Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Lasse L
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
HansH skrev:Ny storm. Får se om det blir 0-2 eller 1-1...
Många har inte "röjt" efter senaste stormen.
Presenningar fladdrar, rör (NOA elller liknande) hänger och slänger och skaver på båtgrannen.
Öppna båtar vattenfylls av regnet.
Båtar står "lösa" på bockarna, kilarna har ruskat loss och fallit ner på marken.
Jag tycker det är oansvarigt av båtägarna att inte efter en storm kolla läget på sin båt.
I värsta fall välter båten och skadar intilliggande.
Det har blåst > 20 M/S hela dagen just nu är det < 20 M/S Vattenstånd ca 1 m över.
Enl.
http://vivakarta.sjofartsverket.se/
-
Westcoast
- Guldmedlem
I vår hemmahamn gick hamnkapten ut med ett mail nyligen och uppmanade båtägarna att se till sina båtar och att säkra eller ta bort undermåliga täckningar.
Oj vad många båtägare som dök upp på hamnplan efter detta
/Westcoast
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej på Er
Kan meddela att min NOA med uteliggare klarade stormen. Jag har spännt linor från presseningen hårt runt skrovet samt en extra lina i spral runt båt och täckning för att hålla ner presseningen (och NOAn). Plast dunkar med vatten i för och akter. Allt var OK i lördags em och då blåste det så att det knappt gick att trampa cykeln i motvinden. Det fanns dock gott om trasiga ställningar och presseningar. Man måste helt klart göra rätt annars går det illa.
Hälsningar
Glad Seglare
-
J@nne
- Diamantmedlem
Tyvärr ser man allt för många som slarvar med att surra ihop stöttorna som vilar mot skrovet. Båtarna står på bockar men stöttorna som Grefabs personal sätter dit SKALL av båtägarna surras på ett eller annat sätt fixeras så båten inte kan flytta sig i sidled så de välter. Ett rep eller spännband under kölen är tillräckligt.
-
SWE54
- Diamantmedlem
J@nne skrev:Tyvärr ser man allt för många som slarvar med att surra ihop stöttorna som vilar mot skrovet. Båtarna står på bockar men stöttorna som Grefabs personal sätter dit SKALL av båtägarna surras på ett eller annat sätt fixeras så båten inte kan flytta sig i sidled så de välter. Ett rep eller spännband under kölen är tillräckligt.
Står det i kontraktet menar du...? eller i någon instruktion någonstans kanske...
Jag känner inte igen eller till det.
Jag har heller aldrig haft problemet att dom skulle kunna flytta sig eller välta utan dom sjunker ner i marken så att glapp uppstår mellan stötta och skrov. Värst var det förra vintern på gruset när allt smältvatten ran i små bäckar kors och tvärs. Det underminerade en hel del.
-
Lasse L
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
SWE54 skrev:J@nne skrev:Tyvärr ser man allt för många som slarvar med att surra ihop stöttorna som vilar mot skrovet. Båtarna står på bockar men stöttorna som Grefabs personal sätter dit SKALL av båtägarna surras på ett eller annat sätt fixeras så båten inte kan flytta sig i sidled så de välter. Ett rep eller spännband under kölen är tillräckligt.
Står det i kontraktet menar du...? eller i någon instruktion någonstans kanske...
Jag har heller aldrig haft problemet att dom skulle kunna flytta sig eller välta utan dom sjunker ner i marken så att glapp uppstår mellan stötta och skrov. Värst var det förra vintern på gruset när allt smältvatten ran i små bäckar kors och tvärs. Det underminerade en hel del.
Har av GREFABs personal fått rekomendationen att surra bockarna.
Vilket jag och de flesta gör.
Har alltid varit välkänt i hamnen.
Hittar inget om det i
http://www.grefab.se/files/allt_om_batp ... r_1-12.pdf .
-
HansH
- Diamantmedlem
Glad_seglare skrev:Hej på Er
Kan meddela att min NOA med uteliggare klarade stormen. Jag har spännt linor från presseningen hårt runt skrovet samt en extra lina i spral runt båt och täckning för att hålla ner presseningen (och NOAn). Plast dunkar med vatten i för och akter. Allt var OK i lördags em och då blåste det så att det knappt gick att trampa cykeln i motvinden. Det fanns dock gott om trasiga ställningar och presseningar. Man måste helt klart göra rätt annars går det illa.
