NOA vs stormen: 0-1

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av HansH » mån 28 nov 2011, 10:01

Var ute o tittade till båten i Fiskebäck igår kväll vid 18-tiden.
Då blåste det "bara" 30m/s i byarna (det ökade senare).
Grannens täckställning hade vridit sig så jag fick ”ringt ut honom”.
NOA-ställningen hade hoppat loss ur mantågsfötternas fäste o studsade omkring på fördäcket...
Borta i Fiskehamnen låg en motorseglare o studsade mot kajkanten mellan fiskebåtarna – tvivlar på att den klarade sig.
Åkte ut o inspekterade i dagsljus i morse. Fanns nästan inte en enda hel NOA-ställning – det var rena rama plockepinnet på verenda båt.
En av grannbåtarna (en Hanse 320) såg för jäklig ut. Deras NOA-kopia hängde ut på ena sidan o skrapade längs med fribordet. Jag lyckades åtminstone lyfta upp den på däck så att den stod still.
Samma sak med min båtgranne på andra sidan vars NOA-ställning också hängde på utsidan båten. Nästa båt var också på G. Ställningen satt kvar men var böjd en halvmeter åt sidan!
Låg sönderslitna presenningar o fladdrade på hela hamnplan.
Vår båt var en av de få som klarat sig utan några skador – bara två fendertar som vridit sig (sitter för att skydda presenningen vid pushpiten).
Men så har vi en täckställning av trä – tar tid att skruva ihop, men den tål MYCKET mer är plockepin-NOA.

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av ALm » mån 28 nov 2011, 12:48

NOA rekommenderar/föreskriver ju att takås-röret förankras med linor för att hindra att täckningen lyfter. Utan dessa linor är det ju bara de futtiga låsskruvarna i mantågsfötterna och låsen i stöttorna i för och akter (som låser undre röret till det övre i stöttan) som hindrar en luftfärd. Hade man fixerat med linor?
ALm

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av HansH » mån 28 nov 2011, 12:56

Jodå det var förankrat med linor/band.
Rören ser ut att ha knäckts o gått av ändå...

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av Ridax » mån 28 nov 2011, 13:08

Då är det 1-1 i matchen. Jag var just ute vid båten och allt låg precis som det skulle.

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av ALm » mån 28 nov 2011, 13:14

Intressant men skrämmande. Nu undrar jag om det bara var NOA-täckningar som inte höll måttet? På ostkusten finns ju alternativ: Press&Son t. ex.
ALm

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av HansH » mån 28 nov 2011, 13:40

Det var både NOA "orginal" och de kopior som har plastbeslag som hade krashat.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av Excel 319 » mån 28 nov 2011, 15:54

Det är inte bara ställningen man får titta på, utan även förankringen av pressen. Jag har provat både att ha sträckta linor, linor med chockkord och senaste åren vattenfyllda plastdunkar. Helt klart , för mig, är att dunkarna fungerar bäst. Både med avseende på slitage och stabilitet. Men nu står jag inomhus och det känns väldigt tryckt och bra.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av HR312 » mån 28 nov 2011, 19:16

Jag har haft en NOA-ställning de senaste åren och jag är inte imponerad. Särskilt irriterande är rattarna som lossnar från den gängade tappen ideligen. Såhär i efterhand tycker jag nog att de 10 000 kr den kostade hade kunnat satsats på en annan lösning. Ska man säga något snällt om den är den ju i varjefall hyfsat lätt att hantera. Kollade i eftermiddag och mot förmodan satt allt som det skulle. Som ovan påtalats är det oerhört viktigt att förankra ställningen i båten. Själv använder jag spännband.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av Anders S » mån 28 nov 2011, 20:25

Jag har också en NOA-ställning. Denna säkrar jag med spännband och grejor. MEN, när stormvarningen kom i går så tog jag min samling av tampar och linor (rena ur tvätten, suck...) och körde kåldolmsmetoden, dvs slog dessa linor över båten och runt takåsen, över presenningen och under boten. Denna gång gick det bra.
Anders S

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av Anders » mån 28 nov 2011, 22:14

