Så - vilka tre (2) \"säkerhetsprylar\" kan man inte vara utan ? Motivera gärna helt kort varför. Sjövett, förtänksamhet och omdöme finns inte att köpa i just denna affären
Spinoff - båtsäkerhet : Utmaning
Spinoff - båtsäkerhet : Utmaning
Vi har alla rätt bestämda uppfattningar om vad som verkligen behövs på våra båtar - särskilt säkerhetsgrejor. Som tur är får vi och kan vi skaffa det mesta vi tror behövs. Men ibland måste man prioritera.
Så - vilka tre (2) \"säkerhetsprylar\" kan man inte vara utan ? Motivera gärna helt kort varför. Sjövett, förtänksamhet och omdöme finns inte att köpa i just denna affären
Anders S
-
Calle C
Bra gränsdragning: min tolkning
Långseglare = en båt (och besättning) som kan tänkas (mer eller mindre frivilligt) frivilligt vara kvar på havet även om det blir riktigt dåligt väder och som förväntas segla på nätterna.
Dagseglare = En båt (och besättning) som söker sig till hamn när det blir minsta risk för dåligt väder och aldrig väljer att segla då det är mörkt.
Skriv gärna två förslag - ett för varje grupp! Men det skall vara de två-tre allra viktigaste säkerhetstillbehören - inte den almänna bra-å-ha-listan...
Långseglare = en båt (och besättning) som kan tänkas (mer eller mindre frivilligt) frivilligt vara kvar på havet även om det blir riktigt dåligt väder och som förväntas segla på nätterna.
Dagseglare = En båt (och besättning) som söker sig till hamn när det blir minsta risk för dåligt väder och aldrig väljer att segla då det är mörkt.
Skriv gärna två förslag - ett för varje grupp! Men det skall vara de två-tre allra viktigaste säkerhetstillbehören - inte den almänna bra-å-ha-listan...
Anders S
Flytväst - kommentarer överflödiga.
Förbandslåda - förr eller senare skadar sig någon.
Verktygslåda - båtens förbandslåda!
Enligt Anders så var tre grejor max, men jag tycker det finns ett par saker till som borde vara obligatoriska: sjökort, kompass, tätpluggar, hink (ingen länspump är så bra som en rädd gast med hink
) ombyteskläder, nödraketer och nödproviant.
Förbandslåda - förr eller senare skadar sig någon.
Verktygslåda - båtens förbandslåda!
Enligt Anders så var tre grejor max, men jag tycker det finns ett par saker till som borde vara obligatoriska: sjökort, kompass, tätpluggar, hink (ingen länspump är så bra som en rädd gast med hink
-
Calle C
Håller med Calle C det är inte lätt med bara tre grer som långseglare så ska man ju helst ha med si glite mer än bara.flytväst, kompass och sjökort. Men en lista som kan fyllas på för just långseglare kommer här:
1. Flytväst
2. kompass
3. Nödraketer
4. livsele
5. sjökort
Ja det är en massa grejerkan någon mer fylla på? hinner inte sktiva mer nu.
1. Flytväst
2. kompass
3. Nödraketer
4. livsele
5. sjökort
Ja det är en massa grejerkan någon mer fylla på? hinner inte sktiva mer nu.
-
Calle C
Skärp er nu. Tre säkerhetsprylar var det, och med motivering !
Hint: Jag tror (men vet inte) att de flesta okritiskt köper in sig på bra-å-ha-listorna men vet inte riktigt varför och framför allt gör ingen värdering.
Min egen lista (för långseglare):
1. Vatten - utan vatten är man oförmögen att ta vara på sig inom tre dygn, död på en vecka. Mat klarar man sig utan i flera veckor (i mitt fall längre
)
2. Medel för positionsbestämning. Vet jag min position i nu, i morgon och alla andra dagar vet jag också i vilken riktning jag är på väg och hur fort det går.
3. Verktygslådan. Det skall mycket till om man inte kan laga eller \"krigsreparera\" en båt såpass så man hjälpligt kan ta vara på sig.
Hint: Jag tror (men vet inte) att de flesta okritiskt köper in sig på bra-å-ha-listorna men vet inte riktigt varför och framför allt gör ingen värdering.
Min egen lista (för långseglare):
1. Vatten - utan vatten är man oförmögen att ta vara på sig inom tre dygn, död på en vecka. Mat klarar man sig utan i flera veckor (i mitt fall längre
2. Medel för positionsbestämning. Vet jag min position i nu, i morgon och alla andra dagar vet jag också i vilken riktning jag är på väg och hur fort det går.
3. Verktygslådan. Det skall mycket till om man inte kan laga eller \"krigsreparera\" en båt såpass så man hjälpligt kan ta vara på sig.
Anders S
-
Calle C
Ja tycker som Calle. Anders kan väl vid första anblicken verka som en liten bessevisser men efter ett tag inser man vilken källa till kunskap denna Anders är.
Och kunskap anser jag nog vara den allra största \"saken\" man skall ha med sig i båten oavsett hur man använder båten. Inget ger väl större säkerhet ombord en om man revar i tid, söker nödhamn i tid osv.
Långfärd
1. Personlig räddningsutrustning
2. Vatten
3. Nödradio/nödraketer
Dagsfärd
2. Nödradio/nödraketer
3. Extra hjälpmotor
Bryggsegling
1. Gästfrihet
2. Humor
3. Generositet
Svante
Och kunskap anser jag nog vara den allra största \"saken\" man skall ha med sig i båten oavsett hur man använder båten. Inget ger väl större säkerhet ombord en om man revar i tid, söker nödhamn i tid osv.
Långfärd
2. Vatten
3. Nödradio/nödraketer
Dagsfärd
2. Nödradio/nödraketer
3. Extra hjälpmotor
Bryggsegling
1. Gästfrihet
2. Humor
3. Generositet