Segla ensam

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Smurfan_360
Rookie

Segla ensam

Inlägg av Smurfan_360 » mån 19 dec 2011, 02:08

Hej!
Jag undrar om det går bra att segla en Granada 24 ensam, har segelbåts erfarenhet dock bara av att segla optimist, laser och tvåkrona, dock mycket god vana av det. Har planerat att gå ett antal seglingskurser om segling, sjömanskap, navigation, instrument och säkerhet för att friska upp mina kunskaper. Som avslutning på det tänkte jag passa på att ta båtkörkort. Vill också passa på att säga att jag inte har några problem med att segla själv (eller med ensamheten som blir), har erfarenhet av att lägga till vid brygga själv, dock var det med tvåkrona. Granadan har framdragna skott till sittbrunnen och utombordare som gör det lättare att manövrera som ensamseglare.
Om ni inte tycker det är någon bra båt har ni någon annan som ni anser passar bättre, vill kunna göra längre seglingar samt bo rätt bra ombord. Vilket denna båt som jag är intresserad av redan är. Ägaren innan har haft den i drygt 15 år.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Segla ensam

Inlägg av Anders S » mån 19 dec 2011, 07:02

Välkommen till forumet.

Det skall nog gå alldeles utmärkt, skall du se. När man seglar ensam gäller två saker: "Inte ramla i vattnet" och vid omedelbar närhet till bryggor, land och andra båtar, "ssssstörsta möjliga vakksssamhet" (för att travestera känd cisrkusdirektör). Samtidigt får man vara med på noterna och ha tänkt igenom det som behöver göras, så allt är förberett. De första tilläggningarna i litet blåst kommer att bli uppfostrande, men förmodligen inte mer. Skillnaden mot tvåkronan är att allt är litet större, tyngre och kräver litet mer tid. Naturlagarna fungerar som innan.

Jag tycker att en Granada 24 är en (av många lika stora) båtar som är utmärkta som första båt. Kör hårt !
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 19 dec 2011, 08:42

Att segla själv är ibland lättare än om man har nån med sig som är helt ointresserad. Man tror att man är två - om man över huvud taget kommer ut på sjön - men när det kärvar till sig och man behöver en extra hand, visar det sig att den inte finns där.

Började segla själv för att överhuvudtaget komma ut på sjön. Bytte till en havsfidra (20 fot 1,7 ton)) och hade sen en L32;a,(32 fot . 6,5 ton) En storfidra (25 fot 3,1 ton) och nu en motorseglare med invändig styrplats Fjord 28CS (28 fot -4,5 ton)

Brukar dra ner storfall, rev-och trimlinor till sittbrunnen. Förseglen på rulle. Skönt att slippa springa på däck. Autopilot kan jag inte tänka mig segla utan - och dinge.

Det som naturligtvis är besvärligast är ju när man skall lägga till och ibland när man skall lämna platsen man ligger på. Man får ju till slut rutin. Till att börja med så tänkte man nog igenom manövern ytterst noggrant och även nån reservplan utifall att. Nu har jag ju alltid haft gamla båtar - från 60 och 70-talet - och har inte den läggningen att en superblank skrovsida är det enda som är viktigt. Om det skulle bli en och annan repa kvittar mig fullständigt lika. Värst är ju om man skulle skada en annan båt.

När jag lägger till i naturhamnar brukar jag gå in mot land och sen lägga motorn på tomgång och trycka båten mot berget. Att hoppa och kasta förtöjningslinor långa vägar har alltid varit förbjudet :wink: ombord i mina båtar. Det finns ett lokalt uttryck som översatt till svenska ungefär säger "lungt och sansat, mjukt och fint". Misslyckas en tilläggning är det ibland bättre att gå ut igen och sen göra om från början.

Ofta ligger jag i Kryssarklubbens bojar eller ankrar på svaj.

