Pimp my Magic!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Pimp my Magic!

Inlägg av sator » tis 25 okt 2011, 20:02

Hej alla!
I sommras köpta jag min första segelbåt, en Maxi Magic.
Har seglat så mycket jag kunnat, samt gjort några kvälls seglingar med den lokala klubben + en regatta.
Helkul!
Skönt är, att man samtidigt kan ha båten som en ventil för att komma ifrån den dagliga stressen. Resultatet har
blivit att jag lägger ner alla andra hobbys och koncentrerar den lediga fritiden på seglandet.

Nu är det så, att i ett tidigare liv (yrkesliv) så jobbade jag som flygtekniker, så jag är rätt petig med pinalerna. Vill
ha bra och funktionella prylar, är samtidigt lite pryl och puts nörd. :D
Tidigare hobbys har alltid haft en tävlingsbit som jag gillar. Så kappsegling ska det naturligt vis bli mer av.

Nu till kärnan i den här tråden, som förhoppnings vis blir låååång av visa svar, och tips. Magicen är i princip
orginal och relativt oskruvad. "Problemet" är att mycket är slitet och behövs bytas ut och moderniseras. Mao
behövs det investeras mer. Jag ska försöka hålla mig till att handla "smart" Dvs rätt utrustning. Rätt sak/kvalité, till rätt pris.
Iof alltid svårt att hålla sig från bling bling. Men nu måste jag priotera.
När kidsen slutat leka med hästar och motorcross..Då....... :wink: :lol:

Därav namnet på tråden Pimp my Magic!

Först ut: Jag behöver byta fall, revlionor, skot, uthal och revlinor.
Vad ska man ha på riktigt?
Då masten är nere och bommen ligger i verkstaden, så är naturligtvis fallen mm högprioterat.
Dyneema verkar vara valet? Eller overkill i vissa applikationer?
Har tittat på leverantörers guider. Verkar som att det ska vara bäst/räcka med 6mm dyneema till
fall och trimlinor. Medans 8mm rekommenderas till skoten. Åsikter?
Akterstaget ska bytas till dyneema, med akterstagslatta. Upptäckte nämligen att nya seglet med full akterrunda
behöver det. :mrgreen: Några handfasta tips? Räcker det med 3mm dyneema?
Har ingen spinnacker nu, men ska se om budget räcker till det inför nästa sommar. I vilket fall så vill jag
dra in fallen till det. Så det är förberett. Här behöver jag verkligen input och tips. Har aldrig seglat spinnacker...
Eller ska man ha Gennacker?? Nä vet inte om vi ska gå in på det nu.. Kappseglare säger att jag ska ha spinn..

Har massor med fler funderingar. Men det här får räcka som start! :o
Inser att det finns mycket kompetens här på nätet. Mycket bra sidor. Sailguide och Blur är
favoriterna helt klart. Med massor med sköna människor, olika infallsvinklar på allt och allting.
Helt fantastiskt helt enkelt! (Nu lät jag nästan som en predikant)

Bättre att fundera igenom allt ordentligt först, och göra rätt och riktigt från början!
Så jag tackar för all input på förhand.

Mvh
Johan, Linköping (seglar på ostkusten till 2012)

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av Göran A » tis 25 okt 2011, 21:49

Hej!
Köpte själv min Magic förra hösten och har också börjat förbättra den på olika sätt. Har också tidigare erfarenhet av båten då jag köpte en ny i mitten på 80-talet och seglade den flera år. Däremellan har jag haft något större båtar, ( Fenix/Comfortina 32) men just nu passar storleken och båttypen mig bra.
När jag bytte fall valde jag 8 mm även om 6 mm säkert räcker, men tycker personligen att det blir för tunna "snören" att hissa seglen med.
Kontrollera också vilken lindim. winchavlastarna trivs bäst med, vissa vill ha min. 8 mm.
När det gäller revlinor så är frågan om du skall dra ner allt till sittbrunnen eller reva vid masten. Båten ( Seldénriggen) är ju anpassad för revning vid masten, men jag kommer troligen att dra ner det till sittbrunnen, har bara inte riktigt bestämt mig hur. När jag köper ett nytt storsegel nöjer jag mig med enbart ett rev.= färre tampar till sittbrunnen.
Bomuthalet får man också komplettera med block och förlänga det om man vill hantera det från sittbrunnen (och de vill man ju). Allt som har med trim att göra måste till sittbrunnen annars är risken stor att det inte används fullt ut.

