DiscoveryScience

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nerd

DiscoveryScience

Inlägg av Nerd » tor 20 okt 2005, 13:49

Discovery science, har ett segelprogram.

I ett avsnitt om radiostyrda segelbåtar, så var det nån snubbe som byggt skrovet av pet-flaskor, och resten av annat plast skräp. Så jag funderade på vad ett cylinderformigt skrov skulle ha for seglingsegenskaper jämfört med ett vanligt på en riktig segelbåt.

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 20 okt 2005, 14:00

Tja

De flesta segelbåtar ser vål ut så mer eller mindre.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 okt 2005, 14:00

Utmärkta!

Det förstås, det behövs en köl, ett roder och en rigg, men om du skär ner en 2-liters läskflaska på längden får du ett helt OK skrov...

Begreppet en \"läskig båt\" kan få ny betydelse...
Anders S

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 20 okt 2005, 14:05

Om det fanns relativt billiga serietillverkade glasfiberrör i rätt storlek, skulle det vara ett billigt alternativ för självbyggare av riktiga segelbåtar?

Nerd

Inlägg av Nerd » tor 20 okt 2005, 14:06

Om det fanns relativt billiga serietillverkade glasfiberrör i rätt storlek, skulle det vara ett billigt alternativ för självbyggare av riktiga segelbåtar?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 okt 2005, 14:15

Absolut. Men jag har en bättre ide. I stället för att göra ett stort rör kan ma redan från början gjuta glasfiberplasten som en båt...

Hallå...! hallååå...

:-)
Anders S

Nerd

Inlägg av Nerd » tor 20 okt 2005, 14:18

Wow va smart är du också medlem i MENSA?

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 20 okt 2005, 14:56

Jag tror minsann att Anders är på skojhumör.

Jag tror du kan vara lugn Nerd, Anders ville nog bara skoja till det lite...

Skrovet på båten är väl det som man kan tillverka billigast så någon större vinst med att börja med ett rör borde vara liten och knappast väga upp alla problem som skulle uppstå, det skulle bli lite rörigt om inte annat :wink:

Svante

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 20 okt 2005, 14:57

Hej

Det kan vara kul att spåna lite om rör.
Tex. skulle det vara bra för en ihopfällbar båt där det är en separat för och akter som är avtagbara. Lite mindre rör så bygger man en catamaran, möjligheterna är många.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 okt 2005, 16:00

Att göra båtar av glasfiberrör är en rätt onödig omväg (ju) , och jag trodde att hr Nerd var införstådd med detta och skämtade. Men om det inte var ett skämt är jag ledsen för det.

Jag skojar aldrig om allvarliga saker, som när det rör båtar.
Anders S

A_n_t_o_n
Trogen medlem

Inlägg av A_n_t_o_n » tor 20 okt 2005, 19:10

Varför inte köpa en \"riktig\" radiostyrd segelbåt i affären?

Nerd

Inlägg av Nerd » tor 20 okt 2005, 19:58

Varför inte köpa en \"riktig\" radiostyrd segelbåt i affären?
Du har aldrig varit en nörd, det märks. Det där programmet jag snackade om där fanns det en annan segelbåt som var väldigt intressant och urflippad.

Den hade en båtkropp, sen ett slags stag tvärs över, på ena sidan en horisontel flygplansvinge, på andra sidan en slags köl som motvikt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 okt 2005, 21:01

Kanske något spännande i den här stilen ?
http://www.whbs.demon.co.uk/SR3/
Anders S

Nerd

Inlägg av Nerd » tor 20 okt 2005, 22:26

Ja väldigt lik men ändå inte, jag tror poängen är att slippa roder, och de snackade om att efterlikna vindsurfingbrädan, i det med motvikt och att man slipper stor köl och roder.

Skillnaden var att den här modellen, hade en hårezontel aerodynamisk vinge, med stjärtroder, så att den alltid ställer sig själv mot vinden, den var rätt märklig och komplicerad, vingen och minikölen/motvikten var på varsin sida av ett stag, som satt i mitten satt fast i båtkroppen, och dom två delarna kan röra sig av nån anledning. Man fick se när den seglade, och det funkade men nått fel var det sa dom.

i samma avsnitt visades en svensk som seglade på isen, innuti en stor ihålig vinge, och med långfärdsskridskor på sig

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 okt 2005, 06:26

Svensken heter antagligen Anders Ansar, känd också för sina specialgjorda kappseglingskompasser. I vart fall är det han som gjort det ihåliga skridskoseglet allmänt känt.
Anders S

Skriv svar