Bryggsegling när den är som bäst

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Bryggsegling när den är som bäst

Inlägg av J@nne » lör 30 jul 2011, 22:37

En kväll i hamnen kan det se ut så här.

Mycket rogivande, och är man minst två båtar så växer hornen ut direkt! :twisted:

Att lägga ut en bana med bojar är inte att tänka på med hög trafik in/ut, men att runda akterstolpar går lika bra.

Micro Magic heter klassen som är en internationell tävlingsklass, över 6000 registrerade båtar världen över. I Sverige är vi i nuläget över 125 registrerade utövare.

http://www.swe.magicmicro.org/page.php?20
http://www.swe.magicmicro.org/news.php
Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bryggsegling när den är som bäst

Inlägg av Anders S » sön 31 jul 2011, 08:57

Det där är kul. När min son bröt ett fotbollsben en sommar (det är ett tag sedan) köpte vi som sommarleksak en liknande, enklare radiostyrd båt. Det var så kul att min bror sponsrade en till, och vi hade mycket kul med dem (då vi fick låna).
Anders S

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Bryggsegling när den är som bäst

Inlägg av Minne » tor 17 nov 2011, 11:00

Då jag för några år sedan blev pensionär tyckte jag det kunde vara en god sysselsättning att på vintern montera ihop två sådana Micro Magic båtar (likadana som de på bilderna men inte de samma) för att sedan efter dagens seglats kunna sitta med frugan i sittbrunnen och tävlingssegla på kvällen när vi ankrat i natthamnen. Det gjorde jag. Det goda med de här Micro Magic båtarna är att de är så små (längd 535 mm, bredd 180 mm, vikt ca 850 g) att man kan ta med dem i en segel eller motorbåt. Ändå seglar de alldeles fantastiskt fint. Då jag demonterar kölarna (endast fast med en mutter) så ryms två båtar in i den ena båtens papplåda där byggsatsen var. Sedan lägger jag bara båda riggarna med seglen på mellan två wellpappskivor och då kan jag sticka in dem under britsens dynor. Att packa upp dem båda tar tillsammans mindre än 20 min så är de segelklara. Laddning av radiostyrningens NiMh batterier går bra från båtens 12 V system med 12 V eller över 230 V inverter.

Jag kan rekommendera Micro Magic båtarna. Man behöver ju inte ta med dem på segelbåten om man inte är lika segeltokig som jag. Men man kan t.ex. använda dem på sommarstugan när man inte får och kan segla med den "stora" segelbåten. Och så har man möjligheten att delta i någon Micro Magic regatta om man registrerar båtarna.

Minne

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Bryggsegling när den är som bäst

Inlägg av J@nne » sön 20 nov 2011, 19:30

Visst är det en härlig avkoppling med lite bryggsegling? Nu seglar jag även den större klassen IOM (international one meter)
4 kg totalvikt, 2,5 kg i kölen, 1 meter lång och med en rigg på hela 170 cm blir det lite mer likt de stora båtarna. Dessa kostar dock en hel del mer än MM.

Bild

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Bryggsegling när den är som bäst

Inlägg av sator » ons 23 nov 2011, 23:48

Ah!
IOM har jag suktat efter lääänge. Går det att hitta beg. för en vettig peng? Om man bara vill bryggsegla nu å då?

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Bryggsegling när den är som bäst

Inlägg av J@nne » tor 24 nov 2011, 01:05

sator skrev:Ah!
IOM har jag suktat efter lääänge. Går det att hitta beg. för en vettig peng? Om man bara vill bryggsegla nu å då?
Gå in och titta på Stockholmsseglarnas hemsida så hittar du ett flertal begagnade just nu. Jag har själv en Azetone som är svenskbyggd. Finns ett flertal kända storbåtsseglare som håller på med IOM, eller vad sägs om Peter Norlin, Klabbe Nylöf, Magnus Woxén, Även Håkan Södergren finns med på ritbordet på en av båtarna.

Adressen är http://www.srss.se. Och de seglar så ofta de kan.

kptn
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 15 maj 2012, 17:35

Re: Bryggsegling när den är som bäst

Inlägg av kptn » mån 21 maj 2012, 12:39

Jösses, det där såg barnsligt roligt ut! Är de verkligen "vinddrivna" eller är segeln bara till pynt? Minns rejderna jag och min bror hade som små med radiostyrda bilar, båt känns däremot mer lockande, nu när man ändå får räkna sig som vuxen.
Senast redigerad av 1 kptn, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Bryggsegling när den är som bäst

Inlägg av J@nne » tis 22 maj 2012, 01:08

Självklart drivs de av vindkraft, något annat skulle vara fusk.

Skriv svar