Göran A

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av sator » tis 25 okt 2011, 23:38

Hej Göran!
Tycker Magicen är en alldeles förträfflig och trevlig båt, perfekt storlek när man vill segla själv.

Avlastarna är bara 2st orginal jammers ännu. Alla trimlinor ska jag försöka dra till rufftaket på något bra sätt. Fundrar på skotråttor till dem.
Det har alldrig varit monterat cunningham osv. så allt blir från scratch. Jag har klurat fram och tillbaka på reven. har bara ett rev. Men, om jag
inte modifierar bommen på något sätt, så måste man ialla fall springa upp på däck för att fästa upp mastliks hornet i revkroken. Singel revlina vore
däremot väldig smidigt.
Jag har funderat mycket på hur jag ska dra allt jag vill till ruffen. Klurigt då allt måste dras fram över den branta framkanten på ruffen. Helst vill jag ha bort
allt på masten. Vinchar och knapar. Hur och var ska man fästa blocken på bästa sätt. Ett annan utmaning är hur jag ska dra fram kicken. sitter en äldre selden
rodkick med skotlås direkt på nedre blocket. Gör jag det enkelt och bara skippar skotlåset, så kommer det bli automatisk åtdragning av kicken när man släpper
ut bommen. Mao, blocket sitter rätt långt från bommens upphängnings centrum. Ska se om jag kan bifoga någon bild imorrn..uhm..senare idag. :D

Nog för idag, nu är det snart dags att gå upp och jobba igen! :wink:

p.s felstavningar och svammel beror på att det nu är "fel" tid på dygnet. :D

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av Fredrik » ons 26 okt 2011, 05:37

Kul med lite båtmek!

När det gäller fallen är det viktigt att stor och fockfall ska vara så stumma som det går. Dyneema är klart värt att satsa på. Till min båt valde jag en 3mm "dynex", flätad dyneema utan hölje. Köpte även en bit 5mm billig tamp som var skön att hålla och flyttade över skalet från den billigare tampen på de platser där tampen nöts (där fallet går över falltrissan i toppen när seglet är hissat, samt där fallet går genom mastfotstrissan och avlastaren när seglet är hissat). Mycket coolt, men gastarna knorrar. Det blir lite trassligt, så ska du ta ner genuan på varje läns skulle jag satsa på något aningen grövre och mer greppvänligt. Jag har även ett 6mm dyneema som jag byter till vid familjesegling. Den funkar nästan bättre men ser mindre rejsig ut. Är även dubbelt så dyr...

Spinnakerfallet tycker jag inte ska vara helt stumt, här är det viktigt att dimensionen är större så att man får ett bra grepp. 8-12 mm av en lite billigare sort (ej Dyneema) tycker jag är bra.

Lycka till! Jag får vara med och kommentera någon annan av dina funderingar så småningom.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av Anders S » ons 26 okt 2011, 06:37

Dyneemataktik: Var behöver det vara stumt? Fallen (som nämnts) men också kicken och uthalet. Dyneema som byter ut wire behöver/bör vara lika med wirens tjocklek, men som sagts, bevaka skav och går det att dra/winscha/lägga fast?

Polyesterlina duger mycket bra fortfarande där man har utväxlingar (storskot) eller där man måste ha en grov lina för winschar eller avlastare. Går man upp till 10 mm av hanteringsskäl (typ, fockskot) så blir töjningen inte avgörande i alla fall. Har man tunna linor, för viktens skull, är dyneema både stummare och starkare för en given diameter (än polyester).

