Grefabs nya arrendekostnad

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Grefabs nya arrendekostnad

Inlägg av S-B A-son » sön 20 nov 2011, 17:16

Grefab, Göteborgsregionens Fritidshamnar AB ( http://www.grefab.se ) som samägs av kommunerna runt Göteborg, kommer efter ett politiskt beslut taget av S, Mp och V, att troligen få sitt arrende höjt från idag 1.4 miljoner kronor till 13 miljoner kronor för den kommunala mark man idag använder. Grefabs politiskt tillsatta styrelse bestående av en vänsterpartist, tre socialdemokrater och tre moderater har enligt den information jag har tillgång till med fyra röster (S+V) mot tre tillstyrkt arrendehöjningen. En enig styrelse har tidigare ansett att höjningen varit oskälig.

Grefabs kunder kommer alltså att under loppet av några år se en skenande kostnad för sina båtplatser. Grefab är den ojämförligt största aktören i Göteborgsområdet och arrendehöjningen kommer med automatik att innebära ett rejält lyft för hela regionens prisnivå som redan idag upplevs som mycket hög av många båtägare. Något som inte ligger i båtägarnas intresse.

mvh Sven-Barry

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Grefabs nya arrendekostnad

Inlägg av callisto » sön 20 nov 2011, 19:24

Tufft - Västkust-seglare får skaffa trailerbåtar efter den höjningen . .
Bara nu inte andra kust-kommuner tar efter det här påhittet.
Svårt för vanliga båtklubbar med vanliga människor att stå emot vinstdrivande Marinor när de expanderar sin verksamhet med stöd av de folkvalda.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Grefabs nya arrendekostnad

Inlägg av Anders S » sön 20 nov 2011, 23:03

S-B A-son skrev:Grefab, Göteborgsregionens Fritidshamnar AB ( http://www.grefab.se ) som samägs av kommunerna runt Göteborg, kommer efter ett politiskt beslut taget av S, Mp och V, att troligen få sitt arrende höjt från idag 1.4 miljoner kronor till 13 miljoner kronor för den kommunala mark man idag använder. Grefabs politiskt tillsatta styrelse bestående av en vänsterpartist, tre socialdemokrater och tre moderater har enligt den information jag har tillgång till med fyra röster (S+V) mot tre tillstyrkt arrendehöjningen. En enig styrelse har tidigare ansett att höjningen varit oskälig.

Grefabs kunder kommer alltså att under loppet av några år se en skenande kostnad för sina båtplatser. Grefab är den ojämförligt största aktören i Göteborgsområdet och arrendehöjningen kommer med automatik att innebära ett rejält lyft för hela regionens prisnivå som redan idag upplevs som mycket hög av många båtägare. Något som inte ligger i båtägarnas intresse.

mvh Sven-Barry
Hmmmm... Såvitt jag kan förstå har GREFAB ungefär 7300 båtplatskunder. Det innebär att snittkostnaden för själva arrendedelen är ungefär 200 spänn, i dagsläget. Nu skulle priset (för arrendedelen) då öka till i runda slängar något under 2000 kr. Hur mycket kostar en Grefabplats totalt idag, innan höjningen?
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Grefabs nya arrendekostnad

Inlägg av S-B A-son » mån 21 nov 2011, 09:23

En höjning av arrendet enligt de nivåer föreslagna av Fastighetskontoret, som Grefabs oeniga styrelse nu verkar ha acceperat, skulle om höjningen slås ut lika för alla, ge en höjning för min plats på ca 60%. Det kanske också är en realistisk siffra utslager på alla hyresgäster. Vad som komplicerar det hele är att man enligt de uppgifter jag har avser att ta ut arrendehöjning retroaktivt från 1994.

Vi båtägare har ju genom våra avgifter, helt utan kommunala bidrag, själva finansierat exploateringen av hamnarnas mark. Vi har s.a.s. själva gjort sumpmarkerna så attraktiva att Fastighetskontoret nu avser att ta ut vad de anser vara en marknadsmässig markdebitering.

Vad man bör fundera på är ju innebörden av ordet/mantrat marknadsmässig och hur det skall sättas i ett sammanhang.

