Problemet löst! Ingen brist på båtplatser i Göteborgsområdet
Re: Problemet löst! Ingen brist på båtplatser i Göteborgsomr
Vadådå? Jag trodde kommunen redan hade kommit påsen genial idé över hur man skall lösa bristen på båtplatser IOM de kraftiga arrendehöjningarna. Om inte det räcker får man sätta en nolla till bakom arrendet. Lätt som en plätt och kräver ingen grävning. 
Förlåt en yngling, men dels skriv jag artikeln innan arrendehöjningarna bestämts eller nästan bestämts, dels förstår jag inte hur arrendehöjningar skapar fler båtplatser.Ridax skrev:Vadådå? Jag trodde kommunen redan hade kommit påsen genial idé över hur man skall lösa bristen på båtplatser IOM de kraftiga arrendehöjningarna. Om inte det räcker får man sätta en nolla till bakom arrendet. Lätt som en plätt och kräver ingen grävning.
Arrendehöjningar ger inte fler platser, men färre båtar i förhållande till antalet platser.
Sådärja, problemet löst!
Sådärja, problemet löst!
Alla borde ha skägg
Problemet är att det inte finns tillräckligt många båtplatser i Göteborgsområdet. Och det problemet löser man inte med arrendehöjningar. Att utestänga ett stort antal människor från båtlivet för att de inte har råd med båtplats är ingen lösning på det aktuella problemet.Peter_K skrev:Arrendehöjningar ger inte fler platser, men färre båtar i förhållande till antalet platser.
Sådärja, problemet löst!
-
Pirateking
- Guldmedlem
Utmärkt ide, jag är intresserad om man köper en plats med äganderätt (om jag får för banken, he he. ) det skall inte vara ngt arrendeavtal eller typ bostadsrättsköpeavtal utan helt rätt och slätt äganderättsförhållande. Där vi ägare i så fall tillsammans betalar för drift och underhåll. Grefab i sig skulle väl kunna driva detta i så fall "vid sidan om" vem som håller i tyglarna vid en sådan affär spelar mindre roll för mig. Skulle vara intressant att få se kalkyler vid en sådan affär.
Nja, där har du fel.Brendan skrev:Problemet är att det inte finns tillräckligt många båtplatser i Göteborgsområdet. Och det problemet löser man inte med arrendehöjningar. Att utestänga ett stort antal människor från båtlivet för att de inte har råd med båtplats är ingen lösning på det aktuella problemet.Peter_K skrev:Arrendehöjningar ger inte fler platser, men färre båtar i förhållande till antalet platser.
Sådärja, problemet löst!
Om det blir så dyrt att ha båt att nästan alla köper husvagn eller flyttar från västkusten för att ha råd att behålla båten räcker ju platserna. Det kanske är en dålig lösning, eller en lösning du inte gillar - men det är en lösning på det aktuella problemet.
Alla borde ha skägg
Peter K, jag förstår inte varför det skulle vara en bättre "lösning" att tusentals göteborgare som älskar båtliv skulle tvingas gå över till husvang och få en kvaddad livskvalitet, när det kanske finns en möjlighet att gräva fram alla de båtplatser som behövs ur det gamla skjutfältet, som ligger där te inga nötta.
Vad har du emot Björlanda Lagun?
Jag har inget emot Lagun-köret, och jag tycker inte att Göteborgarna skall skaffa husvagn.Brendan skrev:Peter K, jag förstår inte varför det skulle vara en bättre "lösning" att tusentals göteborgare som älskar båtliv skulle tvingas gå över till husvang och få en kvaddad livskvalitet, när det kanske finns en möjlighet att gräva fram alla de båtplatser som behövs ur det gamla skjutfältet, som ligger där te inga nötta.
Jag tycker inte att skitdyra båtplatser är bra.
Jag tycker heller inte att det ligger an på kommunen att upplåta mark till flygplatser, golfbanor, båtplatser etc till annat än marknadsmässiga priser.
Och jag tror - tyvärr - att det jag skriver är åt det realistiska hållet, och så många politiker i kommunen tänker. För även om det finns många båtägare i Göteborg finns det fler som inte är det, och de som inte är båtägare vill inte betala för båtägarnas hamnar och uppläggningsplatser genom sin skattsedel. Och kan man som politiker visa på att man BÅDE minskat köerna till platserna och att hamnarna drar in pengar till kommunen, ja då är chansen stor att man får behålla jobbet även nästa fyraårsperiod.
Förstår du mitt tankesätt då?
Alla borde ha skägg
Men då är vi väl överens? Om Björlanda Lagun blir verklighet försvinner båtplatsköerna. Alla som vill och är beredda till vissa uppoffringar lär kunna ha båt även i Göteborg, trots att priserna höjs med 700% och Grefab tvingas betala sina stora investeringar en gång till. Det är vad de rödgröna drivit igenom, och det får vi finna oss i.Peter_K skrev:Jag har inget emot Lagun-köret, och jag tycker inte att Göteborgarna skall skaffa husvagn.Brendan skrev:Peter K, jag förstår inte varför det skulle vara en bättre "lösning" att tusentals göteborgare som älskar båtliv skulle tvingas gå över till husvang och få en kvaddad livskvalitet, när det kanske finns en möjlighet att gräva fram alla de båtplatser som behövs ur det gamla skjutfältet, som ligger där te inga nötta.