Spinnakerfallet behöver inte vara stumt, för det är inte seglet heller. Ej heller spinnakerskoten behöver vara det, så gå på polyesterlina där. Om man förutser mycket lättvindssegling med spinnakern kan man behöva riktigt lätta skot för sådant väder, då finns det avsmalnande skot att köpa (rätt dyra) som är tunna i segeländan och grövre i dragändan. Det kan man räkna på - ett lättvindsskot är inte särskilt stor kostnad, men avsmalnande skt är fräckt. Ett vanligt, jämntjockt skot kan änd-vändas, vilket är god praxis på de flesta linor som löper över block. Tips på samma snål/sparsam-tema: Köp "för långa" fall, skot etc! Visar sig ett skav, till exempel från fallskivan, så kan man korta fallet 50 cm, kanske ett par gånger, om man har ett par meter "extra. Genom att göra den avkortningen flyttar man också alla brytpunkter på linan till ett oslitet ställe.

När det gäller skot till försegel. så brukar man avråda från en skothake i metall. Numera kan man använda en "soft-schackle" i stället, en sådan slår inte ut mer tänder eller krossa mer glasögon än en knop - bör övervägas om man vill ta in segel och skot i veckorna. Om man vill ha två skot med öga eller om man vill ha ett skot med öga på mitten är en smaksak.

Vad gäller antal rev: Det är en prisfråga vid beställningen, men bara för att seglet har två revrader behöver man inte ha det andra revet iskuret till vardags. Men en vacker dag blir det ett j-a väder, och då kan man vara glad att ha möjligheten.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av SWE54 » ons 26 okt 2011, 07:15

Som nämnts tidigare, dyneema är väl det som gäller. Spinfallet undantaget men jag vill ha dyneema även på spinskoten för att lovart inte ska töja så mycket i lite hårdare branta vinklar. Jag har Poly 32 och den är lite väl vek som lovartsgaj.
Fallen är bra om dom har lite grovlek, lättare att hantera och töjer mindre.
När du nu ändå har masten på backen så kolla skivorna så att dom nya tamparna passar bra, byt eventuellt, det finns lösa att köpa i olika material. Jag har bytt en del till kolfiber, dom gamla i aluminium var slitna, glappade och slet även en del på fallen.
Har man planer att kappsegla så kanske man ska fundera på hur man vill hantera kicken. Ska den låsas med en råtta direkt på blocket eller vill man ha dubbelkommando ner i sittbrunnen? Kan ju beror på om man kommer att segla shorthand eller med fullbesättning.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av Anders S » ons 26 okt 2011, 09:42

SWE54 skrev:.(Kicken...) Ska den låsas med en råtta direkt på blocket eller vill man ha dubbelkommando ner i sittbrunnen? Kan ju beror på om man kommer att segla shorthand eller med fullbesättning.
Om man har dubbelkommando (symmetrisk dragning med råtta på båda sidor) kan man nog få bort nackdelen att kicken blir "självspännande" då man släpper ut storskot (det släpper på ena sidan då det spänner på andra. Jag har samma problem på min (större) båt. Men att byta till 8 mm dyneema i kicken från 8 mm "vanlig" gjorde i mitt fall ändå stor skillnad.