Nu är jag ju bortskämd med att ha haft inombordare i alla mina större båtar. Motoreglaget med foten, rorkulten i ena handen och ankarlinan i den andra. Seglade med svärsonens Albin Express i Stockholms skärgård är 2000. Att segla den var toppen, men att manövrera den med aktersnurran i trånga hamnar var ett elände.

Fördelen med aktersnurra är ju att man seglar mycket mer. Att gå med aktersnurra i sjögång är ingen höjdare.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 19 dec 2011, 09:04

Jag seglar väldigt ofta solo i min 28 ft båt med backstag. Det som gör det lite "arbetsamt" vid solosegling är att skota om genuan till andra sidan i slagen. Min rekommendation är att hitta en båt som klarar sig bra med ett mindre försegel och som helst redan har en självslående fock, då blir det andra en baggis även om det finns backstag. Hittar du inget så går det ju bra på Granadan med med såklart...

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » mån 19 dec 2011, 09:15

Smurfan_360 skrev:Hej!
Jag undrar om det går bra att segla en Granada 24 ensam, har segelbåts erfarenhet dock bara av att segla optimist, laser och tvåkrona, dock mycket god vana av det. Har planerat att gå ett antal seglingskurser om segling, sjömanskap, navigation, instrument och säkerhet för att friska upp mina kunskaper. Som avslutning på det tänkte jag passa på att ta båtkörkort. Vill också passa på att säga att jag inte har några problem med att segla själv (eller med ensamheten som blir), har erfarenhet av att lägga till vid brygga själv, dock var det med tvåkrona. Granadan har framdragna skott till sittbrunnen och utombordare som gör det lättare att manövrera som ensamseglare.
Om ni inte tycker det är någon bra båt har ni någon annan som ni anser passar bättre, vill kunna göra längre seglingar samt bo rätt bra ombord. Vilket denna båt som jag är intresserad av redan är. Ägaren innan har haft den i drygt 15 år.
Om jag nu minns rätt, så är Granada 24 mastheadriggad, d v s ha ett stort försegel som går ända till masttoppen. Det är inte lätt för en ensamseglare att kryssa med en sån båt i skärgården, när genuan ska dras över och sträckas i slagen. En båt med självslående fock borde du absolut sikta in dig på!

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 19 dec 2011, 09:24

eriksbo1 skrev:
Smurfan_360 skrev:Hej!
Om jag nu minns rätt, så är Granada 24 mastheadriggad, d v s ha ett stort försegel som går ända till masttoppen. Det är inte lätt för en ensamseglare att kryssa med en sån båt i skärgården, när genuan ska dras över och sträckas i slagen. En båt med självslående fock borde du absolut sikta in dig på!
Nu är väl mastheadriggade enklare att segla, saknar t.ex. backstag. Att dra genuan på en 24-fotare
är ju inte något tyngre jobb ... Självslående fock är naturligtvis "bra att ha" men det finns ju annat
som underlättar. Autopilot hör dit, bra inombordare och god manövrerbarhet vid manövrer likaså.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 19 dec 2011, 09:28

Jag seglar för det mesta ensam.
Har dragit ner fallen till sittbrunn.
Har som regel att aldrig gå upp på däck (i onödan).
Har en "kastilanddragg" á 2 kg, bra hjälp vid ensamtilläggning.
Räddningsstege så att man kan ta sej ombord.
Alltid flytväst.
Autopilot finns, men roderlåsning används mest.
Bensin till snurran förvaras i flaskor.
Bara att vända en flaska upponer i tanken vid soppatorsk.
Burk för de mindre "behoven", inget klängande utanför båtsidan.
Förbered avfärden noggrant, väl ute så är det besvärligt att hämta eller stuva om grejor.
Använder mest focken istället för genuan.

http://www.granada-class.dk/PDF/Test/Granada24.pdf
Bilagor
Lasses IF.jpg

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 19 dec 2011, 10:20

Noterade båtmodellen och kom naturligtvis ihåg min första egna båt, smurfan.

http://www.sailguide.com/batfakta/comme ... comment=83

Hoppas det blir bra!

