Laga presenning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Laga presenning

Inlägg av Calvados » fre 02 dec 2011, 15:38

Hej, förra söndagens härliga väder gjorde att min presenning revs upp på ett par ställen bla en lång reva på ca 3m.
Hur lagar man det på bästa sätt?
Det är en "riktig" presenning som är anpassad efter båten så jag vill helst slippa en köpa en ny.
Alla tips emottages tacksamt.
Mvh
Olle

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laga presenning

Inlägg av Ridax » fre 02 dec 2011, 15:50

Limma med Casco LiquiSole 2990/2991. Finns antagligen billiga alternativ hos Biltema också, men det har jag ingen koll på. Du får skaffa någon stuvbit press som du kan klippa till och lappa med.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laga presenning

Inlägg av Anders S » fre 02 dec 2011, 16:16

Ridax skrev:Limma med Casco LiquiSole 2990/2991. Finns antagligen billiga alternativ hos Biltema också, men det har jag ingen koll på. Du får skaffa någon stuvbit press som du kan klippa till och lappa med.
Jag tror att LiquiSole är ett utmärkt tips, det skall jag prova själv (nästa gång). Jag gjorde samma lagning i höstas med Biltemas kontaktlim, det ser ut att hålla över vintern, men det ser tveksamt ut rent optiskt (kanterna redan litet öppna). En minimodell av PVC-presenning hittade jag på Jula för en hundring, den räcker till många lappar. Till våren hittar man nog en presenningsbit i container, men det är väl så dags...
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Laga presenning

Inlägg av Fredrik » fre 02 dec 2011, 16:21

Rugga ytorna med sandpapper och tvätta rent med sprit innan limning med kontaktlim, så håller det. Det var rådet jag fick från Cramo när jag skulle laga en presenning för några år sen. Lagningen höll längre än resten av presenningen...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laga presenning

Inlägg av Anders S » fre 02 dec 2011, 19:48

Fredrik skrev:Rugga ytorna med sandpapper och tvätta rent med sprit innan limning med kontaktlim, så håller det. Det var rådet jag fick från Cramo när jag skulle laga en presenning för några år sen. Lagningen höll längre än resten av presenningen...
Jaha, så du menar att gnugga bort det fuktiga dammet med en sliten tubsocka på foten och limma i + 5 grader när limmet knappt avdunstar... inte skulle vara bra nog? Konstigt. :D
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laga presenning

Inlägg av bosseh » fre 02 dec 2011, 20:07

Det finns ett proffslim som heter Pliobond som är kanon när det gäller limning av tex presenning. Förr fick man tvätta med Tri men sen blev det kemiskt ren bensin. Rugga upp ytan med sandpapper. Helst syr man också. Pensla på lim på ev söm och längs skarvkanten så håller det länge.
Alternativet är ju att gå till kapellmakaren ...

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Laga presenning

Inlägg av sator » fre 02 dec 2011, 22:42

Bosseh
Beskriver det alldeles utmärkt. :D

Däremot kan du nog får en kapellfirma (som gör kapell till lastbilar) att svetsa i
en lappnings bit.
Det är nog set bästa. Men krångligast och dyrast..

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Laga presenning

Inlägg av callisto » lör 03 dec 2011, 10:13

Ovanstående lim-förslag är att föredra.
Ibland kanske det inte funkar att ta av pressen från båten av någon anledning.
Quick-fix kan då vara vanlig silvertejp i riklig mängd.
Spara en liten glipa i duken så att silvertejpen på utsidan och insidan kommer i kontakt med varandra så blir det starkare.
Håller max en säsong.
Man kan även fålla revan med silvertejp och sy ihop pressen med grov fiskelina som förseglas med mer tejp.
Håller två säsonger.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Laga presenning

Inlägg av J@nne » lör 03 dec 2011, 10:35

De ambulerande firmor som åker runt och reparerar lastbils/trailerkapell svetsar på plats med varmluftspistol och med en räfflad rulle smälter ihop kapellduken, sedan lägger de på en ny lapp över som de smälter dit på samma sätt.

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: Laga presenning

Inlägg av LasseT » lör 03 dec 2011, 11:32

Ridax skrev:Limma med Casco LiquiSole 2990/2991. Finns antagligen billiga alternativ hos Biltema också, men det har jag ingen koll på. Du får skaffa någon stuvbit press som du kan klippa till och lappa med.
Fungerar det även att om temparturen ligger ~+5 grader?
Står 15-40 grader på bruksanvisningen.

Är det någon som känner till ambulerande presennings reparatör i Malmö området så hör av er.

Fick ett hål på en 1 år gammal PVC presenning, och det är så j.... jobbigt att ta upp o ner 40 kg presenning så jag vill helst laga på plats.... om det inte är försent med tanke på att det blåser ganska ordentligt idag också.

Det hörde till "lagningstejp" men jag kan knappt rulla ut och sedan fäster den inte alls.

Lars

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Laga presenning

Inlägg av BjörnS » sön 04 dec 2011, 10:44

Silvertape.
Min erfarenhet är att den släpper vid köldgrader.
Det kan bero på olika tillverkare, tapen ser ju likadan ut, men vilket märke funkar då på en presenning som rör sig i vinden, i minusgrader?
//Björn
//Björn

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Laga presenning

Inlägg av callisto » sön 04 dec 2011, 11:18

Minusgrader är ok men inte fukten/isen. Ospec märke på silvertejp.
Förutsätter man ruggar och torkar ytan på pressen samt att tejprullen inte förvarats i båten.
Oftast liggger det ett tunt lager med frusen kondens på pressen som först behöver tas bort.

Vilket lim funkar f.ö. bra även i minusgrader ?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Laga presenning

Inlägg av Fredrik » tor 08 dec 2011, 20:46

Om man vill tejpa kanske spinnakertejp eller märkduk för segelförstärkning kan vara något? Det sitter kanske bättre än silvertejp...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Laga presenning

Inlägg av Mats Brage » tor 08 dec 2011, 22:11

Hej,

Jag köpte på Press & Son en reparationstejp (kommer inte ihåg namnet) som fungerade fint när jag reparerade lite trasiga ställen på pressen. Det satt hela vintern, och endast på de ställen där jag inte helt fått tryck dit tejpen (svår med mothållet ibland) behövdes en ny omgång i våras.

Mats
Scanner 391 nr 142

freddy88
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 21 apr 2020, 09:38

Re: Laga presenning

Inlägg av freddy88 » tis 21 apr 2020, 09:40

Hej,

Se denna länk om ni behöver laga er PVC-presenning. Jag tycker den är väldigt bra.

https://hallbyggarna.se/guide-laga-pvc-presenning/

Skriv svar