Invändningen om att Dyneema är lämplig som gaj (lovartsskot) till spinnakern är valid om man anser att Polybraid 32 (som anses vara "bra polyester) inte riktigt duger, men man kan inte gå ner i dimension om det är mindre töj man är ute efter:

Om man jämför en 8 mm dyneemalina (Hjertman) ser man att den håller för ca 3600 kg, medan lika grov polyesterlina "bara" tål 1800. Med skattningen 7 % töjning vid brott för den senare, 5 % töjning vid brott för dyneemalinan (typiska siffror från reptillverkarna), så kan man anta att dyneemalinan sträcker sig 2.5 % när den belastas till polyesterlinans brottgräns VID SAMMA DIMENSION. Går man ner i dimension för att utnyttja Dyneemans styrka töjer sig även denna. Man kan inte både få lägre vikt, tunnare dimension och (märkbart) lägre töjning, tyvärr.
Anders S

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av delta160 » ons 26 okt 2011, 19:30

Kom ihåg att Magic är en maxi racer med solglasögon :-)

Vill du Pimpa den så kan det nog finnas en marknad från gamla kappseglade Maxi Racer,
flera av dem har säkert mer än en spinnacker.

Vill du drar ner kicken så löser en hanfot som sista del av utväxlingen "inskotningsproblemet",
men du behöver inte nödvändigtvis dra baks kicken på båda sidor, jag tror tom att det är en fördel
att slippa dubbla kicktampar i sittbrun.

Rådet att köpa för långa fall är iofs ekonmiskt, själv hatar jag extra tamp som inte behövs och kapar rätt radikalt,..
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av sator » ons 26 okt 2011, 20:07

Hej alla!
Stort tack för er input. Ska läsa igenom noga och besvara med fler frågor! ;)

Tänkte lägga in några bilder för att visa kick osv. Men det verkar som jag
måste tanka ut dem på nätet först. Eller?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av Anders S » ons 26 okt 2011, 20:28

delta160 skrev: ... Vill du drar ner kicken så löser en hanfot som sista del av utväxlingen "inskotningsproblemet"...
Det där löste ett problem för mig. Tackar och bockar (eller kickar).
Anders S

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av sator » ons 26 okt 2011, 21:27

Fredrik skrev:Kul med lite båtmek!

Lycka till! Jag får vara med och kommentera någon annan av dina funderingar så småningom.
Tackar och bockar! Det uppskattas! :D
Låter som att det blir ett tjockare skot . Nya seglen är med pistolhakar. Ska jag lära mig segla ordentligt
så ska jag göra det hardcore! :wink: Rulle får det bli när jag blir gamm..erm..ännu äldre.
Anders S skrev: ett lättvindsskot är inte särskilt stor kostnad, men avsmalnande skt är fräckt. Ett vanligt, jämntjockt skot kan änd-vändas, vilket är god praxis på de flesta linor som löper över block.

När det gäller skot till försegel. så brukar man avråda från en skothake i metall. Numera kan man använda en "soft-schackle" i stället, en sådan slår inte ut mer tänder eller krossa mer glasögon än en knop - bör övervägas om man vill ta in segel och skot i veckorna. Om man vill ha två skot med öga eller om man vill ha ett skot med öga på mitten är en smaksak.

Vad gäller antal rev: Det är en prisfråga vid beställningen, men bara för att seglet har två revrader behöver man inte ha det andra revet iskuret till vardags. Men en vacker dag blir det ett j-a väder, och då kan man vara glad att ha möjligheten.
Hej Anders!

Har spanat in avsmalnande linor. Kan medge att det vattnas i munnen. Men lite dyrt nu när så mycket måste bytas och åtgärdas.
Men fråga 1: vad i hela friden menar du med "änd-vändas" :?: :o

Skot till försegel.
Hittills har jag använt ett skot till både genoua och fock (självslående). Har knutit in med pålstek. Funderar på
vad som kan vara bäst? Fasta skot till varje segel? Det blir ändå lite meck vid sättande av focken. Då jag har diverse hål, att välja på
vid skothornet. En metall pryl som smäller i lite av varje, vid stagvändingar mm. med genuan är inte kul heller. Ännuvärre om tänder ryker..
Men de soft-shacles jag tittat på verkar lite tunna. Håller säkert. Men skav mot skothornets plåtförstäkning är ju inte snällt..