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 19 dec 2011, 14:51

Har seglat solo större delen de senaste 11 åren. Ofta med litet barn och hund som sällskap vilket inte alltid underlättar =)

Själva seglingen är nog inget problem. Jag seglar NF som har självslående vilket underlättar seglingen (och upp- nedtagning av segel) mycket.

Trixigast är att lägga till och kasta loss. Mina främsta råd är att 1. välja plats noga. Det kan bli jobbigt som tusan om man väljer en plats med sidvind och du skall vara på tre platser samtidigt (i fören, i aktern och på sidan för att bära av). Punkt 2.var ute i god tid och förbered dig noga. Ta ned segel och beslå, gör klart förtöjningståg, lägg ut fendertar etc långt innan du börjar cirkla omkring och leta lämplig hamnplats - innan du går in i en hamnbassäng. Samma sak när du går ut. Gör klart för segling, enkla upp förtöjningar och städa undan. Råd 3. ta det väldigt lugnt så allt hinns med och tänk efter före. Kolla hur vinden blåser tex. Ibland får man ögonkontakt med en hjälpsam båtgranne och allt går mycket lättare.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » mån 19 dec 2011, 15:05

Sandhamn i högsäsong funkade för mej, knökfullt men en plats ledig längst in.
Grannarna hade sina fendrar ute och på bryggan stod en snygg hamnväktarinna och hjälpte till.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 19 dec 2011, 15:36

Vid ensamtilläggning.
Hänger inte ut fendrarna, men har dom beredda.
Fendrar har en viss benägenhet att fastna i andra fendrar.
Oftas går det bra att "landa" på grannens.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 19 dec 2011, 16:29

jappelino skrev:Sandhamn i högsäsong funkade för mej, knökfullt men en plats ledig längst in.
Grannarna hade sina fendrar ute och på bryggan stod en snygg hamnväktarinna och hjälpte till.
En överfull hamn med en något tång plats ledig eller en brygga där det finns en plats mellan två båtar är väl det lättaste sättet att lägga till.

Det lärde jag mig på Utö. Jag tror året var 2003.

Jag är ganska försiktig av mig - ibland kallar jag det lite skämtsamt att jag är folkskygg :wink: . Kommer jag ut i en naturhamn och det ligger andra båtar lägger jag mig inte gärna på fenderavstånd. Kanske tom går nån annan stans.

Utö hade man ju, som Bohusläning, hört talas om och när vi var i närheten gick vi in i hamnen. Det var ganska tidigt på eftermiddagen och gott om plats och vi la oss på en träbrygga. Fenderavstånd till båten på babordsidan, men det blev en lucka på ca 2 meter till båten på styrbordsidan. En gammal fin skärgårdskryssare. Vi tog en promenad runt ön. Jag är ju i princip "kronisk trött" och när vi kom tillbaka till båten la jag mig och somnade. Efter en stund väckte mig frugan för det va en kille ombord i vår båt och höll på att flytta vår dinge som vi hade på aktern.

In i 2 meterhålet höll en stor segelbåt - säkert 4 meter bred - på att backa in, trotts protester från båtarna runt i kring. Man hade släppt ankaret i fören och när man fick närkontakt med vår båt och skärgårdskryssaren på andra sidan med ett par stora kulfendrar emellan backade skepparn, med hjälp av den kraftiga motorn rakt i i det minimala hålet. Inga problem. Det blev plats även för dem. Det var 8 unga killar ombord. Ganska snart hade den ombordvarande skaran utökats till det dubbla. Av någon outgrundlig anledning va de som tillkom tjejer. :D Som tur var hade jag sovit nån timme på eftermiddagen, det var inte lätt att sova med en sån granne. Fast dom hade nog väldigt roligt. :P Dom såg i alla fall väldigt bleka och tärda ut på morgonen - åtminstone de tjejerna som vi såg smet iland.