Sen är det ju naturligtvis så att de med störst finansiella muskler struntar i ett par tusenlappar hit eller dit. Ofta, men inte alltid, handlar det ju också om dem med de största båtarna.

mvh Sven-Barry

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Grefabs nya arrendekostnad

Inlägg av peterh » mån 21 nov 2011, 10:15

Anders S skrev:
S-B A-son skrev:Grefab, Göteborgsregionens Fritidshamnar AB ( http://www.grefab.se ) som samägs av kommunerna runt Göteborg, kommer efter ett politiskt beslut taget av S, Mp och V, att troligen få sitt arrende höjt från idag 1.4 miljoner kronor till 13 miljoner kronor för den kommunala mark man idag använder. Grefabs politiskt tillsatta styrelse bestående av en vänsterpartist, tre socialdemokrater och tre moderater har enligt den information jag har tillgång till med fyra röster (S+V) mot tre tillstyrkt arrendehöjningen. En enig styrelse har tidigare ansett att höjningen varit oskälig.

Grefabs kunder kommer alltså att under loppet av några år se en skenande kostnad för sina båtplatser. Grefab är den ojämförligt största aktören i Göteborgsområdet och arrendehöjningen kommer med automatik att innebära ett rejält lyft för hela regionens prisnivå som redan idag upplevs som mycket hög av många båtägare. Något som inte ligger i båtägarnas intresse.

mvh Sven-Barry
Hmmmm... Såvitt jag kan förstå har GREFAB ungefär 7300 båtplatskunder. Det innebär att snittkostnaden för själva arrendedelen är ungefär 200 spänn, i dagsläget. Nu skulle priset (för arrendedelen) då öka till i runda slängar något under 2000 kr. Hur mycket kostar en Grefabplats totalt idag, innan höjningen?
jag betalar c:a 5000 / år för en 12m plats
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Grefabs nya arrendekostnad

Inlägg av mariatherese » mån 21 nov 2011, 10:16

Tja... medelinkomsstagargruppen ses ju som en bottenlös brunn att ösa pengar ur (av vissa falanger).

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Grefabs nya arrendekostnad

Inlägg av Fredrik » mån 21 nov 2011, 10:19

Jag betalar ca 9000kr/år för en plats till min IF-båt. (8x2m), fördelat på ca halva kostnaden sommar och halva kostnaden vinteruppläggning (inkl. sjösättning/upptagning).

Skall de höja kostnaden med 50% på detta kommer jag allvarligt att fundera på att säga upp platsen och hitta andra lösningar för mitt båtliv. Det torde ge ett rejält prisfall på beg-marknaden om detta slår igenom.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Grefabs nya arrendekostnad

Inlägg av Anders S » mån 21 nov 2011, 10:47

Jo, ökningen är ju avsevärd. Nu var min fråga avsedd att peka ut att arrendekostnaden borde vara en andel av hela kostnaden. Jag noterar att Sven-Barry (som inte är dum) visar ökningen i procent men om man tar Fredriks exempel, så skulle priset öka (antaget en rak fördelning) med ca 1700 spänn per år, dvs en ca 20%-ig höjning. Sådana prisökningar bär givetvis respekt med sig, men det lär väl inte finnas privata hamnar med lägre priser, precis ? Kommunal verksamhet har ju den lilla hämskon, de får inte bli för billiga jämfört med privata initiativ.

I min hamn Lomma (kooperativ administration, kommunalt arrende, motsvarande kostnader, såvitt jag kan förstå) gav kommunen bort vår uppställningsplats till ett byggbolag att exploatera med bostäder (asbestskandalen i Lomma, bolagen ordnade saneringen, fick marken). Sedan fick vi en (annan) fd soptipp att ställa båtarna på (inga problem med det) och nu tvingas båtägarna fördyra transporten till och från uppställningsplatsen med (i mitt fall, tung båt) 3000 kronor.
Anders S

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Grefabs nya arrendekostnad

Inlägg av Pirateking » mån 21 nov 2011, 14:56

Gör som jag! Har satt upp mig på kölistan för köp av båtplats hos KMS, har inte detaljstuderat och jämfört priserna men nog är det billigare alltid (skjutet från en höft). Enda kruxet verkar vara att kötiden är låååååång men tiden går ju och förr eller senare lär man hamna där (troligtvis senare).

:wink:

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Grefabs nya arrendekostnad

Inlägg av Lasse L » ons 23 nov 2011, 20:09


Skriv svar