Jag har också NOA-ställning som är förankrad i däck. NOA-ställningen höll fint, men inte presenningen. Den hade klyvts vid taknocken i två delar, så det låg en del på varje sida om båten. Konstigt för jag har aldrig haft problem med att taknocken skavt sönder något tidigare.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av Lasse L » mån 28 nov 2011, 22:47

Med 2 tums järnrör och hårt surrad press under kölen så var det inga problem.
Dessutom billigare än NOA, rören från skroten.
Vintertäckning.jpg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av HansH » mån 28 nov 2011, 22:50

Excel 319 skrev:Det är inte bara ställningen man får titta på, utan även förankringen av pressen. Jag har provat både att ha sträckta linor, linor med chockkord och senaste åren vattenfyllda plastdunkar. Helt klart , för mig, är att dunkarna fungerar bäst. Både med avseende på slitage och stabilitet. Men nu står jag inomhus och det känns väldigt tryckt och bra.
De som "bara" hade fyllda vattendunkar funkade inget vidare. På vissa båtar flög dunkarna både högt o lågt varvid de slog i både den egna och grannarnas båtar.
Jag har byggt en täckställning som klarat både Gudrun, Per och helgens (Berits?) storm.
Först ställer jag ut 13st 25 liter dunkar fyllda till ca 90%. Har borrat hål i "taket" på dunkarna samt i locken för att de inte skall stjälas o tex användas för att slanga bensin/diesel.
Alla dunkarna är sedan fastskruvade och förbundna med en träram som gör att enskilda dunkar inte kan lyfta utan det är hela sektionen som "håller emot".
I för o akter finns sedan en stolpe/stötta som förbinder ramen med takåsen. De två stolparna är fastknopade i ankarbeslaget resp fästet för häckstaget, dvs beslag som tål att belastas. Takåsen är försedd med 5 "takstolar som står på däck (med bitar av liggunderlag som mellanlägg). Takstolarna avslutas/förbinds med en böjd bräda som håller ut presenningen från skrovsidan.
Visst, den tar en stund att skruva ihop/isär. Men den håller trots sin ålder! Med diverse ombyggnader så har den tjänstgjort i 11 år och på två båtar. Ligger dessutom utomhus utan skydd hela somrarna.

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av Göran A » tis 29 nov 2011, 08:30

Det är ju vid sådana här tillfällen där man undrar om inte det är bättre att låta bli att täcka båten (om man inte har teakdäck).
En båtgranne har aldrig täckt sin båt under 25 år och inga problem.
Täcker själv båten med press. + NOA-ställning och tycker att det är skönt när båten är täckt, men vid varje ordentlig storm känns en osäkerhet. I mitt fall ligger båten mot västerhavet och är oskyddad. Vid en tidigare storm såg jag en båt med NOA-ställning som klarat sig bra, men pulpiten som ställningen var fäst vid låg knäckt efter däck, så visst är det stora krafter.
De täckningar som tycks klara sig bra är där man bara täcker sittbrunnen med en kraftig pressening och förankrar den tätt efter båten så att inte vinden kommer åt underifrån.

Göran A

beason
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 18:47

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av beason » tis 29 nov 2011, 11:50

Jag var upptagen med annat under söndagen och hade naturligtvis glömt mobilen. När jag kom hem hade jag SMS från en vänlig vän om att täckningen var illa ute. Kastade mig i bilen och var på plats 23.50. Det var strömavbrott på marinan så den elektriskt manövrerade grinden gick inte att öppna. Jag fick leda mig fram till båten i bäckmörker och storm. Min Noa gick också i bitar och då var pressen naturligtvis körd också. Skar ner resterna av pressenning med morakniven och lade ställningsresterna till rätta. Håller med Hans H. Jag har aldrig haft problem med mina egensnickrade träkonstruktioner. Tror nog det blir en sådan till nästa vinter trots extraarbetet.

Jojje

Miller
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 22:11

Re: NOA vs stormen: 0-1

Inlägg av Miller » tis 29 nov 2011, 13:28

Felet lär ju knappast ligga i ställningarnas konstruktion utan i latheten och ansvarslösheten hos de båtägare som inte tar av sina presenningar då det vankas storm.

Skriv svar