Efter det har jag praktiserat principen några gånger. Fast jag brukar köra in med fören. Det behöver inte va så stort hål då. Sätta in stäven mellan två lämpliga båtar och frammåt med Volvo Pentan. Om man behöver nån extra fender får man väl avgöra från fall till fall. Ofta är ju de anfra båtarna väk avfendrade. Det har funkat varje gång. :mrgreen: Fast det behöver ju inte va knökat. Är det lite sidvind är det ju skönt att kunna smita in mellan två båtar om det finns plats.Som alltid när man jobbat skall man va lite lat och gärna välja ett enklare alternativ. Man behöver ju inte ta det värsta läget och besvärligaste förtöjningen om det finns enklare alternativ.

Det där med att få hjälp är inte alltid helt enkelt, även om det är av unga vackra flickor.

Kommer ihåg en gång i Mariehamn. Förtöjningsbojar i Gästhamnar ligger alltid förfärligt långt ut. Hade en bojkrok med isplitsad lina i. Krokar i bojen och går in mot pontonbryggan. När jag nästan är framme vid bryggan är linan slut. Jag börjar försöka dra mig ut för att skarva i linan, när jag får se att en man på kajen har fått tag på min pullpit och försöker dra in båten. Försöker att ropa till honom att släppa, utan resultat. Det tog en stund innan jag fick honom att släppa båten, så jag kunde dra mig ut, skarva i linan och gå in mot bryggan igen.

Fast det är skoj att det händer lite tokigheter ibland. Det är ju dom episoderna man kommer ihåg långt efteråt.

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » mån 19 dec 2011, 22:15

Klart du ska segla ensam - fantastiskt skönt.
Så här förbereder jag mig själv och båten:
Noggrann genomgång av färdväg och alternativa vägar innan avfärd.
Försegel på rulle. Ofta endast försegelsegling om vindarna bär.
Ett rev i storen innan avfärd (lätt att slå ut).
Neddragna fall.
Autopilot med slagautomatik.
Livsele och livlina på större vatten och uppe på däck utom vid förtöjning.
"Commandohake" dvs en lätt fisknätsdragg med ormlina för att svinga iland en tamp vid tilläggning.
Ankrar ofta - förtöjer sällan.
Fendrar uppe i hållare på pushpit och försedda med snabbfästen.
Lunchmat i termos om det är en översegling annars lunchankras oftast.
Kaffe, kalla drycker i en mjuk kylväska.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 19 dec 2011, 22:49

Andra bra hjälpmedel är såklart autopilot men jag har klarat mig bra med en enkel styrbroms av friktionstyp, finns att köpa i båthandeln. Seglar även mycket spinnaker solo.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 19 dec 2011, 23:29

callisto skrev:Klart du ska segla ensam - fantastiskt skönt.
Så här förbereder jag mig själv och båten:
Noggrann genomgång av färdväg och alternativa vägar innan avfärd.
Försegel på rulle. Ofta endast försegelsegling om vindarna bär.
Ett rev i storen innan avfärd (lätt att slå ut).
Neddragna fall.
Autopilot med slagautomatik.
Livsele och livlina på större vatten och uppe på däck utom vid förtöjning.
"Commandohake" dvs en lätt fisknätsdragg med ormlina för att svinga iland en tamp vid tilläggning.
Ankrar ofta - förtöjer sällan.
Fendrar uppe i hållare på pushpit och försedda med snabbfästen.
Lunchmat i termos om det är en översegling annars lunchankras oftast.
Kaffe, kalla drycker i en mjuk kylväska.
Du skriver "fisknätsdragg med ormlina" vad menar du med ormlina!?

Hoppas att du inte menar samma sak med ormlina som jag, dvs en vire med inspunnen nylon eller hampa. http://svenskuppslagsbok.se/tag/ormlina/

Skriv svar