Hälsningar
Undviker att dra linor eller presenningen mot skrovet - smuts + regnvatten gör att det blir rena rama våtslipningen av skrovet.
Märks kanske inte på en äldre båt med matt gelcoat, men om man har en ny båt eller åtminstone hyfsat blanka fribord så blir det snabbt skavmärken.
-
Brendan
- Diamantmedlem
SWE54 skrev:J@nne skrev:Tyvärr ser man allt för många som slarvar med att surra ihop stöttorna som vilar mot skrovet. Båtarna står på bockar men stöttorna som Grefabs personal sätter dit SKALL av båtägarna surras på ett eller annat sätt fixeras så båten inte kan flytta sig i sidled så de välter. Ett rep eller spännband under kölen är tillräckligt.
Klicka på denna länk:
http://www.seniorseglarna.se/00-filer/2011_2.htm
Tredje raden uppifrån! Texten är ett utdrag ur höstbrevet alla GREFAB-kunder får inför vinteruppläggningen.
.
-
J@nne
- Diamantmedlem
Ja, det står specifikt i den information man får tillsammans med föranmälan inför upptagningen.
Under kapitlet "täckning" står följande "bockarna SKALL säkras med en tamp under båten", vilket jag tolkar att det är båtägaren som åsyftas?
Om det brister i detta och båten välter friskriver sig Grefab helt ansvaret för skadorna.
Edit: såg att "Brendan" svarade samma sak. Tack!

-
Lasse L
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
J@nne skrev:SWE54 skrev:J@nne skrev:Tyvärr ser man allt för många som slarvar med att surra ihop stöttorna som vilar mot skrovet. Båtarna står på bockar men stöttorna som Grefabs personal sätter dit SKALL av båtägarna surras på ett eller annat sätt fixeras så båten inte kan flytta sig i sidled så de välter. Ett rep eller spännband under kölen är tillräckligt.
Ja, det står specifikt i den information man får tillsammans med föranmälan inför upptagningen.
Under kapitlet "täckning" står följande "bockarna SKALL säkras med en tamp under båten", vilket jag tolkar att det är båtägaren som åsyftas?
Om det brister i detta och båten välter friskriver sig Grefab helt ansvaret för skadorna.
Edit: såg att "Brendan" svarade samma sak. Tack!

Lite märkligt att det inte står något i (
http://www.grefab.se/files/allt_om_batp ... r_1-12.pdf ) föreskrifterna om detta, vilket är viktigt.
Får läsa min post lite bättre.
Efter att det har stormat, har jag sett i Hinsholmen (GREFAB) att "personalen" gått runt och justerat bockarna.
-
SWE54
- Diamantmedlem
Brendan skrev:SWE54 skrev:J@nne skrev:Tyvärr ser man allt för många som slarvar med att surra ihop stöttorna som vilar mot skrovet. Båtarna står på bockar men stöttorna som Grefabs personal sätter dit SKALL av båtägarna surras på ett eller annat sätt fixeras så båten inte kan flytta sig i sidled så de välter. Ett rep eller spännband under kölen är tillräckligt.
Klicka på denna länk:
http://www.seniorseglarna.se/00-filer/2011_2.htm
Tredje raden uppifrån! Texten är ett utdrag ur höstbrevet alla GREFAB-kunder får inför vinteruppläggningen.
.
Utmärkt...!
Det står ju visserligen bockar men man får väl anta att det är stöttorna dom menar...?
Det blir väl en tamp under båten i helgen då för säkerhets skull.
Jag hade ju tom bladet hemma med all info...