Jag tycker inte att skitdyra båtplatser är bra.
Jag tycker heller inte att det ligger an på kommunen att upplåta mark till flygplatser, golfbanor, båtplatser etc till annat än marknadsmässiga priser.
Och jag tror - tyvärr - att det jag skriver är åt det realistiska hållet, och så många politiker i kommunen tänker. För även om det finns många båtägare i Göteborg finns det fler som inte är det, och de som inte är båtägare vill inte betala för båtägarnas hamnar och uppläggningsplatser genom sin skattsedel. Och kan man som politiker visa på att man BÅDE minskat köerna till platserna och att hamnarna drar in pengar till kommunen, ja då är chansen stor att man får behålla jobbet även nästa fyraårsperiod.
Förstår du mitt tankesätt då?
Om det är ett problem att kanalen ligger inom estuariet, varför inte lägga den innanför yttre piren? Då slipper man även muddra ut till dagens farled och in/utloppet blir mera skyddat. Visserligen får båtägarna som har platser på yttre piren köra runt lagunen för att komma till sina båtar men det tror jag att de kan ta.
Det finns ett problem i hur man värderar marken. Är den summan man skulle fått om man sålt marken när den uppläts. Eller, är det samma värde fast uppräknat med ett lämpligt index. Eller det nu marknadsmässiga värdet? Det sista fallet är ju ganska hemskt, då har ju kommunen ägnat sig åt spekulation.
I en mindre kommun som min försöker man hålla igen priserna på båtplatserna därför att man ser en koppling mellan skatteintäkter/invånare och båtplatser. Faktum är att det att visa på att ett antal människor flyttat till kommunen därför att det fanns bra båtplatser.
I en mindre kommun som min försöker man hålla igen priserna på båtplatserna därför att man ser en koppling mellan skatteintäkter/invånare och båtplatser. Faktum är att det att visa på att ett antal människor flyttat till kommunen därför att det fanns bra båtplatser.
Jag tror inte att köerna försvinner pga detta. Idag är det många som skiter i att skaffa båt då köerna är fruktansvärt långa. Kortas köerna kommer fler personer att söka båtplats och köerna ökar igen. Andra har valt att lägga båten många mil bort och väljer att flytta den närmare när möjlighet finns Naturligtvis finns det en gräns där antalet båtplatser når behovet, men det är större än du tror. En extra hamn är en bra början, men inte en lösning.Brendan skrev:
Men då är vi väl överens? Om Björlanda Lagun blir verklighet försvinner båtplatsköerna. Alla som vill och är beredda till vissa uppoffringar lär kunna ha båt även i Göteborg, trots att priserna höjs med 700% och Grefab tvingas betala sina stora investeringar en gång till. Det är vad de rödgröna drivit igenom, och det får vi finna oss i.
När man gör en kostnadsberäkning av detta får man inte glömma bort att marken med största sannolikhet är allvarligt blyförgiftad.
Alla borde ha skägg
Problemet löst! Ingen brist på båtplatser i Göteborgsomr
Det var också min första tanke. Det blir många båtar som ska in och ut mellan pirarna i så fall, men går det att lösa, vore det naturligtvis det bästa.hawkeye skrev:Om det är ett problem att kanalen ligger inom estuariet, varför inte lägga den innanför yttre piren? Då slipper man även muddra ut till dagens farled och in/utloppet blir mera skyddat. Visserligen får båtägarna som har platser på yttre piren köra runt lagunen för att komma till sina båtar men det tror jag att de kan ta.
Båtplatsbristen är en massmedial skapelse till största delen. Hur många båtar stod på land i tex Björlanda mitt i Juli?
Hur många platser i hamnen var inte belagda? Garanterat fler än vad det stod båtar på land.
Problemet med platsbrist är att många som sålt sina båtar håller på platserna ifall de tänker skaffa ny båt eftersom det är sådan båtplatsbrist....Moment 22.
Ligger själv i en liten privat hamn där styrelsen har koll på alla platser och vilka som ligger där. Ingen andrahandsuthyrning tillåts utom genom styrelsen. Ändå har vi ett antal platser som ligger tomma eller med liten båt på stor plats varje år.
Har till nyblivna båtägare alltid gett rådet att vara sen i spat och kolla i hamnarna var det finns lediga platser och sedan prata med hamnansvarig om den lediga platsen. Samtliga har fått båtplats det året om än lite sent. Andra året är de inne i systemet och då är det lugnt.
Hur många platser i hamnen var inte belagda? Garanterat fler än vad det stod båtar på land.
Problemet med platsbrist är att många som sålt sina båtar håller på platserna ifall de tänker skaffa ny båt eftersom det är sådan båtplatsbrist....Moment 22.
Ligger själv i en liten privat hamn där styrelsen har koll på alla platser och vilka som ligger där. Ingen andrahandsuthyrning tillåts utom genom styrelsen. Ändå har vi ett antal platser som ligger tomma eller med liten båt på stor plats varje år.
Har till nyblivna båtägare alltid gett rådet att vara sen i spat och kolla i hamnarna var det finns lediga platser och sedan prata med hamnansvarig om den lediga platsen. Samtliga har fått båtplats det året om än lite sent. Andra året är de inne i systemet och då är det lugnt.