Rev. Jag blev avrådd av segelmakaren, som tyckte det var onödigt med ett andra rev. Blåser det så mycke,t borde ett trysail åka upp istället.
Men jag har börjat få andra tankar. Seglet är redan levererat. så det är försent iaf.. :|
SWE54 skrev: Fallen är bra om dom har lite grovlek, lättare att hantera och töjer mindre.
När du nu ändå har masten på backen så kolla skivorna så att dom nya tamparna passar bra, byt eventuellt, det finns lösa att köpa i olika material. Jag har bytt en del till kolfiber, dom gamla i aluminium var slitna, glappade och slet även en del på fallen.
Har man planer att kappsegla så kanske man ska fundera på hur man vill hantera kicken. Ska den låsas med en råtta direkt på blocket eller vill man ha dubbelkommando ner i sittbrunnen? Kan ju beror på om man kommer att segla shorthand eller med fullbesättning.
Tjo SWE54!
Efter att läst alla goda råd så blir det tjockare fall än 6mm. Kände på 8mm. Lite osäker om det är för tunt att hålla i ändå. Dock så
winschas ju seglen ändå. Ännu mer fundersam om hur det blir med nya "hala" linor. Mina Barlow winschar har lite dåligt grepp tycker jag.

I min mast är sitter det fortfarande seldén orginal skivor i grå plast. De verkar vara i gott skick. Glappar gör dom, men verkar vara orginal
det med! :D I bommen däremot har flera skurit/smält. Inkl utväxlings blockens skivor..Projekt att byta.
Fick en bonus när jag skulle montera nya seglet i augusti. När jag drog bak uthalet på bommen så ramlade uväxlings blocket i bommen isär..
hem med bommen ock mecka..Spännande. Hjulen i aluminiumblocket sitter monterade med pins..Men ett av dom har aldrig haft sin låsnings
sprint.. :o Tänkte att hellre nu, än sen med mitt nya storsegel.. Tror ni Seldén tar en reklamation sedan -85? :lol:
Har lurat lite över dubbelkomando på kicken. men kör nog en enkel tamp. Däremot funderar jag på om det är bästa stället på rufftaket :?:
Kommer segla en hel del med få i besättningen, eller bara själv. Kappsegling ska jag nog försöka få ihop 3 eller fyara mans besättning.
delta160 skrev:Kom ihåg att Magic är en maxi racer med solglasögon :-)

Vill du Pimpa den så kan det nog finnas en marknad från gamla kappseglade Maxi Racer,
flera av dem har säkert mer än en spinnacker.

Vill du drar ner kicken så löser en hanfot som sista del av utväxlingen "inskotningsproblemet",
men du behöver inte nödvändigtvis dra baks kicken på båda sidor, jag tror tom att det är en fördel
att slippa dubbla kicktampar i sittbrun.

Rådet att köpa för långa fall är iofs ekonmiskt, själv hatar jag extra tamp som inte behövs och kapar rätt radikalt,..
Hej delta160!
Jag vet att Magicen är cool! :wink: 8)
Kikar runt på blocket, men ingen i sikte ännu. Däremot finns det en Express spinnacker i klubben, som kanske är till salu.
Vet dock inte om den passar. Samma yta, 45 kvm. Men är osäker om den mäter in på min båt ändå. (alla mått hit och dit stämmer)

Hur menar du med hanfoten? Ska försöka få upp en bild som visar hur det ser ut idag. Min filosofi är oftast "less is more" Men
Lite motsägelse fullt nu när man ska dra massa nya snören hit å dit. :D Håller med dig om skotlängden. Vill nog ha en liten snutt
att kapa om skav uppstår. (bra tips!) Däremot, finns det några säkerhetsaspekter på om fall och skots extra längder. Utöver
vad som precis behövs??

