholsms skärgård.

Talade med Telenor i frågan och om jag inte minns fel så gick det att köpa till så att man kunde surfa i Norge också för en skapligt billig peng. Tillägget gick att teckna månad för månad - med reservation för mitt minne och uppfattningsförmåga. Hur det va för Danmarks del frågade jag inte.

Skaffade mig ett "3-abonemang" i fjol våras. Dessvärre blev båtåret 2011 det sämsta någonsin, både seglings- och båtjobbarmässigt, så jag har inte testat "3-abbonemanget" i båten. Dock i sommarstugan i "tassemarkerna" norr om Stockholm. Fungerar - om än något segt - mot vad man är van vid idag. Batteritiden i modemet är inte heller speciellt låg vid strömavbrott, vilket vi har haft två dagar i rad.

Två ganska korta avbrott på bara upp emot 6 timmar var och ett. Jag tycker för övrigt att vi har alldeles för få och för korta elavbrott totalt sett - speciellt i städerna. :mrgreen:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 28 dec 2011, 23:24

Det är inte enkelt att få en rättvisande bild vare sig av kostnad eller täckning.
I priset ska man räkna in, inte bara månadskostnaden, utan även samtal, smspriser, kostnad för telefon mm. Min erfarenhet är att ställer man samman allt med hänsyn till någon slags normalförbrukning blir ofta den totala kostnaden ganska lika hos de olika operatörerna. I synnerhet om man tittar på tex en 24 mån period.

När det gäller täckning antar jag att handlar om datatrafiken. Det är där skillnaderna finns, ringa går oftast nästan lika bra med alla operatörer, åtminstone så länge man håller sig i bebodda områden.
Ett sätt är att kolla täckningskartorna. Den bygger visserligen på datormodeller men de görs ungefär på samma sätt. Men man måste vara observant. Någon skriver "Upp till 384 kbit/s" i verkligheten betyder det att man ofta ligger på kanske 30-40 kbit/s vilket är minst sagt trögt.
Sen är det ju nätens kapacitet, idag är det inte ovanligt att näten i vissa orter går på knäna vissa tider, tex under lunch när alla ska läsa Aftonbladet. Jag antar att samma fenomen uppstår på kvällen i populära hamnar.

Tre: http://glu.tre.se/coverixwww/
Telia: http://www.telia.se/privat/mobilt-bredb ... karta.page

Westcoast
Guldmedlem

Inlägg av Westcoast » tor 29 dec 2011, 08:11

Anders, vet du om Telenor's erbjudande fortfarande finns kvar, jag hittar det inte på deras hemsida.

Telenor har "fri surf" (upp till 15GB/månad, sedan bromsar man) för den facila summan av 79 kr/månad

/Westcoast

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 29 dec 2011, 09:16

Westcoast skrev:Anders, vet du om Telenor's erbjudande fortfarande finns kvar, jag hittar det inte på deras hemsida.

Telenor har "fri surf" (upp till 15GB/månad, sedan bromsar man) för den facila summan av 79 kr/månad

/Westcoast
http://www.telenor.se/privat/abonnemang ... index.html

Notera! Jag valde detta abonnemang av två skäl... Det ena var att man tillåter (står i det finstilta) att ta hem 15 GB per 30 dagarsperiod, OCH att jag, vid granskning av saldot på min kontantmobil, fann att jag hade 60 kronor kvar av de 100 kronor jag investerade i april. Jag surfar MYCKET mer än jag talar i telefonen... Om det nu visar sig att mina räkningar kommer att öka med en modern telefon, så är det som Bosse säger, abonnemang för 199 kr/månaden med anständiga villkor har alla operatörer.
Anders S

hajen5
Silvermedlem

Inlägg av hajen5 » tor 29 dec 2011, 10:35

bosseh skrev:Det är inte enkelt att få en rättvisande bild vare sig av kostnad eller täckning.
I priset ska man räkna in, inte bara månadskostnaden, utan även samtal, smspriser, kostnad för telefon mm. Min erfarenhet är att ställer man samman allt med hänsyn till någon slags normalförbrukning blir ofta den totala kostnaden ganska lika hos de olika operatörerna. I synnerhet om man tittar på tex en 24 mån period.

När det gäller täckning antar jag att handlar om datatrafiken. Det är där skillnaderna finns, ringa går oftast nästan lika bra med alla operatörer, åtminstone så länge man håller sig i bebodda områden.
Ett sätt är att kolla täckningskartorna. Den bygger visserligen på datormodeller men de görs ungefär på samma sätt. Men man måste vara observant. Någon skriver "Upp till 384 kbit/s" i verkligheten betyder det att man ofta ligger på kanske 30-40 kbit/s vilket är minst sagt trögt.
Sen är det ju nätens kapacitet, idag är det inte ovanligt att näten i vissa orter går på knäna vissa tider, tex under lunch när alla ska läsa Aftonbladet. Jag antar att samma fenomen uppstår på kvällen i populära hamnar.

Tre: http://glu.tre.se/coverixwww/
Telia: http://www.telia.se/privat/mobilt-bredb ... karta.page
I mitt exempel så är det 1. samma telefon 2. samma surfgräns dvs 5 GB / mån 3. ungefär samma hastighet dvs 5 Mb /s 4. Sammma öppningsavgift 99 öre 5. samma pris på telefon dvs 0 Kr

Det som skiljer är 1. Månadskostnad 199 vs 299 2. SMS 39 öre (Tre) vs 69 öre (Telia) 3. Minutkostnad 39 öre (Tre) vs 69 öre (Telia). Behovet av SMS (och MMS) borde ju rimligen minska om båda parter har en smartphone då mail, chatt mm står till buds (?)

Hur jag än räknar så är Telia klart dyrare (om man inte vill begränsa sig till 0,5 GB/mån). Frågan är fungerar Tre (eller någon annan operatör) lika bra i Bohusläns skärgård som Telia? Därav tråden. Anledningen till att jag tog just Tre i min fråga är 900-bandet som man är ensamma om som om jag förstår det rätt används i Sth och (EDIT: delar av) Bohusläns skärgård. Samt att Tre uppenbarligen (enligt oberoende tester och kollegor, vänner) funkar mycket bra i stan (Gbg).

Praktiska erfarenheter av hur det funkar i skärgården mottages alltså fortfarande tacksamt.

Skriv svar