Gångtimmar inombordare?
Gångtimmar inombordare?
Har precis köpt en Dehler 33 Cr från 2000. I den sitter en Yamnar 2GM20CE på 18hk. Nytt för min del är att det finns en analog timräknare och det genererar omedelbart 2 frågor:
1) Enheten är "h" och det står 1135 på mätaren, det känns mycket om man kollar på motorn och på båtens historik. Kan sista siffran vara en decimal så det i är 113,5h?
2) Om det är 1135h, är det normalt, mycket eller lite för en 11 år gammal segelbåt?
Det var enklare med motorer utan timräknare
1) Enheten är "h" och det står 1135 på mätaren, det känns mycket om man kollar på motorn och på båtens historik. Kan sista siffran vara en decimal så det i är 113,5h?
2) Om det är 1135h, är det normalt, mycket eller lite för en 11 år gammal segelbåt?
Det var enklare med motorer utan timräknare
Re: Gångtimmar inombordare?
Det är ju ca 103 distansminuter per år i snitt och det är väl inte orealistiskt.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: Gångtimmar inombordare?
Hur räknar du då?toaen skrev:Det är ju ca 103 distansminuter per år i snitt och det är väl inte orealistiskt.
1135 timmar på 11 år blir ca 103 timmar per år. Med en medelfart på 5 knop blir det drygt 500 M. Per år. För motor. Låter mycket.
113,5 timmar på 11 år blir drygt 10 timmar per år. Med en medelfart på 5 knop blir det drygt 50 M. Per år. För motor. Låter lite. Men det handlar väl en del om var båten har haft sin hemmahamn, var den har seglats osv.
/T
Re: Gångtimmar inombordare?
T,
Håller fullständigt med, 1135 låter mycket och 113,5 låter lite. Börjar undra om tim mätaren mäter något annat än inombordaren, får nog följa kablarna och dubbelkolla. Hade där funnits en hjälpkärra vore lösningen enklare
Håller fullständigt med, 1135 låter mycket och 113,5 låter lite. Börjar undra om tim mätaren mäter något annat än inombordaren, får nog följa kablarna och dubbelkolla. Hade där funnits en hjälpkärra vore lösningen enklare
Re: Gångtimmar inombordare?
Du får väl köra motorn en timme och se vad som händer...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Gångtimmar inombordare?
En tumregel är ca 100 motortimmar per säsong på en segelbåt. Den högre siffran verkar inte orimlig. Den lägre siffran är orimlig.
Re: Gångtimmar inombordare?
Köpte den på Lidingö och lastade av den direkt på land, därav svårigheten att köra motorn en timmeFredrik skrev:Du får väl köra motorn en timme och se vad som händer...
Skall ner nu och kolla läget.
Re: Gångtimmar inombordare?
consensus skrev:En tumregel är ca 100 motortimmar per säsong på en segelbåt. Den högre siffran verkar inte orimlig. Den lägre siffran är orimlig.
Så är det kanske, men med tanke på Dehler 33:ans segelegeskaper borde motorn bara användas ut och in ur hamn samt för batteriladdning
Men med tanke på hur masten var satt när jag köpte den antar jag att förra ägaren var mer motor än seglingsintresserad.
Re: Gångtimmar inombordare?
kanske det enklaste är att ringa och fråga förre ägaren direkt ?
Kan nog tycka att man under värsta semesterperioden rätt så ofta ser ägare - med moderna båtar - som föredrar att gå för motor när det blåser` åt fel håll´.
Slapp rullfockssegling upp till halvvind sen går järngenuan igång.
Blir nog rätt så många timmar för motorn per säsong..
Kan nog tycka att man under värsta semesterperioden rätt så ofta ser ägare - med moderna båtar - som föredrar att gå för motor när det blåser` åt fel håll´.
Slapp rullfockssegling upp till halvvind sen går järngenuan igång.
