Bilstereo i båten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av bosseh » mån 31 okt 2011, 23:58

Nog är det mycket mumbo-jumbo när det handlar om ljud. Jag har ett antal år i den branschen så jag kan spä på lite.
Headunits idag är ganska bra men billiga apparater använder billiga komponenter som åldras, inte minst mekaniska delar av obehandlad plåt eller dåligt material i kantakter mm. Men det byggs apparater för marint bruk som brukar hålla lite bättre utan att de för den skull blir dyrare.
Slutstegen är tyvärr otta sämre beroende på snålt tilltagna nätdelar, man saknar effektreserver. Lägg till lite dålig strömmatning så blir resultatet en ganska utslätad soppa när man spelar lite högre eller det är lite mer krävande musik.
Högtalarna har som sagt en ganska avgörande betydelse. Den typiska bilhögtalaren är ofta gjord med en lätt kon i något tveksamt material kombinerat med en styv upphängning. Detta gör att högtalaren blir lättdriven, vilket i sig är bra - den kräver mindre energi. Sen ser man till att få ett lite överbetonat övre mellanregister och vips får man en högtalare som spelar högt, snärtigt och publikfriande. Att konen "bryter upp", spridningen varierar kraftig med frekvensgången osv. märks sällan i en bil. Vill man man ha ett bättre ljud bör det vara element som sitter i en låda som hjälper till att få kontroll över elementet. Men det kräver också ett helt annat högtalarelement som tyvärr då också får nackdelen att vara mera tungdrivet. Sen försker man också ta hänsyn till en massa andra saker som fasgång, spridning osv.
Skillnaden mellan en bilstereohögtalare och en hifihögtalare är ganska påtaglig om jämför.
En segelbåt är en ganska god akustisk miljö, oregelbundet rum, många absorberande ytor och en viss volym. Man kan faktiskt få till det ganska bra. Jag har aldrig haft någon riktig ljudanläggning i båten, en anledning till att jag seglar är att jag uppskattar när det är tyst. Men jag har naturligtvis testat lite bla med ett par "Kolboxar" (om nu någon kommer ihåg dem). Det lät riktig bra! Skulle jag satsa idag skulle det troligen bli någon låda med en 6,5" + diskant. Men tsv är jag nöjd med iPod och Sangeanradio och ska jag slå på stort så har jag en sådan där burk för iPod/iPhone.
Anders S: Om du byggde högtalare på 70-talet så borde du vara bekant med Beta 8:or. Ett par sådana i huvudskottet var ganska imponerande, jag lovar.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Seawolf » tis 01 nov 2011, 06:12

kolboxar.jpg
Orginalkolboxen från Carlsson. Bra ljud, men inte så båtvänliga.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Anders S » tis 01 nov 2011, 07:22

bosseh skrev: Anders S: Om du byggde högtalare på 70-talet så borde du vara bekant med Beta 8:or. Ett par sådana i huvudskottet var ganska imponerande, jag lovar.
Dessa har undgått mig, men om du menar Corals bredbandare så känner jag till typen. Själv var jag en horn-man, stort, maffigt och mycket tryck. Balanseringsproblem och ojämn frekvensgång fick man på köpet.

En av de lärdomar (detta är ett brutalt försök att klättra in i båten igen) jag då gjorde är att örat och hjärnan är bra på att rätta till felaktigheter om man lyssnar på MUSIK och inte på själva högtalarna. Svackor, dippar och brister försvinner liksom, hörselminnet är både kort och subjektivt. Därför tror jag att man kan bli nöjd även med en anläggning som inte är "perfekt", bara den 'är klar, tydlig och tillräckligt ljudstark för att höras igenom bakgrunden (vågskvalp, måsar, kuling, storm, Seglartåg - i den ordningen...)

I det läget är en anständig bilstereo och ett par bilhögtalare förmodligen helt OK för riktigt många. Jag byggde för ett par år sedan (Gunnar, läs inte detta) ett par synnerligen enkla basportade lådor till 6x9 trevägsbilhögtalare som portabla monitorer till min brors ministudio, och det blev riktigt bra (jag gjorde ett par stycken). Det begrep jag inte riktigt hur det kunde bli, men dels har vi subjektiviteten, dels frågan om hur viktigt det egentligen är att man har perfekt frekvensgång och minimal distortion när det handlar om musik, som i sig upplevs, inte analyseras. Hej & Hå, rocka på...
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Seawolf » tis 01 nov 2011, 08:49

Instämmer med Anders om subjektiviteten.
Vill man bedöma en ljudanläggning SERIÖST, skall man inte prova med musik, för man har inga referenser i huvudet på hur musikljud låter utan högtalare. I stället skall en sådan bedömning göras med att lyssna på "naturliga" ljud som man sällan hör via högtalare. Det finns vinylskivor och kanske CD med sådana ljud just för att testa.
Gör man sig omaket att prova på det sättet så visar det sig för mina öron att Carlssonhögtalarna är enastående, speciellt med tanke på den tiden och den enkla teknik han använde för att åstadkomma det. På den tiden jag var i ljudåldern valde jag både högtalare och pickup via sådana ljud.
Och byggde ett antal Carlssonhögtalare i tunnor: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=2744

Men om man vill få välljud inne i båten till låg kostnad och inga större ingrepp, kan man skaffa datorhögtalare typ 2.1 med subwoofer. Dessvärre finns inte vad jag funnit ut längre sådana med separat 230/12VDC-matare, så för att driva dem i båten finge man dissekera ett sådant system på max 15 Watt och se om man kan köra in 12VDC efter dess inbyggda nätaggregat. Dit kan man sen koppla en laptop, bra radio, Ipod och sånt. Har man 3G Internet kan man faktiskt lyssna på radio via en laptop eller kanske en mobil med radio?
Dessvärre har de flesta moderna bilstereo med USB-ingång etc på tok för hög egenförbrukning för slölyssning längre tider. minst 1 och ibland uppåt 3 ampere (med volymen på minimum). Det är ju mer än t.o.m. en hyfsad kyl.......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Eilean » tis 01 nov 2011, 11:24

Ja mycket skall man höra från alla experter innan öronen ramlar av.

