Dominant Race?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Dominant Race?

Inlägg av Håkan » mån 17 okt 2011, 07:44

Låter farligt...
Kanske läge att satsa på en murbräcka i fören och bildäck på sidorna för att vara säker... :wink:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » mån 17 okt 2011, 20:43

Fredrik skrev:Jag försökte klyva en Maxi 68 med min Pansarkryssare (IF) en gång, men det gick inge vidare. Blev bara ett triangulärt hål in i förpiken...
Svenska Sjö knotade iallafall inte, ett telefonsamtal senare var Maxin på varv (min båt fick en buckla på nosbeslaget, det får jag leva med).

Tror du att Dehlern har ett förskepp som klyver bättre, eller är det sprödare material i dagens båtar? Någon borde lägga upp ett diagram över detta så man vet vilka som är de verkliga farorna på banan. 10-åringar med optimist-tänk, det gillar jag, de måste vara lika kompromisslösa som en självmordsbombare, eller kanske Express-seglare...

Att IF:en är bra att köra in i saker med vet jag, har för mig att jag körde av Danska mästarens (då DEN 69 Amiralinden, Preben Lerche) roder på ett Danskt mästerskap 1993-94 någongång. De hade en förmåga att tro att de var så överlägsna att regel 36 inte gällde dem. Till slut tröttnar man och då kan ett utanpåliggande roder vara en bra sak att köra av så de förstår att det är läge att börja följa reglerna ...

IF:en är en stabil skapelse, man kan både krocka och gå på grund utan problem ...

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » mån 17 okt 2011, 20:47

Håkan skrev:Låter farligt...
Kanske läge att satsa på en murbräcka i fören och bildäck på sidorna för att vara säker... :wink:
Det enda du behöver fokusera på är att vara bakom oss hela tiden :wink:

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Dominant Race?

Inlägg av Håkan » tis 18 okt 2011, 07:45

Ravag skrev: Det enda du behöver fokusera på är att vara bakom oss hela tiden :wink:
Tänkte inte på det...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » sön 23 okt 2011, 11:07

Håkan,

Sprang förbi båten din, HP:en har en sexig undervattenskropp men ni hade vunnit en hel del på att vattenslipa den. Ni har ungefär samma yta som Dominantens halkmönster på däck ;-).

Jag skall slipa ner både Dehlern och Dominanten i vinter så jag antar att vi ses i hamnen.

Har svårt att skilja mig från Dominanten så jag behåller den iallafall ett år till.

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Dominant Race?

Inlägg av Håkan » mån 24 okt 2011, 10:03

Är det så illa?
Jag kände faktiskt inte på botten efter att vi tog upp henne... :oops:

Frågan är om man skall ha mjuk eller fast färg?
Vi tar inte upp henne under säsongen men tvättar för hand 3-4ggr/år

Vad kör ni med för färg?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » mån 24 okt 2011, 19:36

Håkan,

Jag har sedan VC Offshore försvann använt VC 17. Bygger inga lager och fungerar relativt bra. Nu hörde jag att även den skall försvinna så nu har jag ingen aning vad man skall lägga på!? Har någon förslag?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dominant Race?

Inlägg av Anders S » mån 24 okt 2011, 20:45

Ravag skrev:Håkan,

Jag har sedan VC Offshore försvann använt VC 17. Bygger inga lager och fungerar relativt bra. Nu hörde jag att även den skall försvinna så nu har jag ingen aning vad man skall lägga på!? Har någon förslag?
Hmmmm? Menar du att den skall bli självpolerande? :mrgreen:

Seriöst: Det finns en dansk variant från Hempel: Water Glide. Om den kan vara något är den ju inte så långt borta. Jag har Trilux (som får handslipas för bästa yta) på starbåten. Den borde bo på vagn, men det gör den alltså inte.
Anders S

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » fre 28 okt 2011, 17:43

Anders S skrev:
Ravag skrev:Håkan,

Jag har sedan VC Offshore försvann använt VC 17. Bygger inga lager och fungerar relativt bra. Nu hörde jag att även den skall försvinna så nu har jag ingen aning vad man skall lägga på!? Har någon förslag?
Hmmmm? Menar du att den skall bli självpolerande? :mrgreen:

Seriöst: Det finns en dansk variant från Hempel: Water Glide. Om den kan vara något är den ju inte så långt borta. Jag har Trilux (som får handslipas för bästa yta) på starbåten. Den borde bo på vagn, men det gör den alltså inte.
Anders,

Vilken torr humor du har, hur är det möjligt i ett så blött forum :wink:

Fick hem Dehlern igår, den känns riktigt bra. Som vanligt blir det till att skrapa, Håkans HP botten är som insidan på ett kvinnolår (ryska kulstötorskor undantaget) jämfört mot min botten. Har hela vintern på mig och en viss vana så det skall nog gå bra.

Trilux är ingen dum id'e!

Fick med en massa segel, hoppas något är bra...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Dominant Race?

Inlägg av MiniMe » tor 10 nov 2011, 00:04

inte har väl VC-offshore försvunnit.

beställ här så får du hemskickat...

http://www.svb.de/index.php?sid=cc0ed4d ... &anid=1131
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Dominant Race?

Inlägg av SWE54 » tor 10 nov 2011, 11:57

Den försvann väl från den svenska marknaden för ett antal år sedan men visst finns den i Tyskland.
Jag har haft den i år och den är hittills den bästa jag provat. Rörde inte botten en enda gång och botten var enbart lite gulaktig när den lyftes (vit färg).
Knappt skitig alltså. Tror nog jag funnit vad jag sökte.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Dominant Race?

Inlägg av MiniMe » tor 10 nov 2011, 18:06

jag hade haft denJag var nöjd med färgen men var inte riktigt nöjd med möjlighet att slipa upp botten. Koppar afstnade i slippappret. testade sen med VC-extra men det vart mer beväxning.
Sen försökte jag med polera upp botten men det vart än värre.

Väl ibland ska man tydligen nöjer sig mnär man hittat något bra....
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Skriv svar