Ett mycket tråkigt besked

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av Anders S » mån 21 nov 2011, 11:02

Sven-Barry fäste min uppmärksamhet på att vår forumvän Eilean har gått bort. Det hela har hänt överraskande och alldeles i dagarna.
Han heter i verkligen Gunnar Silins, och var känd inte bara som storseglare, forumdebattör och seglingsskribent i bl a På Kryss, utan också professionellt som en av Sveriges mer kända ljud- och studioteknikexperter.

Det hela känns mycket sorgligt.

Anders S.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av bosseh » mån 21 nov 2011, 11:16

Ett fruktansvärt besked. Gunnar var en skarp hjärna, alltid lika påläst och alltid lika förankrad i den praktiska verkligheten.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av Segelbo » mån 21 nov 2011, 12:56

Förfärligt! Jag hade en del personlig kontakt med Gunnar mail-ledes. Känner mig helt chockad.
Kommer ihåg hur lycklig han var över sin och familjens stora seglats genom Europa för många år sedan och hur han ständigt gick och funderade och planerade inne i huvudet inför nästa stora resa.
Herregud, vad livet är kort och oförutsägbart. Och grymt.
Det gäller att ta vara på dagen och leva här och nu. Och framför allt, inte slösa bort de få dagar man har, på att leva någon annans liv. Utan att följa sitt hjärta och sin övertygelse.
Mina tankar går till hans nära och kära.
Usch vad dagen känns grå med ens...
---
Bosse
Monsun 31, #116

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av nilsnobbing » mån 21 nov 2011, 13:38

Mycket tråkigt. Segla lugnt, Gunnar.

//N.N

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av cruisaren » mån 21 nov 2011, 14:46

Oerhört tråkigt att höra.
Saknaden kommer att vara stor efter Gunnar, som med sina pålästa inlägg varit en fantastisk tillgång på detta forum.

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av Pirateking » mån 21 nov 2011, 15:02

Saknar ord. Beklagar. Tungt.

Pirateking

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av Seglaren » mån 21 nov 2011, 15:27

Usch vad tråkigt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av J@nne » mån 21 nov 2011, 15:42

Endast 56 år gammal/ung ska man inte behöva slitas från livet när livet är så rikt av glädjeämnen.

Segla vidare på himlens ocean Gunnar.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av Maxi33 » mån 21 nov 2011, 18:02

Jag har inte skrivit här på länge nu, mycket länge tror jag.
Inte av någon speciell anledning, jag har bara inte känt mig manad även om jag då och då kollat lite vad som skrivs av andra.

Men Gunnar S plötsliga bortgång kändes tung inom mig och min förhoppning att vi skulle träffas igen, så som vi träffats under de senaste åren några gånger under olika former, alla lika trevliga, är också borta.
Detta ville jag skriva, och jag känner med alla som sörjer honom.

Håkan
En expert i mängden

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av callisto » mån 21 nov 2011, 18:20

R.I.P. Eilean/Gunnar
- hade bra tips och skön stil - tråkigt.

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av Ravag » mån 21 nov 2011, 19:09

56 år är alldeles för tidigt, far blev också exakt lika gammal/ung. Att vi alla skall gå den vägen är naturligt men när det sker i förtid känns det allt annat än rätt. Det hörs dock som om Gunnar fått ut mer av livet än många som blivit bra mycket äldre, en klen tröst för de nära och kära just nu men ändå en viss tröst i allt elände..

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av KaptenKlant » mån 21 nov 2011, 19:45

Jag har loggat in här mycket sporadiskt på senare tid, mycket beroende på obefintlig internettillgång.

Ett chockartat och mycket tråkigt besked, även jag hade viss mejlkontakt med Gunnar och träffade honom för ca 4 år sen innan vi seglade ut i världen...

Mycket tråkigt med en så tidig död, mina tankar går till famijen och vännerna.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 21 nov 2011, 20:14

Jag har inte kollat varken Sailguide eller Klotterplanket på länge, jag fick veta det när hans dotter Maja ringde och berättade det för en stund sen. Det var hjärtinfarkt, han hade varit helt frisk innan. Jag har aldrig träffat Gunnars dotter, det blev ett väldigt sorgligt samtal. Gunnar hjälpte mig att få tag i lite mikrofoner till bra pris. Jag fick även lite goda råd ang inspelningsteknik av honom.
Jag fick en mindre chock när jag fattade vem hon var och vad hon ville berätta. Jag hade nyss mixat en låt jag blev ganska nöjd med, nu sitter jag med tårar i ögonen. Ni kan ju föreställa er hur ledsen hon lät, jag vet inte hur gammal hon är, jag har bara sett kort på henne från Gunnars reseskildringar. Stackars Gunnars familj.
Hon skulle höra av sig när det skulle bli begravning, och ville att jag skulle vidareförmedla det till, antar jag att hon menade, alla nätbekanta båtvänner, om någon skulle vilja vara med på begravningen.

Håkan Nilsson...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av Tomas E » mån 21 nov 2011, 21:09

Tragiskt.

Jag hade två långa och trevliga samtal på tu man hand med Gunnar, en gång på en italiensk krog på Söder och en gång i Eilean på Hundudden, strax före avresan till Medelhavet.

Det jag kanske minns allra mest av våra samtal var att han så gärna ville ut på långresa en gång innan det blev dags för pension och den då redan inplanerade - ännu längre - långresan med obestämt slutdatum. - Skälet till denna starka önskan? Jo, tänk om det otänkbara skulle hända, innan han gick i pension... Att vara 50 fyllda och ha familj med allt vad det innebär i form av förpliktelser och ändå våga och orka säga upp sig från jobbet och ge sig ut på 18 månader, utan att vara ekonomiskt oberoende, är givetvis oerhört starkt. Och skrämmande förutseende.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Ett mycket tråkigt besked

Inlägg av Brendan » mån 21 nov 2011, 22:43

Mina tankar går till Gunnars närmaste med djupt deltagande.

Saknaden efter Gunnar är stor. Känslan av tomhet och beklämning är just nu överväldigande – trots allt.

Jag skriver ”trots allt”, för det vore mig fjärran att hyckla. Gunnar och jag hade olika uppfattning om det mesta, och det blev många hårda ord under de senaste sex åren. Mellan 2002-2005 hade vi en mycket vänskaplig relation med en del privata kontakter. Träffades gjorde vi dock aldrig. Det borde vi ha gjort. Nu är det försent.

Men, som jag i ett antal inlägg under åren, ibland med eftertryck framhöll, så hade Gunnar och jag en närmast total värdegemenskap vad båtlivet beträffar. I grund och botten insåg han nog det, det är jag övertygad om, även om det aldrig blev bekräftat.

Skriv svar