Att Stig Carlsson redan på tidigt 70-tal betraktades som en upphöjd profet av sina adepter kan vi alla som varit med ett tag vittna om. Och i sin tid och i sin miljö var en del av hans tankar kring ljudutbredning och akustik värdefulla.
Men att likheten med Profeten Mohammed faktiskt är så stor upphör inte att förvåna. Långt efter Mohammeds och Stigs död, och trots all mänsklig utveckling och framåtskridande som sedan dess passerat inom respektive område, står de frälsta kvar på samma fläck, stampar och deklarerar sanningen så som huggen i Mose stenplattor.

Men allra märkligast är det tvärsäkra påståendet att högtalare, som i de allra flesta fall är ägnade att återge musik, inte skall utvärderas med just musik utan med "naturliga ljud". Vad nu det är? Kanske vågskvalp istället för en viola, ett övermoget fallande äpple mot en fuktig gräsmatta istf en puka?
Vilka "naturliga" ljud kommer ens i närheten av den dynamiska och frekvensmässiga komplexiteten, ljudutbredningen, rumssamverkan, fasförlopp och krav på upplösning och som exempelvis genereras av en symfonisk orkester? En komplexitet som inget av de idag så utbredda konsumentfilformaten ens förmår att återge utan grava fel.
Inte ens talåtergivning, som ju är den mest naturliga och vanligt förekommande referensen för alla människor, har ensamt visat sig fungera för utvärdering av högtalare trots idoga försök i den riktningen.
Jag har inte bestämt mig, Seawolf, om jag skall be dig utveckla (dock kanske inte just på denna plats) dina argument eller bara skall luta mig tillbaks och avfärda alltihopa. För efter 35 års yrkesverksamhet inom professionell audio, har just jakten efter den ideala kontrollrumshögtalaren, det viktigaste arbetsredskapet under 20 års musikinspelande, upptagit massor av min tid för ändlösa tester, jämförelser och utvärderingar i olika miljöer, ensam eller i grupp. Och ett och annat har jag lärt mig....

Mitt förslag för den enklaste vägen till hyggligt, naturtroget båtljud; skippa bilhögtalarna. Deras designkriterier tar för mycket hänsyn till andra faktorer än naturlig återgivning. Och att på ett vetenskapligt och seriöst sätt försöka bygga in sådana i ett kabinett är dömt att misslyckat för att dels är elementen, som nämnts tidigare, inte avsedda för det, dels för att i normalfallet redovisar inte tillverkaren ens alla elektroakustiska parametrar som behövs för kunna dimesnionera korrekt. Det blir på en höft och att höfta blir inte bra.
Köp istället små, fristående högkvalitativa passiva högtalare, gärna avsedda för kontrollrumslyssning. De behöver inte vara särskilt dyra och spöar det mesta i datorhögtalarväg med hästlängder.
Lyssna noga hos leverantören, be att få låna hem om det går. Fäst upp dessa i öronhöjd så symmetriskt som möjligt. Driv dessa med en bilstereo, naturligtvis med grova kablar både för strömförsörjning och till högtalarna.
Vill man ha djupare basåtergivning, vilket alltid är svårt att få till naturligt i en så liten volym som kajutan i en båt har, sök efter en lösning med en kompletterande subwoofer. Men här stiger komplexiteten, för en sub ger vanligen en massa fasbekymmer som bör korrigeras, vilket är svårt att göra med passiv delning mellan sub och sidosystem. Och med aktiva lösningar kommer istället bekymren med strömförsörjning....

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Seawolf » tis 01 nov 2011, 15:58

Numera är det inte så vanligt att HIFi-butiker har lyssningsrum där man kan växla in olika högtalare till samma ljudkälla. Men har man den möjligheten och då provar att lyssna på sådana inspelade ljud som man sällan eller aldrig hört annat än i verkliga livet så är det rätt enkelt att finna vilka av de provade högtalarna som så att säga får väggen framför att försvinna och man känner sig förpassad till den miljö ljudet kommer ifrån.
Den som inte provat denna utvärderingsmetod har nog svårt att ta ställning till om den funkar bra eller ej, och den har inget med just Carlssonhögtalare att göra. Jag provade den för länge sen och på den tiden var Carlssonhögtalarna i särklass i det provet - för mina öron. En av förklaringarna är troligen den dämpkon som sitter direkt bakom högtalarna i OA5:orna och som dels hindrar murriga lådresonanser att komma ut, dels att förbättra transientåtergivningen genom mindre översvängar. Det kan säkert vara så att studiohögtalare också kommer ut bra vid sådana prov, men det har jag inte provat.

Annars tror jag som sagt att det optimala båtljudet med måttlig strömförbrukning och lågt pris skulle kunna vara en 2.1 datorljudanläggning med sub-bas, förutsatt att man kan få den vettigt spänningssatt...
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Shucka
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 22:49

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Shucka » ons 02 nov 2011, 22:57

Vad smidigt. Har aldrig tänkt på att man kan ha en bilstereo i båten.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Lasse L » ons 02 nov 2011, 23:07

Haver en "vanliga transistorradio" för slölyssning och väderrapporten.
Matar den från båtens 12 volt. Via späningsregulator till exv 9 volt.
Haver oxå "bilradio med CD för "avancerad" ljudkvalitet.
Regulatorschema se: http://lasselundell.se/page6.html
Radio2.jpg

Skriv svar