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej HansH
Du har förmodligen helt rätt i att en pressening som ligger och slår eller glider hela vintern på skrovsidan ger märken. Jag hade samma utgångspunkt för nogra år sedan och byggde bla en egen träställning med uteliggare för att undvika kontakt mellan pressening och skrovsidor. Det var dock hela tiden problem med att saker lossnade vid hård vind. Jag tog mig då en tur i hamnen och kunde konstatera att många packade in båten genom att mer eller mindre dra presseningen tajt mot båten och med spända linor få den att ligga så still som möjligt. De flästa som gjorde så hade någon typ av ås som de ordnade med bockar och en överliggare. En del la tvättsvampar mellan pressening och skrov. Denna typ av täckning hade sällan några problem med söderblåsta ställningar mm. Jag ändrade då strategi och försökte att spänna presseningen så hårt som möjligt. Först på förra båten med ganska stor kontaktyta mot gelcoaten. På nuvarande båt med NOA-uteliggareställning blir kontaktytan bara en liten rand ovanför vattenlinjen. Jag var nere i går och allt var OK. Tyvärr så är min pressening inte av högsta kvalite och det märks att den slits i väder som varit.
Hälsningar
Glad Seglare
-
Minne
- Platinamedlem
Jag hade tidigare båtarna utomhus i över 20 år. Använde en Noa ställning med utriggarsats. Gjorde ett starkt A av battingar (2" x 4") som jag ställde upp mot förpushpiten och band fast A:et i räcket. På takåslisten lade jag ett ämbar (hink) i vardera ändan så att aluröret inte skulle tränga igenom presenningen (ibland gick ämbarena sönder men inte presenningen). Presenningen var stor( 8 x 13 m för Arcona 36) och räckte alltså ned till nästan en meter ovanom marken. Framtill "sydde" jag fast presenningen mot sig själv så att det blev tätt. Båten strävade jag att svänga så bra som möjligt med fören mot den vanligaste vindriktningen (S..SW).
Baktill lade jag två battingar upp att luta mot akterns pushpiträcken och band fast i dem. Ett par vågräta battingar spikades mellan plankorna. Dessutom utriggarsatsens alurör för att hålla borta presenningen från båtens akter.
Min tunga presenning hölls på plats med att jag band fast endast 4 st av presenningens linor mellan båtbockens hörn och presenningen. Sedan lade jag tjocka 2 x4 " battingar runt båten på marken och slog fast dem med tvärgående battingar så att jag framme under fören lade upp jollen som tyngd på markställningen. Dessutom använde jag betongkantstenar på plankorna på marken. I fören och aktern spikades markplankorna fast i de vertikala ställningarnas battingar. Resten av presenningens linor fäste jag i gummisnoddar (för bindning av last på bilar (losskopplade från varandra)) mellan presenningen och markställningen.
Idén med allt detta är att ta bort allt fladder från pressenningen. När vinden pressar mot presseningen ger gummisnoddarna bara efter så mycket som behövs. När vindpusten går över är presseningen igen spänd av gummisnoddarna och flaxar aldrig vilt i vinden. Och de fyra linorna till bockhörnen håller annars presenningen på plats i alla riktningar.
Dethär fungerade riktigt bra på en plats som inte var helt öppen. Men även i aktern skall pressenningen vikas och fästas så att blåsten inte slipper in under presenningen från fören eller aktern.
Trots detta hände det sig att alurören kunde böja sig i stormarna, mest berodde det på snölast. Snön måste man gå in under presenningen och slå lös så den lossnade. Med en lätt presenning lönar det sig inte ens att försöka täcka in båten. Ett stort problem med Noa ställningen var först mantågsstöttornas fästen. Först efter att jag borrat igenom däcksfästena och Noa ställningens rör och lagt in en vågrät lång bult med Nyloc mutter igenom stöttans fot började det hålla. Nylonskruvarna kan man helt glömma. De håller inte alls.
Fungerade tidigare 7 år som disponent för en segelbåtshamn för ca 90 båtar. Har alltså sett en hel del olika täckningssystem. Jag skulle definitivt avråda alla från att använda några som helst hängande tyngder i presenningslinorna. (Inga vattendunkar, bilringar eller sand- eller betongfyllda kanistrar. Tack!) Det är livsfarliga saker för både båtar och människor och förhindrar trots det inte rycken i presenningen.
Nu har jag båten i en hall och slipper besväret med täckningen men det kostar skjortan.
Minne
-
sator
- Diamantmedlem
Min Noa höll. Men det gjorde inte vaggan..(Press o son)
Gissa vilket som är enklast att fixa..