Tack igen alla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av Anders S » tor 27 okt 2011, 06:47

Änd-vändas? jo... ännevännas :mrgreen: KAn göras med gammeldags skjortkragar och -manschetter. Förmodligen en skotsk eller småländsk sed... (*)

Helt enkelt att ett skot (eller tamp vilken som helst) kan vändas om och (till exempel) ändan man knyter i seglet blir den ända man drar i. Poängen är att om man med användning får ett litet skav, inget allvarligt, men kanske inget man kan förhindra, så vänder man linan oc sliter litet på andra ändan. Om man gör så OCH följer tipset om att korta av en överlång lina en smula (det behövs inget radikalt 30-50 cm) så kan man använda sina linor så länge att det är solen som tar dem. Då kan man inte ha assymetrisk diameter, förstås, men visst är sådana tjusiga.

Jag är i processen att byta all rigg (löpande och stående på min båt, och eftersom de gamla fallen har hållit i 20 år tänkte jag ge de nya samma förutsättningar. Då blir det dålig ekonomi att snåla, men ekonomisera kan man göra! Alltså bra, hållbar kvalitet (dyneema skyddad av polyester), möjligheter att flytta skavställen på linan och, förstås, vaksamhet och rätt skötsel. Men i storskotet blir det fortsatt polyester - det är bara några år. Backstagstaljorna, däremot - 20 år i solen...

(*)På utrikiska säger man "turn the ropes end for end".
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av eriksbo1 » tor 27 okt 2011, 12:03

Minns med förtjusning min Maxi Magic med sin kylbox som trappsteg i ruffen! Fin att segla, men "släktfelet" läckage i fören fick jag aldrig fixat.

Det där med att dra linorna till sittbrunnen: tycker att Pelle P hade visst fog för sin kungstanke att det är bättre att jobba vid masten i en båt av Magicens typ. Magic är så pass "liten och behändig" att fall, bomlik, revning enklast kan skötas "för hand", alltså för att dra och ordna och släppa ut så där inledningsvis : för att sträcka till måste man ju sen använda vinschen. Inne i sittbrunnen bakom sprayhood, vinschar och vinschavlastare är det större distans till aktiviteterna, inte på samma sätt "hands on" som jobbet vid masten.

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av Berra2 » tor 27 okt 2011, 14:04

tycker båttidningar är alldeles för dåliga på att hjälpa oss segelbåtsägare att pimpa våra båtar.
trots stor försäljning av Bavaria, Hanse, First m fl så äger ju de flesta en båt som är relativt gammal och då och då behöver litet pimpning, även på däck.
hjälper bladen till så är det med instruktioner om hur man installerar dyra saker som värmare m m.
saknar däckslayouttips som hur man lättast fixar tysk skotning, pimpar med nya tunnare linor. t. ex. min båt har vinsch till akterstaget och tjock tamp - nuförtiden räcker det med kaskad och tunna tampar och små block men jag skulle behöva tips på hur det kan utformas. det är en utmärkt uppgift för t. ex. Båtnytt.
samma sak med hur man lätt, och billigt, fixar lättdragnare uthal, cunningham, kick osv.
det kan tyckas som simpla förbättringar man kan fixa utan tips men jag tror många drar sig för att experimentera helt på egen hand och dessutom behöver själva iden födas.

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av delta160 » tor 27 okt 2011, 17:33

Hur menar du med hanfoten?

Antag att du har en fyrskuren kicktalja.

1) vänd den så att haländan kommer ut vid bommen
2) knopa fast ett enkelblock i haländan
3) fäst en tamp på ena sidan om masten
4) dra tampen genom enkelblocket i haländan och vidare till ett block på andra sidan av masten
5) dra tampen till en avlaster akterut.

Du har nu vunnit två saker
- dubblerad utväxling! 8 ggr (minus friktion,...)
- en helt symmetrisk lösning, när bommen vandrar ut så kommer blocket i hanfoten att röra sig,..så att du inte får någon inskotande kraft

PS maxiracer har en klubb med viss aktivitet: http://www.maxiracer.se/start det kan säkert finnas en prylmarkande där
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Skriv svar