Blir nog rätt så många timmar för motorn per säsong..
Re: Gångtimmar inombordare?
1100 Timmar på en motor är inte mycket. Hur den har servats och vårdats är viktigare.
Re: Gångtimmar inombordare?
callisto skrev:kanske det enklaste är att ringa och fråga förre ägaren direkt ?
Kan nog tycka att man under värsta semesterperioden rätt så ofta ser ägare - med moderna båtar - som föredrar att gå för motor när det blåser` åt fel håll´.
Slapp rullfockssegling upp till halvvind sen går järngenuan igång.
Blir nog rätt så många timmar för motorn per säsong..
Köpte av handlare så jag har ingen kontakt med förra ägaren. Men jag tror 1135 h är vad motorn gått, bör inte vara några problem med det. Lär märka om allt är som det skall nästa år. Kanske man bör byta bälg och de gummistöd motorn ligger på, glömt vad de heter..
Re: Gångtimmar inombordare?
Lasse L skrev:1100 Timmar på en motor är inte mycket. Hur den har servats och vårdats är viktigare.
Så bör det vara, synd man inte alls vet hur den skötts, allt ser bra ut så jag hoppas på det bästa.
Re: Gångtimmar inombordare?
Ett EMFATISKT "Ja, det är rimligt" från min sida.
För båtar utan timräknare brukar man räkna 100 timmar per säsong, men spridningen är naturligtvis stor mellan de som "alltid" seglar och de som aldrig gör det. Var nu inte orolig, för det är de som kör motorn korta stunder och aldrig låter motorn bli varm som ställer till det - det kan utan vidare vara rimligt att räkna antalet kallstarter per säsong i st f drifttimmar. Men om man tar ut sin båt på vattnet 50 ggr per säsong, så kör man motorn en stund vid utgång och ingång i hamn, vardera 30 minuter per gång i snitt ? (50 timmar bara där...) Sedan har man ett antal transportdagar på semestern, utan vind, men där tickar inte timmarna på lika bra. Hur mycket batteriladddning (hjälpmotorsegla på lagom varv/jag tar motorn en stund för vi måste ändå ladda) tror man på?
En diesel av normal industriklass går ungefär 5000 timmar tills den behöver en överhalning (topp, ventiler, spridare etc) sedan går den 5000 timmar till innan den ger intryck av att vara sliten. Vilket skick den är i efter 10.000 timmar är svårt att veta, då får man mäta delar och fundera på slitage, utmattning och sådant. Men dit är det ju ett tag. Relativisering: En taxibil går ofta 50 tusen mil. Med en snitthastighet om 50 km/t (det är nog t o m litet högt) har vi tio tusen timmar...
Ett dieselkraftverk eller en -vattenpump går vanligen dygnet runt, varvid 1000 timmar motsvarar ungefär 41 dagar, tio tusen timmar motsvarar nästan ett och halvt år. (Den liknelsen är inte riktigt lika relevant, där blir driftförhållandena bättre).
Den som är minsta orolig för skicket gör en rejäl inspektion. Lägger man några tusen på ett besök av en motormek med kofot (för att kolla motortassarna), kompressionsmätare för att mäta loppen, ringarna och ventilerna) och som gör en spridarkontroll (slitna dysor och sprutmönster), så skall det räcka långt. Punkter att bry sig om: Är tanken minutiöst ren? Har grov och finfilter bytts därefter (Så du har en baseline, inte för att man måste byta dessa varje år utan anledning)? Impellerbyte (för gott mått) och sedan inspektion vare säsong, alltid en impeller med i båten. Rembyte, för gott mått. Sedan, byte av glykol, också för gott mått. När du "nollställt" alla servicepunkter, så sköter du motor enligt boken. Sedan håller den utan vidare i denne kungens tid.
