När jag startade min MD11c för första gången i år så såg jag att det kom ut kylvatten. Men när jag körde båten steg temperaturen snabbt och bara lite eller inget kylvatten kom ut.
Tvingades köra på lägsta fart för att hålla temperaturmätaren från det röda.
Kontrollerade sedan impellern som så riktig ut och tog ur termostaten som visade sej vara kass.
Provade att köra i normal marchfart utan termostat och då stannade temperaturmätern mitt i det gröna - men drog sej åt rött då jag körde hårdare.
Borde inte det komma ut lika mycket kylvatten oavsett om termostaten fungerar eller ej eftersom det vatten som inte går in i motorblocket ju åker direkt ut i avgasröret i stället?
Tacksam för tips om vad felet kan vara.
TOMAS
Kylproblem MD 11c
-
ole
varm motor
Inte vet jag - men har upplevd samma problem med en 17c. Betring när jag ränsade up kylsystemet. Jag anvende \"plumbo\" avloppsrening, men
det fins nog andra medel för syftet. Du har saltvattenskylning, eller hur?
Lycka till !
det fins nog andra medel för syftet. Du har saltvattenskylning, eller hur?
Lycka till !
-
Calle C
Titta på avgaskröken.
Inne i den bildas små \"koksbitar\" som blir fler o fler samt större.
Resultatet blir sämre kylvattengenomgång och det kan variera beroende på hur bitarna lägger sig.
Skruva av avgaskröken och be någon med en brännare bränna rent eller mekaniskt med en vajerstump i en borrmaskin, stoppa in den i hålet upptil och kör. Det första alt. är bäst.
Lycka till
Inne i den bildas små \"koksbitar\" som blir fler o fler samt större.
Resultatet blir sämre kylvattengenomgång och det kan variera beroende på hur bitarna lägger sig.
Skruva av avgaskröken och be någon med en brännare bränna rent eller mekaniskt med en vajerstump i en borrmaskin, stoppa in den i hålet upptil och kör. Det första alt. är bäst.
Lycka till