För båtar utan timräknare brukar man räkna 100 timmar per säsong, men spridningen är naturligtvis stor mellan de som "alltid" seglar och de som aldrig gör det. Var nu inte orolig, för det är de som kör motorn korta stunder och aldrig låter motorn bli varm som ställer till det - det kan utan vidare vara rimligt att räkna antalet kallstarter per säsong i st f drifttimmar. Men om man tar ut sin båt på vattnet 50 ggr per säsong, så kör man motorn en stund vid utgång och ingång i hamn, vardera 30 minuter per gång i snitt ? (50 timmar bara där...) Sedan har man ett antal transportdagar på semestern, utan vind, men där tickar inte timmarna på lika bra. Hur mycket batteriladddning (hjälpmotorsegla på lagom varv/jag tar motorn en stund för vi måste ändå ladda) tror man på?
En diesel av normal industriklass går ungefär 5000 timmar tills den behöver en överhalning (topp, ventiler, spridare etc) sedan går den 5000 timmar till innan den ger intryck av att vara sliten. Vilket skick den är i efter 10.000 timmar är svårt att veta, då får man mäta delar och fundera på slitage, utmattning och sådant. Men dit är det ju ett tag. Relativisering: En taxibil går ofta 50 tusen mil. Med en snitthastighet om 50 km/t (det är nog t o m litet högt) har vi tio tusen timmar...
Ett dieselkraftverk eller en -vattenpump går vanligen dygnet runt, varvid 1000 timmar motsvarar ungefär 41 dagar, tio tusen timmar motsvarar nästan ett och halvt år. (Den liknelsen är inte riktigt lika relevant, där blir driftförhållandena bättre).
Den som är minsta orolig för skicket gör en rejäl inspektion. Lägger man några tusen på ett besök av en motormek med kofot (för att kolla motortassarna), kompressionsmätare för att mäta loppen, ringarna och ventilerna) och som gör en spridarkontroll (slitna dysor och sprutmönster), så skall det räcka långt. Punkter att bry sig om: Är tanken minutiöst ren? Har grov och finfilter bytts därefter (Så du har en baseline, inte för att man måste byta dessa varje år utan anledning)? Impellerbyte (för gott mått) och sedan inspektion vare säsong, alltid en impeller med i båten. Rembyte, för gott mått. Sedan, byte av glykol, också för gott mått. När du "nollställt" alla servicepunkter, så sköter du motor enligt boken. Sedan håller den utan vidare i denne kungens tid.
Anders S
Re: Gångtimmar inombordare?
Tack Anders!
Satsar på rengöring av bränslesystem. Därefter blir det olje, filter, impeller, glykol och batteribyte. Sedan får jag se hur den går nästa år. Håller samtidigt på att skrapa ner botten för att dra på några lager epoxi, aktivt värre just nu. Fuktmätte hela skrovet idag, torrt och fint.
Med tanke på att min endurohoj på 200cc har 37 hk och klarar 300h innan renovering bör en lågvarvig dieselmotor på x antal cc med 18 hk vara för evigt i jämförelse, åtminstone tänker jag tänka så..
Satsar på rengöring av bränslesystem. Därefter blir det olje, filter, impeller, glykol och batteribyte. Sedan får jag se hur den går nästa år. Håller samtidigt på att skrapa ner botten för att dra på några lager epoxi, aktivt värre just nu. Fuktmätte hela skrovet idag, torrt och fint.
Med tanke på att min endurohoj på 200cc har 37 hk och klarar 300h innan renovering bör en lågvarvig dieselmotor på x antal cc med 18 hk vara för evigt i jämförelse, åtminstone tänker jag tänka så..
Re: Gångtimmar inombordare?
Har just läst timräkneren på min Volvopenta MD7B - båten komm hem i dag. 620 timmar sedan 1994 när räkneren installeredes. Jag räkner at i dom förste 10åren från 1984 till 1994 seglade jag lite mer, så tillägg 500 timmer. Då får jag 1120 timmar totalt. Inte många!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark